Viss skaistais, kas ielīksmo sirdi un dvēselē rada prieka gaviles, ir Garīgs.

    — Satja Sai Baba

    Visam, ko mēs darām – vai labu vai sliktu, vai apzināti vai neapzināti – seko rezultāts.Tādēļ darīt labu ir nepieciešamība – lai sekas būtu labas.

    — Satja Sai Baba

    Dzīve nav vienvirziena kustība. Mums jābūt gataviem gan dot, gan ņemt.

    — Satja Sai Baba

    Esiet labi, dariet labu, redziet labu. Tas arī ir ceļš pie Dieva.

    — Satja Sai Baba

    Dievišķo var sasniegt vienīgi, pārstājot izcelt citu un slēpt savas kļūdas.

    — Satja Sai Baba

    Dieva īstās mājas ir cilvēka sirds. Dievam nav dārgāka tempļa par cilvēka sirdi.

    — Satja Sai Baba

    Kad jums parādīsies Mīlestības spēks, jūs iegūsiet visus spēkus!

    — Satja Sai Baba

    Ne jau tas, kas zākā, apvaino, bet gan tas, ko mēs uzskatām par apvainojošu; tāpēc tevi neizaicina nekas cits kā paša uzskati.

    — Epiktēts

    Centies mainīt pasauli, kaut mazliet! Saskati būtisko un palīdzi citiem! Nekaitē! Vienmēr domā, kā vari būt noderīgs!

    — Ričards Brensons

    Mūsu laikmetā ceļš uz svētumu noteikti iet cauri darbības pasaulei.

    — Dags Hammarskjolds

    Ja vēlaties vienmēr būt laimīgi, lūdziet labklājību citiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja kādam iespējams palīdzēt, kādēļ lai es par to justos nelaimīgs?Ja kādam nav iespējams palīdzēt, ko līdz būt nelaimīgam?

    — Šantideva

    Neskrien pakaļ pagātnei un nepazaudē sevi nākotnē.Pagātnes vairs nav. Nākotne vēl nav pienākusi. Dzīve rit šeit un tagad.

    — Buda

    Meditācijai un medicīnai ir vienas saknes – tas, kas dziedē, kas tevi padara veselu un pilnīgu, ir medicīna, bet augstākā līmenī – meditācija.

    — Senindiešu gudrība

    Nezinot, cik patiesība tuvu, cilvēki to meklē tālumā – cik žēl! Viņi līdzinās tiem, kuri, ūdens vidū stāvot, kliedz aiz slāpēm.

    — Hakuins

    Nepietiek ar zināšanu, mums tā jālieto praksē. Nepietiek ar gribēšanu, mums ir jārīkojas.

    — J.V. Gēte

    Jo lielāks ir spēks, kas piekritis tev kalpot, jo lielāko godprātību tas prasa no tevis.

    — Sokrats

    Mūsu šaubas ir nodevēji un liek mums pazaudēt labo, ko mēs varētu iegūt, liekot mums baidīties mēģināt.

    — Šekspīrs

    Mēs esam tādēļ, ka Dievs ir.

    — Emānuels Svēdenborgs

    Cilvēka dzīves mērķis un nolūks ir vienojoša zināšana par Dievu.

    — Oldoss Hakslijs

    Jaunais cilvēks būs mistiķis – vai viņa nebūs vispār.

    — Karls Rāners

    Mieru tu iegūsi vienīgi tad, ja pats to sniegsi!

    — Marija fon Ēbnere Ešenbaha

    Katra diena ir laba diena.

    — Budistu sakāmvārds

    Nedzen upi, ļauj tai plūst.

    — Āzijas gudrība

    Tajā acumirklī, kurā tu sapratīsi, kas patiesībā esi, visi šīs pasaules noslēpumi tev būs kā atvērta grāmata.

    — Bhagavadgīta

    Naids nekad nenovērsīs naidu- vienīgi mīlestība var pārvarēt naidu.Tas ir mūžīgs likums.

    — Buda

    Esi mīlošs, esi laipns, ej labestības ceļu.

    — Buda

    Neizglītotie savās likstās parasti vaino citus; iesācēji – paši sevi; pilnīgi izglītotie nevaino nedz kādu citu, nedz arī paši sevi.

    — Epiktēts

    Nav grūti mīlēt labu cilvēku. Grūti mīlēt cilvēku tādu, kāds viņš ir.

    — Juris Rubenis

    Viss, kas tev dzīvē ir vajadzīgs, ir tevī. Tu ieklausies savā iekšējā balsī, lai nevajadzētu iztaujāt nevienu citu.

    — Jozefs Kiršners

    Dvēsele vienmēr redz, ar ko slimo miesa. Ķermenis ir dvēseles templis, par ko jārūpējas.

    — Hipokrāts

    Stāvot pie jūras un tikai tajā lūkojoties vien, to pārpeldēt nevar.

    — Rabindranats Tagore

    Labāk ir pieņemt nepareizus lēmumus nekā neizlemt neko, jo no savas rīcības kļūdām tu vari mācīties.

    — Jozefs Kiršners

    Visi šķēršļi un grūtības ir pakāpieni, pa kuriem mēs kāpjam augšā.

    — Fridrihs Nīče

    Iziet cauri pasaulei, nedarot sevi pilnīgāku, ir tas pats, kas iznākt no pirts netīram.

    — Ališers Navoji

    Cilvēks kļūst vesels, neslēpjot savas slimības, nevis izliekoties vesels.

    — Juris Rubenis

    Reizi dzīvē laime klaudzina pie ikviena cilvēka durvīm, taču bieži vien šajā laikā cilvēks sēž tuvējā krodziņā un nedzird tās klauvējienu.

    — Marks Tvens

    Prāts pieder pats sev, un tas spēj pārvērst elli par Debesīm, bet Debesis par elli.

    — Džons Miltons

    Dzīves māksla ir prasme gaidīt. Ar varu atplēsts pumpurs nekad īsti neuzplauks.

    — Zenta Mauriņa

    Lai kāds būtu jūsu darbs, veiciet to kā ziedojumu Dievam.

    — Satja Sai Baba

    Prāts ir vienīgais laimes vai nelaimes, verdzības vai brīvības cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Kad jūs uz kādu norādāt ar pirkstu, tad atcerieties, ka trīs pirksti ir vērsti pret jums pašiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja jūs citos atrodat trūkumus, tad ar trīskārt saasinātu uzmanību vērsieties pret saviem trūkumiem.

    — Satja Sai Baba

    Patiess garīgums ir prasme atrast savas kļūdas un tās izlabot.

    — Satja Sai Baba

    Gudrība un citas cēlas īpašības rodas tikai sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Mēs varam sasniegt atbrīvošanu, izpildot savus pasaulīgos pienākumus, bet tikai tad, ja mūsu prāts vienmēr paliks iegremdēts Dievišķajā.

    — Satja Sai Baba

    Laime nav mērķis, bet pienākuma pildīšanas dabīgas sekas.

    — Pauls Dāle

    Cilvēka laime – viņa griba.

    — Gēte

    Laime padara priecīgu, nelaime – gudru.

    — Latviešu sakāmvārds

    Pasaules dvēseli baro cilvēku laime. Un arī to nelaime, ļaunums vai skaudība. Īstenot savu Likteni ir cilvēka vienīgais, patiesais uzdevums.

    — Paulu Koelju

    Laimi nes mīlestība, nevis patiesība.

    — Juris Rubenis, Māris Subačs

    Tici un dari, sevi un pasauli. Dari laimi, un būs laime.

    — Rainis

    Augstākā gudrība un laime ir dievišķas kārtības izprašana un piemērošanās tai.

    — Edvarts Virza

    Cilvēks, kas domā tikai par sevi un meklē visur izdevīgumu, nevar būt laimīgs. Gribi dzīvot sev – dzīvo citiem!

    — Seneka

    Nemeklējiet laimi pasaulē, laime ir jūsos pašos, esiet uzticīgi sev.

    — Ērihs Marija Remarks

    Vēlēšanās kalpot vispārības labā jāpadara par dvēseles nepieciešamību, par priekšnoteikumu personiskajai laimei.

    — Antons Čehovs

    Laime ir ar tikumību apvienota labklājība.

    — Aristotelis

    Cilvēks vairo savu laimi par tik, par cik viņš dara laimīgus citus.

    — Bentams

    Labākais veids, kā atbrīvoties no ienaidnieka, ir apzināties, ka viņš nav tavs ienaidnieks.

    — Buda

    Dari to, kas nes svētību, nevis savā labā, bet tādēļ, lai visas Visuma būtnes darītu laimīgas.

    — Buda

    Bailes dzīvot un bailes mirt aizver laimei vārtus.

    — Drukpa Rinpoče

    Lietas rodas un atkal izzūd. Laimīgs ir tas, kas to vienkārši mierīgi vēro.

    — Buda

    Ja vēlies zināt savu nākotni, tad aplūko sevi tagadnē, jo tā ir cēlonis tavai nākotnei.

    — Buda

    Ceļš uz prieku ved caur laipnības izrādīšanu, spēcinot sirdi ar līdzcietību.

    — Buda

    Vislaimīgākais cilvēks ir tas, kas dāvā laimi vislielākajam cilvēku daudzumam.

    — Didro

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu sakāmvārds

    Nedzenies pēc laimes: tā vienmēr atrodas tevī pašā.

    — Pitagors

    Kurš ir laimīgs? – Tas, kura miesa ir vesela, gars mierīgs un izkopj savas dotības.

    — Taless

    Dzīve – tas ir ceļš mājup.

    — Melvils

    Lielā māksla dzīvot laimīgi slēpjas spējā dzīvot tagadnē.

    — Pitagors

    Dzīve gūst savu bagātību no pasaules, bet nozīmi no mīlestības.

    — Tagore

    Dzīvot vajag tā, lai nevajadzētu nāves baidīties un arī tās vēlēties.

    — Tolstojs

    Tur kur ir sirds, mīt arī laime.

    — Poļu sakāmvārds

    Īstu jēgu atminam, kad mūsu “es” kalpo mazajam “tu”, tuvcilvēkiem, un lielajam “Tu” – Dievam.

    — Zenta Mauriņa

    Laime ir ceļa redzējums. Laime ir perspektīva. Bet šim ceļam ir jēga tikai tad, ja tas ved uz kopību ar cilvēkiem, un domu un jūtu bagātību.

    — Saulcerīte Viese

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu gudrība

    Runā, ka pilnīgai laimei cilvēkam ir nepieciešamas tikai dažas lietas: kāds, kuru mīlēt, darbs, ko darīt, un kaut kas, uz ko cerēt.

    — Toms Bodets

    Skaistums nav ķermenī, to rada raksturs un šķīstība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēku bez rakstura nevar nosaukt par cilvēku. Viņš ir tikai dzīvnieks.

    — Satja Sai Baba

    Raksturs ir cilvēka patiesā rota, tā pazaudēšana ir visu viņa ciešanu un bēdu cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tāds, kuram ir stiprs raksturs.

    — Satja Sai Baba

    Īsts humānisms pastāv vienīgi domu, vārdu un rīcības saskaņā.

    — Satja Sai Baba

    Tas, kurš saglabā harmoniju savās domās, vārdos un darbos, ir Patiess Cilvēks.

    — Satja Sai Baba

    To, kurš ir izpratis Dieva vienoto dabu (bez duālisma), var uzskatīt par Patiesu Cilvēcisko būtni.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tas, kurš apzinās cilvēcei piemītošo Dievišķumu.

    — Satja Sai Baba

    Lai kādu ļaunumu tu otram nodarītu, tu to nodari vispirms sev.

    — Ričards Bahs

    Piepildi dzīvi ar to, ko vienmēr esi sapņojis darīt, un tev vairs neatliks laika justies slikti.

    — Ričards Bahs

    Izvairies no problēmām, un tu nekad tās nepārvarēsi.

    — Ričards Bahs

    Vēlies nākotni bez grūtībām? Kāpēc gan tu parādījies šajā laikā un telpā, ja nevēlies saskarties ar grūtībām?

    — Ričards Bahs

    Tava misija ir soļot pa gaismas taku, lai cik melna nakts valdītu visapkārt.

    — Ričards Bahs

    Tavas iedzimtās īpašības ir atkarīgas no jūtām, kādas tu turi savā sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Nekad nerunā nepatiesi vai ar mērķi kādu sāpināt.

    — Satja Sai Baba

    Mūsu raksturs atspoguļojas mūsu vārdos, uzvedībā un ikdienas darbos.

    — Satja Sai Baba

    Lai atbrīvotos no ego, ir jākontrolē savas pasaulīgās domas un jūtas.

    — Satja Sai Baba

    Dariet citiem to, ko vēlaties, lai citi darītu jums.

    — Satja Sai Baba

    Līdzjūtība ir patiesa dievlūdzēja raksturīgākā īpašība.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā īpašība, kas tiek gaidīta no dievbijīgā, ir iecietība.

    — Satja Sai Baba

    Lepnība un iedomība ir vispeļamākās īpašības.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēkam ir dota Dievišķā gudrība, lai viņš ieraudzītu savu patieso būtību.

    — Satja Sai Baba

    Galva ir slikto domu avots, sirds – cēlo domu avots.

    — Satja Sai Baba

    Nepietiek paziņot, ka jūs esat šķīsti. Tā būs taisnība, ja citi to teiks.

    — Satja Sai Baba

    Domu, vārdu un rīcības vienotība ir Patiesa Cilvēcība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēks var iekarot visu pasauli, kad viņa domas ir šķīstas.

    — Satja Sai Baba

    Tu neiemantosi cieņu, ja tavas domas būs pretrunā ar taviem vārdiem.

    — Satja Sai Baba

    Nekad savu domu nepārvērt rīcībā steigā.

    — Satja Sai Baba

    Sirdij ir jābūt tik mīkstai kā sviests. Prātam ir jābūt tik vēsam kā mēnesgaisma, un runai ir jābūt tik saldai kā medus.

    — Satja Sai Baba

    Prāta līdzsvars ir Patiesas Cilvēciskās būtnes galvenā pazīme.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēka svētums dara viņu labu.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā darbība, kurā cilvēkam jāiesaistās, ir kalpošana citiem cilvēkiem.

    — Satja Sai Baba

Kā attīstīt bērnos vēlmi rūpēties par cilvēkiem un lietām? 25.03.2020

Bērni raugās uz pieaugušajiem un mācās no to piemēra. Ja viņi redz, ka vecāki ļoti rūpējas par lietām, kas ir mājās, tad arī viņi sāk rūpēties par savām mantiņām tieši tāpat kā to darījusi ir māmiņa vai tētis vai gluži pretēji, izturas pret tām ļoti nevērīgi, ja vecāki pārmēru pieķērušies lietām un bērnam ir sajūta, ka vecāki lietas mīl vairāk nekā viņu.

Ja bērns redz, ka vecāki saplēstu lietu izmet laukā un ātri nopērk vietā jaunu lietu, tad arī viņi pret savām mantiņām izturas nevērīgi, jo vecāki nopirks kaut ko citu vietā.

Jo vairāk bērnam ir mantu, jo mazāk viņš izprot to vērtību. Nabadzīgās ģimenēs, kur vecāki nevar atļauties pirkt bērnam daudz rotaļlietu, bērni pret mantiņām izturas daudz saudzīgāk, ar lielāku mīlestību. Viņi sargā savas mīļmantiņas un bēdājas, ja ar tām kas atgadās.

Kad bērni sāk iet skolā, tad viņu attieksme pret lietām un cilvēkiem var pārrunāt skolotājs skolā, piemēram, audzināšanas stundā diskutēt ar bērniem sekojošus jautājumus:

1) Par ko tu rūpējies?

2) Kam un kādā veidā bez naudas tu varētu palīdzēt?

3) Kāpēc nepieciešams rūpēties par savas mājas tīrību?

4) Kāpēc nepieciešams rūpēties par savu drēbju tīrību?

5) Kāpēc svarīgi rūpēties par klases un skolas tīrību?

6) Ko tu būtu gatavs darīt citu labā?

7) Kāpēc jārūpējas par citiem?

8) Vai tu spētu atdot citiem to, kas tev ir pats dārgākais?

9) Kā jūtas cilvēks, kas ir atdevis citiem to, kas viņam pašam ir ļoti dārgs?

Tikpat svarīgi audzināšanas stundās būtu pārrunāt ar bērniem par raksturu, kas to veido, piemēram, cilvēciskajām pozitīvajām īpašībām: rūpīgums, līdzcietība, līdzjūtība, rūpēšanās, rūpes par citu īpašumu, dāsnums, nesavtīgums, kā arī negatīvajām īpašībām vienaldzība un skopums.

Skolēniem var uzdot uzdevumu, izdomāt cilvēcisko īpašību definīciju jeb raksturojumu. Tad viņi iedziļināsies katrā īpašībā, bet, ja viņiem jēdzieni ir sveši, tad skolotājam ir jāmēģina jēdzienu izskaidrot caur dzīves piemēru.

Piemēri cilvēcisko īpašību skaidrojumam:

 Rūpīgums parādās darbā, ko dara ar mīlestību un visaugstāko atbildības izjūtu. Skolēna darbs ir mācības skolā. Cik rūpīgi viņš izpilda savus mājas darbus? Cik rūpīgi viņš sagatavo uzdoto? Kāpēc attīstās paviršība un kā tā izpaudīsies vēlāk?

Prasīgums ir piespiešana kaut ko izdarīt tā, kā vajag, bet rūpīgums ir mīlestība pret darāmo un pret pašu darba procesu. Kā panākt, lai cilvēks dara savus pienākumus ar mīlestību? To var panākt tikai ar ieinteresēšanu darāmajā vai norādot darāmā vērtību. Tāpēc ir tik svarīgi darīt visu, kas ir skolotāja spēkos, lai skolēniem stundās būtu interesanti un lai viņi izprastu mācāmā priekšmeta nozīmīgumu.

 Būt līdzcietīgam – tas nozīmē iedziļināties cita cilvēka sāpēs un ciešanās. Līdz brīdim, kamēr tu neiedziļināsies cita cilvēka ciešanās, tu nespēsi sajust to, ko viņš jūt. Ja nav līdzcietības sirdī, – zināšanas nepalīdz.

Līdzjūtība cilvēkā pamostas, kad viņš redz kāda cita cilvēka bēdas un ciešanas, bet tikai tad, ja cilvēkā ir attīstītas pozitīvās īpašības: mīlestība, labsirdība, labvēlība. Kad cilvēks saprot cita cilvēka pārdzīvojumus un vēlas palīdzēt, tad viņā ir līdzjūtība. Līdzjūtība bez darbiem ir nedzīva. Īsta līdzjūtība izpaužas darbos, kad cilvēks vēlas un tik tiešām palīdz tam, kas pelna līdzjūtību un kam vajadzīga palīdzība. Īsta līdzjūtība nozīmē darīt visu iespējamo, lai tam cilvēkam, kas nonācis grūtībās, būtu labi.

Ja skolēnam ir kādi pārdzīvojumi, tad svarīgi ir nevis viņu žēlot, bet nekavējoties parādīt, ka arī šo problēmu ir iespējams risināt. Svarīgi ir paskaidrot, ka pēc bēdām vienmēr nāk prieks, ka nekad nav tikai labi vai slikti brīži, ka viss mainās, lai dzīvē būtu attīstība.

Rūpēšanās – no visas sirds ar mīlestību kaut ko darīt kāda labā, gādāt par citiem, neko negaidot par to pretī. Ar mīlestību tiek veikts ikviens darbs, pat visnetīrākais un visnepatīkamākais, piemēram, iztīrīts trusim būris vai iztīrīta kaķim smilšu kastīte. Bērnam vislabāk var iemācīt rūpēties par citiem, ja viņam uztic pienākumu rūpēties par mīļoto dzīvnieciņu, kaķi, suni, kāmīti u.tml.

Rūpes par citu īpašumu – cienīt visu radīto, saskatot visā radītajā vērtību un novērtējot to cilvēku darbu, kas šo vērtību ir radījuši.

Bērniem iemācīt rūpēties par cita īpašumu var tikai tad, ja viņiem pašiem liek kaut ko radīt, lai viņi izjustu, cik grūti ir kaut ko jaunu radīt no tiem materiāliem, kas tev ir pieejami, cik daudz spēka un laika tas prasa, kā arī izjust, ka ne visu tu vari radīt, ja tev tam nav nepieciešamo resursu, piemēram, tu vēlies pagatavot lellīti, bet tev nav naudas, lai nopirktu audumu lelles apģērbam. Tad viņi sāks novērtēt citu cilvēku radīto un rūpēsies par tā vērtības saglabāšanu.

Dāsnums nozīmē nesavtīgi citiem dot to, kas pieder pašam, neko negaidot par to pretī. Jo – dod, lai dotu, nevis, lai saņemtu. Piemēram, dalīties pieredzē un zināšanās. Dāsnums var izpausties rīcībā, taču tas sākas ar labsirdību, labvēlību un sirds siltumu. Dāsnums nozīmē labprātīgi dāvāt savu uzmanību un laiku, dalīties zināšanās un pieredzē, dalīties savos naudas uzkrājumos un parādīt līdzjūtību citiem.

Skolēni sāk praktizēt dāsnumu, palīdzot cits citam mācībās. Tomēr dažkārt skolēni prasa par savu palīdzību kaut ko pretī. Tas nozīmē, ka viņi neizprot palīdzības dziļāko nozīmi un kļūst savtīgi palīdzības sniegšanā. Svarīgi ir pievērst uzmanību nesavtīgumam, kas nozīmē, ka palīdzības sniegšana turpināsies neatkarīgi no tā, vai par to tiks vai netiks izteikta jebkāda pateicība – vārdos vai materiālā formā.

 Vienaldzība ir psihisks stāvoklis, kam raksturīgs intensīvu psihisku procesu trūkums; intereses, ieinteresētības trūkums. Citiem vārdiem sakot, cilvēkā nav mīlestības jūtu, viņš ir nocietinājies pret visu pasauli un pats pret sevi.

Skopums rodas no bailēm piedzīvot trūkumu un nabadzību.

Izglītības iestādē skopums parādās jau pirmsskolas laikā, kad bērni sargā savas mantas un nevēlas tās dot citiem bērniem. Var būt divējādi iemesli, kāpēc bērns nevēlas citiem dot savas mantas – pieķeršanās savai mantai vai bailes, ka viņam to atņems.

Skopuma cēloņi ir meklējami iepriekšējās dzīvēs, jo raksturā par skopu piedzimst tikai cilvēks, kas iepriekšējā dzīvē ir cietis no ļoti lielas nabadzības un bada. Ja pedagogs netic Dievam un dvēseļu pārdzimšanai, tad viņam būs ļoti grūti izskaidrot audzēkņiem, kāpēc daži cilvēki ir ļoti skopi, kā arī būs grūti palīdzēt tam, kas cieš no šīs īpašības. Tikai tad, kad cilvēks saprot, ka viņam nekas nepieder, ka viss pieder Dievam, tikai tad cilvēks spēj atbrīvoties no skopuma. Tāpēc ir tik svarīgi jēdzienu “Dievs” ieviest bērnu apziņā izglītības procesa laikā.

Tikai tad, kad bērni izpratīs cilvēcisko īpašību nozīmi, tikai tad var gaidīt, ka viņi kaut ko darīs, lai mainītu savu raksturu, attīstot pozitīvās īpašības un atbrīvojoties no negatīvajām īpašībām.

Autore: Elvita Rudzāte