Viss skaistais, kas ielīksmo sirdi un dvēselē rada prieka gaviles, ir Garīgs.

    — Satja Sai Baba

    Visam, ko mēs darām – vai labu vai sliktu, vai apzināti vai neapzināti – seko rezultāts.Tādēļ darīt labu ir nepieciešamība – lai sekas būtu labas.

    — Satja Sai Baba

    Dzīve nav vienvirziena kustība. Mums jābūt gataviem gan dot, gan ņemt.

    — Satja Sai Baba

    Esiet labi, dariet labu, redziet labu. Tas arī ir ceļš pie Dieva.

    — Satja Sai Baba

    Dievišķo var sasniegt vienīgi, pārstājot izcelt citu un slēpt savas kļūdas.

    — Satja Sai Baba

    Dieva īstās mājas ir cilvēka sirds. Dievam nav dārgāka tempļa par cilvēka sirdi.

    — Satja Sai Baba

    Kad jums parādīsies Mīlestības spēks, jūs iegūsiet visus spēkus!

    — Satja Sai Baba

    Ne jau tas, kas zākā, apvaino, bet gan tas, ko mēs uzskatām par apvainojošu; tāpēc tevi neizaicina nekas cits kā paša uzskati.

    — Epiktēts

    Centies mainīt pasauli, kaut mazliet! Saskati būtisko un palīdzi citiem! Nekaitē! Vienmēr domā, kā vari būt noderīgs!

    — Ričards Brensons

    Mūsu laikmetā ceļš uz svētumu noteikti iet cauri darbības pasaulei.

    — Dags Hammarskjolds

    Ja vēlaties vienmēr būt laimīgi, lūdziet labklājību citiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja kādam iespējams palīdzēt, kādēļ lai es par to justos nelaimīgs?Ja kādam nav iespējams palīdzēt, ko līdz būt nelaimīgam?

    — Šantideva

    Neskrien pakaļ pagātnei un nepazaudē sevi nākotnē.Pagātnes vairs nav. Nākotne vēl nav pienākusi. Dzīve rit šeit un tagad.

    — Buda

    Meditācijai un medicīnai ir vienas saknes – tas, kas dziedē, kas tevi padara veselu un pilnīgu, ir medicīna, bet augstākā līmenī – meditācija.

    — Senindiešu gudrība

    Nezinot, cik patiesība tuvu, cilvēki to meklē tālumā – cik žēl! Viņi līdzinās tiem, kuri, ūdens vidū stāvot, kliedz aiz slāpēm.

    — Hakuins

    Nepietiek ar zināšanu, mums tā jālieto praksē. Nepietiek ar gribēšanu, mums ir jārīkojas.

    — J.V. Gēte

    Jo lielāks ir spēks, kas piekritis tev kalpot, jo lielāko godprātību tas prasa no tevis.

    — Sokrats

    Mūsu šaubas ir nodevēji un liek mums pazaudēt labo, ko mēs varētu iegūt, liekot mums baidīties mēģināt.

    — Šekspīrs

    Mēs esam tādēļ, ka Dievs ir.

    — Emānuels Svēdenborgs

    Cilvēka dzīves mērķis un nolūks ir vienojoša zināšana par Dievu.

    — Oldoss Hakslijs

    Jaunais cilvēks būs mistiķis – vai viņa nebūs vispār.

    — Karls Rāners

    Mieru tu iegūsi vienīgi tad, ja pats to sniegsi!

    — Marija fon Ēbnere Ešenbaha

    Katra diena ir laba diena.

    — Budistu sakāmvārds

    Nedzen upi, ļauj tai plūst.

    — Āzijas gudrība

    Tajā acumirklī, kurā tu sapratīsi, kas patiesībā esi, visi šīs pasaules noslēpumi tev būs kā atvērta grāmata.

    — Bhagavadgīta

    Naids nekad nenovērsīs naidu- vienīgi mīlestība var pārvarēt naidu.Tas ir mūžīgs likums.

    — Buda

    Esi mīlošs, esi laipns, ej labestības ceļu.

    — Buda

    Neizglītotie savās likstās parasti vaino citus; iesācēji – paši sevi; pilnīgi izglītotie nevaino nedz kādu citu, nedz arī paši sevi.

    — Epiktēts

    Nav grūti mīlēt labu cilvēku. Grūti mīlēt cilvēku tādu, kāds viņš ir.

    — Juris Rubenis

    Viss, kas tev dzīvē ir vajadzīgs, ir tevī. Tu ieklausies savā iekšējā balsī, lai nevajadzētu iztaujāt nevienu citu.

    — Jozefs Kiršners

    Dvēsele vienmēr redz, ar ko slimo miesa. Ķermenis ir dvēseles templis, par ko jārūpējas.

    — Hipokrāts

    Stāvot pie jūras un tikai tajā lūkojoties vien, to pārpeldēt nevar.

    — Rabindranats Tagore

    Labāk ir pieņemt nepareizus lēmumus nekā neizlemt neko, jo no savas rīcības kļūdām tu vari mācīties.

    — Jozefs Kiršners

    Visi šķēršļi un grūtības ir pakāpieni, pa kuriem mēs kāpjam augšā.

    — Fridrihs Nīče

    Iziet cauri pasaulei, nedarot sevi pilnīgāku, ir tas pats, kas iznākt no pirts netīram.

    — Ališers Navoji

    Cilvēks kļūst vesels, neslēpjot savas slimības, nevis izliekoties vesels.

    — Juris Rubenis

    Reizi dzīvē laime klaudzina pie ikviena cilvēka durvīm, taču bieži vien šajā laikā cilvēks sēž tuvējā krodziņā un nedzird tās klauvējienu.

    — Marks Tvens

    Prāts pieder pats sev, un tas spēj pārvērst elli par Debesīm, bet Debesis par elli.

    — Džons Miltons

    Dzīves māksla ir prasme gaidīt. Ar varu atplēsts pumpurs nekad īsti neuzplauks.

    — Zenta Mauriņa

    Lai kāds būtu jūsu darbs, veiciet to kā ziedojumu Dievam.

    — Satja Sai Baba

    Prāts ir vienīgais laimes vai nelaimes, verdzības vai brīvības cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Kad jūs uz kādu norādāt ar pirkstu, tad atcerieties, ka trīs pirksti ir vērsti pret jums pašiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja jūs citos atrodat trūkumus, tad ar trīskārt saasinātu uzmanību vērsieties pret saviem trūkumiem.

    — Satja Sai Baba

    Patiess garīgums ir prasme atrast savas kļūdas un tās izlabot.

    — Satja Sai Baba

    Gudrība un citas cēlas īpašības rodas tikai sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Mēs varam sasniegt atbrīvošanu, izpildot savus pasaulīgos pienākumus, bet tikai tad, ja mūsu prāts vienmēr paliks iegremdēts Dievišķajā.

    — Satja Sai Baba

    Laime nav mērķis, bet pienākuma pildīšanas dabīgas sekas.

    — Pauls Dāle

    Cilvēka laime – viņa griba.

    — Gēte

    Laime padara priecīgu, nelaime – gudru.

    — Latviešu sakāmvārds

    Pasaules dvēseli baro cilvēku laime. Un arī to nelaime, ļaunums vai skaudība. Īstenot savu Likteni ir cilvēka vienīgais, patiesais uzdevums.

    — Paulu Koelju

    Laimi nes mīlestība, nevis patiesība.

    — Juris Rubenis, Māris Subačs

    Tici un dari, sevi un pasauli. Dari laimi, un būs laime.

    — Rainis

    Augstākā gudrība un laime ir dievišķas kārtības izprašana un piemērošanās tai.

    — Edvarts Virza

    Cilvēks, kas domā tikai par sevi un meklē visur izdevīgumu, nevar būt laimīgs. Gribi dzīvot sev – dzīvo citiem!

    — Seneka

    Nemeklējiet laimi pasaulē, laime ir jūsos pašos, esiet uzticīgi sev.

    — Ērihs Marija Remarks

    Vēlēšanās kalpot vispārības labā jāpadara par dvēseles nepieciešamību, par priekšnoteikumu personiskajai laimei.

    — Antons Čehovs

    Laime ir ar tikumību apvienota labklājība.

    — Aristotelis

    Cilvēks vairo savu laimi par tik, par cik viņš dara laimīgus citus.

    — Bentams

    Labākais veids, kā atbrīvoties no ienaidnieka, ir apzināties, ka viņš nav tavs ienaidnieks.

    — Buda

    Dari to, kas nes svētību, nevis savā labā, bet tādēļ, lai visas Visuma būtnes darītu laimīgas.

    — Buda

    Bailes dzīvot un bailes mirt aizver laimei vārtus.

    — Drukpa Rinpoče

    Lietas rodas un atkal izzūd. Laimīgs ir tas, kas to vienkārši mierīgi vēro.

    — Buda

    Ja vēlies zināt savu nākotni, tad aplūko sevi tagadnē, jo tā ir cēlonis tavai nākotnei.

    — Buda

    Ceļš uz prieku ved caur laipnības izrādīšanu, spēcinot sirdi ar līdzcietību.

    — Buda

    Vislaimīgākais cilvēks ir tas, kas dāvā laimi vislielākajam cilvēku daudzumam.

    — Didro

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu sakāmvārds

    Nedzenies pēc laimes: tā vienmēr atrodas tevī pašā.

    — Pitagors

    Kurš ir laimīgs? – Tas, kura miesa ir vesela, gars mierīgs un izkopj savas dotības.

    — Taless

    Dzīve – tas ir ceļš mājup.

    — Melvils

    Lielā māksla dzīvot laimīgi slēpjas spējā dzīvot tagadnē.

    — Pitagors

    Dzīve gūst savu bagātību no pasaules, bet nozīmi no mīlestības.

    — Tagore

    Dzīvot vajag tā, lai nevajadzētu nāves baidīties un arī tās vēlēties.

    — Tolstojs

    Tur kur ir sirds, mīt arī laime.

    — Poļu sakāmvārds

    Īstu jēgu atminam, kad mūsu “es” kalpo mazajam “tu”, tuvcilvēkiem, un lielajam “Tu” – Dievam.

    — Zenta Mauriņa

    Laime ir ceļa redzējums. Laime ir perspektīva. Bet šim ceļam ir jēga tikai tad, ja tas ved uz kopību ar cilvēkiem, un domu un jūtu bagātību.

    — Saulcerīte Viese

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu gudrība

    Runā, ka pilnīgai laimei cilvēkam ir nepieciešamas tikai dažas lietas: kāds, kuru mīlēt, darbs, ko darīt, un kaut kas, uz ko cerēt.

    — Toms Bodets

    Skaistums nav ķermenī, to rada raksturs un šķīstība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēku bez rakstura nevar nosaukt par cilvēku. Viņš ir tikai dzīvnieks.

    — Satja Sai Baba

    Raksturs ir cilvēka patiesā rota, tā pazaudēšana ir visu viņa ciešanu un bēdu cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tāds, kuram ir stiprs raksturs.

    — Satja Sai Baba

    Īsts humānisms pastāv vienīgi domu, vārdu un rīcības saskaņā.

    — Satja Sai Baba

    Tas, kurš saglabā harmoniju savās domās, vārdos un darbos, ir Patiess Cilvēks.

    — Satja Sai Baba

    To, kurš ir izpratis Dieva vienoto dabu (bez duālisma), var uzskatīt par Patiesu Cilvēcisko būtni.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tas, kurš apzinās cilvēcei piemītošo Dievišķumu.

    — Satja Sai Baba

    Lai kādu ļaunumu tu otram nodarītu, tu to nodari vispirms sev.

    — Ričards Bahs

    Piepildi dzīvi ar to, ko vienmēr esi sapņojis darīt, un tev vairs neatliks laika justies slikti.

    — Ričards Bahs

    Izvairies no problēmām, un tu nekad tās nepārvarēsi.

    — Ričards Bahs

    Vēlies nākotni bez grūtībām? Kāpēc gan tu parādījies šajā laikā un telpā, ja nevēlies saskarties ar grūtībām?

    — Ričards Bahs

    Tava misija ir soļot pa gaismas taku, lai cik melna nakts valdītu visapkārt.

    — Ričards Bahs

    Tavas iedzimtās īpašības ir atkarīgas no jūtām, kādas tu turi savā sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Nekad nerunā nepatiesi vai ar mērķi kādu sāpināt.

    — Satja Sai Baba

    Mūsu raksturs atspoguļojas mūsu vārdos, uzvedībā un ikdienas darbos.

    — Satja Sai Baba

    Lai atbrīvotos no ego, ir jākontrolē savas pasaulīgās domas un jūtas.

    — Satja Sai Baba

    Dariet citiem to, ko vēlaties, lai citi darītu jums.

    — Satja Sai Baba

    Līdzjūtība ir patiesa dievlūdzēja raksturīgākā īpašība.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā īpašība, kas tiek gaidīta no dievbijīgā, ir iecietība.

    — Satja Sai Baba

    Lepnība un iedomība ir vispeļamākās īpašības.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēkam ir dota Dievišķā gudrība, lai viņš ieraudzītu savu patieso būtību.

    — Satja Sai Baba

    Galva ir slikto domu avots, sirds – cēlo domu avots.

    — Satja Sai Baba

    Nepietiek paziņot, ka jūs esat šķīsti. Tā būs taisnība, ja citi to teiks.

    — Satja Sai Baba

    Domu, vārdu un rīcības vienotība ir Patiesa Cilvēcība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēks var iekarot visu pasauli, kad viņa domas ir šķīstas.

    — Satja Sai Baba

    Tu neiemantosi cieņu, ja tavas domas būs pretrunā ar taviem vārdiem.

    — Satja Sai Baba

    Nekad savu domu nepārvērt rīcībā steigā.

    — Satja Sai Baba

    Sirdij ir jābūt tik mīkstai kā sviests. Prātam ir jābūt tik vēsam kā mēnesgaisma, un runai ir jābūt tik saldai kā medus.

    — Satja Sai Baba

    Prāta līdzsvars ir Patiesas Cilvēciskās būtnes galvenā pazīme.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēka svētums dara viņu labu.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā darbība, kurā cilvēkam jāiesaistās, ir kalpošana citiem cilvēkiem.

    — Satja Sai Baba

Jūdaisms 21.08.2012

Jūdaisms ir viena no trim lielākajām pasaules reliģijām. Tā ir stingri monoteistiska reliģija, izplatīta galvenokārt ebreju vidū. Šai reliģijai bijusi īpaša nozīme ebreju identitātes veidošanā un saglabāšanā.

Jūdaisma aizsākumi meklējami 2. gadu tūkstotī p. m. ē. Leģenda vēsta, ka ebreju tautas ciltstēvs Ābrams ar savu dzimtu sākotnēji dzīvojis Mezopotāmijā (tag. Irāka). 18. gs. p. m. ē. viņi pārcēlušies uz Dieva norādīto un apsolīto zemi Kānaānu (tag. Izraēla), kur viņi apmetušies pie Elonas ezera netālu no Sihemas (Gen.12–6). Nosaukums „ebreji cēlies no vārda ever jeb ivrim, kas nozīmē – no citurienes atnākušie. Par ebreju tautas reālo pamatlicēju uzskata Ābrama mazdēlu Jēkabu, kas, pierādot savu spēkā cīniņā ar Dieva sūtītu eņģeļi, iemanto iesauku “Israels” – no senebreju val. – “cilvēks, kas cīnījies ar pašu Dievu”.

Tāpēc Jēkaba dzimtu sāka dēvēt par „Israēla tautu”, bet viņu apdzīvoto zemi – par Israēla zemi. No Jēkaba 12 dēliem esot cēlušās 12 senā Israēla ciltis. Kad Kanaānā sākās bads, Jēkabs un viņa dzimta pārceļas uz Ēģipti. Par šiem notikumiem stāsta arī latviešu dzejnieka Raiņa luga “Jāzeps un viņa brāļi”. Ēģiptē jūdi dzīvo no 17. līdz 14. gadsimtam p. m. ē. 13. gs. p. m. ē. Mozus izved savu tautu no Ēģiptes un Sīnaja kalnā noslēdz derību ar Dievu, kas paredz, ka Israēla tautai jābūt uzticīgai un jāpielūdz viens Dievs (Jahve, ko raksta kā YHWH), jāpilda Viņa noliktie 10 baušļi, tad Dievs viņiem palīdzēs atgriezties apsolītajā zemē Kānaānā. Ap 1000. g. p. m. ē. tiek nodibināta Israēla –Jūdas valsts, un pār tās pirmo valdnieku kļūst Sauls. Pēc tam valda Dāvids un Salamans. Pēc Salamana nāves 926. gadā p. m. ē. šī vienotā valsts sadalās divās nelielās patstāvīgās valstiņās: viena ir Jūdas valsts ar galvaspilsētu Jeruzālemi un otra – Israēls ar galvaspilsētu Šomrenu (Samariju), kas pastāvēja līdz 722. gadam p. m. ē. Salamana laikā tiek uzbūvēts pirmais Jeruzālemes templis, kas kļūst par Dieva Jahves galveno svētnīcu un ebreju reliģijas vienojošo centru. Tā bija vienīgā svētnīca, kur varēja norisināties Jahvem veltītie upurēšanas rituāli.

Tādēļ šis templis kļuva par svētceļojumu vietu un visas ebreju valsts apvienošanas simbolu. Templis iet bojā Babilonijas iebrukuma laikā 586. g. p. m. ē. Liela daļa ebreju nonāk Babilonijas gūstā, kura laikā nostiprinās jūdaisma monoteistiskais raksturs un veidojas ticība mesijai, kas uzņemsies tautas vadību. Pēc ebreju atgriešanās no Babilonijas gūsta, valdnieka Josijas īstenotās reformas 621. g. p. m. ē. centralizē Jahves kultu. Ap 515.g. p. m. ē. ir pilnīgi atjaunots Jeruzālemes templis, kuru otrreiz noposta romieši Jūdejas kara laikā 70. gadā. Kopš tā laika templis vairs nav atjaunots. Sākas diasporas periods ebreju tautas vēsturē, un jūdaisms kļūst par svarīgāko ebreju nacionālās identitātes saglabāšanas garantu. Veidojas rabīniskais jūdaisms. Nostiprinās sinagogu nozīme, tās ir reliģisko kopienu pulcēšanās vietas. Viduslaikos rodas mistiskā mācība – kabala. 18. gs. Polijā un Vācijā veidojas hasīdu kustība. 19. gs. izveidojas reformētais jūdaisms, kas atsakās no vairākām novecojušām tradīcijām.

Jūdaismā būtiska ir ticība, ka Israēls ir Dieva izredzēta tauta. Dievs ir noslēdzis derību vispirms ar Ābramu, tad Jēkabu un Mozu. Jūdaisma ticības avotu veido Tora (Torah, piecas Mozus grāmatas), kuras galīgā redakcija notikusi ap 5. gs. p. m. ē; Neviim (Pravieši) un Ketuvim (Raksti). 4. – 5. gs. izveidojās Talmuds – jūdaisma dogmatisko, tiesisko, reliģiski filozofisko un sadzīves priekšrakstu krājums. Tā struktūrelementi ir Mišna (Mishnah, Toras komentāri) un Gemara (Mišnas komentāri).

2000. gadā pasaulē bija aptuveni 14 434 000 jūdaisma piekritēju. Pasaulē lielākā ebreju diaspora izveidojusies ASV. No tur dzīvojošajiem 5,6 miljoniem ebreju apmēram puse (vairāk nekā 48%) ir arī praktizējoši jūdaisma piekritēji. Eiropā lielākās ebreju kopienas izveidojušās Francijā (6000 000) un Lielbritānijā (300 000). Izraēlā jūdaisms ir valsts reliģija. 2000. gadā tur dzīvoja gandrīz 4 miljoni jūdaisma ticīgo.

Tāpat kā citās reliģijās, arī jūdaismā ir pārstāvēti gan konservatīvā, gan liberālā pozīcija. Teoloģiskā ziņā viskonservatīvāko pozīciju ieņem Hareidi jūdaisms, ko veido divas grupas – Agudad Israel, kas sadarbojas ar valsti un laicīgām organizācijām, un Edah Ha Chareidis, kas nesadarbojas ar valsti. Edah Ha Chareidis apvienojušās arī vairākas hasīdu grupas, to vidū arī viena no lielākajām hasīdu kustībām – Satmara Hasidim. Tāpat tajā pārstāvētas arī ar hasīdiem nesaistītas grupas no Lietuvas un Ungārijas. Lai gan lielākā daļa jūdaisma strāvojumu atzīst cionismu, Satmara Hasidim piekritēji ir anticionisti.

Liberālo tradīciju jūdaismā pārstāv reformētais jūdaisms (galvenokārt ASV, Lielbritānijā, Vācijā un citās valstīs), liberālais jūdaisms, kas visaktīvāk pārstāvēts Lielbritānijā, un progresīvais jūdaisms Izraēlā. Lielākoties šo kustību piekritēji sadarbojas ar cionistu organizācijām. Teoloģijā viņi uzsver indivīda autonomiju Toras un rabīnu literatūras interpretācijā, atzīst modernismu sabata un jūdaisma svētku svinēšanā. Tāpat minētie virzieni akceptē dzimumu vienlīdzību ticības mācības apguvē un rituālu izpildīšanā, kā arī pieļauj starpreliģiskas laulības.

Par Dieva un Ābrama savienības īpašu zīmi ir kļuvusi ir apgraizīšana, kas tika veikta visiem dzimtas vīriešiem. Apgraizīšanas rits savu nozīmi jūdaismā saglabājis arī mūsdienās. Būtiska nozīme jūdaismā ir arī Toras lasīšanai, lūgšanām, sabata svētīšanai, apmazgāšanās rituāliem. Jūdaismā ievēro reglamentētu uzturu. Tiek svinēti dažādi reliģiskie svētki, piemēram, Roš Ašana, Jom Kipur, Hanuka, Purim, Pesah u. c. Kopumā pazīstamas 613 dažādas regulas, kuras 12. gs. apkopojis ebreju filozofs Maimonīds.

Latvijā pirmie ebreji, galvenokārt ienācēji no Vācijas, parādās 14. gs. Jelgavā. 16. gs. dažas ebreju ģimenes dzīvojušas Rīgā. 16. gs. otrajā pusē, paplašinoties saimnieciskajiem sakariem, sākās ebreju pastāvīga apmešanās Kurzemes un Zemgales hercogistē, īpaši Piltenē un Aizputē. Līdz pat 18. gs. Kurzemes hercogi ierobežoja ebreju dzīvesvietas, aizliedza sinagogu celtniecību un kapsētu ierīkošanu. Tikai 18. gs. ebreji ieguva tiesības uzcelt sinagogu Jelgavā. 18. gs. beigās Kurzemē un Zemgalē pastāvīgi dzīvoja ap 9000 ebreju.

Vidzemē, kur ebreji uz dzīvi sāk apmesties 17. gs., situāciju noteica Krievijas impērijas īstenotais antisemītisms. 1638. gadā ebrejiem tika noteikta atsevišķa apmešanās vieta Rīgas priekšpilsētā, kur 1767. gadā kādā mājā tika ierīkota sinagoga. 18. gs. beigās turīgākajiem ebrejiem atļāva dzīvot ārpus ebreju kvartāla. Latgalē ebreji sāka apmesties uz dzīvi 17. gs. Tie bija galvenokārt ieceļotāji no Polijas, kas runāja Polijā tapušā jidiša valodā un reliģiskā, kā arī dzīvesveida ziņā bija daudz ortodoksālāki par ieceļojušajiem ebrejiem no Vācijas. Kopumā 18. gs. Latvijā ebreji bija 1,5% no visiem iedzīvotājiem. Savās reliģiskajās draudzēs visi ebreji runāja jidiša valodā. 19. gs. vidū Rīgā uzbūvēja hasīdu lūgšanu namu, kas bija kopīgs trim hasīdisma virzieniem. 20. gs. pirmajā pusē Latvijā ebreji veidoja 4% no visiem iedzīvotājiem (piemēram, 1920. g. Latvijā dzīvoja 79 644, bet 1930. g. – 94 388 ebreju). Pastāvēja 200 jūdaistu (Mozus ticīgo) draudzes. Piemēram, Daugavpilī darbojās 40 sinagogas un lūgšanu nami, Rīgā – 30, Rēzeknē – 10.

Ebreju skaits Latvijā strauji samazinājās Otrā pasaules kara laikā pēc holokausta (nacisti nogalināja vairāk nekā 70 000 Latvijas ebreju). Latvijā ebreji sāka atgriezties ap 1945. gadu. Pēckara laikā strauji samazinājās arī jūdaisma ietekme ebreju reliģiskajā dzīvē. Piemēram, Rīgā darbojās tikai viena sinagoga – Peitavas ielā 6/8. Brīva jūdaisma sludināšana atsākās tikai padomju varas beigu posmā 20. gs. astoņdesmito gadu beigās. 1990.g. ar rabīna Nātana Barkāna dalību (miris 2003. g.) sāka izplatīt reliģiska satura grāmatas, piemēram, “Tu un tavas mājas”, “Atgriešanās”. Ar starptautiskā fonda “Šamir” atbalstu kopš 1994. gada iznāk Latvijas ebreju reliģiskās kopienas mēnešraksts “Gešarim” (“Tilti”). Sinagogas šobrīd darbojas gan Rīgā, gan Daugavpilī, bet ebreju reliģiskās draudzes darbojas arī citās pilsētās.

1992. gadā no ASV ieceļojušā rabīna Mordehaja Glazmana vadībā sāka darboties hasīdisma novirziena “Habad Ļubavič” kopiena, kurai tagad ir draudzes Rīgā, Daugavpilī, Liepājā, Ludzā, Rēzeknē, Jelgavā un Jūrmalā. Rīgā darbojas arī 1995. gadā nodibinātā “Habad Ļubavič” pamatskola.

Latvijā darbojas arī mesiāniskās draudzes “Ješua” un “Ješua Ha Mašiah”. Mesiāniskais jūdaisms ir kristietības novirziens, kas kristietības sludināšanā plaši izmanto ebreju kultūras elementus.

2003. gadā tika nodibināta “Latvijas Ebreju draudžu un kopienu padome” (priekšsēdētājs Arkādijs Suharenko). Pēc Reliģisko lietu pārvaldes datiem, 2005. gadā Latvijā bija 667 jūdaisti un reģistrētas 13 draudzes. Latvijas ebreju reliģiski sekulārās dzīves veidošanā īpaša vieta ir Rīgas sinagogai, kas veic jūdaisma sludināšanu un jauniešu mācības; organizē ebreju tradicionālo svētku svinēšanu. Pie tās darbojas ebreju sieviešu klubs “Iddiše mame” (Ebreju māte) un sieviešu organizācija “Taharat Hamišpaha” (Ģimenes svētība), bezmaksas medicīnisko konsultāciju centrs “Asvata”, ebreju rituālu nodaļa, kas nodrošina apgraizīšanas, pilngadības svētku, laulību, apbedīšanas un citu ceremoniju rīkošanu, kā arī citas organizācijas.

Informācija no:http://www.bibelesbiedriba.lv/religiju-enciklopedija/jrk.html