Sarma jautā: Vecmāmiņa un mamma slimoja ar cukura diabētu. Arī man draud saslimšana. Lai gan ar pareiza uztura palīdzību esmu samazinājusi krietni holesterīna līmeni, cukurs nepielūdzami ir sasniedzis pieļaujamā robežu. Ar ko tas būtu skaidrojams, kas manī būtu jāsakārto?
Elvita Rudzāte atbild: Ja vairākās paaudzēs slimo ar cukura diabētu, tas nozīmē, ka neapgūtā mācību stunda tiek nodota tālāk no paaudzes uz paaudzi. Ko māca cukura diabēts?
Cilvēks grib darīt labu, grib būt īsts cilvēks (kalpot citiem, neko par to neprasot pretī), uz ko viņu dzen bailes „mani nemīl”, un viņš strādā, un citiem tas patīk. Viņam pateicas, viņu uzliela, bet tas jau nenozīmē, ka viņu mīl. Tas spārno, un cilvēkā rodas vēlēšanās darīt pēc iespējas vairāk laba un pēc iespējas vairāk ļaudīm. Nemanot pievienojas vēlme parādīt sevi, kaut ko pierādīt, paveikt kaut ko īpašu, būt labākam pa citiem. Uzslavās noreibušais cilvēks nepamana, ka viņu sāk izmantot, taču ievēro, ka uzslavu skaits nepalielinās. Viņš sevi izspiež līdz pēdējam, līdz cilvēcisko iespēju robežai, bet jūt, ka ne pats, ne citi ar viņu vairs nav apmierināti.
Kas ir noticis? Cilvēkā ir ļoti lielas bailes “mani nemīlēs”, ja es nebūšu pietiekami labs, nedošu pietiekami daudz. Iebiedētais devējs nepamana, ka viņā pieaug neapmierinātība ar sevi un citiem. Viņš dod vairāk, dāvina, strādā un kalpo, neapzinoties, ka tas viss ir tikai mēģinājums nomākt savas bailes, izkliedējot tās ar darbiem. Kādā brīdī iespēju robeža tiek pārkāpta. Kad vairs nav, ko dot, gribas saņemt, lai dotu. Nemanot baiļpilnais „nevaru”, „nav spēka” pāraug dusmīgā „negribu”. Cilvēks domā, ka viņš ir tik daudz laba darījis citiem, lai tagad citi papūlas manā labā. Tajā brīdī cilvēks saslimst ar cukura diabētu jeb citiem vārdiem sakot, cukura diabēts sākas pēc tam, kad cilvēks centās darīt labu, bet nekas nesanāca. Tad cilvēks sāk protestēt: man pietiek, tagad dariet manā labā! Tā ir neprasme mīlēt bez nosacījumiem.
Sirdsapziņas skola aicina pirmsskolas izglītības iestāžu vadītājus piedalīties pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmā “PIRMSSKOLAS PERSONĀLA VADĪŠANA” attālināti, 14.03.2025 Programmas mērķis: Attīstīt pirmsskolas izglītības iestāžu vadītāju personāla vadīšanas kompetenci. Mērķa grupa: Izglītības iestāžu vadītāji un to vietnieki. Programmas saturs: Lasīt vairāk …