Viss skaistais, kas ielīksmo sirdi un dvēselē rada prieka gaviles, ir Garīgs.

    — Satja Sai Baba

    Visam, ko mēs darām – vai labu vai sliktu, vai apzināti vai neapzināti – seko rezultāts.Tādēļ darīt labu ir nepieciešamība – lai sekas būtu labas.

    — Satja Sai Baba

    Dzīve nav vienvirziena kustība. Mums jābūt gataviem gan dot, gan ņemt.

    — Satja Sai Baba

    Esiet labi, dariet labu, redziet labu. Tas arī ir ceļš pie Dieva.

    — Satja Sai Baba

    Dievišķo var sasniegt vienīgi, pārstājot izcelt citu un slēpt savas kļūdas.

    — Satja Sai Baba

    Dieva īstās mājas ir cilvēka sirds. Dievam nav dārgāka tempļa par cilvēka sirdi.

    — Satja Sai Baba

    Kad jums parādīsies Mīlestības spēks, jūs iegūsiet visus spēkus!

    — Satja Sai Baba

    Ne jau tas, kas zākā, apvaino, bet gan tas, ko mēs uzskatām par apvainojošu; tāpēc tevi neizaicina nekas cits kā paša uzskati.

    — Epiktēts

    Centies mainīt pasauli, kaut mazliet! Saskati būtisko un palīdzi citiem! Nekaitē! Vienmēr domā, kā vari būt noderīgs!

    — Ričards Brensons

    Mūsu laikmetā ceļš uz svētumu noteikti iet cauri darbības pasaulei.

    — Dags Hammarskjolds

    Ja vēlaties vienmēr būt laimīgi, lūdziet labklājību citiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja kādam iespējams palīdzēt, kādēļ lai es par to justos nelaimīgs?Ja kādam nav iespējams palīdzēt, ko līdz būt nelaimīgam?

    — Šantideva

    Neskrien pakaļ pagātnei un nepazaudē sevi nākotnē.Pagātnes vairs nav. Nākotne vēl nav pienākusi. Dzīve rit šeit un tagad.

    — Buda

    Meditācijai un medicīnai ir vienas saknes – tas, kas dziedē, kas tevi padara veselu un pilnīgu, ir medicīna, bet augstākā līmenī – meditācija.

    — Senindiešu gudrība

    Nezinot, cik patiesība tuvu, cilvēki to meklē tālumā – cik žēl! Viņi līdzinās tiem, kuri, ūdens vidū stāvot, kliedz aiz slāpēm.

    — Hakuins

    Nepietiek ar zināšanu, mums tā jālieto praksē. Nepietiek ar gribēšanu, mums ir jārīkojas.

    — J.V. Gēte

    Jo lielāks ir spēks, kas piekritis tev kalpot, jo lielāko godprātību tas prasa no tevis.

    — Sokrats

    Mūsu šaubas ir nodevēji un liek mums pazaudēt labo, ko mēs varētu iegūt, liekot mums baidīties mēģināt.

    — Šekspīrs

    Mēs esam tādēļ, ka Dievs ir.

    — Emānuels Svēdenborgs

    Cilvēka dzīves mērķis un nolūks ir vienojoša zināšana par Dievu.

    — Oldoss Hakslijs

    Jaunais cilvēks būs mistiķis – vai viņa nebūs vispār.

    — Karls Rāners

    Mieru tu iegūsi vienīgi tad, ja pats to sniegsi!

    — Marija fon Ēbnere Ešenbaha

    Katra diena ir laba diena.

    — Budistu sakāmvārds

    Nedzen upi, ļauj tai plūst.

    — Āzijas gudrība

    Tajā acumirklī, kurā tu sapratīsi, kas patiesībā esi, visi šīs pasaules noslēpumi tev būs kā atvērta grāmata.

    — Bhagavadgīta

    Naids nekad nenovērsīs naidu- vienīgi mīlestība var pārvarēt naidu.Tas ir mūžīgs likums.

    — Buda

    Esi mīlošs, esi laipns, ej labestības ceļu.

    — Buda

    Neizglītotie savās likstās parasti vaino citus; iesācēji – paši sevi; pilnīgi izglītotie nevaino nedz kādu citu, nedz arī paši sevi.

    — Epiktēts

    Nav grūti mīlēt labu cilvēku. Grūti mīlēt cilvēku tādu, kāds viņš ir.

    — Juris Rubenis

    Viss, kas tev dzīvē ir vajadzīgs, ir tevī. Tu ieklausies savā iekšējā balsī, lai nevajadzētu iztaujāt nevienu citu.

    — Jozefs Kiršners

    Dvēsele vienmēr redz, ar ko slimo miesa. Ķermenis ir dvēseles templis, par ko jārūpējas.

    — Hipokrāts

    Stāvot pie jūras un tikai tajā lūkojoties vien, to pārpeldēt nevar.

    — Rabindranats Tagore

    Labāk ir pieņemt nepareizus lēmumus nekā neizlemt neko, jo no savas rīcības kļūdām tu vari mācīties.

    — Jozefs Kiršners

    Visi šķēršļi un grūtības ir pakāpieni, pa kuriem mēs kāpjam augšā.

    — Fridrihs Nīče

    Iziet cauri pasaulei, nedarot sevi pilnīgāku, ir tas pats, kas iznākt no pirts netīram.

    — Ališers Navoji

    Cilvēks kļūst vesels, neslēpjot savas slimības, nevis izliekoties vesels.

    — Juris Rubenis

    Reizi dzīvē laime klaudzina pie ikviena cilvēka durvīm, taču bieži vien šajā laikā cilvēks sēž tuvējā krodziņā un nedzird tās klauvējienu.

    — Marks Tvens

    Prāts pieder pats sev, un tas spēj pārvērst elli par Debesīm, bet Debesis par elli.

    — Džons Miltons

    Dzīves māksla ir prasme gaidīt. Ar varu atplēsts pumpurs nekad īsti neuzplauks.

    — Zenta Mauriņa

    Lai kāds būtu jūsu darbs, veiciet to kā ziedojumu Dievam.

    — Satja Sai Baba

    Prāts ir vienīgais laimes vai nelaimes, verdzības vai brīvības cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Kad jūs uz kādu norādāt ar pirkstu, tad atcerieties, ka trīs pirksti ir vērsti pret jums pašiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja jūs citos atrodat trūkumus, tad ar trīskārt saasinātu uzmanību vērsieties pret saviem trūkumiem.

    — Satja Sai Baba

    Patiess garīgums ir prasme atrast savas kļūdas un tās izlabot.

    — Satja Sai Baba

    Gudrība un citas cēlas īpašības rodas tikai sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Mēs varam sasniegt atbrīvošanu, izpildot savus pasaulīgos pienākumus, bet tikai tad, ja mūsu prāts vienmēr paliks iegremdēts Dievišķajā.

    — Satja Sai Baba

    Laime nav mērķis, bet pienākuma pildīšanas dabīgas sekas.

    — Pauls Dāle

    Cilvēka laime – viņa griba.

    — Gēte

    Laime padara priecīgu, nelaime – gudru.

    — Latviešu sakāmvārds

    Pasaules dvēseli baro cilvēku laime. Un arī to nelaime, ļaunums vai skaudība. Īstenot savu Likteni ir cilvēka vienīgais, patiesais uzdevums.

    — Paulu Koelju

    Laimi nes mīlestība, nevis patiesība.

    — Juris Rubenis, Māris Subačs

    Tici un dari, sevi un pasauli. Dari laimi, un būs laime.

    — Rainis

    Augstākā gudrība un laime ir dievišķas kārtības izprašana un piemērošanās tai.

    — Edvarts Virza

    Cilvēks, kas domā tikai par sevi un meklē visur izdevīgumu, nevar būt laimīgs. Gribi dzīvot sev – dzīvo citiem!

    — Seneka

    Nemeklējiet laimi pasaulē, laime ir jūsos pašos, esiet uzticīgi sev.

    — Ērihs Marija Remarks

    Vēlēšanās kalpot vispārības labā jāpadara par dvēseles nepieciešamību, par priekšnoteikumu personiskajai laimei.

    — Antons Čehovs

    Laime ir ar tikumību apvienota labklājība.

    — Aristotelis

    Cilvēks vairo savu laimi par tik, par cik viņš dara laimīgus citus.

    — Bentams

    Labākais veids, kā atbrīvoties no ienaidnieka, ir apzināties, ka viņš nav tavs ienaidnieks.

    — Buda

    Dari to, kas nes svētību, nevis savā labā, bet tādēļ, lai visas Visuma būtnes darītu laimīgas.

    — Buda

    Bailes dzīvot un bailes mirt aizver laimei vārtus.

    — Drukpa Rinpoče

    Lietas rodas un atkal izzūd. Laimīgs ir tas, kas to vienkārši mierīgi vēro.

    — Buda

    Ja vēlies zināt savu nākotni, tad aplūko sevi tagadnē, jo tā ir cēlonis tavai nākotnei.

    — Buda

    Ceļš uz prieku ved caur laipnības izrādīšanu, spēcinot sirdi ar līdzcietību.

    — Buda

    Vislaimīgākais cilvēks ir tas, kas dāvā laimi vislielākajam cilvēku daudzumam.

    — Didro

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu sakāmvārds

    Nedzenies pēc laimes: tā vienmēr atrodas tevī pašā.

    — Pitagors

    Kurš ir laimīgs? – Tas, kura miesa ir vesela, gars mierīgs un izkopj savas dotības.

    — Taless

    Dzīve – tas ir ceļš mājup.

    — Melvils

    Lielā māksla dzīvot laimīgi slēpjas spējā dzīvot tagadnē.

    — Pitagors

    Dzīve gūst savu bagātību no pasaules, bet nozīmi no mīlestības.

    — Tagore

    Dzīvot vajag tā, lai nevajadzētu nāves baidīties un arī tās vēlēties.

    — Tolstojs

    Tur kur ir sirds, mīt arī laime.

    — Poļu sakāmvārds

    Īstu jēgu atminam, kad mūsu “es” kalpo mazajam “tu”, tuvcilvēkiem, un lielajam “Tu” – Dievam.

    — Zenta Mauriņa

    Laime ir ceļa redzējums. Laime ir perspektīva. Bet šim ceļam ir jēga tikai tad, ja tas ved uz kopību ar cilvēkiem, un domu un jūtu bagātību.

    — Saulcerīte Viese

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu gudrība

    Runā, ka pilnīgai laimei cilvēkam ir nepieciešamas tikai dažas lietas: kāds, kuru mīlēt, darbs, ko darīt, un kaut kas, uz ko cerēt.

    — Toms Bodets

    Skaistums nav ķermenī, to rada raksturs un šķīstība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēku bez rakstura nevar nosaukt par cilvēku. Viņš ir tikai dzīvnieks.

    — Satja Sai Baba

    Raksturs ir cilvēka patiesā rota, tā pazaudēšana ir visu viņa ciešanu un bēdu cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tāds, kuram ir stiprs raksturs.

    — Satja Sai Baba

    Īsts humānisms pastāv vienīgi domu, vārdu un rīcības saskaņā.

    — Satja Sai Baba

    Tas, kurš saglabā harmoniju savās domās, vārdos un darbos, ir Patiess Cilvēks.

    — Satja Sai Baba

    To, kurš ir izpratis Dieva vienoto dabu (bez duālisma), var uzskatīt par Patiesu Cilvēcisko būtni.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tas, kurš apzinās cilvēcei piemītošo Dievišķumu.

    — Satja Sai Baba

    Lai kādu ļaunumu tu otram nodarītu, tu to nodari vispirms sev.

    — Ričards Bahs

    Piepildi dzīvi ar to, ko vienmēr esi sapņojis darīt, un tev vairs neatliks laika justies slikti.

    — Ričards Bahs

    Izvairies no problēmām, un tu nekad tās nepārvarēsi.

    — Ričards Bahs

    Vēlies nākotni bez grūtībām? Kāpēc gan tu parādījies šajā laikā un telpā, ja nevēlies saskarties ar grūtībām?

    — Ričards Bahs

    Tava misija ir soļot pa gaismas taku, lai cik melna nakts valdītu visapkārt.

    — Ričards Bahs

    Tavas iedzimtās īpašības ir atkarīgas no jūtām, kādas tu turi savā sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Nekad nerunā nepatiesi vai ar mērķi kādu sāpināt.

    — Satja Sai Baba

    Mūsu raksturs atspoguļojas mūsu vārdos, uzvedībā un ikdienas darbos.

    — Satja Sai Baba

    Lai atbrīvotos no ego, ir jākontrolē savas pasaulīgās domas un jūtas.

    — Satja Sai Baba

    Dariet citiem to, ko vēlaties, lai citi darītu jums.

    — Satja Sai Baba

    Līdzjūtība ir patiesa dievlūdzēja raksturīgākā īpašība.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā īpašība, kas tiek gaidīta no dievbijīgā, ir iecietība.

    — Satja Sai Baba

    Lepnība un iedomība ir vispeļamākās īpašības.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēkam ir dota Dievišķā gudrība, lai viņš ieraudzītu savu patieso būtību.

    — Satja Sai Baba

    Galva ir slikto domu avots, sirds – cēlo domu avots.

    — Satja Sai Baba

    Nepietiek paziņot, ka jūs esat šķīsti. Tā būs taisnība, ja citi to teiks.

    — Satja Sai Baba

    Domu, vārdu un rīcības vienotība ir Patiesa Cilvēcība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēks var iekarot visu pasauli, kad viņa domas ir šķīstas.

    — Satja Sai Baba

    Tu neiemantosi cieņu, ja tavas domas būs pretrunā ar taviem vārdiem.

    — Satja Sai Baba

    Nekad savu domu nepārvērt rīcībā steigā.

    — Satja Sai Baba

    Sirdij ir jābūt tik mīkstai kā sviests. Prātam ir jābūt tik vēsam kā mēnesgaisma, un runai ir jābūt tik saldai kā medus.

    — Satja Sai Baba

    Prāta līdzsvars ir Patiesas Cilvēciskās būtnes galvenā pazīme.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēka svētums dara viņu labu.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā darbība, kurā cilvēkam jāiesaistās, ir kalpošana citiem cilvēkiem.

    — Satja Sai Baba

Kā palīdzēt attīstīt bērna spējas jau no agras bērnības 08.11.2013

Viss darbs sākas jau agrāk par bērniņa dzimšanu. Piekrītu viedoklim, ka bērna audzināšana sākas no ieņemšanas brīža, tāpēc svarīga ir vide, kurā atrodas māte, mātes domas un noskaņojums. Lai negatīvi neietekmētu bērna turpmako attīstību, pirms dzemdībam mātei ir būtiski sakārtot arī attiecības ar vīru un savu māti.

V.Lūle raksta, ka „māte kļūdās, ja nesaprot, ka visu grūtniecības laiku ar viņu kopā ir liels gars, kas visu redz un dzird, visu saprot. Un vēlas apgūt šīs dzīves mācību stundas. Jebkura cilvēciskā doma ir iedarbīga, bet mātes doma ir visiedarbīgākā. Neredzamā saikne, kas saista māti-ēteriskā nabas saite-pastāv mūžīgi. Tāpēc viss, kas plūst no mātes, mirklī tiek nodots bērnam un paliek viņā kamēr māte dzīva. Ja māte sakārtos savu garīgo dzīvi, bērnam neko nevajadzēs pieprasīt-šāda bērna dvēsele ir mierīga.”

Pēc piedzimšanas turpinās darbs pašam ar sevi, un jau var sākties konkrētais darbs ar bērnu. Vecākiem būtiski ir saprast savu lomu un uzdevumus.

Atmiņā spilgti palicis Sokrata tautskolas pasniedzējas Zandas Erbss teiktais, ka „bērns nepieder mātei, māte laiž pasaulē brīvu cilvēku. Bērns nav balta lapa, kas jāaizpilda. Jāvēro un jāļauj viņam būt. Jāmāca būt neatkarīgam no vecākiem, kas ir grūti dēļ vecāku ego. Svarīgi nesalauzt bērna pētīt gribu, ziņkāri, darboties gribu, spēju brīnīties un spēlēties.”

Par vecāku lomu un uzdevumu daudz runāts slavenās pedagoģes Marijas Montesori koncepcijā (šeit un turpmāk attiecībā uz Montesori izmantota informācija no Nensijas Maknabas lekcijas „Bērna pirmie trīs gadi – svarīgākais par svarīgāko” seminārā par bērna apslēpto spēju atraisīšanu, kas notika Rīgā 2013. gada 9. un 10. februārī, kā arī M.E.Maunzas grāmata „Kā atmodināt un kopt bērna iekšējo dzīvi”), kur pieaugušajam ieteikts būt kā novērotājam, atbalstam, kā gidam, kas sagatavotā vidē māca bērnam rīkoties spontāni. Svarīgi ir saprast, ka bērnā pašā ir iekšējais skolotājs, kas pasaka priekšā, ko darīt. Bērnam jāzina, ka tiks apmierinātas viņa pamatvajadzības, kuras vecākiem jānodrošina: BEZNOSACĪJUMA MĪLESTĪBA, bērna personības cienīšana un atzīšana, pārtika, cilvēka pieskāriens, aizsardzība, stimulācija (sensorā) – bērnam jādzird, jāredz, lai attīstās maņas. Montesori pieejā tiek uzsvērtas šādas pieaugušo lomas:

– Pieaugušais ir kā saikne starp bērnu un vidi. Viņa pienākums ir uzturēt skaistu, tīru vidi, novākt salauzto, bīstamo. Nevajag atstāt bērna tuvumā lietas, kas būtu jāaizliedz aiztikt, lai nav pārāk daudz jālieto vārds „nē”. Drošība ir arī svarīga, lai bērnam  nerastos bailes, kas bloķē.

– Pieaugušajam jāsagādā materiāli, ko bērns var izmantot, kas viņu var mudināt darboties, bet netieši. Bērns pats visu atradīs – tikai jānoliek tuvumā. Ja noliktie materiāli neinteresē, atlikt tos līdz vēlākam. Var pievērst uzmanību kādai lietai ar vārdiem, un, ja bērnu tas ieinteresē, atiet malā, lai bērns darbojas pats. Ja bērns zaudē interesi, nesaukt atpakaļ, lai arī iesāktais nav pabeigts – beidzis un punkts.

Tiek ieteiktas pavisam vienkāršas rotaļlietas. Vienkāršas rotaļlietas pirmajā dzīves gadā ir tās, ko var atrast mājā – bļodiņas, groziņi, koka karote, badmintona mušiņas, putu slotiņa…Drošība gan jāpārbauda. Nenoslīciniet bērnu mantiņu un ierīču kaudzē! Ja viņam ir šāds bezjēdzīgs krājums, bērns nepārtraukti maina nodarbošanos un nekam nenododas pilnīgi. Daudzās rotaļlietas izkliedē uzmanību, izvēle nesniedz apmierinājumu un rada iekšējos konfliktus.

– Pieaugušajam jāzina, kad un kā iesaistīties, iejaukties. Vērot un gaidīt, lai arī grūti atturēties. Ja bērns ir aizrāvies, paturēt viņu it kā perifērijas redzes laukā. Jāsaudzē bērna koncentrēšanās brīdis, lai tajā nekas netraucētu. Ieteicams nenovērst mazuļa uzmanību ar uzslavām. Ja bērnam nepieciešama pieaugušā uzmanība, viņš dos to zināt. Bērnam arī jāmāca pagaidīt uzmanību. Bērns vēlas redzēt un piedzīvot visu pats nevis no pieaugušo skatu punkta. Vecāku uzdevums palīdzēt izdarīt lietas pašam, nekļūstot par šķērsli (ja dara ko bērna vietā), lai bērns saprot kā lietas darbojas.

V. Lūle raksta: „ Jo ātrāk bērnam uztic kādu darbiņu, nebīstoties par lietām, jo ātrāk caur mazām grūtībām viņš mācās. Jo labāk bērns spēj atšķirt robežu starp labo un slikto. Māte var ļaut 2 gadīgam bērnam pašam klāt galdu, mazgāt traukus. Māte nebaidās un bērns neko neplēš. Arī turpmāk bērns ar visu viegli tiks galā jo viņam uzticas.”

Pieaugušā uzdevums ir respektēt bērnu, kad viņš kļūdās – atļaut pašam izlabot, ja to var izdarīt, piemēram, saslaucīt izlietu ūdeni. Svarīgi arī respektēt bērnu, kurš grib atpūsties, pabūt ar sevi, novērot. Nevajag saukt un rosinātuz aktivitāti, vai prasīt, kāpēc sēž un neko nedara. Toties pieaugušais var palīdzēt bērnam, kurš meklē nodarbošanos un nevar to atrast – var pievest pie plaukta, uzaicināt ko paskatīties. Tāpat arī pieaugušais var pa laikam atgādināt par to, kas iepriekš bērnā neizraisīja interesi – tagad neinteresē, bet var interesēt vēlāk, kad iestāsies jūtīgais periods šai jautājumā.

Vecākiem arī tiek ieteikts dot bērnam izvēli, taču izvēles iespējām jābūt ierobežotām, piem, no 2 apģērba gabaliem izvēlēties vienu., vai „ko ēdīsi – maizīti, dārzeņus vai makaronus”.

Lai veiksmīgi tiktu galā ar vecāka lomu un uzdevumiem Montesori metodē tiek ieteikti šādi soļi vecāka garīgajā transformācijā bērniņa audzināšanai:

1. solis – klusuma spēks, klusums apkārtnē un domās. Jākļūst neredzamam, lai netraucētu bērnam, kas koncentrējas. Palīdzēs tehnikas prāta nomierināšanai.

2. solis – novērošanas spēja-vēro un gaidi!

3. solis – pazemība – ego japaiet malā, jāatmet lepnums un dusmas.  Lepnums liek uzskatīt, ka mēs – pieaugušie zinam labāk, nepadomājot, ka bērns varetu būt mūsu skolotājs. Dusmas bieži ir mūsu iedomu un vēlmju attiecībā uz berna rīcību nepiepildīšanās. Vecāka devīze: „Esmu kā instruments, lai atmodinātu bērna spējas.” Piedot sev pašam, ja pieļauj kļūdu un nākamajā dienā mēģināt no jauna.

Montesori runā par jūtīgajiem jeb sensitīvajiem periodiem – tie ir mazuļa vecumposmi, kuru laikā noteiktas prasmes bērns apgūst vieglāk un dabiskāk, jo tieši šajā vecumā viņam ir iedzimta vēlme to mācīties. Vecākiem ir svarīgi redzēt šos periodus, lai atbilstoši sakārtotu vidi, kurā bērns var realizet aktivitātes, kuras viņa iekšējais skolotājs grib apgūt. Piemēram, bērns grib staigāt pa ietves malām vai plaisām. Tā ir iekšēja nepieciešamība koordinēt kustību. Ja ir šāds jūtīgais periods, vecākiem tiek ieteikts atrast klusu ielu un staigāt par to katru dienu, līdz bērnam zūd interese. No pieaugušā tiek prasīta iedrošināšana un atzīšana.

Pirmajos 3 gados dabiskās bērna vajadzības (attiecīgi arī jūtīgie periodi) ir kustība, maņu pilnveidošana, kārtība (katrai lietai sava vieta, paredzamība nomierina, režīms –pretējā gadījumā bērns samulst, nobīstas un var kļūt agresīvs), valoda. Kustībai vecākiem ir jādod bērnam droša, tīra vieta, laiks un brīvība. Līdz 3 gadiem bērns ir kā sūklis, kas no apkārtējās vides uzsūc pilnīgi visu – labo un ne tik labo. Bērns informāciju neprot atlasīt un izvērtēt, tā vienkārši tiek uzņemta. Tad sevišķi svarīga ir vides harmonija. Uzsūc valodas, daudz valodas, labāk kā jebkad dzīvē. Uzmanieties, ko dariet, jo mazās acis jūs novēro. Bērns būvē sevi no visa, kas šai laikā ir pieejams. Tāpēc mums sev jāpajautā, vai apkart valda mīlestība, vai arī nesaskaņas. Vai viņš dzird maigu, plūstošu valodu, vai vaiņam jaklausās dusmīgas, nomāktas balsis?  Šeit arī būtu vietā citāts no Tatjanas Mikušinas saņemtā Kunga Matreijas 06.12.2009. diktāta „ Jums ir jāizturas pret saviem bērniem tā, it kā es, Kungs Maitreija, būtu atnācis pie jums jūsu bērna izskatā”:Bērni atnāk jūsu pasaulē un viņiem ir citas pasaules aina. Ļoti daudzi no viņiem ir gudras dvēseles, kas izgājušas cauri zemes iesvētījumu skolai. Bet ko viņi redz? Viņi redz svepstošus vecākus un radiniekus. Un neviens visā pasaulē neizturas pret viņiem kā pret gudrām dvēselēm, kas jau no dzimšanas zina visu.

Pamazām bērna aura uzņem sevī ģimenes, pilsētas, valsts apkārtējo stāvokli, kurā viņš ir piedzimis, un jau līdz trim gadiem bērnam izzūd atmiņa par mūsu pasauli. Viņš pārņem jūsu paradumus, jūsu piesaistes, jūsu uzvedības stereotipus. Ap trīs gadu vecumu bērnam viņa aurā ir visi jūsu negatīvie stāvokļi, kādos jūs bijāt un esat. Ja viņam ir iespējams skatīties televizoru un klausīties radio tad, kad jūs domājat, ka viņš guļ vai neko nesaprot, tad bērns piepildās ar visām tām šausmām, kas kā upe plūst no jūsu plašsaziņas līdzekļiem.”  

Jau no mazuļa agra vecuma ir iespēja arī pievērsties pedagoģes un psiholoģes Jekaterinas Rezņičenko grāmatā „Bērna harmoniska attīstība, apmācība un attīstība no pirmajām mūža dienām” atspoguļotajai apmacību metodei, sakaņā ar kuru esot iespējams bērnam jau no 2-3 mēneša vecuma mācīt un iemācīt alfabētu, skaitļus, ciparus, krāsas, formas un pat angļu valodu, ņemot vērā to, ka bērniem līdz 6 mēnešu vecumam ir vislielākās uztveres spējas. 

 J. Režņičenko norāda, ka agrīnā mācīšana palīdz atklāt bērna noslieces jau no pirmajiem mēnešiem. Uz to, kas visvairāk interese bērnu, viņš atsauksies ar specīgākām priecīgām emocijām.  Agrīno interešu atklāšana var parādīt, kādas zinības dot lielakā apjomā bērna pieaugušās intereses dēļ un kādām jomām pievērst uzmanību kā potenciāli grūtāk apgūstamām. Tad var dot zināšanas mazā apjoma un virzīties uz priekšu pamazām. Tad šie priekšmeti vairs nebūs bērnam sveši, mācīties tos būs vieglak, kaut arī iespējams, ka interese būs mazāka.

Cenšos mācīt saskaņā ar šo metodi savu bērniņu, kuram drīz būs 6 mēneši. Protams, par rezultātu varēs spriest daudz vēlāk, taču mācību process sagādā daudz prieka mums abiem. Tiešām var novērot, ka bērniņam ir interese, kā arī to, ka par dažādām lietām interese ir dažāda.

Papildus vēl gribētu minēt vairākus svarīgus aspektus bērna audzināšanā, kas būtu jāņem vērā, lai palīdzētu bērnam pilnvērtīgi augt mūsu pasaulē. Montesori metodē tiek runāts par šādiem aspektiem (šie nav vienīgie, bet, manuprāt, vieni no būtiskākajiem):

–          Harmonija un kartība – mazs bērns izjūt dziļu nepieciešamību pēc kārtības, atkartošanās, režīma, kas bērnam ir svarīgi, lai iemantotu  drošības sajūtu dzīvē. Bērns būs mierīgs par ierasto lietu kārtību. Bērniem patīk klusums, viņi to izbauda un darbojas paši.

–          Paraugs – bērni redz mūsu darbus un uzsūc redzēto. Ar mīlestību māciet savam bērnam mīlēt. Mūsu dienišķās izvēles ir nozīmīgākas par pamācībām un sprediķiem.

–          Stipro pušu atbalstīšana – katrā bērnā var atrast ko labu, ko viņš var attīstīt, katrā bērnā ir sava ģenialitāte, kādā dzīves joma, kur viņš var gūt panākumus. Vecāku uzdevums ir to saskatīt un veicināt. Koncentrējies uz to, lai varētu palīdzēt attīstīt bērnā to, kas viņā ir labs. Pozitīvajā pieejā paliks daudz mazāk vietas sliktajam. Ja bērns jutīsies labi, rīkosies labi.

–          Pateicības spēks – būt pateicīgam par esošo, nevis vaimanāt par neesošo. To var mācīt priecājoties un pasakoties par visu skaisto uz pasaules – skaistu dienu, ziedu, mīļu draugu u.tt

–          Piedošanas spēks, ko var mācīt, piemēram, daloties stāstos par piedošanas jēgu.

–          Nesalīdzināt! Vecākiem arī svarīgi attcerēties, ka bērna unikalitāte ir jāciena, nevērtējiet viņu ar savu vai vēl kāda cita mērauklu. Īsti godīgi būtu salīdzināt viņa pašreizējo līmeni ar pagātnes sasniegumiem. Pavērojiet bērnu, lai noteiktu viņa patreizējo attīstības līmeni un pēc tam nostādiet reālus mērķus, kuri atrodas mazliet aiz viņa patreizējo spēju robežas.

–          Cieņa un respekts– Vienmēr izturēties pret bērnu ar labākajām manierēm un labvēlību. Neaizmirst vārdiņus „paldies” un „lūdzu”. Vēlama ir neuzkrītoša klātbūtne, arī enerģētiski nevajag dominēt – lēnas, mierīgas, delikātas kustības, pozitīva, mīloša klātbūtne. Nerunā sliktu par bērnu – ir vai nav klāt! Atcerēties, ka bērniņš ir labs un pilns ar labestību. Iesaka runāt tikai par konkrētu lietu, problēmu, bez negatīva vērtējuma. Piemēram, „bērns mētā mantas, ko iesākt?”, nevis „bērns slikti uzvedas”.

–          Pozitīvā disciplīna, disciplinai jānāk caur brīvību. Ja kas izdarīts, pasēdēt blakus, parunāt, taču arī pateikt, ka mīl un aizsargā. Galvenais vecāku vēstījums arī aizrādot ir „Es tevi vienalga mīlu”. Ģimenē un māja ir jabūt dažiem noteikumiem, kurus berniņam iemāca jau iepriekš, piemēram, „ēdam tikai virtuvē”. „Nē” vietā lietot pozitīvo. Nevajadzētu piekāpties, ja bērns ārdās un dusmojās – jācenšas novirzīt uzmanību uz citu pusi. Bērnam jābūt skaidrai loģiskajai konsekvencei pēc darbības, piemeram, „ja saplēsīsi rotaļlietu, tev tās vairs nebūs”. Mācīt darīt pareizi, nevis fokusēties uz slikto uzvedību . Piemēram, jāpasaka, ka sist nav labi, taču labi ir būt mīļam un maigam. Svarīgi ir norādīt, kāda ir vēlamā uzvedība, ka ar to pašu roku, ar ko bērns iesitis viņš var paglaudīt. Mīlošā un noteiktā balsī var vairākas reizes atkārtot, ka rokas ir domātas, lai paijātu un mīlētu otru. „Kukuļus” neiesaka. Domāju, ka viens no svarīgiem vecāku uzdevumiem ir bērnam izskaidrot un iemācīt „ko sēsi, to pļausi” likumu, ko var darīt ar dažādu stāstu un pasaku palīdzību.

–          Būtiski šķiet pieminēt arī V. Lūles domas, ka „lutināt bērnus ir bīstami – īpaši grūti tiem, kam dzīves labumi tiek pienesti uz paplātes , kuru vietā visu paveic vecāki un kam nav ne jausmas par dzīves negatīvajām pusēm. Bērns, ko ceļ debesīs, zaudē vēmi attīsties- viņš arī tāpat ir labāks nekā citi. Bērnam jāizzina sliktais, lai tā priekšā justos pārliecinoši. No laba vēlējuma „es negribu, lai mans bērns ciestu tikpat daudz kā es” nemanāmi izaug lieka aizbildniecība un vecāki sāk dzīvot bērna dzīvi – pilda mājasdarbus, palīdz apģērbties, ēst, utt. Audzinādami bērnu ticībā labajam un noliedzot slikto, vecāki nolemj viņu bojāejai. Bērnam jāizskaidro dzīves jēga, konkrētā situācijā, jāiemāca piemēroties dzīvei. Viņam jāiemāca sliktā audzinošais uzdevums – uzsverot, ka sliktais ir un būs, jo bez sliktā nav labā, bet, ka sliktais nemitīgi gaida, lai to izlabotu. Bērnam nepieciešami šķēršļi un piepūle, nepieciešams pārbaudīt savus spēkus un novērtēt sevi ar cieņu.”

Nobeigumā ieteiktu sev un citiem vecākiem vadīties no Elvitas Rudzātes teiktā, kas arī koncentrēti ietver sevī galveno no šajā darbiņā atspoguļotās informācijas:

        „Mīļie vecāki, atcerieties, ka jūsu bērns jau kopš pirmajām dienām ir personība ar saviem uzdevumiem, un jums audzināšana ir jāveic tā, lai viņam palīdzētu risināt savus, nevis jūsu uzdevumus. Bērns atrodas galvastiesu augstāk par jums. Mūsu bērni pieder pie paaudzes, kas nāk pēc mums, ar savu saprātu viņi ir pārāki par mums. Vecāki nespēj noticēt, ka bērni ir gudrāki par vecākiem, bet tā tas tiešām ir.

Vecāku uzdevums nav bērnam pateikt priekšā, kas viņam ir jādara. Mums jācenšas tik lielā mērā, cik vien tas iespējams, parādīt bērnam pasauli un iepazīstināt viņu ar savu dzīves pieredzi. Tālāk jau bērns pats izvēlēsies, vai viņš vēlas atkārtot vecāku kļūdas, vai viņš ir gatavs no tām mācīties.

Ir vecāki, kas vēlas visu izdomāt un izdarīt bērna vietā. Tā ir milzīga kļūda, jo tad bērns saprot, ka viņam ne par ko nav jādomā un ka galvenais viņa uzdevums ir baudīt dzīvi. Vecāku galvenais uzdevums ir bērnam iemācīt būt patstāvīgam. Neaizmirsīsim, ka bērnam ejams savs ceļš.”

Autore: Ance Grīnberga