Negatīva situācija – kāpēc tā notiek? 22.03.2018
Kas ir negatīvas situācija?
Negatīva situācija ir situācija, kur situācijā iesaistītās puses cita pret citu izjūt negatīvas jūtas – aizvainojumu, dusmas, naidu, atriebību, pazemojuma izjūtu vai citas negatīvas izjūtas.
Negatīvas situācijas rodas ikdienas situācijās, kad kāda puse kaut ko pasaka vai izdara ne tā kā to vēlētos cita puse, kas rada nesaskaņas iesaistīto pušu starpā. Negatīvas situācijas brīdī visiem situācijā iesaistītiem cilvēkiem var attīstīties negatīvas emocijas, ja cilvēks neprot izveidot pareizu attieksmi pret situāciju. Tāpēc pats svarīgākais ir iemācīties izveidot pareizu attieksmi pret negatīvu situāciju. Lai izveidotu pareizu attieksmi pret negatīvu situāciju, nepieciešams izprast negatīvās situācijas mācības, kuras neapzināti sniedz katrs cilvēks, kas ir iesaistīts negatīvajā situācijā.
Kā nomierināties negatīvas situācijas laikā?
Lai cilvēks spētu uztvert negatīvu situāciju mierīgi, viņam vispirms jāsaprot, ka nekad nekas nav tikai slikts, ka vienmēr visam sliktajam ir arī sava labā puse. Tāpēc svarīgi ir neuztvert pašu situāciju, ka tā ir negatīva, bet pieņemt šo situāciju kā dzīves skolotāju, mēģinot sliktajā ieraudzīt labo.
Piemēram, skolēns izkrīt vidusskolas eksāmenā un tāpēc neiestājas augstskolā, bet ir spiests atrast darbu, kur viņš iepazīst jaunu profesiju, kas viņa sirdij ļoti patīk un dod viņam spēcīgu motivāciju mācīties, lai apgūtu profesiju daudz augstākā līmenī augstskolā. Ja viņš nebūtu izkritis eksāmenā, viņam nebūtu bijusi iespēja iepazīt šo profesiju un uzzināt, cik viņa būtībai tā ir saistoša.
Tanī brīdī, kad cilvēks akceptē negatīvo situāciju kā savu dzīves mācību stundu, kā dzīves skolotāju vai kā virzienu jauniem izaicinājumiem, tanī brīdī viņa prāts jau paliek mierīgāks. Tālāk nepieciešams meklēt negatīvās situācijas cēloņus. Kad tiek atrasti negatīvās situācijas cēloņi, tad prāts paliek vēl mierīgs, īpaši, ja cēloņi ir izprasti augstākajā līmenī – garīgajā skatījumā.
Negatīvās situācijas cēloņi ir divu veidu:
1) Izpaužas laicīgajā dzīvē, piemēram, kļūdaini sagatavots un parakstīts līgums, kas rada konfliktsituāciju starp sadarbības partneriem.
2) Laicīgā dzīvē nevar ieraudzīt cēloņus, jo tie it kā nav redzami, piemēram, konfliktsituācija starp kolēģiem bez iemesla.
Pirmajā gadījumā abiem partneriem ir jāizprot, ka kļūdīties ir cilvēcīgi, un visas kļūdas iespējams labot, ja tikai abas puses ir gatavas piedot. Visbiežāk cilvēki, kam piemīt stress “bailes, mani nemīl” ir ļoti prasīgi pret citiem un sevi. Tiklīdz šie cilvēki atbrīvo šo stresu, tā viņi kļūst iecietīgāki un līdzcietīgāki pret citu cilvēku pieļautām kļūdām.
Otrajā gadījumā ir jāizprot, ka konfliktsituācijas nenotiek bez iemesla. Taču, lai izprastu iemeslu, ļoti ir jāiedziļinās iekšējās izjūtas, kas rodas konfliktsituācijas laikā. Piemēram, ja konfliktsituācijas laikā viena puse jūtas pazemota, tad šai pusei ir jāapgūst pazemojuma mācība, t.i. vai tu neesi kādu pazemojis? Ja viena puse jūtas netaisnīgi apvainota, tad šai pusei ir jāizprot taisnīguma mācība, kas māca, ka viss, kas ar tevi dzīvē notiek, ir absolūti taisnīgi, neskatoties uz to, ka tu neredzi seku cēloņus utt.
Negatīvas situācijas mācība
Katra negatīva situācija kaut ko māca. Ja cilvēki prastu noteikt negatīvo situāciju mācības, tad pienāktu brīdis, kad ikviena negatīva situācija tiktu uztverta mierīgi, tā pat radītu interesi.
Piemēram, Sokrata tautskolā pieaugušie nāk uz nodarbībām, lai izprastu savas neapgūtās mācības. Viņi nebaidās publiski atklāt savas problēmas un piedzīvotās negatīvās situācijas, jo zina, ka varēs uzzināt par sevi daudz vairāk, ja neslēps savas problēmas. Šie cilvēki ar interesi mācās no visām savām un citu dalībnieku negatīvajām situācijām un redz to vērtību. Ja viņi nebūtu mēģinājuši uzzināt negatīvās situācijas mācības, tad viņos būtu saglabājusies neapmierinātība, ko radīja negatīvā situācija. Brīdī, kad cilvēks saprot savas mācības, viņš jūtas laimīgs un negatīvā situācija kļūst maznozīmīga. Tāpēc bieži cilvēki pateicas negatīvajai situācijai, jo saprot, ka nekad nebūtu kļuvuši dzīves gudrāki, ja nebūtu piedzīvojuši negatīvo situāciju.
Grūtākais uzdevums ir noteikt negatīvās situācijas mācības, jo tam ir nepieciešamas zināšanas par Dzīves jeb Dievišķajiem likumiem. Galvenais dzīves likums, kas visiem ir jāatceras – ko sēsi, to pļausi jeb citiem vārdiem sakot, visu slikto situāciju cēlonis slēpjas tevī pašā, mācies tās ieraudzīt – ja esi kādu sāpinājis, tad nebrīnies, ka arī tevi kāds sāpina. Otrs likums, kas parasti izpaužas negatīvās situācijās ir Piesaistes likums, kas nosaka, ka mēs sev piesaistām negatīvas situācijas paši ar savu nepareizo attieksmi pret dzīvi. Ja tevī ir dusmas, tad arī tu piesaistīsi cilvēku, kas uz tevi dusmosies. Ja tevī ir bailes, tad tu sev piesaistīsi situāciju no kā visvairāk baidies. Ja tevī ir vainas izjūta, tad tu sev piesaistīsi cilvēku, kas tevi apvainos.
Dzīve ir liela izrāde, kur katram cilvēkam ir uzticēta sava loma, lai spēlējot izrādi, mēs visi kļūtu dzīves gudrāki. Tie, kas apzinās, ka ir tikai aktieri, tiem dzīvot kļūst nesalīdzināmi vieglāk un pat ļoti interesanti, jo viņi ierauga savas dzīves vērtību.
Autore: Elvita Rudzāte