Viss skaistais, kas ielīksmo sirdi un dvēselē rada prieka gaviles, ir Garīgs.

    — Satja Sai Baba

    Visam, ko mēs darām – vai labu vai sliktu, vai apzināti vai neapzināti – seko rezultāts.Tādēļ darīt labu ir nepieciešamība – lai sekas būtu labas.

    — Satja Sai Baba

    Dzīve nav vienvirziena kustība. Mums jābūt gataviem gan dot, gan ņemt.

    — Satja Sai Baba

    Esiet labi, dariet labu, redziet labu. Tas arī ir ceļš pie Dieva.

    — Satja Sai Baba

    Dievišķo var sasniegt vienīgi, pārstājot izcelt citu un slēpt savas kļūdas.

    — Satja Sai Baba

    Dieva īstās mājas ir cilvēka sirds. Dievam nav dārgāka tempļa par cilvēka sirdi.

    — Satja Sai Baba

    Kad jums parādīsies Mīlestības spēks, jūs iegūsiet visus spēkus!

    — Satja Sai Baba

    Ne jau tas, kas zākā, apvaino, bet gan tas, ko mēs uzskatām par apvainojošu; tāpēc tevi neizaicina nekas cits kā paša uzskati.

    — Epiktēts

    Centies mainīt pasauli, kaut mazliet! Saskati būtisko un palīdzi citiem! Nekaitē! Vienmēr domā, kā vari būt noderīgs!

    — Ričards Brensons

    Mūsu laikmetā ceļš uz svētumu noteikti iet cauri darbības pasaulei.

    — Dags Hammarskjolds

    Ja vēlaties vienmēr būt laimīgi, lūdziet labklājību citiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja kādam iespējams palīdzēt, kādēļ lai es par to justos nelaimīgs?Ja kādam nav iespējams palīdzēt, ko līdz būt nelaimīgam?

    — Šantideva

    Neskrien pakaļ pagātnei un nepazaudē sevi nākotnē.Pagātnes vairs nav. Nākotne vēl nav pienākusi. Dzīve rit šeit un tagad.

    — Buda

    Meditācijai un medicīnai ir vienas saknes – tas, kas dziedē, kas tevi padara veselu un pilnīgu, ir medicīna, bet augstākā līmenī – meditācija.

    — Senindiešu gudrība

    Nezinot, cik patiesība tuvu, cilvēki to meklē tālumā – cik žēl! Viņi līdzinās tiem, kuri, ūdens vidū stāvot, kliedz aiz slāpēm.

    — Hakuins

    Nepietiek ar zināšanu, mums tā jālieto praksē. Nepietiek ar gribēšanu, mums ir jārīkojas.

    — J.V. Gēte

    Jo lielāks ir spēks, kas piekritis tev kalpot, jo lielāko godprātību tas prasa no tevis.

    — Sokrats

    Mūsu šaubas ir nodevēji un liek mums pazaudēt labo, ko mēs varētu iegūt, liekot mums baidīties mēģināt.

    — Šekspīrs

    Mēs esam tādēļ, ka Dievs ir.

    — Emānuels Svēdenborgs

    Cilvēka dzīves mērķis un nolūks ir vienojoša zināšana par Dievu.

    — Oldoss Hakslijs

    Jaunais cilvēks būs mistiķis – vai viņa nebūs vispār.

    — Karls Rāners

    Mieru tu iegūsi vienīgi tad, ja pats to sniegsi!

    — Marija fon Ēbnere Ešenbaha

    Katra diena ir laba diena.

    — Budistu sakāmvārds

    Nedzen upi, ļauj tai plūst.

    — Āzijas gudrība

    Tajā acumirklī, kurā tu sapratīsi, kas patiesībā esi, visi šīs pasaules noslēpumi tev būs kā atvērta grāmata.

    — Bhagavadgīta

    Naids nekad nenovērsīs naidu- vienīgi mīlestība var pārvarēt naidu.Tas ir mūžīgs likums.

    — Buda

    Esi mīlošs, esi laipns, ej labestības ceļu.

    — Buda

    Neizglītotie savās likstās parasti vaino citus; iesācēji – paši sevi; pilnīgi izglītotie nevaino nedz kādu citu, nedz arī paši sevi.

    — Epiktēts

    Nav grūti mīlēt labu cilvēku. Grūti mīlēt cilvēku tādu, kāds viņš ir.

    — Juris Rubenis

    Viss, kas tev dzīvē ir vajadzīgs, ir tevī. Tu ieklausies savā iekšējā balsī, lai nevajadzētu iztaujāt nevienu citu.

    — Jozefs Kiršners

    Dvēsele vienmēr redz, ar ko slimo miesa. Ķermenis ir dvēseles templis, par ko jārūpējas.

    — Hipokrāts

    Stāvot pie jūras un tikai tajā lūkojoties vien, to pārpeldēt nevar.

    — Rabindranats Tagore

    Labāk ir pieņemt nepareizus lēmumus nekā neizlemt neko, jo no savas rīcības kļūdām tu vari mācīties.

    — Jozefs Kiršners

    Visi šķēršļi un grūtības ir pakāpieni, pa kuriem mēs kāpjam augšā.

    — Fridrihs Nīče

    Iziet cauri pasaulei, nedarot sevi pilnīgāku, ir tas pats, kas iznākt no pirts netīram.

    — Ališers Navoji

    Cilvēks kļūst vesels, neslēpjot savas slimības, nevis izliekoties vesels.

    — Juris Rubenis

    Reizi dzīvē laime klaudzina pie ikviena cilvēka durvīm, taču bieži vien šajā laikā cilvēks sēž tuvējā krodziņā un nedzird tās klauvējienu.

    — Marks Tvens

    Prāts pieder pats sev, un tas spēj pārvērst elli par Debesīm, bet Debesis par elli.

    — Džons Miltons

    Dzīves māksla ir prasme gaidīt. Ar varu atplēsts pumpurs nekad īsti neuzplauks.

    — Zenta Mauriņa

    Lai kāds būtu jūsu darbs, veiciet to kā ziedojumu Dievam.

    — Satja Sai Baba

    Prāts ir vienīgais laimes vai nelaimes, verdzības vai brīvības cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Kad jūs uz kādu norādāt ar pirkstu, tad atcerieties, ka trīs pirksti ir vērsti pret jums pašiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja jūs citos atrodat trūkumus, tad ar trīskārt saasinātu uzmanību vērsieties pret saviem trūkumiem.

    — Satja Sai Baba

    Patiess garīgums ir prasme atrast savas kļūdas un tās izlabot.

    — Satja Sai Baba

    Gudrība un citas cēlas īpašības rodas tikai sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Mēs varam sasniegt atbrīvošanu, izpildot savus pasaulīgos pienākumus, bet tikai tad, ja mūsu prāts vienmēr paliks iegremdēts Dievišķajā.

    — Satja Sai Baba

    Laime nav mērķis, bet pienākuma pildīšanas dabīgas sekas.

    — Pauls Dāle

    Cilvēka laime – viņa griba.

    — Gēte

    Laime padara priecīgu, nelaime – gudru.

    — Latviešu sakāmvārds

    Pasaules dvēseli baro cilvēku laime. Un arī to nelaime, ļaunums vai skaudība. Īstenot savu Likteni ir cilvēka vienīgais, patiesais uzdevums.

    — Paulu Koelju

    Laimi nes mīlestība, nevis patiesība.

    — Juris Rubenis, Māris Subačs

    Tici un dari, sevi un pasauli. Dari laimi, un būs laime.

    — Rainis

    Augstākā gudrība un laime ir dievišķas kārtības izprašana un piemērošanās tai.

    — Edvarts Virza

    Cilvēks, kas domā tikai par sevi un meklē visur izdevīgumu, nevar būt laimīgs. Gribi dzīvot sev – dzīvo citiem!

    — Seneka

    Nemeklējiet laimi pasaulē, laime ir jūsos pašos, esiet uzticīgi sev.

    — Ērihs Marija Remarks

    Vēlēšanās kalpot vispārības labā jāpadara par dvēseles nepieciešamību, par priekšnoteikumu personiskajai laimei.

    — Antons Čehovs

    Laime ir ar tikumību apvienota labklājība.

    — Aristotelis

    Cilvēks vairo savu laimi par tik, par cik viņš dara laimīgus citus.

    — Bentams

    Labākais veids, kā atbrīvoties no ienaidnieka, ir apzināties, ka viņš nav tavs ienaidnieks.

    — Buda

    Dari to, kas nes svētību, nevis savā labā, bet tādēļ, lai visas Visuma būtnes darītu laimīgas.

    — Buda

    Bailes dzīvot un bailes mirt aizver laimei vārtus.

    — Drukpa Rinpoče

    Lietas rodas un atkal izzūd. Laimīgs ir tas, kas to vienkārši mierīgi vēro.

    — Buda

    Ja vēlies zināt savu nākotni, tad aplūko sevi tagadnē, jo tā ir cēlonis tavai nākotnei.

    — Buda

    Ceļš uz prieku ved caur laipnības izrādīšanu, spēcinot sirdi ar līdzcietību.

    — Buda

    Vislaimīgākais cilvēks ir tas, kas dāvā laimi vislielākajam cilvēku daudzumam.

    — Didro

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu sakāmvārds

    Nedzenies pēc laimes: tā vienmēr atrodas tevī pašā.

    — Pitagors

    Kurš ir laimīgs? – Tas, kura miesa ir vesela, gars mierīgs un izkopj savas dotības.

    — Taless

    Dzīve – tas ir ceļš mājup.

    — Melvils

    Lielā māksla dzīvot laimīgi slēpjas spējā dzīvot tagadnē.

    — Pitagors

    Dzīve gūst savu bagātību no pasaules, bet nozīmi no mīlestības.

    — Tagore

    Dzīvot vajag tā, lai nevajadzētu nāves baidīties un arī tās vēlēties.

    — Tolstojs

    Tur kur ir sirds, mīt arī laime.

    — Poļu sakāmvārds

    Īstu jēgu atminam, kad mūsu “es” kalpo mazajam “tu”, tuvcilvēkiem, un lielajam “Tu” – Dievam.

    — Zenta Mauriņa

    Laime ir ceļa redzējums. Laime ir perspektīva. Bet šim ceļam ir jēga tikai tad, ja tas ved uz kopību ar cilvēkiem, un domu un jūtu bagātību.

    — Saulcerīte Viese

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu gudrība

    Runā, ka pilnīgai laimei cilvēkam ir nepieciešamas tikai dažas lietas: kāds, kuru mīlēt, darbs, ko darīt, un kaut kas, uz ko cerēt.

    — Toms Bodets

    Skaistums nav ķermenī, to rada raksturs un šķīstība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēku bez rakstura nevar nosaukt par cilvēku. Viņš ir tikai dzīvnieks.

    — Satja Sai Baba

    Raksturs ir cilvēka patiesā rota, tā pazaudēšana ir visu viņa ciešanu un bēdu cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tāds, kuram ir stiprs raksturs.

    — Satja Sai Baba

    Īsts humānisms pastāv vienīgi domu, vārdu un rīcības saskaņā.

    — Satja Sai Baba

    Tas, kurš saglabā harmoniju savās domās, vārdos un darbos, ir Patiess Cilvēks.

    — Satja Sai Baba

    To, kurš ir izpratis Dieva vienoto dabu (bez duālisma), var uzskatīt par Patiesu Cilvēcisko būtni.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tas, kurš apzinās cilvēcei piemītošo Dievišķumu.

    — Satja Sai Baba

    Lai kādu ļaunumu tu otram nodarītu, tu to nodari vispirms sev.

    — Ričards Bahs

    Piepildi dzīvi ar to, ko vienmēr esi sapņojis darīt, un tev vairs neatliks laika justies slikti.

    — Ričards Bahs

    Izvairies no problēmām, un tu nekad tās nepārvarēsi.

    — Ričards Bahs

    Vēlies nākotni bez grūtībām? Kāpēc gan tu parādījies šajā laikā un telpā, ja nevēlies saskarties ar grūtībām?

    — Ričards Bahs

    Tava misija ir soļot pa gaismas taku, lai cik melna nakts valdītu visapkārt.

    — Ričards Bahs

    Tavas iedzimtās īpašības ir atkarīgas no jūtām, kādas tu turi savā sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Nekad nerunā nepatiesi vai ar mērķi kādu sāpināt.

    — Satja Sai Baba

    Mūsu raksturs atspoguļojas mūsu vārdos, uzvedībā un ikdienas darbos.

    — Satja Sai Baba

    Lai atbrīvotos no ego, ir jākontrolē savas pasaulīgās domas un jūtas.

    — Satja Sai Baba

    Dariet citiem to, ko vēlaties, lai citi darītu jums.

    — Satja Sai Baba

    Līdzjūtība ir patiesa dievlūdzēja raksturīgākā īpašība.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā īpašība, kas tiek gaidīta no dievbijīgā, ir iecietība.

    — Satja Sai Baba

    Lepnība un iedomība ir vispeļamākās īpašības.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēkam ir dota Dievišķā gudrība, lai viņš ieraudzītu savu patieso būtību.

    — Satja Sai Baba

    Galva ir slikto domu avots, sirds – cēlo domu avots.

    — Satja Sai Baba

    Nepietiek paziņot, ka jūs esat šķīsti. Tā būs taisnība, ja citi to teiks.

    — Satja Sai Baba

    Domu, vārdu un rīcības vienotība ir Patiesa Cilvēcība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēks var iekarot visu pasauli, kad viņa domas ir šķīstas.

    — Satja Sai Baba

    Tu neiemantosi cieņu, ja tavas domas būs pretrunā ar taviem vārdiem.

    — Satja Sai Baba

    Nekad savu domu nepārvērt rīcībā steigā.

    — Satja Sai Baba

    Sirdij ir jābūt tik mīkstai kā sviests. Prātam ir jābūt tik vēsam kā mēnesgaisma, un runai ir jābūt tik saldai kā medus.

    — Satja Sai Baba

    Prāta līdzsvars ir Patiesas Cilvēciskās būtnes galvenā pazīme.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēka svētums dara viņu labu.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā darbība, kurā cilvēkam jāiesaistās, ir kalpošana citiem cilvēkiem.

    — Satja Sai Baba

KUNGS MAITREIJA 08.10.2019

Maitreija1  Maitreija2

„Maitreija ir Piektā Budas un braminu Kalki Avatara, pēdējo Mesijas apslēptais vārds, kurš atnāks Lielā Cikla noslēgumā.”
J.P. Blavatska „Slepenā doktrīna” 1. sēj.

„1924. gadā Pasaules Mātes Zvaigzne – Venēra pienāca ļoti tuvu zemei. Jaunās enerģijas atnāca uz zemi.”
„Tagad Ladakā un Sikimā apgaismotie lamas ir uzstādījuši lielus Maitreijas attēlus kā jaunās ēras tuvošanās simbolu.”

N.K. Rērihs “Kalpa Dzong” – 1928. g.

„Valdoņa Maitreijas Mācība izplatīsies pa visu Pasauli un vadīs jauno ēru, Gara atmodas ēru, dēvētu arī par sievietes ēru.”
„Viņš atjaunos taisnīgumu uz zemes, un to prāti, kas dzīvos Kali Jugas beigās, atmodīsies un arī būs skaidri kā kristāls.”
J.I. Rēriha “Vēstules”

“Vienīgais dārgums [rota ar lielu vērtību] – tā ir Mīlestība.
Visbrīnišķīgākais dārgums no visiem ir Dievišķā Mīlestība.
Visa pasaule meklē Mīlestību.
Visa pasaule saņem mazāk nekā Dievišķo Mīlestību, kura viena spēj remdēt mūsu izsalkumu.
Visi vēlas Maitreijas mīlestību. Tas ir mērķis.”

Elizabete Klēra Profeta

Maitreija – skats nākotnē

Senos laikos daudzu tautu pravietojumi vēsta par “Zelta Laikmeta” atnākšanu. Šo Laikmeta pienākšanu saista ar Mesijas – Glābēja atnākšanu, kuram pieder Dievišķo Likumu Zināšanas un kurš apgaismos cilvēkus un atjaunos zaudēto taisnīgumu uz Zemes. Nākamais Glābējs ir pazīstams pasaulei ar dažādiem vārdiem: Indijā viņu dēvē par Kalki Avataru, Ķīnā – par Mile, Japānā – par Miroku, lamaistiskajā mitoloģijā – par Maidaru, bet citi biežāk skandē Vārdu Maitreija.

Nākamais Buda

Maitreija – “Mīlošais”, “Žēlsirdīgais”, “Neuzvaramais”, “Ar Līdzcietību izredzētais Valdonis”, “nākamais cilvēces Skolotājs” – tādus vārdus viņam devuši ticīgie.

Maitreija ir vienīgais Bodhisatva, kuru atzīst visi budisma novirzieni. Bodhisatva – tas, kas pieņēmis lēmumu kļūt par budu, t. i. – būt par būtni, kura sasniegusi augstāko garīgās attīstības robežu, lai palīdzētu citām būtnēm izkļūt no “Sansāras riteņa” – bezgalīgo reinkarnāciju un ciešanu loka.

Maitreija ir nākamais Buda, Budas Šakjamuni (Gautamas Budas) pārņēmējs. Par to ir vēstīts ” Digha Nikaya” – vienā no senajiem tekstiem “Tipitaki” (“Pamācību grozi”), kuros ietverti vairāk nekā 17 tūkstoši sūtru, kas piedēvētas Budam vai viņa tuvākajiem līdzgaitniekiem. Vienā no budisma literatūras populārākā Budas biogrāfijas darba “Lalita Vistara” piektajā nodaļā, kas rakstīta no III – IV gs., teikts, ka Pilnīgais, pirms nonāks no Tušitas debesīm uz zemes, lai kļūtu par Budu, ir norādījis uz Bodhisatvu Maitreiju kā savu pārņēmēju un uzlicis viņam uz galvas savu paša Bodhisatvas vainagu.

N. Rokotovas (H. Rērihas pseidonīms) grāmatā “Budisma pamati” citēts tāds Budas Gautamas dialogs ar viņa Skolnieku Anandu: “Un teica Svētītais Anandam: Es neesmu pirmais Buda, kurš nācis uz Zemes, un arī nebūšu pēdējais. Vajadzīgajā laikā cits Buda nostāsies pasaulē, Apslēpts, svēti sargājams, ar augstāko apgaismību, ar gudrību apdāvināts, laimīgs, visu Visumu ietverošs, nesalīdzināms tautu Vadonis, dēvu un mirstīgo Pavēlnieks. Viņš atklās jums tās mūžīgās patiesības, ko es pasniedzu jums. Viņš noteiks savu Likumu, lielisku viņa pirmsākumos, lielisku viņa apoteozē un lielisku pie mērķa garā un vārdā. Viņš pasludinās taisnīgu dzīvi, pilnīgu un tīru, kādu tagad arī es sludinu. Viņa skolnieki būs skaitāmi tūkstošiem, kā tagad mani ir tikai simti.”

Jautāja Ananda: “Kā mēs pazīsim Viņu?”

Svētītais teica: “Viņa Vārds būs Maitreija.”

H. Blavatska “Teozofijas vārdnīcā” raksta, “ka Šakjamuni (Gautama Buda) apmeklēja viņu [Maitreiju] Tušitā (debesu mītnē) un uzdeva viņam atnākt no turienes uz zemi kā savu pārņēmēju, kad būs pagājušas piecas tūkstošgades pēc viņa (Budas) nāves. Kopš mūsdienām tas būtu mazāk nekā 3000 gadu. Ezoteriskā filozofija māca, ka nākamais Buda parādīsies šā riņķa septītās apakšrases laikā. Fakts ir tas, ka Maitreija bija Budas sekotājs, pazīstams Arhats, kaut arī nebija viņa tiešais skolnieks, un viņš bija ezoteriskās filozofijas skolas dibinātājs.”

Par Maitreijas atnākšanu

Maitreijas atnākšana ir pareģota daudzos indiešu un budistu tekstos:

Budagošas x “Visuddhimagga”, agrīnajos Mahajanas darbos, “Maitreijavjakarana” un citos.

Viens no senākajiem sanskrita tekstiem, kuros minēts Maitreijas vārds, ir “Maitreijavjakarana” (“Maitreijas pareģojums”) un apstiprināts, ka dievi, cilvēki un citas būtnes pielūgs Maitreiju, un viņiem zudīs šaubas un izsīks viņu piesaistes: “brīvi no jebkādas nabadzības, viņi šķērsos tapšanas okeānu, un pēc Maitreijas mācības, viņi dzīvos svētu dzīvi. Nekad vairs viņi nevērtēs kaut ko, kā viņiem piederošu, nekas viņiem nepiederēs: ne zelts, ne sudrabs, ne nams, ne tuvinieki. Viņi dzīvos svētu, šķīstu dzīvi Maitreijas vadībā. Viņi saraus kaislību tīklu, viņi varēs ieiet svētā transā, un viņiem piederēs prieka un laimes pārpilnība par viņu taisno dzīvi.”

Maitreijas atnākšana būs saistīta ar okeānu lieluma samazināšanu, lai Maitreija varētu bez pūlēm tos šķērsot. Bez tam cilvēkiem atklāsies īsta dharma (likums, mācība), lai varētu radīt Jauno pasauli.

Starp pēdējā Budas atnākšanas pareģojumiem tiks uzskaitītas parādības, kuras izbeigsies: nāve, kari, bads, slimības un jaunajā sabiedrībā izplatīsies līdzcietība un mīlestība.

Pazīstamā orientālista un etnogrāfa J. Rēriha apcerējumā “Maitreija – nākamais Buda” vēstīts par leģendām, kas saistītas ar Maitreijas atnākšanu: “Fa sjaņ, ķīniešu svētceļnieks V gs. m. ē. nodeva mums leģendāru mūku stāstu par Šakjamuni kausu, kas būs apslēpts līdz tam laikam, kad pienāks laiks Maitreijas iemiesojumam. Bet ne tikai kauss gaida nākamā Budas atnākšanas laiku: kalnos Kukkutapada, netālu no Gaijas, atrodas Kašjapas ķermenis, kuram saglabāts Gautamas Budas mūka apģērbs. Kad Maitreija īstenos savu parādīšanos šajā pasaulē, viņš brīnumainā veidā pārskaldīs kalnu un saņems no šī svētā pēdējā Budas svēto apģērbu. Šīs leģendas skaidri atspoguļo ticību, ka nākamais Buda atnāks, lai turpinātu Šakjamuni mācību.”

Maitreijas attēli

Ir pagājuši gadsimti, un visu skolu budisti gaida Nākamā atnākšanu. Par to liecina daudzas Maitreijas statujas tempļos Bodhisatvas vai Budas veidā, arī viņa milzīgās skulptūras, kas izcirstas klintīs ciematu tuvumā, kuri uzcelti jau 350 gadus pirms m. ē.

Viena no Budas Maitreijas visaugstākajām statujām uz Zemes (71 m) ir vairāk nekā tūkstoš gadu veca – visaugstākais skulpturālais darbs pasaulē ir statuja Ķīnā. Tā izkalta masīvā klints slānī vietā, kur satek trīs upes Sičuaņas provincē pilsētas Lešaņas tuvumā. Budas Maitreijas galva paceļas vienā līmenī ar kalnu, bet viņa pēdas atbalstās upē. Statujas radīšanas darbi notika Tan dinastijas laikā, sākot ar 713.g., un turpinājās deviņdesmit gadus.

Atbilstoši senai tradīcijai Maitreija bieži attēlots sēdošs ar sakrustotām kājām un nobeigtu pamācību zīmi. Bodhisatva bieži vien ir tērpts Budas mūka apģērbā. Gandharas skolā (sena valsts tagadējā Pakistānas teritorijā) Bodhisatva attēlots ar kroni vainagots, tērpts karaliskā goda apģērbā un rokā viņam ir kauss ar amritu – nemirstības dzērienu. Citā formā Maitreija attēlots stāvošs, tērpts Bodhisatvas apģērbā un uz viņa ar kroni vainagotās galvas ir maza stūpa. Leģendas vēsta: kad Maitreija meditēja par Skolotāja tēlu, skolnieki redzējuši Apgaismības stūpu uz viņa galvas. Tāpēc Maitreija bieži attēlots ar stūpu uz galvas. Vēlāka tradīcija attēlo Maitreiju sēdošu jau ne tā, kā austrumos, bet kā rietumos – uz troņa ar nolaistām kājām, gatavs atnākšanai. Ķīnā, Korejā un Japānā budistu mākslā VI – XIX gs. Maitreiju attēlo puskailu, jo kailas krūtis ir spēka simbols, vainagotu ar kroni, uz lotosa troņa kā debesu tīrības simbolu. Labās rokas līdzcietības žests, pieskaroties vaigam, nozīmē maigumu pret cilvēkiem, bet uz troņa sēdošā kājas nolaistas, izsakot gatavību nākt palīgā cietējiem un vārgajiem.

Ir daudz Maitreijas attēlu uz budistu tankām. Tanka ir ar īpašu metodi radīts budistu portretu glezniecības darbs. Nereti Maitreiju attēlo kā mītošu Debesu Tušitā Atišas un Conkapas pavadībā (divi izcili budisma domātāji un sludinātāji).

Starp mūslaiku gleznu, veltītu Maitreijam, visplašāk pazīstams ir izcilā krievu mākslinieka N. Rēriha gleznu cikls. Gleznā “Maitreija Uzvarētājs” mākslinieks ir attēlojis grandiozu kalnu panorāmu ar gigantiskiem Maitreijas attēliem. “Divas rokas uz debesīm kā tālo pasauļu aicinājums. Divas rokas uz leju kā svētība Zemei. Zina – Maitreija nāk”, – tā N. Rērihs apraksta senu Maitreijas bareljefu, izcirstu uz klints Maulbekas tuvumā.

Līdzcietības spēks[1]

Minēsim fragmentu no grāmatas “Triju dārgumu gaisma”, kuras autori ir divi Tibetas lamas Khenčen Palden Šerab Rinpoče (Khenchen Palden Sherab Rinpoche) un Khenpo Cevang Dongjal Rinpoče (Khenchen Palden Sherab Rinpoche).Grāmatā stāstīts par cilvēku, kurš bija liels indiešu zinātnieks, taču tikai īstenas līdzcietības dēļ viņš spēja tieši sazināties ar Skolotāju Maitreiju.

“Tīrai līdzcietībai piemīt spēks aizvākt visus karmiskos tumšos plankumus un šķēršļus ceļā uz apgaismību. Kad iekšējā gudrība atvērta, jūsu relatīvās un absolūtās patiesības izpratne palielinās līdz ar pavirzīšanos uz apgaismību. Buda daudz reižu teica, ka līdzcietība ir visspēcīgākais instruments tumsonības novēršanai un gudrības vairošanai.

Ilustrācija tam ir stāsts par Asangu. Viņš bija cienīgs indiešu zinātnieks, dzimis apmēram piecsimt gadus pēc Budas, aptuveni kristietības ēras sākumā. Jaunībā Asanga devās uz universitāti Nalandā, slavenā seno indiešu klosterī un pirmo īsto universitāti pasaulē. Kaut arī Asanga kļuva par lielu zinātnieku, viņam tomēr bija šaubas par dažām mācībām. Viņš izjautāja daudzus zinātniekus un zinošos meistarus, bet neviens no viņiem nevarēja izkliedēt viņa šaubas. Viņš sāka praktizēt Maitreijas, nākamā budas vizualizāciju, domādams, ka tiklīdz viņš ieraudzīs Maitreiju, viņš atradīs atbildes uz saviem jautājumiem. Saņēmis iesvētīšanu un pamācības, viņš devās uz kalnu Indijā un meditēja par Maitreiju trīs gadus.

Asanga domāja, ka pēc trim gadiem viņam būs pietiekami spēka, lai sastaptos ar Maitreiju un uzdotu viņam savus jautājumus, bet uz šo laiku viņš nesaņēma nekādas zīmes. Pēc trim gadiem viņš nogura un zaudēja iedvesmu, un tāpēc pameta savu retrītu. Nokāpis no kalna, viņš iegāja ciemā, kur sanākuši cilvēki paskatīties uz vecīti, kas gatavoja adatu, berzējot lielu dzelzs nūju ar zīda gabalu. Asangam bija grūti noticēt, ka kāds var noslīpēt adatu, berzējot dzelzs nūju ar zīda gabalu, bet vecītis apliecināja viņam, ka tas ir iespējams, un parādīja viņam trīs adatas, ko viņš jau ir izgatavojis. Kad Asanga ieraudzīja tādu lielas pacietības paraugu, viņš nolēma turpināt savu praksi un atgriezās retrītā vēl uz trim gadiem.

Triju nākamo gadu laikā viņam bija vairāki sapņi par Maitreiju, bet tik un tā viņš nevarēja redzēt Maitreiju. Pēc trim gadiem viņš jutās noguris, un atkal nolēma aiziet. Nokāpis no kalna, viņš redzēja vietu, kur ūdens pilēja uz akmens. Ūdens pilēja ļoti lēni, viens piliens stundā, bet šis piliens ir izdobis lielu caurumu klintī. To ieraudzījis, Asanga atkal atguva vīrišķību un nolēma atgriezties retrītā vēl uz trim gadiem.

Šajā reizē viņam bija labi sapņi un citas zīmes, bet viņš tik un tā nevarēja skaidri redzēt Maitreiju un uzdot viņam savus jautājumus. Viņš atkal aizgāja. Nokāpis no kalna, viņš ieraudzīja maziņu caurumiņu klintī. Vietu ap cauruma akmeni bija nopulējuši putnu spārni. Tas lika viņam pieņemt lēmumu atgriezties alā vēl uz trim gadiem. Bet arī pēc šā trīs gadu laika sprīža viņš tik un tā nevarēja redzēt Maitreiju. Pēc divpadsmit gadiem viņam nebija atbilžu, tāpēc viņš pameta savu retrītu un gāja lejā pa nogāzi. Pa ceļam viņš uzdūrās vecam sunim līdzās ciemam. Kad viņš ierējās, Asanga ieraudzīja, ka suņa ķermeņa lejasdaļa bija ievainota un pārklāta ar blusām un tārpiem. Pieejot tuvāk, viņš redzēja, ka suns šausmīgi cieš, un izjuta ļoti lielu līdzcietību pret viņu. Viņš domāja par visiem tiem gadījumiem, kad Šakjamuni Buda atdeva sevi dzīvajām būtnēm, un nolēma, ka ir pienācis laiks atdot savu ķermeni šim sunim un kukaiņiem.

Viņš ienāca ciemā un nopirka nazi. Ar šo nazi viņš nogrieza gaļas gabalu no sava gurna, domādams aizvākt tārpus no suņa un pārvietot tos uz savu miesu. Pēc tam viņš pārdomāja, ka tad, ja viņš ņems kukaiņus ar pirkstiem, tie nomirs, jo tie ir ļoti trausli. Tāpēc viņš nolēma aizvākt kukaiņus ar mēli. Viņš negribēja skatīties to, ko viņš darīs, tāpēc aizvēra acis un pastiepa mēli pie suņa. Bet viņa mēle trāpīja zemei. Viņš atkal un atkal mēģināja, bet viņa mēle joprojām skāra zemi. Beidzot viņš atvēra acis un ieraudzīja, ka vecais suns ir pazudis un tā vietā bija Buda Maitreija.

Ieraudzīdams Budu Maitreiju, viņš bija ļoti priecīgs, un vienlaikus nedaudz sarūgtināts. Asanga praktizēja tik daudzus gadus, un tikai tad, kad viņš ieraudzīja veco suni, Maitreija parādījās viņam. Asanga sāka raudāt un jautāja Maitreijam, kāpēc viņš agrāk neparādījās. Maitreija atbildēja: “Es nebiju nelīdzcietīgs pret tevi. No pirmās dienas, kad tu atnāci alā, es vienmēr biju ar tevi. Bet līdz šai dienai tava redze bija aptumšota. Tagad tu redzēji mani tavas lielās līdzcietības dēļ pret suni. Šī līdzcietība novērsa tavu redzes tumsu tāpēc, ka tu varēji redzēt mani.”

Pēc tam Maitreija personīgi mācīja Asangam tekstus, zināmus kā Piecas Maitreijas mācības, kuri ir ļoti svarīgi teksti Tibetas tradīcijā.

Asangas kontakts ar Maitreiju dzima no līdzcietības. Tikai viņa līdzcietības dēļ tumsība izgaisa. Šī iemesla dēļ Guru Padma Sambava mācīja, ka bez līdzcietības dharmas prakse nenes augļus, un īstenībā jūsu prakse bez līdzcietības ir sapuvusi.”

Par Maitreiju H. Blavatskas darbos

Budismā Maitreija ir Piektais Buda, hinduismā – Kalki Avatars, Dieva Višnu iemiesojums. “Slepenajā Doktrīnā” rakstīts, ka “Maitreija ir apslēptais Piektā Budas un Kalki Avatara vārds braminiem, pēdējais Mesija, kas nāks Lielā Cikla nobeigumā.”

“Vienīgā atšķirība ir šīs parādīšanās datējumā. Tā, kad Višnu parādīšanās uz balta zirga tiek gaidīta tagadējā Kali Jugas perioda beigās, ” lai nešķīstos galīgi iznīcinātu un radītā atjaunināšanai un tīrības atjaunošanai”, Maitreiju gaida agrāk”, – papildina H. Blavatska “Teozofijas vārdnīcā”. Kā skaidro “Slepenā Doktrīna”, “šis noslēpums ir vienkāršs: cikli pastāv lielāku ciklu iekšienē, un tie visi ietverti vienā Kalpā no 4 320 000 gadiem. Tieši šī cikla beigās gaida Kalki Avataru.”

“Teozofijas vārdnīcā” tiek dots šāds apraksts: “Kalki Avatars (sanskr.) – “Baltā Zirga Avatars”, kurš būs pēdējais manvantariskam Višnu iemiesojumam, atbilstoši braminiem; Maitreijas Budas, atbilstoši Ziemeļu budistiem; Sosioša, pēdējā varoņa un zoroastrisma piekritēju Glābēja, pēc parsu apgalvojuma; un “Taisnīgā un Patiesā” uz balta Zirga (“Atklāsme” XIX,2).

Viņa nākamās vai desmitā avatara parādīšanās debesis atvērsies, un Viņš parādīsies, sēdēdams uz pienbalta zirga, ar paceltu zobenu, mirdzošu kā komēta, lai pabeigtu nešķīsto iznīcināšanu, “radītā” atjaunināšanu un “tīrības atjaunošanu”…Tas īstenosies Kali Jugas beigās, pēc 427 000 gadiem no šā brīža.

Pieminētās katras Jugas beigas tiek dēvētas par “pasaules sagraušanu”, jo katru reizi ar to mainās zemes ārējais izskats, applūdinot vienu kontinentu sistēmu un paceļot citu.”

Darbā “Atsegtā Izīda” H. Blavatska stāsta, ka Mesija parādās ar piekto emanāciju arī ebreju “Kabalā”, un gnostiķu sistēmā, “arī budistu, kur piektais Buda – Maitreija – parādīsies savas pēdējās atnākšanas laikā, lai glābtu cilvēci pirms galīgās pasaules sagraušanas. Ja Višnu parādās savā nākamajā un pēdējā parādīšanās reizē kā desmitais avatars vai iemiesojums, tad tas ir tikai tāpēc, ka katra vienība, kā androgins [viens vesels, tālāk atdalīts divos pretējos Sākumos], parādās dubulti. Budisti, kas noraida šo divdzimumu iemiesojumu, sarēķina tikai piecus. Tādējādi tai laikā kā Višnu pēdējo reizi nāk savā desmitajā iemiesojumā, Buda, kā teikts, paveic to pašu savā piektajā iemiesojumā.”

Tālāk autore piemin desmit leģendārus avatarus Višnu, starp kuriem septītais iemiesojums – Rama Čandra (apmēram 7 tūkstošus gadu pirms m. ē.) ), seno indiešu varoņeposā “Ramajani”, astotais – Krišna (4 – 3 tūkstošus gadu pirms m. ē.), viens no populārākajiem hinduistu dieviem. Desmitais, kā jau iepriekš bija teikts, būs Višņu iemiesojums Maitreijas atveidā.

“Slepenajā Doktrīnā” Maitreija arī ir pieminēts kā Parašaras skolnieks. Vienā no senākajiem svētajiem rakstiem “Višnu Purana” Parašara atklāj savam skolniekam Maitreijam pasaules noslēpumus. “Parašara teic Maitreijam, savam skolniekam: “Tā es paskaidroju tev, brīnišķīgais Muni, seši radītie… Arvaksrota radītās būtnes bija septītās un bija cilvēka radīšana.”

Parašara saņēma “Višnu Puranu” no sava Skolotāja Pulastja, viena no septiņiem saprāta dzimušajiem Brahmas Dēliem. Brahma – radīšanas dievs hinduismā, kurš līdz ar Višnu un Šivu ir viens no Trimurti (hinduistu “Svētā Trīsvienība”). Parašaras dialogos ar Parašaru un viņa skolnieku Maitreiju “Slepenajā Doktrīnā” vēsta senās kosmogonijas pamatus un to atbilstību Apslēptajai Mācībai. “Atsegtajā Izīdā” teikts par Maitreijas atnākšanu: “Kad atnāks Maitreija – Buda, tad mūsu tagadējā pasaule tiks sagrauta, un jauna, labāka pasaule aizstās to. Katras hinduistu dievības četras rokas – mūsu zemes tās neredzamo stāvokļu četru iepriekšējo izpausmju emblēmas, bet galva nozīmē piekto un pēdējo, Kalki – Avataru, kad šī pasaule tiks sagrauta un Budhi – Gudrības spēks (hinduistiem – Brahma) atkal tiks aicināts izpaust sevi kā Logosu – lai radītu nākamo pasauli.”

Par Maitreiju un Agni Jogas Mācību

Ja pirmās apslēptās zināšanas paziņotas ar H Blavatskas, Šambalas Mahatmu skolnieces starpniecību un Teozofijas biedrību, tad vēlāk šī Mācība bija attīstīta un publicēta Agni Jogas grāmatās (Dzīvā Ētika) ar H. Rērihas starpniecību. “Lielais Valdonis M.” deva pasaulei Ugunīgo Mācību kā Jaunu Derību Zemei uz pārejas sliekšņa uz Ugunīgo Laikmetu.

Agni Jogas grāmatās teikts:

“Maitreija atnāks un degs ar visām ugunīm. Viņa sirds degs līdzcietībā pret visu panīkušo, pagrimušo cilvēci; liesmos Viņa sirds jaunu sākumu apstiprinājumā.”(Hierarhija, 3. p.).

Šambalas Valdonis rāda cilvēcei trīs Norādījumus: Maitreijas Mācība aicina cilvēka garu uz Mūsu radošo pasauli. Maitreijas Mācība norāda uz Bezgalību Kosmosā, dzīvē, gara sasniegumos! Maitreijas Mācība glabā kosmiskās uguns zināšanas kā Visuma parādību ietverošās sirds atradumu.

Sensenais ticējums apliecina, ka Maitreijas atnākšana radīs gara augšāmcelšanos. Mēs piebildīsim – gara augšāmcelšanās varēs iestāties pirms Atnākšanas kā Valdoņa Maitreijas Mācības apzināta pieņemšana. Patiesi – augšāmcelšanās! (Hierarhija, 7. p.). Maitreijas Laikmets tiek dēvēts par Pasaules Mātes Laikmetu arī Dzīvās Ētikas Mācībā.

“Maitreijas Laikmets apliecina sievieti. Maitreijas parādīšanās taču saistīta ar Pasaules Mātes apliecināšanu pagātnē, tagadnē un nākotnē.” (Hierarhija, 13. p.).

Jautās: “Kāpēc šo laikmetu dēvē par Pasaules Mātes Laikmetu?” Patiešām, tā tam jāsaucas. Sievietes palīdzība būs liela, ne vien ienesot apgaismību, bet arī nostiprinot līdzsvaru. Juku laikos līdzsvara magnēts izjaukts, un ir vajadzīga brīvā griba, lai apvienotu izirušās daļas. Maitreijam – Līdzcietībai ir vajadzīga sadarbība. Kas ziedos sevi lielā Laikmeta godam, tas pļaus bagātīgu ražu.

Domātājs teica: “Protiet strādāt visas cilvēces labā.” (Pārpasaulīgais, 772. p.).

Tā starp Maitreijas Laikmeta pazīmēm bija iezīmēts Sākumu līdzsvars: vīrišķīgais un sievišķais.

Cita Jaunā Laikmeta pazīme būs sadarbība: “Sadarbība visā”, – piebilst Maitreijas laikmets. Ne pēc pavēles, ne pēc harmonijas, bet ar domu zibenīgi savienojas līdzstrādnieki.” (Agni Jogas Zīmes, 101. p.).

Maitreija atnāca iemācīt darboties, turklāt ienesot gaismu katrā savā darbībā. “Visas agrākās Jogas, kas dotas no augstiem avotiem, pieņēmušas par pamatu noteiktu dzīves kvalitāti, tagad, sākoties Maitreijas laikmetam, vajadzīga Joga visas dzīves būtībā. Visu ietverot un ne no kā neizvairoties, tieši kā Bībeles leģendā par nedegošajiem pusaudžiem, vīrišķīgi atdot sevi ugunij un tā saņemot spēku. … kur uguns, tur pilnveidošanās pazīme.” (Agni Jogas Zīmes, 158. – 159.. p.).

Jaunie Vēstījumi no Maitreijas

Sākoties XXI gadsimtam, Maitreija atkal stāv pie mūsu sliekšņa un klauvē pie durvīm. Viņa aicinājums Zemes cilvēcei kļuva iespējams, pateicoties jaunam starpniekam starp Lielajiem Skolotājiem un cilvēkiem. Tāda starpniece kļuva T. Mikušina – Lielās Baltās Brālības Sūtne, kura pieņēmusi kopš 2005. gada Vēstījumus no vairāk nekā piecdesmit Gaismas Būtnēm, iekļaujot arī no Kunga Maitreijas.

Vēstījumu galvenā ievirze šajā Pārejas posmā uz Dievišķo Realitāti ir dot cilvēkiem konkrētas rekomendācijas un palīdzēt pēc iespējas lielāku dvēseļu skaitam atbrīvoties no vecās pasaules enerģijām, lai pieņemtu jaunās Dievišķās Pasaules enerģijas. Pirmajā Vēstījumu ciklā Kungs Maitreija dod galvenās zināšanas par Maitreijas Laikmetu, par to vienīgo pareizo Ceļu, ko ved cilvēci uz Dievišķās apziņas virsotnēm:

“Jūs esat dzirdējuši pravietojumus, un jūs zināt, ka tuvojas Maitreijas laikmets. Visi gaida Maitreijas atnākšanu. Ir pienācis laiks dot jums zināšanas par manu atnākšanu. Man kopā ar maniem skolniekiem ir jāsagatavo sava atnākšana iemiesojumā uz Zemes.”

<…>

Es atnāku caur maniem skolniekiem, caur tiem, kas ļauj man būt klāt viņu svētnīcās, un es gatavoju ceļu savam iemiesojumam uz Zemes.

Es nevaru atnākt, ja jūs savā apziņā neesat gatavi pieņemt mani. Tāpēc vienīgais, kas kavē man iemiesoties uz Zemes, ir jūsu apziņas līmenis.

Tāpēc es ar prieku nāku uz Zemes caur tiem, kas kaut uz neilgu laiku ļauj man būt viņu svētnīcās. Caur viņu ķermeņiem es iepazīstos ar situāciju uz Zemes.

Vēl daudz gadu paies, pirms es varēšu pieņemt pilnu iemiesojumu uz Zemes un nostāties Zemes cilvēku priekšā pilnā savas varenības spožumā. No jums katra, kas ir iemiesojumā, ir atkarīgs manas atnākšanas laiks un manas iemiesošanās laiks.” (2005. gada 6. maijā).

“… jūsu uzdevums ir iemācīties atšķirt sevī visu to, kas ir no Dieva, no tā, ko jūs paši esat radījuši un kas pieder šai pasaulei. Jūsu fiziskā pasaule ir līdzīga vecāku ligzdai, kurā jums bija mājīgi. Bet agrāk vai vēlāk pienāk brīdis, kad jums jāšķiras no jūsu ligzdas. Tāpēc, ka jūs esat izauguši un jūs esat gatavi izplest spārnus un lidot.”( 2005. gada 17. jūnijā).

Maitreija māca Iesvētījumu Ceļu – atgriešanās ceļu Mājās, pie īstās Dievišķās realitātes, un atklāj Mācības šķautnes par Iesvētījumu Ceļu.

“Katras būtnes dzīvē pienāk brīdis, kad tā apzinās savu saiti ar Augstāko un to, ka viņai jāsāk apzināti iet Iesvētījumu Ceļu. Sabiedrības stāvoklis pēdējo gadsimtu laikā, sevišķi Rietumos, padarīja neiespējamu apzinātu Iesvētījumu veikšanu. Cilvēki ir aizmirsuši par Mistēriju Skolām un tām zināšanām, kas tika dotas šajās Skolās. Tāpēc mūsu uzdevums un mūsu Sūtnes uzdevums ir atgādināt jums par Iesvētījumu Ceļu un atjaunot senā Iesvētījumu Ceļa tradīcijas. Mūsu jauno darbību atšķirīgā īpatnība būs tā, ka mēs pacentīsimies dot jums nepieciešamās zināšanas par Iesvētījumu Ceļu, bet katrs no jums veiks savus iesvētījumus individuāli, neaizejot no parastās dzīves. (2006. gada 19. aprīlī)

Maitreija aicina skolniekus savā Mistēriju Skolā un nesola, ka Iesvētījumu Ceļā būs viegli.

“… Iesvētījumu Ceļš ir visātrākais, visīsākais ceļš, kas ved jūs pie Dieva. Tas ir atteikšanās Ceļš no ego. Tas ir Ceļš, kur jūs brīvprātīgi piekrītat izturēt noteiktus, kaut arī ļoti grūtus pārbaudījumus, lai saīsinātu savu ceļu uz Mājām…

Taču šis Ceļš prasīs visu jūsu spēku sasprindzinājumu. Jums būs jāziedo daudz kas no tā, kas jums ir.” (2006. gada 23. aprīlī).

Šajā grāmatā ir atlasīti Kunga Maitreijas Vēstījumi, kas ir zīmes – norādes Ceļā pie Dievišķās Gudrības. Tajā ir ietvertas gan Lielā Skolotāja zināšanas, gan enerģijas, aicinot mūs darboties. Tikai mēs paši ar savām pūlēm un saviem sasniegumiem varam demonstrēt spēju turpmākai evolūcijai.

“Jums ir jāapgūst šīs īpašības, un tām ir jābūt jūsos ieaudzinātām.” (2009. gada 25. jūnijā).

Tieši mūsu pūles sevis pārveidošanā, kā teic Kungs Maitreija, ļaus mums dzīvot nākamajā pasaulē.

Rakstu sagatavoja J. Iļjina


Literatūra:

1. Агни Йога. В 2-х т. – М.: Эксмо, 2010.

2. Блаватская Е.П. Теософский словарь, изд. 2-е, испр. / Е. П. Блаватская. – М.: Сфера, 1994. – 576 с.

3. Кхенчен Палден Шераб, Кхенпо Цеванг Донгьял. Свет Трёх Драгоценностей / Пер. с англ. П. Гьяцо. – М.: Дхарма Самудра, 1999. – 128 с.

4. Разоблачённая Изида: Ключ к тайнам древней и соврем. науки и теософии / Е.П. Блаватская. / Пер. с англ. К.Ю. Леонова. – М.: Рос. теософ. о-во, 1992. – Т. 2. «Теософия». – 534 с.

5. Рерих Ю.Н. Майтрейя – Будда Грядущего // Тибетская живопись / Пер. с англ. А.Л. Барковой. – М.: МЦР; Мастер-Банк. – 2001.

6. Рокотова Н. Основы буддизма. – Новосибирск: СибРО, 1990. – 69 с.

7. Слово Мудрости. Послания Владык. В 3-х т. / Т.Н. Микушина. – Омск: Издательский Дом «СириуС», 2011.

8. Тайная Доктрина. Синтез науки, религии и философии Е.П. Блаватской. – Новосибирск: Дет. лит-ра, 1991. – Т. 2 «Антропогенезис». – 1009 с.


[1] „Trīs dārgumu gaisma”, Khenčen Palden Šerab Rinpoče, Khenpo Cevang Dongjal Rinpoče

Avots: http://sirius-riga.lv/Maitreija.html