Kāpēc man šajā dzīvē neizdodas izveidot patiesi tuvas attiecības ar draugiem? 28.06.2023
Zane jautā: Izskatīju iespējamās atbildes, tomēr īsti neatradu situāciju. Vēlējos jautāt, vai varētu būt pareizi izprasta mācība – nepieķerties?
Jau kopš agra vecuma man nav izdevies veidot attiecības ar draugiem paliekoši – uz ilgu laiku, vai arī ir izjūta, ka tās ir vienpusējas. Tagad domājot, tā noteikti bija pieķeršanās, jā, jo man katra šādas draudzības beigšanās bija sāpīga. Bet, es redzu lielu daļu atbildības vai pat kādreiz man šķita tas ir sods par savu neganto raksturu tolaik. Es nejauki izturējos pret tuvu draudzeni līdz 6. klasei (augstskolas laikā es nosūtīju viņai atvainošanos, kad ceļi krustojās, viņa gan neatbildēja, bet jutos sirdī rāmāk.) Līdzīgi bija ar vēl kādu agras bērnības draudzeni, kura pārcēlās uz ārzemēm. Katru reizi, kad viņa bija Latvijā, es meklēju kontaktu, līdz tas patiesi bija vienpusēji.
Tātad – patiešām, pieķeršanās un bailes mani nemīl, cik vismaz es izjūtu to. Ar šīm bailēm strādāju. Pakāpeniski.
Pirms kāda laika, man jau gribās teikt – manas “vainas” dēļ, kaut neglīts vārds, es sastrīdējos ar tuvu draudzeni, ja atklāti, nu tuvākas man nav/nebija. Sanāca strīds, un es noliku klausuli. Tas ir neglīts ieradums. Es nelepojos ar to. Mana emociju regulācija nav izcila. Pēc desmit minūtēm aizsūtīju atvainošanos, jo patiešām sapratu, cik nejauki. Tomēr draudzene bija dziļi, dziļi aizvainota. Viņa nesaprata, kā es tā varēju un reaģēja sāpju pilni. Saruna nevedās.
Nākamā dienā es uzrakstīju vēstuli, ka es rīkojos nejauki, un arī viņa droši vien kaut ko var paņemt no šī strīda. Tomēr ar to viss beidzās. Sanāca, ka gadiem ilga draudzība beidzās viena telefona zvana dēļ. Esmu zināmā mērā pārsteigta.
Gribu vai negribu, es jūtos vainīga, slikta, ka nemāku regulēt emocijas vienmēr. Ka man ir tāds asāks raksturs, tomēr.. es vienmēr esmu gatava piedot un nolīdzināt asumus. Man paliek tā izjūta, ka tuvākie cilvēki novēršas.
Varbūt gudri teiktu, ka tā ir bērnības trauma – mamma agrā vecumā devās prom, izšķīrās no tēva, tēvs arī ir ar raksturu un nesasniedzams, un skaidri izjūtu, ka jāmācās mīlēt. Vai tādēļ man šajā dzīvē neizdodas izveidot patiesi tuvas attiecības ar draugiem, lai es nepieķertos?
Un kā atbrīvoties no izjūtas, ka esmu pie šī visa vainīga? Ka esmu tik nelāga draudzene, kuru pamet?
Elvita Rudzāte atbild: Zanes viena no galvenajām neapgūtajām mācībām ir dusmas, kuras viņa izpauž ar domām un vārdiem. Vārdiem un domām piemīt enerģija. Ja tu domā dusmīgas domas un saki dusmīgus vārdus, tad tu vari pat cilvēku nogalināt. Tāpēc tik svarīgi kontrolēt savas domas un vārdus. Tāpēc Zanes draudzenes nespēj turpināt draudzību, jo Zanes vārdi nogalināja draudzību.
Tātad Zanes attiecības ar draudzenēm izjūk nevis pieķeršanās dēļ, bet Zanes dusmu dēļ. Dusmas ir skolotājs. Lai Zane izprastu mācības, kuras sniedz dusmas, ir jāanalizē strīdi ar draudzenēm un citiem cilvēkiem.
Zanei nav jājūtas vainīgai par to, ka nav vēl izpratusi savu dusmu sniegtās mācības, jo tieši tāpēc viņa ir nākusi iemiesojumā, lai kļūtu dzīves gudrāka. Zanei esošā situācija ir jāpieņem ar pazemību un atbildību. Citiem vārdiem sakot, viņai nav sevi jāvaino par notikušo, bet ir jāmācās no kļūdām, pieņemot, ka viss, kas ar mani notiek, ir absolūti taisnīgi.
Zanei neizdodas dzīvē izveidot patiesi tuvas attiecības ar draugiem, jo tuvas attiecības var būt tikai tad, ja tās balstās uz mīlestību. Ja attiecībās ir dusmas, tad attiecības agrāk vai vēlāk beidzas. Piedošana palīdz atbrīvot no negatīvās enerģijas un sliktajām atmiņām, bet piedošana nespēj izmainīt Zanes domāšanu un raksturu. Zanei ir pienācis laiks strādāt ar sevi, mācoties no savām dusmām un audzinot savu raksturu. Diemžēl viņai nav pietiekamas zināšanas, lai to izdarītu saviem spēkiem, tāpēc es iesaku Zanei piedalīties garīgās izaugsmes programmās, kur tiek skaidrotas neapgūtās mācības caur dzīves notikumiem.
Es varu ieteikt Zanei piedalīties Sokrata tautskolas programmā “DOMĀTĀJS” (lasīt informāciju par programmu šeit) un/vai piedalīties DVĒSELES MIERS programmās (skatīt aktuālo programmu piedāvājumu šeit).
Sirdsapziņas skola aicina pirmsskolas izglītības iestāžu vadītājus piedalīties pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmā “PIRMSSKOLAS VADĪTĀJU STRATĒĢISKĀS DOMĀŠANAS ATTĪSTĪBA” attālināti, 29.01.2025 Programmas mērķis: Attīstīt pirmsskolas izglītības iestāžu (PII) vadītāju stratēģiskās domāšanas kompetenci. Mērķa grupa: PII vadītāji un to vietnieki. Lasīt vairāk …
Sirdsapziņas skola aicina pirmsskolas izglītības iestāžu personālu piedalīties pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmā “CILVĒCISKĀS VĒRTĪBAS PIRMSSKOLĀ” attālināti Programmas mērķis: Attīstīt pirmsskolas izglītības iestāžu (PII) personāla kompetences cilvēciskajās vērtībās un cilvēciskajās īpašībās. Mērķa grupa: PII personāls. Programmas saturs: Vispārcilvēciskās Lasīt vairāk …