Kā nodibināt savu skolu vai dārziņu? 07.02.2020
Samanta jautā: Gribētos arī kādreiz savu skolu vai dārziņu atvērt, bet līdz tam vēl garš ceļš ejams. Tāpēc man Jums ir jautājumi un vēlos, lai padalāties savā pieredzē kā līdz savam mērķim nonācāt.
Jautājumi šeit:
1. Ar ko Jūs ikdienā nodarbojaties, par ko strādājat, kad neesat skolā? Tāds jautājums radās, jo gribu saprast kā Jūs nopelnāt iztiku, ja Jūs ar labdarību nodarbojaties, jo no kaut kā taču ir jādzīvo, lai varētu pievērsties savam aicinājumam. Cilvēks, kuram nav mājas, kuram nav darba, nav iztikas līdzekļu nevar atvērt skolas un parkus, jo dažādi resursi ir nepieciešami jebkurā gadījumā.
2. Kāda izglītība vajadzīga, lai nodibinātu mazu skolu vai radošu istabu bērniem?
3. Kāda izglītība nepieciešama, lai vadītu vienu un otru?
4. Par kādiem līdzekļiem Jūs atvērāt skolu?
5. Vai Jūsu skolas statuss ir privātskola vai cits?
6. No kādiem līdzekļiem Jūs maksājat darbiniekiem algas?
7. Vai Jūs kā pašnodarbinātā persona atvērāt skolu vai kā?
8. Vai daudz līdzekļu vajag, lai nodrošinātu skolu ar visu nepieciešamo? Domāts ūdens, elektrība, siltums, saimniecības preces, bērnu izglītošanai nepieciešamais un viss pārējais.
9. Lai pieņemtu darbā darbiniekus vajag speciālu izglītību, kas to atļauj?
Elvita Rudzāte atbild: Man ir divas augstākās izglītības – inženierekonomikā un psiholoģijā. Esmu attīstījusi savas kompetences biznesa vadības jautājumos un specializējos vadības sistēmu izveidošanā, kas man ļoti palīdz izprast dzīves likumus un sakarības, jo man ir attīstīta sistēmdomāšana. Vairāk kā 20 gadus vadu biznesa konsultāciju uzņēmumu “Zygon Baltic Consulting” un paralēli tam esmu attīstījusi vairākas citas organizācijas, piemēram, Sokrata tautskolu, Biedrību “Dzīvot pēc Sirdsapziņas” un Sirdsapziņas skolu, kur savu iespēju robežās darbojos. Ar katru gadu pamata darba vietai veltu uzmanības arvien mazāk, lēnām nododot savas zināšanas un atbildības kolēģiem, kas vēlas iesākto darbu turpināt. Tomēr Dievs mani pavisam neatlaiž no šā darba, jo acīmredzot ir kādi Viņam zināmi iemesli, kāpēc man tomēr tur ir jābūt kaut vai ar minimālu iesaisti.
Mana darba diena sākas agri no rīta un beidzas vēlu vakarā, man nav brīvdienu un atvaļinājumu. Darba diena ir sadalīta un tas noteikti nav pareizs piemērs citiem. Daļu laika veltu darbam par ko saņemu atalgojumu un daļu laika veltu kalpošanai par ko nesaņemu atalgojumu. Man jau no bērnības piemīt spēja ātri pārslēgties no viena jautājuma uz otru vai paralēli domāt par vairākiem jautājumiem, tāpēc arī spēju darīt ļoti dažādus darbus vienas dienas laikā. Dievs atalgo manu cenšanos, dāvājot man enerģiju un man nedraud izdegšana.
Ļoti daudz var panākt, ja esi gatavs ieguldīt savu darbu un neskatīties uz atalgojumu. Pavisam minimāli resursi ir nepieciešami, ja esi gatavs izveidot nodibinājumu vai biedrību. Tālāk jau visu nosaka tavs ieguldītais darbs, kuru tu vari veikt arī ārpus darba laika.
Visas prasības izglītības iestāžu darbinieku izglītībai tanī skaitā interešu izglītības jomā ir noteiktas normatīvajos aktos. Iesaku sākt lasīt Izglītības likumu un tad jau no tā nonāksiet pie pārējiem normatīvajiem aktiem. Lai strādātu izglītības jomā bez pedagoģiskās izglītības neiztikt.
Ja vēlies būt izglītības iestādes vadītājs, tad bez augstākās izglītības neiztikt.
Pie Sirdsapziņas skolas projekta strādāja veselu gadu brīvprātīgo komanda, kuru es vadīju. Tikai pēc tam, kad bijām izdomājuši Sirdsapziņa skolas koncepciju, izveidojuši kvalitātes pārvaldības sistēmu uz papīra, tikai tad sākām meklēt resursus skolas dibināšanai. Sirdsapziņas skolu nodibināja Sokrata tautskola un Biedrība “Dzīvot pēc Sirdsapziņas”, izmantojot šim mērķim saziedotos līdzekļus un domubiedru grupai ieguldot milzīgu darbu par kuru netika saņemts atalgojums, kā arī aizņemoties naudu no finanšu institūcijas ALTUM. Tiklīdz visas formalitātes bija nokārtotas, tā skola sāka gūt savus ienākumus – pašvaldības līdzfinansējums, vecāku līdzmaksājumi un pavisam neliels valsts atbalsts un citi ienākumi no sniegtajiem izglītības pakalpojumiem pieaugušajiem.
Sirdsapziņas skolai ir sociālā uzņēmuma statuss, kas nozīmē, ka visi ienākumi tiek ieguldīti skolas darbības nodrošināšanā un attīstībā. No gūtajiem ienākumiem tiek maksātas algas, nodokļi un visi citi izdevumi skolas darbības nodrošināšanai.
Latvijā, lai izveidotu jaunu skolu patiešām ir nepieciešami lieli līdzekļi. Prasības ir pārmēru augstas un nesaprātīgas, bet acīmredzot arī tas ir Dieva pārbaudījums, cik ļoti tici savai idejai. Atzīšos, Sirdsapziņas skolas projekts bija mans grūtākais projekts kādu esmu īstenojusi tieši finanšu resursu trūkuma dēļ, tomēr viss ir iespējams, ja esi gatavs ieguldīt sevi visu un neskatīties vai kāds to pamanīs un novērtēs.