Kā es varu garīgi palīdzēt šim cilvēkam? 29.03.2017
Anna jautā: Jau ilgāku laiku man ir nesaprašanās ar bakalaura darba vadītāju. No manas puses viss ir kārtībā, bet kopš sāku viņam iebilst par kādām lietām (citu studentu un pasniedzēju aprunāšana un izsmiešana, neadekvāta uzvedība u.tml.), viņš ir kļuvis neciešams. Kādreiz es baidījos, bet kopš cenšos iet garīgās attīstības ceļu, es vairs nebaidos, tomēr ir ļoti nepatīkami tik un tā. Šis cilvēks izstaro nepatīkamu atmosfēru.
Man šķiet, ka viņš meklē draugus starp studentiem, jo sava vecuma cilvēkus viņš nevar kontrolēt un izrīkot. Viņš konsultācijās prašņā par privāto dzīvi, vienmēr norāda uz saviem sasniegumiem, bet citi ir stulbi un slaisti. Daudzas lietas viņš pagriež kā grib un stāsta apkārt visādas nejaucības, noskaņo citus. Pret tiem, kuri viņam nepakļaujas viņš izturas nejauki un augstprātīgi, pret tiem, kuri ir “paklausīgi” viņš ir draudzīgs un laipns. Man vairs nepatīk iet uz lekcijām, jo jūtos nomākta šādas attieksmes dēļ, tomēr reizē neesmu gatava piekāpties un piekrist tām nejaucībām. Šobrīd man šķiet, ka viņš man atriebjas par to, ka iebilstu. Man šķiet, ka vienā vārdā to sauc par psiholoģisko teroru.
Rakstīt sūdzības nebūtu jēgas, tomēr vēlētos saprast kā man rīkoties. Kā es varu garīgi palīdzēt šim cilvēkam? Kā palīdzēt sev, lai šīs negatīvās lietas neuzņemtu sevī un būtu imūna pret tām. Mana sirdsapziņa ir tīra un neesmu neko sliktu darījusi, tomēr es jūtos nelaimīga. Ar prātu saprotu, ka man tā nevajadzētu justies, tomēr sajūtas ir šādas…
Elvita Rudzāte atbild: Ja mēs esam nonākuši grūtā situācijā, tad mums ir izvēles – pieņemt situāciju tādu kāda tā ir, neuzņemot sevī negatīvās emocijas, bet atstājot visu Dieva ziņā vai kaut ko darīt, lai situācija mainītos.
Augstskolās ir studentu padome, kas var ietekmēt mācību procesu. Ja tiešām pasniedzējs ir nejauks un netaisnīgs pret studentiem, tad studenti var ietekmēt šo procesu. Ja ir kaut kādi iemesli kāpēc studenti to nedara, tad jāpieņem situācija tāda kāda tā ir. Tu nevari izmainīt otru cilvēku. Tikai cilvēks pats var izmainīt sevi.
Ja cilvēks uzņem sevī negācijas, tas liecina, ka viņš nav izpratis šo negāciju sniegto mācību. Lai neuzņemtu sevī negācijas, ir jāizprot izjūtas brīžos, kad pasniedzējs rīkojas tavuprāt nepareizi. Ja tevi kaitina pasniedzēja augstprātība, tad pavēro sevi no malas, vai arī tevī kaut kur nav paslēpusies augstprātība? Ja tevi kaitina aprunāšana, tad pavēro sevi no malas, vai arī pašai nav vēlmes kādu aprunāt?
Garīgi cilvēkam var palīdzēt tikai viņam piedodot viņa kļūdaino rīcību, lai starp grūtajā situācijā iesaistītajām pusēm nebūtu negatīvās enerģijas saites. Tālākais ir jāatstāj Dieva ziņā, lai Viņš izlemj kā vest pasniedzēju pie prāta. Kristietībā gan māca lūgties par savu ienaidnieku, bet to var darīt tikai tad, ja patiešām izjūti mīlestību pret šo cilvēku un viņa kļūdas tevi ietekmē personīgi. Lūgšanu enerģija noteikti ietekmē cilvēku, bet bieži tā attur no mācību stundu apgūšanas. Tas ir līdzīgi kā vecāki izdara visu bērna vietā un bērns neapgūst tās prasmes, kuras būtu pienācis laiks apgūt. Tāpēc pats svarīgākais ir piedot, lai tevī nekas negatīvs nesaglabājas.