Kā palīdzēt bērnam attīstīties? 20.03.2018
Sieviete jautā: Mana sirds saka, ka jāraksta Jums pēc padoma! Lieta tāda, ka mums ir 6 gadus vecs bērns, kurš joprojām vēl nerunā, saka tikai dažus vārdus, uzdevumu izpilde sagādā lielas grūtības. Bērna attīstība ir ļoti lēna. Viņam nav motivācijas kaut ko darīt, viņš dara tikai to kas viņam patīk t.i. likt konstruktoru, skatīties viņam interesējošās multfilmas un spēlēties ar mašīnītēm. Bērns ir ļoti nervozs un it kā ietiepjas, ja dodam mājās izpildīt kādu uzdevumu, piemēram rakstīt burtiņus. Bērnudārzā ar bērnu strādā logopēds un speciālais skolotājs, bet diemžēl rezultātu nav. Ko mums kā vecākiem būtu jādara un kādas mācībstundas jāapgūst?
P.S. mājās ir divvalodība.
Elvita Rudzāte atbild: Bērns ir nervozs, jo redz, ka pedagogi, vecāki pret viņu izvirza prasības un nemīl bez nosacījumiem tādu kāds viņš ir. Viņā attīstītās bailes “mani nemīl”, kas vēlāk var radīt dažāda rakstura problēmas.
Bērnam ir inženiera talants, tikai vecāki to nav pamanījuši un satraucas par nebūtiskām lietām. Šis ir labs piemērs, kas parāda, ka katrs bērns attīstās savā tempā. Katram bērnam ir sensorais periods, kad viņā ir interese apgūt kaut ko jaunu, ļoti svarīgi ir pieaugušajiem saprast, kādas prasmes bērns noteiktā laikā ir gatavs attīstīt. Kļūda ir tā, ka izglītības sistēma mēģina bērnus salikt pa klasēm, neņemot vērā, ka katram bērnam attīstība notiek unikāli, atbilstoši bērna dzīves misijai, uzdevumiem, iepriekšējās dzīvēs apgūtajam un rakstura īpatnībām. Tie bērni, kuri atšķiras no vairākuma, bieži tiek uzskatīti par atpalikušiem, kaut arī patiesībā ar viņiem darbs notiek nepareizā veidā.
Varu padalīties pieredzē: mans jaunākais dēls ļoti atšķirās no citiem bērniem. Viņš vēlu sāka runāt. Viņam arī nepadevās daudzi uzdevumi, kas citiem bērniem padevās viegli. Viņam bija pavisam citas intereses un viņš pats teica, ka esot savādāks nekā citi bērni. Logopēds ieteica viņu sūtīt uz speciālo skolu, kur mācās bērni ar garīgajiem traucējumiem. Es kategoriski iebildu, jo redzēju, ka viņš logopēdam atteicās izpildīt pat tos uzdevumus, kurus mājās viņš veica bez grūtībām. Tā bija logopēda neprasme izveidot kontaktu ar bērnu.
Parastā skolā viņš patiešām nespēja mācīties, viņš atteicās iet iekšā klasē, un es meklēju alternatīvo skolu, kas bija labs risinājums pirmajās klasēs līdz sākās jauni stresi, jo arī alternatīvā skolā nebija viss gludi – pedagogi netika galā ar vardarbību. Tā kā mans bērns atšķīrās no pārējiem, tad saprotams, ka viņš kļuva par upuri bērniem, kas vēlējās sevi izpaust nepareizā veidā. Viņš godam izturēja šos smagos pārbaudījumus, un sevi neaizstāvēja, kaut arī fiziski bija ļoti labi attīstīts, sakot: “es negribu kļūt tāds kādi ir viņi”. Tomēr viņš sāka ļoti slimot, lai nebūtu jāiet uz skolu. Tikai tad, kad nomainījām skolu uz lauku skolu, kur bija jūtama mīlestības enerģija un vardarbība nepastāvēja, tikai tad viņš pārstāja slimot un atvērās, atklājot savus slēptos talantus.
Ar smaidu atceros pirmos skolas gadus, kad skolotāji man teica, ka mans bērns nerunājot. Tagad viņš ir tāds filozofs, ka grūti noticēt, ka viņam kādreiz ir bijušas problēmas ar runāšanu. Viss ir mainījies, bet varēja būt ļoti slikti, ja es būtu klausījusi logopēdu, psihologu, psihiatru un citus speciālistus, kas neizprata mana bērna problēmu patiesos cēloņus.
Pateicoties šai rūgtajai pieredzei, es sapratu, cik izglītības sistēma ir nepareiza, un tagad kopā ar domubiedriem mēs attīstām Sirdsapziņas skolu, kura būs vērsta uz bērna individuālo intelekta un garīguma attīstību. Mēs ticam, ka Sirdsapziņas skola būs labs paraugs citām izglītības iestādēm, un ka nākotnē notiks pozitīvas pārmaiņas visās izglītības iestādēs. Tikai žēl to bērnu, kas šīs pārmaiņas nesagaidīs un iespējams kļūs garīgi slimi, ja viņu vecāki nebūs pietiekami spēcīgi, lai viņiem palīdzētu tikt galā ar dvēseles sāpēm.
Es sievietei iesaku bērnu vest uz alternatīvo izglītības iestādi, piemēram, Montesori bērnudārzu un pēc tam uz Montesori skolu, jo šī metodika vēro bērnu un piedāvā intelekta attīstības materiālus atbilstoši bērna sensoram periodam. Viss būs labi, ja tikai vecāki mīlēs savu bērnu bez nosacījumiem, palīdzēs viņam atklāt viņa talantus un atradīs izglītības iestādi, kur valda mīlestība nevis sacensība – kurš labāks.
Vecāku galvenā mācība ir iemācīties mīlēt bērnu un citus cilvēkus bez nosacījumiem, iepazīstot sava bērna un citu cilvēku dziļāko būtību.