Ko mana mammīte ar šādu rīcību man vēlējās iemācīt? 02.02.2018
Kristīne jautā: Lūdzu Jūsu domas šādā jautājumā. Bērnībā mana mamma ļoti bieži bija neapmierināta tieši ar mana paveiktā darba kvalitāti, rezultātu. Piemēram, viņa teica, uzklāj galdu, es uzklāju, kā mācēju, tomēr viņa vienmēr pārkārtoja. Vai ja es izmazgāju grīdu, tā nekad nebija pietiekami labi izmazgāta. Tas pats attiecās uz ēst
gatavošanu, sapratu, ka nebija labi. Mammai nepatika kā es ģērbos. Es diezgan labi dziedāju un spēlēju, bet arī mans izpildījums viņai tā īsti nepatika. Rezultātā man parādījās sajūta, ka es neko nevaru izdarīt labi, ka esmu netalantīga, kā arī bailes uzņemties atbildību, jo atkal būs slikti paveikts darbs un kritika vai nopēlums. Tāpēc izjutu vainas sajūtu, ka neesmu pietiekami laba, bailes un vēlmi izpatikt.
Tik tālu viss ir skaidrs, ar ko jāstrādā. Bet es nesaprotu kādu mācību stundu man vajadzēja apgūt, ko mana mammīte ar šādu rīcību man vēlējās iemācīt? Lūdzu palīdziet tikt skaidrībā.
Elvita Rudzāte atbild: Neapzināti Kristīnes mammas uzdevums bija sniegt Kristīnei sekojošas mācības:
1) Attīstīt reālu pašizpratni
Cilvēks, kuram ir reāla pašizpratne, viņu nespēj ietekmēt citu cilvēku kritiskas piezīmes. Reāla pašizpratne ir tad, ka cilvēks sevi mīl tādu kāds viņš ir un novērtē savas spējas. Ja cilvēks savi pazemina zem savām spējām (domā par sevi sliktāk nekā ir patiesībā) vai paaugstina virs savām spējām (domā par sevi labāk nekā ir patiesībā), tad viņam nav reāla pašizpratne un viņš ļoti cietīs no jebkādām kritiskām piezīmēm, arī labi domātām.
2) Kritizēšanas kaitīguma izpratne
Kritizēšanas kaitīguma sekas Kristīne ir ļoti labi aprakstījusi savā vēstulē. Viņai ir jāmācās nekritizēt citus, īpaši savus bērnus, kad Dievs viņai tos dāvās. Viņai ir jāmācās nekritizēt un nenosodīt arī pašai sevi.
3) Attīstīt beznosacījumu mīlestību
Kristīnes mamma neprata mīlēt Kristīni bez nosacījumiem. Ar savu attieksmi pret bērnu viņa parādīja Kristīnei, kā visi nosacījumi jeb perfektcionisms ietekmē bērna psihi un domāšanu, radot stresus – bailes “mani nemīl” un vainas izjūtu. Kristīne būs mācījusies no mātes kļūdām, ja pratīs visus mīlēt bez nosacījumiem.
4) Attīstīt pateicības izjūtu
Kristīnes mamma neprata priecāties par to, ko viņas bērns viņai deva. Viņa nespēja novērtēt Kristīnes dotumus un cenšanos, jo nemācēja priecāties un novērtēt to, ko Dievs viņai bija dāvājis. Tieši tas ir jāiemācās arī Kristīnei – būt pateicīgai par visu, ko Dievs viņai dāvā, piemēram, būt pateicīgai Dievam par to, ka viņai ir iespēja saņemt atbildes uz saviem jautājumiem; ka viņa dzīvo valstī, kur ir miers; ka viņa dzīvo valstī, kur ir skaista daba un dažādi gadalaiki; ka viņa ir paēdusi, apģērbusies un ir jumts virs galvas, dzīvojot siltumā utt.
Sokrata tautskola aicina pieaugušos piedalīties personības garīgās izaugsmes programmā “DOMĀTĀJS 1. LĪMENIS”, sestdienas grupā, 2024./2025. mācību gadā no 28.09.2024 – 14.06.2025. Mērķa grupa: pieaugušie, kuri ir izpratuši garīgās attīstības nepieciešamību un vēlas turpināt garīgās attīstības ceļu, kļūstot Lasīt vairāk …
Sokrata tautskola aicina piedalīties Elvitas Rudzātes vadītās atbalsta grupā “Dzīves analīzes un neapgūto mācību stundu noteikšanas prakse”, attālināti ZOOM platformā. Dalībniekiem būs iespēja: Iepazīties ar dažādu dzīves problēmu, tanī skaitā slimību izveidošanās cēloņiem. Veikt dzīves analīzi, Lasīt vairāk …