Ko darīt, ja bērni lasa jūsuprāt sliktas grāmatas? 13.05.2013
Sandra jautā: Labprāt vēlētos uzzināt, kāds ir “Domātāju” viedoklis par jaunāko skolas vecuma bērnu ( 9-10 gadi) vidū tik populāro Džefa Kinnija grāmatu “seriālu” par Gregu. Kā minēts uz grāmatas aizmugurējā vāka atsauksmē no School Library Journal, tad tā esot lieliska izvēle negribīgiem lasītājiem un visiem, kam patīk jautras grāmatas. Zinu, ka bērni tiešām aizraujas ar šo grāmatu, jo teksts ir vienkāršā valodā un to papildina izteiksmīgas un vienkāršas ilustrācijas. Pēc grāmatām ir uzņemtas arī filmas, ko skolās iesaka skatīties valodas apmācības nolūkos.
Diemžēl, cik esmu jautājusi bērniem, grāmatas saturs skolās netiek pārrunāts, kaut gan manuprāt, to noteikti vajadzētu darīt. Kāpēc? Nu kaut vai tāpēc, ka pats galvenais varonis Gregs (dienasgrāmatas nosacītais autors) ir zēns ar kompleksiem un diezgan spilgti izteiktu mīlestības deficīta sindromu. Esmu izlasījusi 4 šīs sērijas grāmatas, un jāatzīstas, man bija samērā grūti tās lasīt tieši attēloto negatīvo cilvēcisko attiecību dēļ. Protams, var jau pieņemt, ka bērni redz Grega negatīvās īpašības, taču man kaut kā gribas teikt ar Ponijas Cepurītes vecmāmiņas ( no „Emīls un Berlīnes zēni”) vārdiem – „Tā lieta man nepatīk, tā lieta man nepatīk!”
Elvita Rudzāte atbild: Ja bērni aizraujas ar kādu grāmatu, tas nozīmē, ka grāmata ir aizskārusi bērniem svarīgu tēmu. Piekrītu Sandrai, ka grāmatas saturu nepieciešams pārrunāt ar bērniem, lai bērni neuztvertu slikto varoni par paraugu. Piemēram, es saskāros ar problēmu, kā jaunietis bija uztvēris un pārpratis populāro grāmatu un filmu “Noslēpums”, kas radīja jaunieša psihē negatīvas iezīmes.
Mēs nedrīkstam prasīt no skolas, lai skolotāji pārrunātu ar bērniem visas grāmatas un filmas, kuras tajā brīdī ir populāras, jo baidos, ka skolotāji paši tās neizprot, piemēram, grāmatas “Noslēpums” gadījumā domāju, ka ir maz cilvēku, kuri to ir uztvēruši pareizi.
Vecākiem pašiem ir jāuzņemas atbildība un jāpārrunā ar bērnu lasītās grāmatas un skatītās filmas. Arī mans jaunākais dēls mīl skatīties manuprāt briesmīgas “multenes” un filmas. Es parasti viņam jautāju, ko viņš tajā briesmīgajā filmā saskata labu? Mani pārsteidza viņa atbildes. Nekad nebiju iedomājusies, ka negatīvās filmas bērnam spēj parādīt pozitīvo un dzīves gudrību. Tomēr bērni to redz, viņiem ir citāda uztvere. Ne velti ir teiciens: “Ja nebūtu tumsas, neviens nezinātu, kas ir gaisma un otrādi.” Tas nozīmē, ka ir nepieciešams gan labais, gan ļaunais. Tomēr risks, ka kāds ļauno sāk uztvert par labo pastāv, tāpēc vecākiem ir milzīga loma šajā jautājumā. Mīļie vecāki, sekojiet līdzi ar ko jūsu bērns aizraujas un mēģiniet to pārrunāt bez aizlieguma. Ja jūs kaut ko sāksiet aizliegt, tad bērns var to turpināt darīt, tikai slepus un tad jūs var vēlāk sagaidīt nepatīkami pārsteigumi. Svarīgāk bērnam ir izskaidrot to, ko viņš nesaprot, nevis aizliegt. Atcerieties citu teicienu: “Aizliegtais auglis ir tas garšīgākais.”
Sociālais uzņēmums “DVĒSELES MIERS” aicina piedalīties sevis dziedināšanas programmā “GARĪGĀ PRAKSE – MANA IKDIENA” attālināti, reizi nedēļā, svētdienās, no 2024.g. no 27. oktobris – 8. decembris, plkst.19.00-21.00. Vislabākais palīgs cilvēkam ir cilvēks pats sev. Ikdienā strādājot ar Lasīt vairāk …