Viss skaistais, kas ielīksmo sirdi un dvēselē rada prieka gaviles, ir Garīgs.

    — Satja Sai Baba

    Visam, ko mēs darām – vai labu vai sliktu, vai apzināti vai neapzināti – seko rezultāts.Tādēļ darīt labu ir nepieciešamība – lai sekas būtu labas.

    — Satja Sai Baba

    Dzīve nav vienvirziena kustība. Mums jābūt gataviem gan dot, gan ņemt.

    — Satja Sai Baba

    Esiet labi, dariet labu, redziet labu. Tas arī ir ceļš pie Dieva.

    — Satja Sai Baba

    Dievišķo var sasniegt vienīgi, pārstājot izcelt citu un slēpt savas kļūdas.

    — Satja Sai Baba

    Dieva īstās mājas ir cilvēka sirds. Dievam nav dārgāka tempļa par cilvēka sirdi.

    — Satja Sai Baba

    Kad jums parādīsies Mīlestības spēks, jūs iegūsiet visus spēkus!

    — Satja Sai Baba

    Ne jau tas, kas zākā, apvaino, bet gan tas, ko mēs uzskatām par apvainojošu; tāpēc tevi neizaicina nekas cits kā paša uzskati.

    — Epiktēts

    Centies mainīt pasauli, kaut mazliet! Saskati būtisko un palīdzi citiem! Nekaitē! Vienmēr domā, kā vari būt noderīgs!

    — Ričards Brensons

    Mūsu laikmetā ceļš uz svētumu noteikti iet cauri darbības pasaulei.

    — Dags Hammarskjolds

    Ja vēlaties vienmēr būt laimīgi, lūdziet labklājību citiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja kādam iespējams palīdzēt, kādēļ lai es par to justos nelaimīgs?Ja kādam nav iespējams palīdzēt, ko līdz būt nelaimīgam?

    — Šantideva

    Neskrien pakaļ pagātnei un nepazaudē sevi nākotnē.Pagātnes vairs nav. Nākotne vēl nav pienākusi. Dzīve rit šeit un tagad.

    — Buda

    Meditācijai un medicīnai ir vienas saknes – tas, kas dziedē, kas tevi padara veselu un pilnīgu, ir medicīna, bet augstākā līmenī – meditācija.

    — Senindiešu gudrība

    Nezinot, cik patiesība tuvu, cilvēki to meklē tālumā – cik žēl! Viņi līdzinās tiem, kuri, ūdens vidū stāvot, kliedz aiz slāpēm.

    — Hakuins

    Nepietiek ar zināšanu, mums tā jālieto praksē. Nepietiek ar gribēšanu, mums ir jārīkojas.

    — J.V. Gēte

    Jo lielāks ir spēks, kas piekritis tev kalpot, jo lielāko godprātību tas prasa no tevis.

    — Sokrats

    Mūsu šaubas ir nodevēji un liek mums pazaudēt labo, ko mēs varētu iegūt, liekot mums baidīties mēģināt.

    — Šekspīrs

    Mēs esam tādēļ, ka Dievs ir.

    — Emānuels Svēdenborgs

    Cilvēka dzīves mērķis un nolūks ir vienojoša zināšana par Dievu.

    — Oldoss Hakslijs

    Jaunais cilvēks būs mistiķis – vai viņa nebūs vispār.

    — Karls Rāners

    Mieru tu iegūsi vienīgi tad, ja pats to sniegsi!

    — Marija fon Ēbnere Ešenbaha

    Katra diena ir laba diena.

    — Budistu sakāmvārds

    Nedzen upi, ļauj tai plūst.

    — Āzijas gudrība

    Tajā acumirklī, kurā tu sapratīsi, kas patiesībā esi, visi šīs pasaules noslēpumi tev būs kā atvērta grāmata.

    — Bhagavadgīta

    Naids nekad nenovērsīs naidu- vienīgi mīlestība var pārvarēt naidu.Tas ir mūžīgs likums.

    — Buda

    Esi mīlošs, esi laipns, ej labestības ceļu.

    — Buda

    Neizglītotie savās likstās parasti vaino citus; iesācēji – paši sevi; pilnīgi izglītotie nevaino nedz kādu citu, nedz arī paši sevi.

    — Epiktēts

    Nav grūti mīlēt labu cilvēku. Grūti mīlēt cilvēku tādu, kāds viņš ir.

    — Juris Rubenis

    Viss, kas tev dzīvē ir vajadzīgs, ir tevī. Tu ieklausies savā iekšējā balsī, lai nevajadzētu iztaujāt nevienu citu.

    — Jozefs Kiršners

    Dvēsele vienmēr redz, ar ko slimo miesa. Ķermenis ir dvēseles templis, par ko jārūpējas.

    — Hipokrāts

    Stāvot pie jūras un tikai tajā lūkojoties vien, to pārpeldēt nevar.

    — Rabindranats Tagore

    Labāk ir pieņemt nepareizus lēmumus nekā neizlemt neko, jo no savas rīcības kļūdām tu vari mācīties.

    — Jozefs Kiršners

    Visi šķēršļi un grūtības ir pakāpieni, pa kuriem mēs kāpjam augšā.

    — Fridrihs Nīče

    Iziet cauri pasaulei, nedarot sevi pilnīgāku, ir tas pats, kas iznākt no pirts netīram.

    — Ališers Navoji

    Cilvēks kļūst vesels, neslēpjot savas slimības, nevis izliekoties vesels.

    — Juris Rubenis

    Reizi dzīvē laime klaudzina pie ikviena cilvēka durvīm, taču bieži vien šajā laikā cilvēks sēž tuvējā krodziņā un nedzird tās klauvējienu.

    — Marks Tvens

    Prāts pieder pats sev, un tas spēj pārvērst elli par Debesīm, bet Debesis par elli.

    — Džons Miltons

    Dzīves māksla ir prasme gaidīt. Ar varu atplēsts pumpurs nekad īsti neuzplauks.

    — Zenta Mauriņa

    Lai kāds būtu jūsu darbs, veiciet to kā ziedojumu Dievam.

    — Satja Sai Baba

    Prāts ir vienīgais laimes vai nelaimes, verdzības vai brīvības cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Kad jūs uz kādu norādāt ar pirkstu, tad atcerieties, ka trīs pirksti ir vērsti pret jums pašiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja jūs citos atrodat trūkumus, tad ar trīskārt saasinātu uzmanību vērsieties pret saviem trūkumiem.

    — Satja Sai Baba

    Patiess garīgums ir prasme atrast savas kļūdas un tās izlabot.

    — Satja Sai Baba

    Gudrība un citas cēlas īpašības rodas tikai sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Mēs varam sasniegt atbrīvošanu, izpildot savus pasaulīgos pienākumus, bet tikai tad, ja mūsu prāts vienmēr paliks iegremdēts Dievišķajā.

    — Satja Sai Baba

    Laime nav mērķis, bet pienākuma pildīšanas dabīgas sekas.

    — Pauls Dāle

    Cilvēka laime – viņa griba.

    — Gēte

    Laime padara priecīgu, nelaime – gudru.

    — Latviešu sakāmvārds

    Pasaules dvēseli baro cilvēku laime. Un arī to nelaime, ļaunums vai skaudība. Īstenot savu Likteni ir cilvēka vienīgais, patiesais uzdevums.

    — Paulu Koelju

    Laimi nes mīlestība, nevis patiesība.

    — Juris Rubenis, Māris Subačs

    Tici un dari, sevi un pasauli. Dari laimi, un būs laime.

    — Rainis

    Augstākā gudrība un laime ir dievišķas kārtības izprašana un piemērošanās tai.

    — Edvarts Virza

    Cilvēks, kas domā tikai par sevi un meklē visur izdevīgumu, nevar būt laimīgs. Gribi dzīvot sev – dzīvo citiem!

    — Seneka

    Nemeklējiet laimi pasaulē, laime ir jūsos pašos, esiet uzticīgi sev.

    — Ērihs Marija Remarks

    Vēlēšanās kalpot vispārības labā jāpadara par dvēseles nepieciešamību, par priekšnoteikumu personiskajai laimei.

    — Antons Čehovs

    Laime ir ar tikumību apvienota labklājība.

    — Aristotelis

    Cilvēks vairo savu laimi par tik, par cik viņš dara laimīgus citus.

    — Bentams

    Labākais veids, kā atbrīvoties no ienaidnieka, ir apzināties, ka viņš nav tavs ienaidnieks.

    — Buda

    Dari to, kas nes svētību, nevis savā labā, bet tādēļ, lai visas Visuma būtnes darītu laimīgas.

    — Buda

    Bailes dzīvot un bailes mirt aizver laimei vārtus.

    — Drukpa Rinpoče

    Lietas rodas un atkal izzūd. Laimīgs ir tas, kas to vienkārši mierīgi vēro.

    — Buda

    Ja vēlies zināt savu nākotni, tad aplūko sevi tagadnē, jo tā ir cēlonis tavai nākotnei.

    — Buda

    Ceļš uz prieku ved caur laipnības izrādīšanu, spēcinot sirdi ar līdzcietību.

    — Buda

    Vislaimīgākais cilvēks ir tas, kas dāvā laimi vislielākajam cilvēku daudzumam.

    — Didro

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu sakāmvārds

    Nedzenies pēc laimes: tā vienmēr atrodas tevī pašā.

    — Pitagors

    Kurš ir laimīgs? – Tas, kura miesa ir vesela, gars mierīgs un izkopj savas dotības.

    — Taless

    Dzīve – tas ir ceļš mājup.

    — Melvils

    Lielā māksla dzīvot laimīgi slēpjas spējā dzīvot tagadnē.

    — Pitagors

    Dzīve gūst savu bagātību no pasaules, bet nozīmi no mīlestības.

    — Tagore

    Dzīvot vajag tā, lai nevajadzētu nāves baidīties un arī tās vēlēties.

    — Tolstojs

    Tur kur ir sirds, mīt arī laime.

    — Poļu sakāmvārds

    Īstu jēgu atminam, kad mūsu “es” kalpo mazajam “tu”, tuvcilvēkiem, un lielajam “Tu” – Dievam.

    — Zenta Mauriņa

    Laime ir ceļa redzējums. Laime ir perspektīva. Bet šim ceļam ir jēga tikai tad, ja tas ved uz kopību ar cilvēkiem, un domu un jūtu bagātību.

    — Saulcerīte Viese

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu gudrība

    Runā, ka pilnīgai laimei cilvēkam ir nepieciešamas tikai dažas lietas: kāds, kuru mīlēt, darbs, ko darīt, un kaut kas, uz ko cerēt.

    — Toms Bodets

    Skaistums nav ķermenī, to rada raksturs un šķīstība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēku bez rakstura nevar nosaukt par cilvēku. Viņš ir tikai dzīvnieks.

    — Satja Sai Baba

    Raksturs ir cilvēka patiesā rota, tā pazaudēšana ir visu viņa ciešanu un bēdu cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tāds, kuram ir stiprs raksturs.

    — Satja Sai Baba

    Īsts humānisms pastāv vienīgi domu, vārdu un rīcības saskaņā.

    — Satja Sai Baba

    Tas, kurš saglabā harmoniju savās domās, vārdos un darbos, ir Patiess Cilvēks.

    — Satja Sai Baba

    To, kurš ir izpratis Dieva vienoto dabu (bez duālisma), var uzskatīt par Patiesu Cilvēcisko būtni.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tas, kurš apzinās cilvēcei piemītošo Dievišķumu.

    — Satja Sai Baba

    Lai kādu ļaunumu tu otram nodarītu, tu to nodari vispirms sev.

    — Ričards Bahs

    Piepildi dzīvi ar to, ko vienmēr esi sapņojis darīt, un tev vairs neatliks laika justies slikti.

    — Ričards Bahs

    Izvairies no problēmām, un tu nekad tās nepārvarēsi.

    — Ričards Bahs

    Vēlies nākotni bez grūtībām? Kāpēc gan tu parādījies šajā laikā un telpā, ja nevēlies saskarties ar grūtībām?

    — Ričards Bahs

    Tava misija ir soļot pa gaismas taku, lai cik melna nakts valdītu visapkārt.

    — Ričards Bahs

    Tavas iedzimtās īpašības ir atkarīgas no jūtām, kādas tu turi savā sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Nekad nerunā nepatiesi vai ar mērķi kādu sāpināt.

    — Satja Sai Baba

    Mūsu raksturs atspoguļojas mūsu vārdos, uzvedībā un ikdienas darbos.

    — Satja Sai Baba

    Lai atbrīvotos no ego, ir jākontrolē savas pasaulīgās domas un jūtas.

    — Satja Sai Baba

    Dariet citiem to, ko vēlaties, lai citi darītu jums.

    — Satja Sai Baba

    Līdzjūtība ir patiesa dievlūdzēja raksturīgākā īpašība.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā īpašība, kas tiek gaidīta no dievbijīgā, ir iecietība.

    — Satja Sai Baba

    Lepnība un iedomība ir vispeļamākās īpašības.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēkam ir dota Dievišķā gudrība, lai viņš ieraudzītu savu patieso būtību.

    — Satja Sai Baba

    Galva ir slikto domu avots, sirds – cēlo domu avots.

    — Satja Sai Baba

    Nepietiek paziņot, ka jūs esat šķīsti. Tā būs taisnība, ja citi to teiks.

    — Satja Sai Baba

    Domu, vārdu un rīcības vienotība ir Patiesa Cilvēcība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēks var iekarot visu pasauli, kad viņa domas ir šķīstas.

    — Satja Sai Baba

    Tu neiemantosi cieņu, ja tavas domas būs pretrunā ar taviem vārdiem.

    — Satja Sai Baba

    Nekad savu domu nepārvērt rīcībā steigā.

    — Satja Sai Baba

    Sirdij ir jābūt tik mīkstai kā sviests. Prātam ir jābūt tik vēsam kā mēnesgaisma, un runai ir jābūt tik saldai kā medus.

    — Satja Sai Baba

    Prāta līdzsvars ir Patiesas Cilvēciskās būtnes galvenā pazīme.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēka svētums dara viņu labu.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā darbība, kurā cilvēkam jāiesaistās, ir kalpošana citiem cilvēkiem.

    — Satja Sai Baba

Zobu bojāšanās un slimību cēloņi 21.09.2012

Fragments no topošās Elvitas Rudzātes grāmatas “Ķermeņa filosofija” sērijā “Piedošanas mācība”

Zobi medicīnas skatījumā

     Zobi ir cieti veidojumi mutes dobumā. Tie veic barības satveršanas, nokošanas un sasmalcināšanas funkciju. Cilvēkam zobi vajadzīgi arī artikulēto skaņu veidošanā. Zobi nav veidoti no kaula, tie ir dažādublīvu un ļoti cietu audu veidojums. Zobu saknes ir no ārpuses nosegtas ar smaganām, kuras veic aizsargfunkciju pret ārējās vides ietekmi.

 Zobi no garīgās puses

     Zobi simbolizē tēva prātu un rāda apdomīgumu, saprātu – kā cilvēks prot plānot savas darbības. Priekšzobi rāda vispārīgo plānošanas prasmi, dzerokļi rāda detalizēto. Prātu cilvēks gūst no tēva. Cilvēks ar stipriem zobiem spēj izstrādāt saprātīgus plānus, viņš no tēva mantojis labu prātu. Kam ar apdomību viss kārtībā, tam arī zobi veseli. Ideāli veseli, balti un kārtīgā rindā esoši zobi ir prātīguma rādītāji. Jebkāda zobu pataloģija liecina par uzspiestās gudrības iznīcinošo iedarbību uz prātīgumu. Dusmas uz prātu vai saprātīgumu, apdomību iznīcina zobus. Tāpēc cilvēku ar bojātiem zobiem ir viegli apmuļķot.

     Pirmie zobi ir piena zobi. Piena enerģija ir vajadzība, lai citi padarītu manu dzīvi labu. Bezpalīdzīgam bērnam nepieciešama citu palīdzība. Ja viņam jau pašam jābūt spēcīgam savas dzīves labā kaut ko darīt, piena zobi sāk izbirt. Bojāti piena zobi liecina, ka vecāki pārspīlējuši ar savu labdarību. Ja piena zobi paši neizkrīt ārā un spiež īstajiem zobiem augt nelīdzeni, tas nozīmē, ka bērnam izveidots atbaidošs priekšstats par patstāvīgu dzīvi. Viņš baidās, ka netiks galā ar savu gudrību. Nelīdzeni zobi ir kā bērna novirzītā zemapziņa, kas arī ir prātīgums. Nelīdzenā rindā augoši zobi rāda, cik daudz bērns ir bijis spiests ciest ar sakostiem zobiem, vēl atrodoties mātes vēderā un noskatoties vecāku attiecībās.

     Ja vecumdienās ārā nāk zobi, kuri bijuši žokļu kaulā, tas nozīmē ka cilvēks nekad nav iedrošinājies parādīt savu dzīvesziņu. Viņš ir pieradis vienmēr nospiest savu prātīgumu zināmās lietās. Viņam vienmēr ir bijis jādzīvo pēc citu pavēlēm un aizliegumiem. Tagad ir radusies vajadzība dzīvot savu dzīvi. Sāpes, kuras rada šādu zobu nākšana, rāda, cik daudz mums jācieš, ja esam ļāvuši citiem pārņemt varu pār sevi.

     Protēzes jeb mākslīgie zobi ir aizvietotājs būšanai pašiem par sevi. Ārēji tie ir ideāli, un, jo vairāk to ir, jo vairāk ir ārēja ideāluma.

     Zobam ir kronis un sakne. Dažiem ir drūpoši, jutīgi, bojāti kroņi, bet spēcīgas saknes un otrādi. Saknes simboliskā nozīmē vienmēr nozīmē vecākus. Kronis vienmēr ir pats cilvēks. Lielākā daļa zobu sāk bojāties no kroņa, jo cilvēks nav apmierināts ar savu gudrību.

     Vaiga dobumos ietiecošās zobu saknes nozīmē, ka esat ļāvuši vecākiem tā ieaugt jeb iesakņoties jūsu nākotnē, ka jums tas sagādā grūtības. Ciešat no zobiem tāpat kā no vecākiem.

     Cilvēkam ar gariem zobiem ir liels garīgo spēju potenciāls. Bojāti gari zobi rāda, ka potenciāls ir saplīsis, jo tas ir pieņēmis uzspiesto prātīgumu. Jo slimāki ir zobi, jo vairāk zobu īpašnieks centies iekost citiem cilvēkiem ar vārdiem.

     Plati zobi rāda materiālās attīstības potenciālu. Tie ir nedaudz stiprāki, salīdzinot ar garajiem zobiem, jo bailes nokļūt badā un nabadzība liek saimniekot prātīgi. Tas nozīmē – nopietni attiekties pret saimnieciskajām problēmām.

     Rets zobu izkārtojums liecina, ka prātīgumam netrūkst materiālās attīstības vietas un iespēju ir daudz, t.i., lai ko cilvēks darītu, viņš pratīs sevi materiāli nodrošināt.  

     Ciešs savietojums liecina par pretējo, ka cilvēks neprot sevi nodrošināt ar materiālo labklājību. Tik blīvi zobi, ka viena zoba mala pārklāj otra zoba malu, liecina, ka šim cilvēkam nav jēgas cīnīties ar materiālajām lietām, tās viņam vienalga nesanāk. Ja viņam jau bērnībā ļauj iet garīgo attīstības ceļu, nespiež vispirms kļūt gudram, tad bagātam un pašās beigās laimīgam, viņš caur garīgumu varbūt arī iegūs materiālās vērtības. Ja bērnam ar nelīdzeni izkārtotiem zobiem un mākslinieka Dvēseli ļauj realizēt viņa fantāzijas mākslā, viņa zobi, augot žokļa kaulam, izaug par skaistu pērļu rotu.

Zobu bojāšanās un slimības

Zobu slimības rodas no nepareizas attieksmes pret dzīvi un prātīgumu.

     Kas zobojas par tēva un vīra prātu, tai skaitā arī par vīriešu plāniem, tam sākt drupt dzerokļi. Kas kāda iemesla dēļ neieredz vīrieša prātu, tam zobi sagādā daudz sāpju. Kas pret citu atņirdz zobus, tam iznīkst priekšzobi, bet, kas vēlas cilvēkus nežēlīgi pazemot, tas tiek pie paradontozes – zobu sakņu iekaisuma, kā dēļ zobi var pat izkrist, lai cilvēki vairs nevarētu izmantot muti par cīņas ieroci. Paradontoze ir zobus ietverošo audu atslābšana, kuras dēļ zobi mutē ir sākuši ļodzīties. Ja cilvēks pastāvīgi domā par atmaksu gribošu cilvēku un vēlētos kaut ko izdarīt, kaut vai otram ieskaidrot, ka to nedrīkst, ja izmisuma brīdī viņam rodas vēlme nodarīt otram kaut ko sliktu, lai viņš saprastu, cik daudz slikta viņš nodara citiem, viņa smaganas asiņo pastāvīgi – reizēm vairāk, reizēm mazāk. Tam, kurš ļoti vēlas otram sadot pa zobiem, bet vēlēšanās būt inteliģentam cilvēkam spiež sevi padarīt nejūtīgu jeb vienaldzīgu, jeb sausu, smaganas sāk žūt jeb kļūst vaļīgas. Šādi rodas parodontoze. Parodontozes slimnieks var būt skops vārdos, bet no viņa vārdiem baidās, jo viņa, vienalga, cik pieklājīgi teiktajā ir apvainojums, vērtējums, pārmetums, neapmierinātība, cietēja sarūgtinājums. Viena īpatnība, kas nosaka parodontozi jau agrā jaunībā, ir vienaldzība. Mazvērtības kompleksos dzīvojoša cilvēka lepnība grauž pati sevi tik ilgi, kamēr zobi izkrīt no mutes.

     Jo vairāk sastādāt dzīves īpaši svarīgo sīkumu izpildes plānus tikai ar savu gudrību, neņemot vērā Dieva dotās zīmes un neticot Augstāko spēku esamībai, šaustot sevi ar steidzinošu pātagu, jo vairāk tiek bojāti jūsu dzerokļi. Kad no dzerokļa atlikušas tikai drupas, jūs varētu pamanīt, kā arvien biežāk traģiski nopūšaties par to, ka neviena lieta vairs neizdodas. Ja atbrīvojat pieķeršanos savai gudrībai un materiālās dzīves pieredzei, sākot iet garīgās attīstības ceļu, tad šīs drupas iztur vēl ilgi. Ja zoba saknes kā pamats ir saglabājušās, tad ātri palīdzēs uzbūvēt jaunus mūrus. Piemēram, ir cilvēki, kuri dusmojas uz zobu tehniķiem, ka viņiem nespēj uztaisīt tādas zobu protēzes, kuras nespiestu muti u.tml., bet ir cilvēki, kuriem ļoti veiksmīgi izdodas uztaisīt zobu protēzes. Kā jūs domājat, vai vainīga ir zobu tehniķu dažādā darba kvalitātē? Nē, tikai cilvēks pats, jo zobu tehniķa darba kvalitāti ietekmē pacienta domāšana.

     Ja vēlaties ar savu gudrību vispirms, ilgāk nelauzot galvu, nokost lielu gabalu (gūt kādu materiālu labumu bez lielas piepūles), tad no priekšzobiem atdalās jeb nodrūp lieli gabali. Zobs salūst, ja ļoti pēkšņi vēlaties iegūt lielu gabalu. Īpaši šī problēma skar alkatīgus cilvēkus, bieži biznesa aprindu cilvēkus.

     Acij neredzamas plaisas zobu emaljā ziņo par sevi ar paaugstinātu zobu jutīgumu. Sākumā zobi ir jutīgi pret aukstumu un karstumu, tad tie jau kļūst jutīgi pret pieskārieniem. Tas nozīmē, ka cilvēks kļūst īpaši jūtīgs pret visu, kas uz viņu attiecas jeb ar ko tiek vērtēts prātīgums. Vērtēšana ir prātīguma iznīcināšana. Kāpēc bojājas zobu emalja? Tāpēc, ka cilvēks vēlas pierādīt savu briljanta būtību. Tā ir vēlme izcelties starp citiem ar savu gudrību, būt pamanāmam, būt pārliecinošam panākumu vārdā. No kā rodas šāda vēlme? Tā ir no iepriekšējās dzīves līdzpaņemtās niecības izjūtas, kas strauji pieaug, ja pret bērnu attiecas kā pret putekļu kārtu. Jo mazākā vecumā jāsāk pierādīt sava briljanta būtība, jo mazākā vecumā zobu emalja tiek bojāta. Tās bojājumi kļūst par vārtiem kariesam. Kariess rodas tad, ja lielā gabala neiegūšanas tārpiņš (skaudība, ka citam klājas labāk nekā man) pastāvīgi grauž Dvēseli.

     Daudziem cilvēkiem zobs gadu desmitiem ir pastāvīgi jutīgs pret aukstumu, karstumu vai saldumiem, bet kariess nerodas.  Kāpēc? Ja cilvēks vēlas pierādīt savu briljanta būtību, bet gan vienā, gan otrā situācijā jūt, ka tas tik un tā neizdosies, vai citi vienalga viņu vēl nesapratīs, tad viņš cenšas savu briljantu vēl pieslīpēt, lai pierādīšana izdotos. Šāda izpratne liek cilvēkam nodarboties ar sevi, un viņam nav iespēju audzēt savu skaudības tārpiņu pret citiem. Viņam pašam pietiek, ko darīt. Brīžos, kad it kā tūlīt, tūlīt būtu iespējams apliecināt savu briljanta būtību, visas cilvēka maņas ir satrauktas, bet izrādās, ka citi tomēr vēl aizvien nav gatavi saprast, zobu emalja kļūst nepanesami jutīga. Tai nevar pieskarties pat ar zobu birsti. Īpaši jutīgi ir zoba kakla emaljas defekti. Tas nozīmē, ka īpaši grūti ir pierādīt savu briljanta būtību tiem, kas šā vai tā pret viņa gudrību attiecas ar nosodījumu. Jebkurš kakls izsaka attieksmi pret attiecīgo problēmu. Zobu emalja biežāk bojājas vispirms  zobu ārējās vai griezošajās virsmās. Tas nozīmē, ka cilvēkam ir nepieciešams, lai citi redzētu viņa briljanta gudrību. Ja atbrīvojat šo vēlmi, vispirms samazinās paaugstinātais jutīgums. Īpaši jutīgus zobus iesaka īsi mazgāt ar dzeramo sodu vai sārmainām zobu pastām, jo šādi tiek līdzsvarots skābju uzbrukums. Skābe ir vainas izjūta. Bērniem ir vainas izjūta sava prātīguma priekšā par to, ka viņš ļauj sev uzbrukt ar apvainojumiem. Cauruma rašanās virs izplaisājušās emaljas ir vienkārša, tāpat kā cauruma rašanās ieplaisājušā prātīgumā. Sava prātīguma aizvietošana ar citu gudrību ir tikpat nesāpīga kā zobu audu aizvietošana ar zobu plombu.

     Ja cilvēku ir tā pazemojusi viņa vecāku vai vecu cilvēku spītīga savu tiesību pieprasīšana, ka viņš nespēj un nevēlas to vairs dzirdēt un izturēt, tad sakņu strutošanas process var pārvērsties pat par žokļa kaula osteomielītu un var aizvest cilvēku uz viņsauli. Nepanesams pazemojums rada strutainu iekaisumu.

     Vēlme pārtraukt attiecības ar vecākiem izraisa palikšanu bez zoba.

     Tam, kurš jau bērnībā ir attapis vai pieredzējis, ka viņš savas patiesās vērtības nedrīkst uzticēt alkatīgiem vērtētājiem, zobi ir veseli. Tam, kurš jebkādā vecumā nonāk pie šādas izpratnes, zobi tālāk vairs nebojājas. Tam, kurš uzskata, ka viņš ir kļuvis prātīgs, bet pats ir sevī ierāvies cilvēku nīdējs, kurš nevienam neuzticas, zobi turpina bojāties. Tas nozīmē, ka tikai sevis priekšā nav vērts lepoties ar savu prātīgumu.

     Kāpēc zobi bojājas bērniem? Zobi raksturo tēva visstiprāko pusi – vīrišķību. Mātes dusmas uz tēva vīrišķību iznīcina bērna zobus. Ja bērns atbalsta mātes uzskatus un dusmojas uz tēvu par viņa vājumu, tad bērns drīz paliks bez zobiem. Šādi bērni neprot izprast vīriešu dzimumu, vīriešos viņi saskata ļaunuma sakni. Viņi provocē vīriešus uz varmācību.

     Bērniem, kuru tēvs cieš no nepilnvērtības kompleksa, zobi aug šķībi un greizi. Augšzobi liecina par nepilnvērtības izjūtu pret sava ķermeņa augšējo daļu, nākotni un saprātu. Apakšējie zobi rāda tēva nepilnvērtības izjūtu pret ķermeņa apakšējo daļu, potenci, pagātni un ģimenes materiālo nodrošinājumu. Ja tēvs ciešanās sakož zobus, bērnam vērojams aplams sakodiens.

     Kāpēc mūsdienās par zobiem jārūpējas, kāpēc tie kļūst netīri? Tas nozīmē, ka cilvēks aizsargā savu dvēselisko tīrību ar ārējo netīrību jeb aizsargā savu prātīgumu ar šķietamu muļķību. Šādi viņš atbaida gudros un uzbāzīgos. Zobi ir jāmazgā, jo mēs esam pārspīlējuši ar savu gudrību un padarījuši zobus vājus. Tas arī ir izskaidrojums, kāpēc Āfrikas valstīs nēģeriem ir tik skaisti, balti zobi, kaut arī viņiem nav pieejamas zobu pastas, jo viņi necenšas nevienam uzspiest savu gudrību. Izmisīgas zobu beršanas vietā labāk nodarbojieties ar savas gudrības un prātīguma atbrīvošanu. Ko nozīmē atbrīvot gudrību un prātīgumu? Tas nozīmē, ka jūs citiem neuzbāžaties ar savu gudrību un prātīgumu un negaidāt, lai citi būtu tikpat gudri un prātīgi kā jūs un slavētu jūs par jūsu gudrību vai prātīgumu. Tā ir viņu brīvā griba, kā dzīvot. Svarīgi, ka jūs dzīvojat gudri un saprātīgi, nevienam to nebāžot acīs un atbrīvojat no sevis vēlmi parādīt citiem sevi kā prātīgu būtni.

Autore: Elvita Rudzāte