Viss skaistais, kas ielīksmo sirdi un dvēselē rada prieka gaviles, ir Garīgs.

    — Satja Sai Baba

    Visam, ko mēs darām – vai labu vai sliktu, vai apzināti vai neapzināti – seko rezultāts.Tādēļ darīt labu ir nepieciešamība – lai sekas būtu labas.

    — Satja Sai Baba

    Dzīve nav vienvirziena kustība. Mums jābūt gataviem gan dot, gan ņemt.

    — Satja Sai Baba

    Esiet labi, dariet labu, redziet labu. Tas arī ir ceļš pie Dieva.

    — Satja Sai Baba

    Dievišķo var sasniegt vienīgi, pārstājot izcelt citu un slēpt savas kļūdas.

    — Satja Sai Baba

    Dieva īstās mājas ir cilvēka sirds. Dievam nav dārgāka tempļa par cilvēka sirdi.

    — Satja Sai Baba

    Kad jums parādīsies Mīlestības spēks, jūs iegūsiet visus spēkus!

    — Satja Sai Baba

    Ne jau tas, kas zākā, apvaino, bet gan tas, ko mēs uzskatām par apvainojošu; tāpēc tevi neizaicina nekas cits kā paša uzskati.

    — Epiktēts

    Centies mainīt pasauli, kaut mazliet! Saskati būtisko un palīdzi citiem! Nekaitē! Vienmēr domā, kā vari būt noderīgs!

    — Ričards Brensons

    Mūsu laikmetā ceļš uz svētumu noteikti iet cauri darbības pasaulei.

    — Dags Hammarskjolds

    Ja vēlaties vienmēr būt laimīgi, lūdziet labklājību citiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja kādam iespējams palīdzēt, kādēļ lai es par to justos nelaimīgs?Ja kādam nav iespējams palīdzēt, ko līdz būt nelaimīgam?

    — Šantideva

    Neskrien pakaļ pagātnei un nepazaudē sevi nākotnē.Pagātnes vairs nav. Nākotne vēl nav pienākusi. Dzīve rit šeit un tagad.

    — Buda

    Meditācijai un medicīnai ir vienas saknes – tas, kas dziedē, kas tevi padara veselu un pilnīgu, ir medicīna, bet augstākā līmenī – meditācija.

    — Senindiešu gudrība

    Nezinot, cik patiesība tuvu, cilvēki to meklē tālumā – cik žēl! Viņi līdzinās tiem, kuri, ūdens vidū stāvot, kliedz aiz slāpēm.

    — Hakuins

    Nepietiek ar zināšanu, mums tā jālieto praksē. Nepietiek ar gribēšanu, mums ir jārīkojas.

    — J.V. Gēte

    Jo lielāks ir spēks, kas piekritis tev kalpot, jo lielāko godprātību tas prasa no tevis.

    — Sokrats

    Mūsu šaubas ir nodevēji un liek mums pazaudēt labo, ko mēs varētu iegūt, liekot mums baidīties mēģināt.

    — Šekspīrs

    Mēs esam tādēļ, ka Dievs ir.

    — Emānuels Svēdenborgs

    Cilvēka dzīves mērķis un nolūks ir vienojoša zināšana par Dievu.

    — Oldoss Hakslijs

    Jaunais cilvēks būs mistiķis – vai viņa nebūs vispār.

    — Karls Rāners

    Mieru tu iegūsi vienīgi tad, ja pats to sniegsi!

    — Marija fon Ēbnere Ešenbaha

    Katra diena ir laba diena.

    — Budistu sakāmvārds

    Nedzen upi, ļauj tai plūst.

    — Āzijas gudrība

    Tajā acumirklī, kurā tu sapratīsi, kas patiesībā esi, visi šīs pasaules noslēpumi tev būs kā atvērta grāmata.

    — Bhagavadgīta

    Naids nekad nenovērsīs naidu- vienīgi mīlestība var pārvarēt naidu.Tas ir mūžīgs likums.

    — Buda

    Esi mīlošs, esi laipns, ej labestības ceļu.

    — Buda

    Neizglītotie savās likstās parasti vaino citus; iesācēji – paši sevi; pilnīgi izglītotie nevaino nedz kādu citu, nedz arī paši sevi.

    — Epiktēts

    Nav grūti mīlēt labu cilvēku. Grūti mīlēt cilvēku tādu, kāds viņš ir.

    — Juris Rubenis

    Viss, kas tev dzīvē ir vajadzīgs, ir tevī. Tu ieklausies savā iekšējā balsī, lai nevajadzētu iztaujāt nevienu citu.

    — Jozefs Kiršners

    Dvēsele vienmēr redz, ar ko slimo miesa. Ķermenis ir dvēseles templis, par ko jārūpējas.

    — Hipokrāts

    Stāvot pie jūras un tikai tajā lūkojoties vien, to pārpeldēt nevar.

    — Rabindranats Tagore

    Labāk ir pieņemt nepareizus lēmumus nekā neizlemt neko, jo no savas rīcības kļūdām tu vari mācīties.

    — Jozefs Kiršners

    Visi šķēršļi un grūtības ir pakāpieni, pa kuriem mēs kāpjam augšā.

    — Fridrihs Nīče

    Iziet cauri pasaulei, nedarot sevi pilnīgāku, ir tas pats, kas iznākt no pirts netīram.

    — Ališers Navoji

    Cilvēks kļūst vesels, neslēpjot savas slimības, nevis izliekoties vesels.

    — Juris Rubenis

    Reizi dzīvē laime klaudzina pie ikviena cilvēka durvīm, taču bieži vien šajā laikā cilvēks sēž tuvējā krodziņā un nedzird tās klauvējienu.

    — Marks Tvens

    Prāts pieder pats sev, un tas spēj pārvērst elli par Debesīm, bet Debesis par elli.

    — Džons Miltons

    Dzīves māksla ir prasme gaidīt. Ar varu atplēsts pumpurs nekad īsti neuzplauks.

    — Zenta Mauriņa

    Lai kāds būtu jūsu darbs, veiciet to kā ziedojumu Dievam.

    — Satja Sai Baba

    Prāts ir vienīgais laimes vai nelaimes, verdzības vai brīvības cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Kad jūs uz kādu norādāt ar pirkstu, tad atcerieties, ka trīs pirksti ir vērsti pret jums pašiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja jūs citos atrodat trūkumus, tad ar trīskārt saasinātu uzmanību vērsieties pret saviem trūkumiem.

    — Satja Sai Baba

    Patiess garīgums ir prasme atrast savas kļūdas un tās izlabot.

    — Satja Sai Baba

    Gudrība un citas cēlas īpašības rodas tikai sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Mēs varam sasniegt atbrīvošanu, izpildot savus pasaulīgos pienākumus, bet tikai tad, ja mūsu prāts vienmēr paliks iegremdēts Dievišķajā.

    — Satja Sai Baba

    Laime nav mērķis, bet pienākuma pildīšanas dabīgas sekas.

    — Pauls Dāle

    Cilvēka laime – viņa griba.

    — Gēte

    Laime padara priecīgu, nelaime – gudru.

    — Latviešu sakāmvārds

    Pasaules dvēseli baro cilvēku laime. Un arī to nelaime, ļaunums vai skaudība. Īstenot savu Likteni ir cilvēka vienīgais, patiesais uzdevums.

    — Paulu Koelju

    Laimi nes mīlestība, nevis patiesība.

    — Juris Rubenis, Māris Subačs

    Tici un dari, sevi un pasauli. Dari laimi, un būs laime.

    — Rainis

    Augstākā gudrība un laime ir dievišķas kārtības izprašana un piemērošanās tai.

    — Edvarts Virza

    Cilvēks, kas domā tikai par sevi un meklē visur izdevīgumu, nevar būt laimīgs. Gribi dzīvot sev – dzīvo citiem!

    — Seneka

    Nemeklējiet laimi pasaulē, laime ir jūsos pašos, esiet uzticīgi sev.

    — Ērihs Marija Remarks

    Vēlēšanās kalpot vispārības labā jāpadara par dvēseles nepieciešamību, par priekšnoteikumu personiskajai laimei.

    — Antons Čehovs

    Laime ir ar tikumību apvienota labklājība.

    — Aristotelis

    Cilvēks vairo savu laimi par tik, par cik viņš dara laimīgus citus.

    — Bentams

    Labākais veids, kā atbrīvoties no ienaidnieka, ir apzināties, ka viņš nav tavs ienaidnieks.

    — Buda

    Dari to, kas nes svētību, nevis savā labā, bet tādēļ, lai visas Visuma būtnes darītu laimīgas.

    — Buda

    Bailes dzīvot un bailes mirt aizver laimei vārtus.

    — Drukpa Rinpoče

    Lietas rodas un atkal izzūd. Laimīgs ir tas, kas to vienkārši mierīgi vēro.

    — Buda

    Ja vēlies zināt savu nākotni, tad aplūko sevi tagadnē, jo tā ir cēlonis tavai nākotnei.

    — Buda

    Ceļš uz prieku ved caur laipnības izrādīšanu, spēcinot sirdi ar līdzcietību.

    — Buda

    Vislaimīgākais cilvēks ir tas, kas dāvā laimi vislielākajam cilvēku daudzumam.

    — Didro

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu sakāmvārds

    Nedzenies pēc laimes: tā vienmēr atrodas tevī pašā.

    — Pitagors

    Kurš ir laimīgs? – Tas, kura miesa ir vesela, gars mierīgs un izkopj savas dotības.

    — Taless

    Dzīve – tas ir ceļš mājup.

    — Melvils

    Lielā māksla dzīvot laimīgi slēpjas spējā dzīvot tagadnē.

    — Pitagors

    Dzīve gūst savu bagātību no pasaules, bet nozīmi no mīlestības.

    — Tagore

    Dzīvot vajag tā, lai nevajadzētu nāves baidīties un arī tās vēlēties.

    — Tolstojs

    Tur kur ir sirds, mīt arī laime.

    — Poļu sakāmvārds

    Īstu jēgu atminam, kad mūsu “es” kalpo mazajam “tu”, tuvcilvēkiem, un lielajam “Tu” – Dievam.

    — Zenta Mauriņa

    Laime ir ceļa redzējums. Laime ir perspektīva. Bet šim ceļam ir jēga tikai tad, ja tas ved uz kopību ar cilvēkiem, un domu un jūtu bagātību.

    — Saulcerīte Viese

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu gudrība

    Runā, ka pilnīgai laimei cilvēkam ir nepieciešamas tikai dažas lietas: kāds, kuru mīlēt, darbs, ko darīt, un kaut kas, uz ko cerēt.

    — Toms Bodets

    Skaistums nav ķermenī, to rada raksturs un šķīstība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēku bez rakstura nevar nosaukt par cilvēku. Viņš ir tikai dzīvnieks.

    — Satja Sai Baba

    Raksturs ir cilvēka patiesā rota, tā pazaudēšana ir visu viņa ciešanu un bēdu cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tāds, kuram ir stiprs raksturs.

    — Satja Sai Baba

    Īsts humānisms pastāv vienīgi domu, vārdu un rīcības saskaņā.

    — Satja Sai Baba

    Tas, kurš saglabā harmoniju savās domās, vārdos un darbos, ir Patiess Cilvēks.

    — Satja Sai Baba

    To, kurš ir izpratis Dieva vienoto dabu (bez duālisma), var uzskatīt par Patiesu Cilvēcisko būtni.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tas, kurš apzinās cilvēcei piemītošo Dievišķumu.

    — Satja Sai Baba

    Lai kādu ļaunumu tu otram nodarītu, tu to nodari vispirms sev.

    — Ričards Bahs

    Piepildi dzīvi ar to, ko vienmēr esi sapņojis darīt, un tev vairs neatliks laika justies slikti.

    — Ričards Bahs

    Izvairies no problēmām, un tu nekad tās nepārvarēsi.

    — Ričards Bahs

    Vēlies nākotni bez grūtībām? Kāpēc gan tu parādījies šajā laikā un telpā, ja nevēlies saskarties ar grūtībām?

    — Ričards Bahs

    Tava misija ir soļot pa gaismas taku, lai cik melna nakts valdītu visapkārt.

    — Ričards Bahs

    Tavas iedzimtās īpašības ir atkarīgas no jūtām, kādas tu turi savā sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Nekad nerunā nepatiesi vai ar mērķi kādu sāpināt.

    — Satja Sai Baba

    Mūsu raksturs atspoguļojas mūsu vārdos, uzvedībā un ikdienas darbos.

    — Satja Sai Baba

    Lai atbrīvotos no ego, ir jākontrolē savas pasaulīgās domas un jūtas.

    — Satja Sai Baba

    Dariet citiem to, ko vēlaties, lai citi darītu jums.

    — Satja Sai Baba

    Līdzjūtība ir patiesa dievlūdzēja raksturīgākā īpašība.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā īpašība, kas tiek gaidīta no dievbijīgā, ir iecietība.

    — Satja Sai Baba

    Lepnība un iedomība ir vispeļamākās īpašības.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēkam ir dota Dievišķā gudrība, lai viņš ieraudzītu savu patieso būtību.

    — Satja Sai Baba

    Galva ir slikto domu avots, sirds – cēlo domu avots.

    — Satja Sai Baba

    Nepietiek paziņot, ka jūs esat šķīsti. Tā būs taisnība, ja citi to teiks.

    — Satja Sai Baba

    Domu, vārdu un rīcības vienotība ir Patiesa Cilvēcība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēks var iekarot visu pasauli, kad viņa domas ir šķīstas.

    — Satja Sai Baba

    Tu neiemantosi cieņu, ja tavas domas būs pretrunā ar taviem vārdiem.

    — Satja Sai Baba

    Nekad savu domu nepārvērt rīcībā steigā.

    — Satja Sai Baba

    Sirdij ir jābūt tik mīkstai kā sviests. Prātam ir jābūt tik vēsam kā mēnesgaisma, un runai ir jābūt tik saldai kā medus.

    — Satja Sai Baba

    Prāta līdzsvars ir Patiesas Cilvēciskās būtnes galvenā pazīme.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēka svētums dara viņu labu.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā darbība, kurā cilvēkam jāiesaistās, ir kalpošana citiem cilvēkiem.

    — Satja Sai Baba

Atēna Pallāda – Lielā Dieviete Māte 08.01.2016

Atēna Pallāda ir augstākā visu uzvarošā pasaules spēka pārstāve, viena no visvairāk godātajām senās Grieķijas dievietēm starp divpadsmit lielajiem Olimpa dieviem. Viņa tika godāta kā zināšanu, mākslu un amatu dieviete, kā jaunava karotāja, pilsētu un valstu, zinātņu un meistarības, prāta, veiklības, atjautības labvēle.

Atēnas Pallādas tēls izraisa daudzu pētnieku neviltotu interesi, kuri spriež par mītu sakrālo nozīmi, kas vēsta par viņas darbiem, vārdu un atribūtiem.

Atēna izceļas uz grieķu panteona fona. Atšķirībā no pārējām sieviešu kārtas dievībām viņa ir tērpusies bruņās, rokās viņa tur šķēpu, un viņu pavada svētie dzīvnieki.

Viņas attēlu obligātie atribūti ir:

• bruņu cepure (parasti – korintiešu ar augstu virsējo izliekumu),
• egīda (vairogs), apvilkts ar kazas ādu un rotāts ar Medūzas Gorgonas galvu,
• dieviete Nīke kā pavadone,
• olīva – seno grieķu svētais koks,
• pūce,
• čūska.

Ko šie atribūti nozīmē?

Bruņu cepure un vairogs ir tradicionālie karotāju simboli, jo Atēna ir jaunava karotāja, ko daudzi ir skaidrojuši kā vienlīdzības simbolu starp vīriešiem un sievietēm, arī kā meistarības simbolu kara mākslā, jo Atēna ir taisnīga kara dieviete.

Nīke seno grieķu mitoloģijā ir spārnota uzvaras dieviete, viņa bieži pavada Atēnu Pallādu, jo ir veiksmīga rezultāta, laimīga iznākuma simbols.

Olīva – svētais koks, gudrības simbols. Vienu no šī koka simbolikas skaidrojumiem sniedz neoplatoniķis Porfīrijs: “…olīvkoks kā Dievišķās Gudrības simbols. Tas ir Atēnas koks, jo Atēna ir gudrība… Tā kā olīvkoks ir vienmēr ziedošs, tam piemīt īpašības, kas ir vispiemērotākās, lai iezīmētu dvēseles ceļus kosmosā… Vasarā lapas pavēršas ar balto pusi uz augšu, ziemā – gaišākā daļa pagriežas uz otru pusi. Kad lūgšanu laikā tiek sniegti ziedoši olīvkoka zari, tas nozīmē cerību, ka briesmu tumsa tiks pārvērsta par gaismu… Tā arī kosmosu vada mūžīga un vienmēr ziedoša intelektuālas dabas gudrība, no kuras tiek pasniegta uzvaras balva dzīves atlētiem un izdziedināšana no daudziem smagumiem. [1]

Pūce – sengrieķu mitoloģijā ir gudrības un izzināšanas simbols, jo putna dabiskā uzvedība helēņiem atgādināja filozofus, kas tiecas palikt vienatnē, bet pūces spēja redzēt tumsā padarīja viņu par vērīguma simbolu. Čūska ir tradicionāls gudrības simbols.

Sengrieķu mītos Atēna Pallāda parādās varoņiem un palīdz viņiem paveikt varoņdarbus. Viņa palīdz Persejam uzvarēt Medūzu Gorgonu, bet Kadmam uzvarēt drakonu un kļūt par Tēbu ķēniņu. Tieši jaunava karotāja kļuva par Hērakla aizbildni un ne reizi vien palīdzēja viņam viņa varoņdarbos. Atēna atbalsta arī Iliādas un Odisejas varoņus. Tādu piemēru grieķu mitoloģijā ir daudz. Dieviete Atēna vienmēr pavada varoņus.

Kas ir varoņi? Varonis sengrieķu valodā nozīmē “drosmīgs vīrs, vadonis”. Man šķiet, ka noteicošais te ir vārds “vadonis”, kas nozīmē – tas, kas ved citus cilvēkus. Piekrītiet, ka, lai cik veiksmīgs un drosmīgs nebūtu valdnieks, bet, ja viņam trūkst gudrības, tad ļoti daudzi viņa pasākumi beigsies ar izgāšanos. Gudru cilvēku vada doma, taču ne haotiska, kā tas bieži notiek mūsu ikdienas dzīvē, bet tāda, kuras pamatā ir mīlestība, citiem vārdiem – dievišķajam tuva. “Cilvēkam ir jāprot vadīt savas domas.” [2]

Pievērsīsimies leģendai par dievietes karotājas dzimšanu.

Viņas nākšana pasaulē ir neparasta. Izplatītākā versija izklāstīta Hēsioda “Teogonijā”, kur vēstīts, ka Atēnas tēvs bija Zevs – galvenais Olimpa dievs, kas pārvalda visu pasauli, bet māte – Metīda, sengrieķu mitoloģijā viņa personificēja gudrību un bija Zeva pirmā sieva.

Urāns (Debess dievs) un Gaja (Zemes dieviete) pareģoja Zevam, ka viņa sieva dzemdēs viņam dēlu, kas pārspēs viņu. Lai to nepieļautu, tad, kad Metīda kļuva grūta, Zevs iemidzināja viņu ar mīlīgām runām un norija, un pēc tam trešajā dienā no viņa galvas dzima Atēna, kurā bija apvienojusies tēva un mātes gudrība. Viņas piedzimšanā palīdzēja Uguns dievs Hēfaists un viens no titāniem, cilvēku aizstāvis Prometejs. Hēfaists iesita ar veseri pa Zeva stipri sasāpējušo galvu, bet Atēnu pieņēma Prometejs (viņa vārds burtiskā tulkojumā nozīmē “iepriekš domājošais”, “paredzošais”).

Ko leģenda vēsta alegoriskajā plānā?

Lūk, ko Hērodots raksta savā vēsturiskajā traktātā: “Par persiešu parašām runājot, tad … Zevam viņi parasti nes upurus uz kalnu virsotnēm un visu debesjumu sauc par Zevu.[3] Tātad Hērodots asociēja persiešu dievu Ahuru Mazdu ar sengrieķu visu dievu tēvu Zevu.

Marka un Elizabetes Profetu grāmatā “Valdoņi un viņu svētmītnes” rakstīts: “Gudrības Valdoņi māca, ka zoroastrisma augstākais Dievs Ahura Mazda ir Sanats Kumara. Vārds Ahura Mazda nozīmē “Gudrais Kungs” vai “Kungs, kas apvelta ar zināšanām”.

Citiem vārdiem sakot, Zevs (Ahura Mazda – Sanats Kumara) ir Saprāta dievs, kas, savienojies ar gudrību (Metīdu), radīja meitu Atēnu Pallādu.

Tagad mums tāda neparasta dievietes dzimšana šķiet dīvaina. Tomēr J. Blavatskas “Slepenajā Doktrīnā” fragmentos, kas ņemti no Dzian grāmatas, ir rakstīts: “… Caur Gribu dzimušie Valdoņi, Gara – Dzīvības Devēja sūtīti…” Lūk, skaidrojums, kas šajā sakarā sniegts T. Mikušinas grāmatā: “… “Slepenās Doktrīnas” autori sniedz izpratni par to, kā attīstījās cilvēce…
Dažādās senās mācībās tiek minēts par Augstākajiem Gariem…, kas ir Brahmas “pirmdzimtie”, no saprāta dzimušie…” [4]

Citiem vārdiem, doma bija visa esošā pirmpamats, un Augstākie Valdoņi jeb Dievi sākotnēji dzimuši tieši caur tās dzīvinošo spēku.

No šejienes var droši secināt, ka Atēna Pallāda ir Dievišķās domas iemiesojums, Dievišķās gribas izpaudums vai izplatījuma doma. Bet mums ir zināms, ka doma ir enerģija, arī Agni Jogā ir rakstīts, ka “no visām radošajām enerģijām visaugstākā paliek doma”. Tāpēc senie grieķi tā godāja dievieti, kas stāv blakus Zevam. “Pat zemes doma spēj pārvietot blīvus priekšmetus, – var iedomāties visu Augstākās Pasaules domas radošo spēku.”[5]

Ar to var izskaidrot Atēnas Pallādas darbības daudzveidību. Viņa ir ne tikai dieviete karotāja, bet arī amatu, mākslas, pilsētu aizbildne, dziedinātāja, pareģotāja, audēja, tātad viņa ir visur un visā, kur vajadzīga domas klātbūtne.

Ja mēs atcerēsimies, ka ne velti leģendas ir dotas cilvēkiem, tad var iedomāties, ar kādu kosmisku spēku bija apveltīta dieviete Atēna, viņā apvienojas Metīdas gudrība, Hēfaista uguns spēks un Prometeja paredzēšanas spēks. “Kosmiskā Elpa ir Izplatījuma uguns. Visas kosmosa izpausmes piesātinātas ar uguni, un doma … ir uguns.”[6]

Atēnai Pallādai ir doti daudzi vārdi un epiteti, kas atklāja dievietes funkcijas, palīdzot cilvēkiem saprast viņas lielumu: Areja – glābēja, Bulaija – padomdevēja, Aglavara – ēteriskā Gaisma, Poliuhos – pilsētu aizstāve, Ergana – darbīgā – tie visi ir dievietes vārdi, kas tā vai citādi personificē Dievišķo Gudrību. Viņai veltīti dažādi epiteti, kas palīdz saprast un izskaidrot viņas funkcijas.

Homērs, piemēram, lieto epitetu Glaukopis (γλαυκῶπις), kas tulkojumā nozīmē “spulgace” – ar mirdzošām acīm. Patiešām aprakstos bieži pieminētas dievietes lielās, mirdzošās acis. Pat šajā detaļā pavīd lielā gudrība, kas simboliski iešifrēta senajās leģendās: “Uguni … var saskatīt tikai acīs. Vārdi to neizteic, un zīmējums to neattēlo, jo tās liesma ir domā, kas neizpaužas ķermeniskajā apvalkā. Tikai acu spogulis laiž cauri augstākās domas dzirksteles. Tās acis atšķirs kosmisko staru dzirkstis, ko rupjā redze vienkārši nosauks par saules gaismu.” [7]

Nav jābrīnās, ka senajiem grieķiem Atēna pēc nozīmīguma bija līdzvērtīga Zevam, bet dažkārt pat pārspēja viņu. Neatstāsim bez uzmanības arī otru visvairāk pazīstamo dievietes vārdu – Pallāda. Kāda no leģendām vēsta, ka Atēna ieguva otru vārdu, kad uzveica āzim līdzīgo lidojošo gigantu Pallantu, kas gribēja lietot varu pret Atēnu, kad titāni sacēlās pret dieviem, bet dieviete satrieca gigantu, nodīrāja viņam ādu un izgatavoja no tās savu vairogu. Atšifrējot šo alegoriju, mēs iegūstam šādu skaidrojumu.

Cilvēkā savienojas garīgā pasaule un fiziskā pasaule. Kad cilvēks caur sevi izpauž dievišķo pasauli, tad viņš kļūst dieviem līdzīgs, bet, kad viņš atsakās no Dieva, tad, arvien vairāk un vairāk iegrimdams matērijā, viņš kļūst līdzīgs zvēram. Tieši tāpēc senajās leģendās (ne tikai grieķu) puscilvēki puszvēri visbiežāk tiek attēloti kā mežonīgas, nešpetnas būtnes, kas neprot sevi kontrolēt un nodara postu. Atcerēsimies, piemēram, visiem zināmo leģendu par kentauriem vai vilkačiem. Tieši tā uzvara pār savu dzīvniecisko, t.i., miesīgo daļu paaugstina šīs būtnes (piemēram, gudrais kentaurs Heirons – varoņu skolotājs). Tātad Atēnas uzvara pār titānu ar dzīvnieciskām īpašībām ir uzvara pār zemāko matēriju un tās izmantošana dievišķiem mērķiem.

Krievu filozofs un filologs A. Losevs apgalvo, ka Atēna un visi viņas veikumi mums ir kā tiešs Zeva turpinājums. Viņa ir Zeva nodomu un gribas izpildītāja, viņa doma, kas īstenota darbībā. Viņa ir kā liktenis un Dižena Dieviete Māte, kas arhaiskajā mitoloģijā pazīstama kā visa dzīvā radītāja un postītāja.

Profesore Z. Šelomenceva esejā “Atēna Sofija Minerva” («Афина-София-Менфра») par Atēnas Pallādas sakrālo nozīmi raksta: “Dieviete uz Zemes, kas nes Dievišķību mūsu pasaulē kā Dievišķu Svētību. Visaugstākais Viņai bija ļāvis atnest ne tikai Tēva gudrību, bet arī Viņa plānu mūsu zemes pasaulei. Viņa darbojas kā Dievišķās Gudrības ideoloģe, kā teorētiķe, vadītāja un organizatore. Viņa ir gudrības, amatu un taisnīga kara Dieviete un tad, kad nepieciešams, iesaistās kaujā, ar savām bruņām parādīdama pastāvīgu gatavību aizstāvēt Patiesību.”[8]

Pašlaik maz ir to, kas godā Atēnu Pallādu kā Patiesības un dievišķās Gudrības Dievieti, kas līdz šim laikam stāv šīs pasaules sardzē. Tāpēc man gribētos šo rakstu nobeigt ar viņai veltītu dzejoli.

Veltījums[9]

… visa pasaule ir Dieva dāvana jums…
lai izzinātu sevi un apkārtējo pasauli.”    Atēna Pallāda “Gudrības Vārds”.

Zelta lietū dzimusi,
Troņa zālē karaliskā māte,
Gaišreģe, gudrā, tvirtā,
Dievišķās Patiesības Sargātāja!

Tu mākslai dāvāji harmoniju,
Amata mieru un daiļumu,
Kareivjiem – taisnīgumu un vīrišķību,
Kad nelaime pienākusi.

Pieņem pateicību lielo
Par to, ka, pasaules aizmirsta,
Joprojām aizstāvi Patiesību,
Skaidru domu un gudru mīlestību.

 

Literatūra:

1. Агни Йога / Под ред. Каган Г.И., Кальжанова Г.И., Родичев Ю.Е. – Самара: Рериховский центр духовной культуры, 1992. – В 3-х томах.

2. Геродот. История в девяти книгах / Перевод Г.А. Стратановского, под ред. С.Л. Утченко. – Ленинград: Наука, 1972.

3. Карчевская Лека. Посвящение (Стихи.ру) http://www.stihi.ru/2015/07/15/5117

4. Лосев А.Ф. Мифы народов мира: Энциклопедия в 2-х тт. – М.: Советская Энциклопедия, 1980. – Т. 1.

5. Микушина Т.Н. Добро и зло. Частное прочтение «Тайной Доктрины» Е.П. Блаватской. – Омск: Издательский Дом «СириуС», 2008. – 166 с.

6. Порфирий. О пещере нимф (Платонополис) http://www.platonizm.ru/content/porfiriy-o-peshchere-nimf

7. Шеломенцева З.С. Афина-София-Менфра. Философско-культурологическое эссе
http://www.beesona.ru/id531/literature


 

[1] Порфирий. О пещере нимф.

[2] Агни Йога. «Надземное», §647.

[3] Геродот. История в девяти книгах, §131..

[4] Микушина Т.Н. Добро и зло. Частное прочтение «Тайной Доктрины» Е.П. Блаватской.

[5] Агни Йога. «Аум», §90.

[6] Агни Йога. «Беспредельность» II, §372.

[7] Агни Йога. «Агни-Йога», §139.

[8] Шеломенцева З.С. Афина-София-Менфра. Философско-культурологическое эссе.

[9] Автор стихотворения Лека Карчевская

 

Materiālu sagatvojusi J. Žurkova   

Tulkojusi Lauma Ērgle