Kāpēc sākumskolas vecuma bērni interesējas par seksu? 01.08.2023
Kristīne jautā: Ģimenē piedzīvojām ļoti savādu situāciju, vairākas dienas domāju un nesaprotu, kā būtu pareizi rīkoties un risināt šo lietu. Lūdzu Jūsu viedokli!
Meitai astoņi gadi, nejauši uzzinājām, ka viņa ir sūtījusi savu atkailinātu bildi vairākiem adresātiem – gan sava vecuma, gan iespējams vecākiem puišiem. Kāpēc tāda uzvedība? Tāpat esmu vairākas reizes dzirdējusi un redzējusi sarakstes ķiķināšanas stilā par seksa tēmu. Ģimenē neviens neko tādu ne runā, ne dara. Nesaprotu, no kurienes šāda uzvedība un intereses viņai. Kā būtu jārīkojas? Vai aizliegt telefonu? Limitēt iespējas? Šķiet, ka viņa nesaprot lietas un sekas. Esmu skaidrojusi, bet neredzu, ka viņa apzinās lietu nopietnību.
Būšu pateicīga dzirdēt Jūsu viedokli.
Elvita Rudzāte atbild: Šāda uzvedība var būt saistīta ar vēlēšanos būt uzmanības centrā un neatpalikt no vienaudžiem jeb citiem vārdiem sakot, ikvienam bērnam ir vēlēšanās būt vienaudžu barā un, ja vēl ir iespēja iegūt atzinību no vecākiem bērniem, tad bērns jūtas ļoti pārliecināts par sevi.
Ja vienaudži pārrunā savā starpā seksa tēmu, tad bērns saprot, ka arī viņam šajā jautājumā jāpiedalās. Diemžēl mūsdienās par seksu bērni sāk interesēties jau sākumskolas vecumposmā. Tāda ir realitāte un mums pieaugušajiem ir jāsniedz pareiza informācija. Ar to es domāju, ka nevis bērni jāizglīto kā veikt drošu seksu, izsargājoties no grūtniecības, bet kāpēc vispār nevajadzētu sākt intīmas attiecības līdz brīdim, kad satiek partneri ar ko vēlas veidot ģimeni.
Mūsdienās ar aizliegumu panāksi tikai protestu. Tāpēc aizliegt lietot tehnoloģijas, nav risinājums. Tāpat visi citi aizliegumi nav devuši nekādu pozitīvu rezultātu. Piemēram, man ir bijusi saruna ar jauniešiem, kas lietojuši narkotikas un viņi neizprot, kāpēc nevajadzētu to darīt, jo netic mediķu skaidrojumam par narkotiku kaitīgumu. Tad, kas es izskaidroju šiem jauniešiem par patieso dzīves jēgu, kāpēc cilvēks nāk iemiesojumā un kā narkotikas ietekmē cilvēka dvēseli, garu un jaunieša turpmāko likteni, tad jaunieši sāka aizdomāties un pat meklēt internetā informāciju par dvēseli un garu.
Vienīgais risinājums ir sākt ar bērnu runāt par šīm tēmām, skaidrojot, kas ir sekss, kas ir mīlestība, kas ir pieķeršanās, kāpēc meitenei un sievietei nevajadzētu atkailināt savu augumu, kas notiek ar puišiem, kad viņi redz meitenes atkailinātu augumu, kāpēc svarīgi ir saglabāt nevainību līdz satiks partneri ar ko veidot ģimeni utt. Ļoti svarīgi bērnus izglītot par pedofiliem un kā bērni ar savu uzvedību var piesaistīt pedofilu uzmanību.
Bērniem ir jāmāca izprast Cēloņu-seku likums, ko Austrumos sauc par Karmas likumu, skaidrojot par pozitīvām un negatīvām enerģijām, kā mēs paši šīs enerģijas radām un kā mēs paši ar savām izvēlēm veidojam savu likteni ne tikai šajā dzīvē, bet arī nākamajā dzīvē. Tāpat bērniem ir jāizskaidro Svētā Trīsvienība – ķermenis, dvēsele, gars, kā arī, kas ir aura, enerģētiskie centri un kādas domas, vārdi un rīcība aizver enerģētiskos centrus, piesārņo auru un kādas sekas ir gara attīstības apstāšanās un degradācijai. Tie visi ir diezgan sarežģīti jautājumi un es nezinu, vai vispār Kristīne spēs savam bērnam šos jautājumus izskaidrot. Tāpat nav daudz pedagogu, kam ir zināšanas par šiem jautājumiem, jo tie netiek apskatīti augstskolās.
Ja agrāk par seksu interesējās vidusskolas vecuma jaunieši, vēlāk šī interese aizgāja uz pamatskolu pie pusaudžiem, tad tagad interese par seksu jau ir sākumskolā un es nedomāju, ka paies ilgs laiks, kad par to jau interesēsies pirmsskolas vecuma bērni.
Sirdsapziņas skolā jau no pirmsskolas attīstām bērnu domāšanu, lai bērni labāk izprot dzīvi, vērtības, savu un citu bērnu uzvedību, savu vecāku un vecvecāku uzvedību, vadot tikumiskās audzināšanas nodarbības un jaunā mācību gadā ar septembri sāksim vadīt arī interešu izglītības pulciņu “Pirmsskolas domātājs”. Mēs esam sapratuši, cik kritiski svarīgi ir attīstīt bērnu garīgumu, jo tikai tā viņi spēs izprast to informāciju, kuru redz internetā.
Lielie Skolotāji māca, ka garīguma attīstībai ir jāvelta vismaz 50% laika. Tātad intelekta un fiziskajai attīstībai atliek 50% laiks, tāpēc tik svarīgi integrēt garīgo un intelektuālo attīstību, bet tas ir ļoti grūts uzdevums, jo intelekts ņem virsroku dēļ izvirzītajām prasībām attiecībā uz sasniedzamajiem rezultatīvajiem rādītājiem katrā mācību priekšmetā un pedagogiem pietrūkst laiks un garīgas zināšanas. Diemžēl palielinot skolās atbalsta personāla skaitu, problēma nerisināsies. Problēmu iespējams risināt tikai paplašinot sabiedrības apziņas līmeni. Kamēr sabiedrība to nesapratīs, tikmēr vardarbības, izlaidības un garīgās veselības pasliktināšanās problēmas strauji augs visās izglītības iestādēs un nelīdzēs ne skolu tīkla reforma, ne pedagogu augsts atalgojums, ne atbalsta personāla skaita pieaugums.
Jau 100 gadus atpakaļ Lielie Skolotāji skaidroja, cik svarīgi ir mācīt bērniem domāt un izprast dzīvi, norādot, ka skolās būtu jābūt atsevišķai stundai, kur ar bērniem runā garīgus jautājumus. Diemžēl, kopš cilvēce sāka attālināties no Dieva, noliedzot Smalkā plāna eksistenci, Augstāko Spēku eksistenci, Augstākā Saprāta eksistenci, cilvēku pārdzimšanu un citus svarīgus garīgās izaugsmes jautājumus, kopš tā laika arvien straujāk sabiedrība pievēršas tikai labklājības vairošanas un baudu gūšanas jautājumiem. Tās ir sekas cilvēces izvēlei. Mums tagad ir jācīnās ar sekām.