Studiju apļu nodarbību cikls “Būtiskas pārmaiņas XXI gadsimtā un pilnvērtīga attīstība” 13.10.2016
Sokrata tautskola aicina piedalīties Igo Midrijāņa vadītajā studiju apļu 10 nodarbību ciklā “Būtiskas pārmaiņas XXI gadsimtā un pilnvērtīga attīstība. Atšķirīga uzskatu sistēma (paradigma). Ceļvedis Tev, Latvijai, pasaulei.”
Nodarbību norises datumi: 2016.gada 8. un 22.novembrī; 13.decembrī; 2017.gada 24.janvārī; 14. un 28. februārī; 14. un 28.martā; 11. un 25.aprīlī.
Nodarbību norises laiks: plkst. 18.00-21.00
Nodarbību norises vieta: Brīvības gatve 221, Rīga, (Rīgas Kristīgās sākumskolas telpas).
Kas var nepamatoti atbaidīt no šīs tēmas tālāk neskatot?
*Doma, to izlasot: ,,Es nevaru ietekmēt un sagatavoties milzu norisēm Visumā, Zemes dzīlēs, zinātniski tehnoloģiskiem sasniegumu ieviešanai, vispasaules sadursmēm utt.”;
*Utopijas sajūta: neticība, ka viss var būt savādāk, cerīgāk, jo tauta, cilvēce taču pašreiz dodas pretējā virzienā, nespēju redzēt Pagrieziena, Pārmaiņu izraisītājus (turpināsies tagadnes procesi!?);
*nekad cilvēces vēsturē nav sekmīgi izstrādāta un ilgtermiņā īstenota kāda sabiedrības mērķtiecīga pārveides programma: ,,Saules pilsēta”, komunisms, āriešu valsts u.c., vai ir pamata ticēt ilgtspējīgas attīstības idejas ieviešanai?
Igo šīm bažām piekrīt. Tāpēc viņš piedāvā jaunu paradigmu- skatījumu: kā uz varbūtību, ne apsolījumu, nevis kā uz ,,pārbūvi”, bet kā uz iespējamu ierosmi no ārienes/augšienes (neparedzamu un neizplānojamu veiksmīgu sakritību virkni- Brīnumu) vai/un nespēju dzīvot pa vecam (dižkrīzi).
Sarunas studiju aplī centrā būs ap šādam iespējamām pārmaiņām (kā pamatojumu izmantojot citas iespējamās izmaiņas un notikumus):
¨ Brīnums, Dižkrīze vai Katastrofa.
¨ Atmoda.
¨ Nākošā (pēcpostmodernā) civilizācija.
¨ Garīgums turpmākās attīstības pilnvērtīgas attīstības pamatos.
Nodarbību mērķgrupas: pārmaiņu aģenti, tie, kuriem rūp, kas notiks ar latviešu tautu un Latviju, kāda ir mūsu iespējamā ,,cinīša’’ loma pasaulē, personībām, kuras vēlas veicināt jaunu Atmodu, cilvēki, kuriem rūp, kas notiks ar Zemi, cilvēci. Īpašās mērķgrupas ir lēmumu pieņēmēji, zaļie un ilgtspējīgas attīstības bīdītāji, izglītotāji, nedogmatiski pētnieki …
Studiju apļu nodarbības iecerētas tiem, kuri meklē, ir atvērti. Tiem, kas sēž savu uzskatu cietoksnī, kuri nav gatavi izkāpt no ierakumiem, piedāvātā uzskatu sistēma būs nepieņemama, jo tās prasība ir pārtraukt karot gaismai ar gaismu, bet cīnīties visiem kopā pret tumsu, ,,pretiniekā” (ne katrā!) saskatīt sabiedroto. Šie ierakumi var būt (bet nepiemīt visiem cilvēkiem, kas iesaistīti kādā kustībā, organizācijā, kur attiecīgi uzskati tiek kultivēti): politkorektie multikulturālisti (šo jēdzienu ierastajā izpratnē, nevis dziļākajā būtībā), tikai vispārpieņemto zinātni atzīstošie, daļa tradicionālo un netradicionālo kristiešu, ,,stingrās līnijas” dievturi, cilvēki ar nepārvaramu netīksmi pret kādām tautām (čigāniem, ebrejiem, krieviem…).
Nodarbības domātas cilvēkiem, kas spēj pieņemt sociālās grupas (ģimene, dzimta, tauta, kopiena u.c.) vainas un salīdzināšanās ideju. Mēs, latvieši, neesam novēluši savas vēsturiskās un šodienas vainas seku baļķi no Latvijas vārtiem Dieva svētības ceļā. Lūdzam ,,Dievs, svētī Latviju!”, bet kaut kā nav… tauta jūt, ka aizgājis greizi. Mēs pat neapjēdzam, ka salīdzināšanās vajadzīga mums, nevis kādam citam. ,,Es taču personīgi TO neesmu darījis!” ,,Bet Tu esi tautas daļa!”.
Motivācija Tev piedalīties:
Ne tikai pilnveidot sevi, bet līdzradīt- dot: gan turpmāk sēt redzējumu sabiedrības apziņas apritē nepastarpināti, gan ,,ideju mākoņos”, lai tie briest un nolīst aiz mūsu apvāršņa.
Iespējams, savādāk novērtēt to, kas katram pašlaik ir (gaušanās vietā) un tāpēc justies gandarītākam par savu dzīvi, vai arī tajā ko mainīt. Ja priekšdienās īstenosies kaut nedaudzi globālie draudi, tad šo laiku atcerēsies kā ,,zelta laikmetu”.
Studiju aplis nebūs zinātniska apspriede. Bet arī. Tā nebūs garīga saruna. Bet arī. Tajā nebūs instrukcija, ko darīt, bet atbilde gan.
Uz ko būs uzsvars?
Uz neatliekamību un iespēju ietekmēt varbūtējas zināmas un vēl neparedzamas pārmaiņas visos mērogos vai piemēroties tām; uz Garīgo un Pilnvērtīgas attīstības Atmodu Latvijā.
,,Kā”, Tu neticībā jautā?
*Kopēju un ikkatra savu domu, vēlmju (lūgšanu) ievadīšana ne tikai sabiedrības apziņas apritē, bet arī augstākā līmenī, Mīlestības sēja;
*Salīdzināšanās (ar rezultātiem- izmaiņām) gan kopienu/tautu (sociālajā) līmenī (ap sevi, Latvijā, pasaulē), gan augstākajā;
*Pārmaiņu aģentu darbība Atmodas sagatavošanai, norisei un tās rezultātu īstenošanai (nepazaudēšanai);
*Pašreizējo iznīcinošo procesu bremzēšana dabā un sabiedrībā,
*Izglītība pārmaiņām:
-Mīlestība kā motivācija;
-radošums;
-,,nepazaudēt galvu” un cīnīties līdz pēdējam jebkuros pārbaudījumos;
-izpratne par varbūtējiem pārmaiņu procesiem un iespējamām rīcībām u.c. ,,kvalifikācijas”.
Izglītība pārmaiņām nevar mainīt ,,cilvēka dabu” uz nesavtību sabiedrības mērogā, bet sagatavot iespējamajam ,,klikšķim’’ no ārienes. Skola- pārmaiņu ģenerators.
Varbūtējās pārmaiņas var nenotikt, Latvija neizdzīvot, pat pasaule iet bojā, bet Tavi Mīlestības darbi, motivācija Pagrieziena veicināšanā, Atmodā nebūs velti Tev.
Tēmas nozīme un būtība:
XXI gadsimtā esam vēsturē nebijušu draudu un iespēju priekšā, neizbēgamu radikālu PĀRMAIŅU priekšā, kuras nebūt neizriet no esošajām tendencēm- iespējams būtisks Pagrieziens, un, kaut gan galvenie nākotnes režisori var arī nebūt cilvēki: ne masas, ne tie, kas pārvalda pasauli (kaut caur ļaudīm tas var tikt īstenots), mēs varam un mums jau tagad jāsāk ietekmēt gan pārmaiņu gaitu un galarezultātu, gan piemērošanos tām.
Cik 1900.gadā neparedzamu pārmaiņu bijis XX gadsimtā! Vēl vairāk gaidāms XXI!
Nedzīvot bezrūpībā: ,,Kā būs tā būs! Ko tad es tur!”. Nepadoties!
Tā ir cerību vēsts! Pretēji noskaņām: ,,Latvija kā latviešu tautas un mūsu zemes veselums XXI gadsimtā neizdzīvos!”, ,,Pasaule tāpat aizies bojā!”
Tas nav kārtējais piedāvājums izveidot izdomātu ilgoto Latviju, vēlamo pasauli. Tieši pretēji: ,,Tas nav iespējams!’’. Bet nav bezdarbībā jānolaiž rokas, bet jāgatavojas Pārmaiņām, ko mums piespēlēs Laika Ritums: tās ietekmēt vai piemēroties.
Zemes un cilvēces attīstībā ir ielikti tik daudz mērķtiecīgu, neticami precīzu likumsakarību (kosmisko konstanču), ka nejaušai (nepelnītai) visa iznīcināšanai neticu.
Patreizējā gan Latvijas, gan Zemes vienotā dabas, sociālā, ekonomiskā, pārvaldības, nacionālā un garīgā sistēma (teogeosociuma sistēma) ir sevi izsmēlusi un pagrieziens uz citu sistēmu, kas iekļaujas noturības robežās, caur pilnveidi vai sabrukumu (degradāciju) ir neizbēgams. Pilnvērtīga attīstība ir kā nākošās (pēcpostmodernās) civilizācijas iespējamība, kuru var pamatot ar civilizāciju maiņu un paradigmu maiņu likumiem.
Kas ir noteicošais (determinējošais) faktors cilvēka, sabiedrības vērtībām, uzvedībai (ētikai), zināšanām par vispārējām (universālām) likumsakarībām un atbilstošai nesavtīgai, radošai, cerībā balstītai rīcībai, gandarījumam par dzīvi? Garīgums! Tāpēc tik nozīmīgi vienotā sistēmā ietvert arī tos pamatdārgakmeņus, ko nes daudzu reliģiju mācības, viedā folklora, saskatīt kopējo un katra atsevišķo reliģiju lomu Ticību Kokā.
Piedāvātā uzskatu sistēma ir par iespējamo Pārejas laiku, par starpbrīdi starp mūsdienu skrējienu uz bezdibeni līdz milzu PAGRIEZIENAM, kas apvērsīs visu uz Zemes. Tiesa, neapgalvoju, ka Pārejas laiks tiks dots.
Šis būs Tev, Latvijai, pasaulei savstarpēji saistīts problēmu, draudu, iespēju skatījums. Paredzamās varbūtējās pārmaiņas (nosaukta daļa no tām) Visuma, Zemes ekosistēmu/dabas vides, ģeoloģisko procesu mērogā (t.sk. ekoloģiskā katastrofa), pandēmijas, karš/terorisms, migrācija, zinātnes atklājumu, tehnoloģiju ieviešanas un draudu ietekme, nacionālā faktora integrēšana attīstībā vai pretēji- izzušana, izmaiņas reliģijās un starpreliģiskajās attiecībās, ētikas, vērtību maiņa. Vēsturē bija periodi, kad pārmaiņu kopsaucējs bija lauksaimniecība, renesanse, apgaismība, demokrātija, XIX gadsimta zinātniski- tehniskā revolūcija, rūpniecības uzplaukums, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Mūsdienās nākotni redz kā zinātnes un augsto tehnoloģiju, pakalpojumu attīstības strauju turpinājumu, bet XXI gadsimtā dominante būs Cilvēka pārveide (pilnveide?), protams, ietverot kā iespējamību pārējo augšminēto.
Kas piedāvātajā uzskatu sistēmā jauns? Tā pienesums ir daudzu uzskatu, zināšanu nebijusi savietošana(ilgtspējīga attīstība, futuroloģijas scenāriji, iespējamo katastrofu pētniecība, zinātnes atklājumu prognozes, globalizācijas/lokalizācijas tendences), kā arī jaunas konkrētas idejas, jauni jēdzieni vai esošo atšķirīga izpratne: kas ir Latvija, pilnvērtīga attīstība (PA), Pagrieziens uz PA, teogeosociuma sistēma, pārmaiņu aģenti, pēcpostmodernā civilizācija/attīstība, Ticību Koks, Garīgā un PA (zaļā) Atmoda, Brīnums, Laika Ritums, Pārejas laiks, integrētais izziņas ceļš, teosistēma, izglītība pārmaiņām un citi.
Pilnvērtīgas attīstības (PA) ideju veidoju paplašinot noturīgi (un ilgi) turpināties spējīgas attīstības (IA, angl. sustainable development) jēdziena būtību un dažādās mūsdienu izpratnes. Bet PA nav tikai IA kārtējā versija. PA pamatos liek garīgumu (kas nosaka ētiku, vērtību orientāciju), kā sekas ir materiālās pārmaiņas (nevis ekoloģiskās katastrofas draudi mainīs vides apziņu, kā cerēja, bet tikai vides apziņas maiņa, ko rada ,,klikšķis” no ārienes, var novērst šo katastrofu). Tajā līdztekus dabas vides, ekonomiskajām un sociālajām jomām kā vienlīdz nozīmīgus ietver nacionālos, drošības un pārvaldības aspektus; tajā dabas vidi paplašina no ekosistēmas/klimata mērogiem līdz Zemes garozas plaisu ietekmei, jauniem procesiem zem garozas un magnetosfērā, norisēm uz Saules, Saules sistēmas riņķojumā Piena Ceļa galaktikā un vēl tālāk Visumā notiekošais. Novērojumi liecina- mūsu pasaules ,,pamati” ir sakustējušies. Tā visa dēļ ieviesu teogeosociuma sistēmas jēdzienu.
Teogeosociuma sistēma ir
– visaptveroša Zemes/dabas un cilvēces (sociālā) sistēma
– ar savu vietu Visumā,
– iekļaujot vērtību/ētikas (garīgo) sistēmu,
– ko nosaka dzīve (ne)saskaņā ar savu ticību/pārliecību.
Kas ir studiju aplis?
Studiju aplis būtiski atšķiras no kursiem, semināriem. Šī neformālās izglītības forma visoptimālākā ir personībām, kuras nevēlas situāciju, ka viņus tikai māca kāds no malas ieradies gudrinieks par jautājumiem, kuros savas zināšanas un viedoklis ir arī dalībniekiem. Mūsu nodarbību mērķis ir ne tikai jaunu zināšanu ieguve no studiju apļa vadītāja, bet arī uzskatu apmaiņa, iespēja noskaidrot tieši dalībniekiem interesējošus konkrētus tēmas aspektus, jautājumus, kā arī jaunu kontaktu veidošana, sociālās iemaņas un patīkama mācību atmosfēra. Studiju aplī dalībnieki sēd aplī vai pakavveidā. Norisi vada studiju apļa vadītājs, kas pārzin šādas mācību formas metodoloģiju, bet šinī gadījumā- arī saturu. Mūsu studiju apļa nodarbībās eksperti netiks pieaicināti. Pēc stāstījuma studiju apļa dalībnieki apspriež dzirdēto. Studiju apļa vadītājs viņiem var uzdot arī konkrētus nodarbībā izpildāmus mācību uzdevumus.
Tiek cienīts un ievērtēts ikviens viedoklis, nedrīkst negatīvu attieksmi par kādu viedokli pārnest uz tā paudēju. Ikviens tiek iesaistīts sarunā, bet neviens nevar pārmēru dominēt. Vienlaicīgi runā tikai viens- pārējie klausās. Sākumā dalībnieki vienojas par kārtības rulli, kurā ietversim gan norises procedūru un saskarsmi, gan šīs informācijas sadaļā ,,Mērķgrupas” minētos ,,rāmjus”. Nodarbībā apgūto un tās gaitu beigās izvērtē.
Nedrīkst dalībnieku personīgās dabas īpatnības, dzīves detaļas (ja apspriež piemērus) publiskot ārpus apļa. Studiju aplis ir uzticības aplis.
Nodarbību programma:
08.11.2016 – 1. nodarbība: Ievadlekcija.
Studiju apļi.
22.11.2016 – 2.nodarbība: Kas un kāpēc ir Latvija?
13.12.2016 – 3.nodarbība: Nākamība- draudi un iespējas kā varbūtība.
24.01.2017 – 4.nodarbība: Pasaules kārtība- teogeosociuma sistēma. Ilgtspējīgas attīstības un pilnvērtīgas attīstības idejas.
14.02.2017 – 5.nodarbība: Pārmaiņu likumsakarības un process. Pēcpostmodernais laiks un sabiedrība.
28.02.2017 – 6.nodarbība: Pārmaiņu aģenti.4.Atmoda. Pagrieziens. Brīnums.
14.03.2017 – 7.nodarbība: Tu pārmaiņu griežos. XXI gadsimts- cilvēka gadsimts.
28.03.2017.- 8.nodarbība: Salīdzināšanās.
11..04.2017 – 9.nodarbība: Garīguma, ticības loma pārmaiņās un pilnvērtīgā attīstībā.
25.04.2017 – 10.nodarbība: Izglītība pārmaiņām un pilnvērtīgai attīstībai.
Studiju apļu vadītājs: Igo Midrijānis
Igo par sevi stāsta: “Kāpēc organizēju šos studiju apļus? Tāpēc, ka nevaru to nedarīt, nedalīt to, kas man dots. Vislabprātāk par sevi nerakstītu- lai viedokli veido domas un darbi. Bet, lai līdz uzklausīšanai tiktu…
Esmu bijis atšķirīgs visās savās darbības jomās- kā izglītotājs, ierēdnis, ceļotājs/gids un klejotājs, ārštata žurnālists par vides un sociālajām tēmām, ceļojumiem, grāmatu autors, zinātnieks un pētnieks, direktors, starptautisko un Latvijas NVO aktīvists un vadītājs, zaļais, politiķis, projektu vadītājs un visbeidzot- neparasts ar savas mājaslapas saturu, apjomu un formu. Savdabīgs ar dzīves vērtējumu un dzīvesdarbību, bet… pārsvarā atzīts.
Tuvāk pie studiju apļu jomas: 1990-tajos esmu izveidojis un faktiski vadījis Kuldīgas rajona Vides izglītības skolu, Kuldīgas tautskolu, vairākos sasaukumos vadījis ar vidi, attīstību, izglītību saistītās Kuldīgas rajona padomes pastāvīgās komitejas pēcatmodas laikā, bijis Latvijas Tautas Frontes Ekoloģiskās komisijas vadītājs, 5 gadus strādājis par pasniedzēju Liepājas Universitātē dažādos vides kursos, vadījis zem dažādu institūciju ,,karoga” studiju apļu nodarbību ciklus vides un attīstības jautājumos, 23 gadus ieņēmis ierēdņa amatus vides aizsardzībā, ieguvis inženiera, vides zinātņu maģistra grādus, iesākta doktorantūra ar dalību daudzās starptautiskās zinātniskās konferencēs, vides un attīstības jautājumus papildus mācījies 3 reizes Gēteborgā Ziemeļvalstu akadēmijā, 2 reizes Lielbritānijā, vēl Izraēlā, Somijā, Itālijā, Spānijā utt… Pabijis, mācoties no cittautu dzīves vērojumiem, vides un attīstības jautājumus, ticību atbilstību ,,augļiem, 59 zemēs vairāk nekā 300 ceļojumos, kuros pārsvarā bijis vadītājs. Un vēl…
Mans dzīves dzinulis ir dot, bet nezin kāpēc daudz vairāk esmu saņēmis atpakaļ.
Pēdējo gadu ,,mūžadarbs” ir mājaslapa- būtisku pārmaiņu un pilnvērtīgas attīstības no vispārpieņemtās atšķirīgas uzskatu sistēmas mācību piedāvājums un palīglīdzeklis studiju apļa nodarbību norisei. Šis ir pirmais nodarbību cikls.”
Dalības maksa: EUR 100,00 (ieskaitot PVN 21%).
Dalībnieku skaits studiju aplī nepārsniegs 12 cilvēkus.
Pieteikties: aizpildot reģistrācijas anketu šeit.
Sokrata tautskolas kontakti:
Tālrunis:+371 29463326
e-pasts: info@sokratatautskola.lv