Viss skaistais, kas ielīksmo sirdi un dvēselē rada prieka gaviles, ir Garīgs.

    — Satja Sai Baba

    Visam, ko mēs darām – vai labu vai sliktu, vai apzināti vai neapzināti – seko rezultāts.Tādēļ darīt labu ir nepieciešamība – lai sekas būtu labas.

    — Satja Sai Baba

    Dzīve nav vienvirziena kustība. Mums jābūt gataviem gan dot, gan ņemt.

    — Satja Sai Baba

    Esiet labi, dariet labu, redziet labu. Tas arī ir ceļš pie Dieva.

    — Satja Sai Baba

    Dievišķo var sasniegt vienīgi, pārstājot izcelt citu un slēpt savas kļūdas.

    — Satja Sai Baba

    Dieva īstās mājas ir cilvēka sirds. Dievam nav dārgāka tempļa par cilvēka sirdi.

    — Satja Sai Baba

    Kad jums parādīsies Mīlestības spēks, jūs iegūsiet visus spēkus!

    — Satja Sai Baba

    Ne jau tas, kas zākā, apvaino, bet gan tas, ko mēs uzskatām par apvainojošu; tāpēc tevi neizaicina nekas cits kā paša uzskati.

    — Epiktēts

    Centies mainīt pasauli, kaut mazliet! Saskati būtisko un palīdzi citiem! Nekaitē! Vienmēr domā, kā vari būt noderīgs!

    — Ričards Brensons

    Mūsu laikmetā ceļš uz svētumu noteikti iet cauri darbības pasaulei.

    — Dags Hammarskjolds

    Ja vēlaties vienmēr būt laimīgi, lūdziet labklājību citiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja kādam iespējams palīdzēt, kādēļ lai es par to justos nelaimīgs?Ja kādam nav iespējams palīdzēt, ko līdz būt nelaimīgam?

    — Šantideva

    Neskrien pakaļ pagātnei un nepazaudē sevi nākotnē.Pagātnes vairs nav. Nākotne vēl nav pienākusi. Dzīve rit šeit un tagad.

    — Buda

    Meditācijai un medicīnai ir vienas saknes – tas, kas dziedē, kas tevi padara veselu un pilnīgu, ir medicīna, bet augstākā līmenī – meditācija.

    — Senindiešu gudrība

    Nezinot, cik patiesība tuvu, cilvēki to meklē tālumā – cik žēl! Viņi līdzinās tiem, kuri, ūdens vidū stāvot, kliedz aiz slāpēm.

    — Hakuins

    Nepietiek ar zināšanu, mums tā jālieto praksē. Nepietiek ar gribēšanu, mums ir jārīkojas.

    — J.V. Gēte

    Jo lielāks ir spēks, kas piekritis tev kalpot, jo lielāko godprātību tas prasa no tevis.

    — Sokrats

    Mūsu šaubas ir nodevēji un liek mums pazaudēt labo, ko mēs varētu iegūt, liekot mums baidīties mēģināt.

    — Šekspīrs

    Mēs esam tādēļ, ka Dievs ir.

    — Emānuels Svēdenborgs

    Cilvēka dzīves mērķis un nolūks ir vienojoša zināšana par Dievu.

    — Oldoss Hakslijs

    Jaunais cilvēks būs mistiķis – vai viņa nebūs vispār.

    — Karls Rāners

    Mieru tu iegūsi vienīgi tad, ja pats to sniegsi!

    — Marija fon Ēbnere Ešenbaha

    Katra diena ir laba diena.

    — Budistu sakāmvārds

    Nedzen upi, ļauj tai plūst.

    — Āzijas gudrība

    Tajā acumirklī, kurā tu sapratīsi, kas patiesībā esi, visi šīs pasaules noslēpumi tev būs kā atvērta grāmata.

    — Bhagavadgīta

    Naids nekad nenovērsīs naidu- vienīgi mīlestība var pārvarēt naidu.Tas ir mūžīgs likums.

    — Buda

    Esi mīlošs, esi laipns, ej labestības ceļu.

    — Buda

    Neizglītotie savās likstās parasti vaino citus; iesācēji – paši sevi; pilnīgi izglītotie nevaino nedz kādu citu, nedz arī paši sevi.

    — Epiktēts

    Nav grūti mīlēt labu cilvēku. Grūti mīlēt cilvēku tādu, kāds viņš ir.

    — Juris Rubenis

    Viss, kas tev dzīvē ir vajadzīgs, ir tevī. Tu ieklausies savā iekšējā balsī, lai nevajadzētu iztaujāt nevienu citu.

    — Jozefs Kiršners

    Dvēsele vienmēr redz, ar ko slimo miesa. Ķermenis ir dvēseles templis, par ko jārūpējas.

    — Hipokrāts

    Stāvot pie jūras un tikai tajā lūkojoties vien, to pārpeldēt nevar.

    — Rabindranats Tagore

    Labāk ir pieņemt nepareizus lēmumus nekā neizlemt neko, jo no savas rīcības kļūdām tu vari mācīties.

    — Jozefs Kiršners

    Visi šķēršļi un grūtības ir pakāpieni, pa kuriem mēs kāpjam augšā.

    — Fridrihs Nīče

    Iziet cauri pasaulei, nedarot sevi pilnīgāku, ir tas pats, kas iznākt no pirts netīram.

    — Ališers Navoji

    Cilvēks kļūst vesels, neslēpjot savas slimības, nevis izliekoties vesels.

    — Juris Rubenis

    Reizi dzīvē laime klaudzina pie ikviena cilvēka durvīm, taču bieži vien šajā laikā cilvēks sēž tuvējā krodziņā un nedzird tās klauvējienu.

    — Marks Tvens

    Prāts pieder pats sev, un tas spēj pārvērst elli par Debesīm, bet Debesis par elli.

    — Džons Miltons

    Dzīves māksla ir prasme gaidīt. Ar varu atplēsts pumpurs nekad īsti neuzplauks.

    — Zenta Mauriņa

    Lai kāds būtu jūsu darbs, veiciet to kā ziedojumu Dievam.

    — Satja Sai Baba

    Prāts ir vienīgais laimes vai nelaimes, verdzības vai brīvības cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Kad jūs uz kādu norādāt ar pirkstu, tad atcerieties, ka trīs pirksti ir vērsti pret jums pašiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja jūs citos atrodat trūkumus, tad ar trīskārt saasinātu uzmanību vērsieties pret saviem trūkumiem.

    — Satja Sai Baba

    Patiess garīgums ir prasme atrast savas kļūdas un tās izlabot.

    — Satja Sai Baba

    Gudrība un citas cēlas īpašības rodas tikai sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Mēs varam sasniegt atbrīvošanu, izpildot savus pasaulīgos pienākumus, bet tikai tad, ja mūsu prāts vienmēr paliks iegremdēts Dievišķajā.

    — Satja Sai Baba

    Laime nav mērķis, bet pienākuma pildīšanas dabīgas sekas.

    — Pauls Dāle

    Cilvēka laime – viņa griba.

    — Gēte

    Laime padara priecīgu, nelaime – gudru.

    — Latviešu sakāmvārds

    Pasaules dvēseli baro cilvēku laime. Un arī to nelaime, ļaunums vai skaudība. Īstenot savu Likteni ir cilvēka vienīgais, patiesais uzdevums.

    — Paulu Koelju

    Laimi nes mīlestība, nevis patiesība.

    — Juris Rubenis, Māris Subačs

    Tici un dari, sevi un pasauli. Dari laimi, un būs laime.

    — Rainis

    Augstākā gudrība un laime ir dievišķas kārtības izprašana un piemērošanās tai.

    — Edvarts Virza

    Cilvēks, kas domā tikai par sevi un meklē visur izdevīgumu, nevar būt laimīgs. Gribi dzīvot sev – dzīvo citiem!

    — Seneka

    Nemeklējiet laimi pasaulē, laime ir jūsos pašos, esiet uzticīgi sev.

    — Ērihs Marija Remarks

    Vēlēšanās kalpot vispārības labā jāpadara par dvēseles nepieciešamību, par priekšnoteikumu personiskajai laimei.

    — Antons Čehovs

    Laime ir ar tikumību apvienota labklājība.

    — Aristotelis

    Cilvēks vairo savu laimi par tik, par cik viņš dara laimīgus citus.

    — Bentams

    Labākais veids, kā atbrīvoties no ienaidnieka, ir apzināties, ka viņš nav tavs ienaidnieks.

    — Buda

    Dari to, kas nes svētību, nevis savā labā, bet tādēļ, lai visas Visuma būtnes darītu laimīgas.

    — Buda

    Bailes dzīvot un bailes mirt aizver laimei vārtus.

    — Drukpa Rinpoče

    Lietas rodas un atkal izzūd. Laimīgs ir tas, kas to vienkārši mierīgi vēro.

    — Buda

    Ja vēlies zināt savu nākotni, tad aplūko sevi tagadnē, jo tā ir cēlonis tavai nākotnei.

    — Buda

    Ceļš uz prieku ved caur laipnības izrādīšanu, spēcinot sirdi ar līdzcietību.

    — Buda

    Vislaimīgākais cilvēks ir tas, kas dāvā laimi vislielākajam cilvēku daudzumam.

    — Didro

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu sakāmvārds

    Nedzenies pēc laimes: tā vienmēr atrodas tevī pašā.

    — Pitagors

    Kurš ir laimīgs? – Tas, kura miesa ir vesela, gars mierīgs un izkopj savas dotības.

    — Taless

    Dzīve – tas ir ceļš mājup.

    — Melvils

    Lielā māksla dzīvot laimīgi slēpjas spējā dzīvot tagadnē.

    — Pitagors

    Dzīve gūst savu bagātību no pasaules, bet nozīmi no mīlestības.

    — Tagore

    Dzīvot vajag tā, lai nevajadzētu nāves baidīties un arī tās vēlēties.

    — Tolstojs

    Tur kur ir sirds, mīt arī laime.

    — Poļu sakāmvārds

    Īstu jēgu atminam, kad mūsu “es” kalpo mazajam “tu”, tuvcilvēkiem, un lielajam “Tu” – Dievam.

    — Zenta Mauriņa

    Laime ir ceļa redzējums. Laime ir perspektīva. Bet šim ceļam ir jēga tikai tad, ja tas ved uz kopību ar cilvēkiem, un domu un jūtu bagātību.

    — Saulcerīte Viese

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu gudrība

    Runā, ka pilnīgai laimei cilvēkam ir nepieciešamas tikai dažas lietas: kāds, kuru mīlēt, darbs, ko darīt, un kaut kas, uz ko cerēt.

    — Toms Bodets

    Skaistums nav ķermenī, to rada raksturs un šķīstība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēku bez rakstura nevar nosaukt par cilvēku. Viņš ir tikai dzīvnieks.

    — Satja Sai Baba

    Raksturs ir cilvēka patiesā rota, tā pazaudēšana ir visu viņa ciešanu un bēdu cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tāds, kuram ir stiprs raksturs.

    — Satja Sai Baba

    Īsts humānisms pastāv vienīgi domu, vārdu un rīcības saskaņā.

    — Satja Sai Baba

    Tas, kurš saglabā harmoniju savās domās, vārdos un darbos, ir Patiess Cilvēks.

    — Satja Sai Baba

    To, kurš ir izpratis Dieva vienoto dabu (bez duālisma), var uzskatīt par Patiesu Cilvēcisko būtni.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tas, kurš apzinās cilvēcei piemītošo Dievišķumu.

    — Satja Sai Baba

    Lai kādu ļaunumu tu otram nodarītu, tu to nodari vispirms sev.

    — Ričards Bahs

    Piepildi dzīvi ar to, ko vienmēr esi sapņojis darīt, un tev vairs neatliks laika justies slikti.

    — Ričards Bahs

    Izvairies no problēmām, un tu nekad tās nepārvarēsi.

    — Ričards Bahs

    Vēlies nākotni bez grūtībām? Kāpēc gan tu parādījies šajā laikā un telpā, ja nevēlies saskarties ar grūtībām?

    — Ričards Bahs

    Tava misija ir soļot pa gaismas taku, lai cik melna nakts valdītu visapkārt.

    — Ričards Bahs

    Tavas iedzimtās īpašības ir atkarīgas no jūtām, kādas tu turi savā sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Nekad nerunā nepatiesi vai ar mērķi kādu sāpināt.

    — Satja Sai Baba

    Mūsu raksturs atspoguļojas mūsu vārdos, uzvedībā un ikdienas darbos.

    — Satja Sai Baba

    Lai atbrīvotos no ego, ir jākontrolē savas pasaulīgās domas un jūtas.

    — Satja Sai Baba

    Dariet citiem to, ko vēlaties, lai citi darītu jums.

    — Satja Sai Baba

    Līdzjūtība ir patiesa dievlūdzēja raksturīgākā īpašība.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā īpašība, kas tiek gaidīta no dievbijīgā, ir iecietība.

    — Satja Sai Baba

    Lepnība un iedomība ir vispeļamākās īpašības.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēkam ir dota Dievišķā gudrība, lai viņš ieraudzītu savu patieso būtību.

    — Satja Sai Baba

    Galva ir slikto domu avots, sirds – cēlo domu avots.

    — Satja Sai Baba

    Nepietiek paziņot, ka jūs esat šķīsti. Tā būs taisnība, ja citi to teiks.

    — Satja Sai Baba

    Domu, vārdu un rīcības vienotība ir Patiesa Cilvēcība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēks var iekarot visu pasauli, kad viņa domas ir šķīstas.

    — Satja Sai Baba

    Tu neiemantosi cieņu, ja tavas domas būs pretrunā ar taviem vārdiem.

    — Satja Sai Baba

    Nekad savu domu nepārvērt rīcībā steigā.

    — Satja Sai Baba

    Sirdij ir jābūt tik mīkstai kā sviests. Prātam ir jābūt tik vēsam kā mēnesgaisma, un runai ir jābūt tik saldai kā medus.

    — Satja Sai Baba

    Prāta līdzsvars ir Patiesas Cilvēciskās būtnes galvenā pazīme.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēka svētums dara viņu labu.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā darbība, kurā cilvēkam jāiesaistās, ir kalpošana citiem cilvēkiem.

    — Satja Sai Baba

KARMAS LIKUMS. 1.daļa. Ievads 01.03.2019

Arvien biežāk mūsu sarunās, grāmatās un plašsaziņas līdzekļos dzirdams vārds “karma”. Vairumā gadījumu tas tiek lietots kā sinonīms vārdam “liktenis” un asociējas ar budisma reliģiju, no kurienes šis termins it kā būtu nācis. Ja ar mums notiek kaut kas slikts, tad parasti sakām: slikta karma. Retāk karmas jēdziens asociējas ar Visuma likumu.

Kāda tad ir šī jēdziena īstā nozīme?

Par šī likuma nozīmīgumu ļoti skaidri pateikts Iemīļotā Surijas 2011. gada 15. jūnija vēstījumā: “Šis likums tiešām ir galvenais šī Visuma likums, pamatlikums.” (1).

No cilvēciskā viedokļa mums ir ļoti grūti saprast šī likuma nozīmīgumu, tāpat kā mums ir grūti savā apziņā aptvert Visuma mērogus un bezgalību.

Pēc pēdējiem zinātnieku datiem mūsu Visumā ir vairāk nekā 50 000 miljardu galaktiku. Katrā galaktikā ir apmēram 100 miljardu zvaigžņu. Zinātnieki uzskata, ka katrai zvaigznei Visumā ir vismaz 2 planētas, kas riņķo ap to (2). Visos šajos pasauļu miljardos, kas eksistē mūsu Visumā, galvenais pamatlikums, pēc kura tās dzīvo, ir Karmas likums. Patiešām, lielākā cilvēces nelaime ir tā, ka vairums cilvēku nezina par šo tik svarīgo likumu, pēc kura dzīvo viss Visums. Tāpat arī skudra, būdama lielā Visuma daļiņa, nenojauš par likumiem, pēc kuriem viņa un mēs visi dzīvojam, bet tādēļ mēs nepārstājam būt tā daļiņa.

Daudzos savos vēstījumos Gudrības Valdoņi ir runājuši par Karmas likuma svarīgumu. Iemīļotā Surijas un Jēzus vēstījumos tas ir pateikts jo īpaši spilgti.

Iemīļotais Surija 2005. gada 23. jūnijā

“Ja zināšanas par Karmas likumu jeb Atmaksas likumu būtu plaši izplatītas Zemes cilvēku vidū un īpaši jaunatnes vidū, tad izdotos novērst daudzus cilvēku pārkāpumus, ko viņi izdara savas gara tumsības dēļ.

Karmas Likuma zināšana ir pirmais solis, kas nepieciešams jebkuram indivīdam, lai negrēkotu un darbotos pēc Dievišķajiem principiem savā dzīvē.

Tāpēc galvenais uzdevums tuvākajā laikā katram no jums būs iepazīstināt pēc iespējas lielāku cilvēku skaitu ar Karmas jeb Atmaksas likumu.

Vislabākais būs jūsu personīgais paraugs, ko jūs rādīsiet savam bērnam, savai ģimenei, saviem darba kolēģiem.”

 

Iemīļotais Jēzus 2013. gada 27. jūnijā

“Cilvēku paaudzes, kas savā apziņā aiziet no Dieva un necenšas iepazīt mūžīgo visuma Likumu, saviem pēcnācējiem rada sekas, kas ved uz pilnīgu degradāciju un netiklību. Un visu morāles normu pārkāpšana jau tiek uztverta kā norma.

Ja cilvēku paaudžu apziņā tiek izdzēstas zināšanas par Karmas likumu, tad katra nākamā paaudze arvien vairāk un vairāk noslīd bezdievībā un tikumiskā likuma pārkāpšanā. Jo cilvēki pārstājuši sajust sakarību starp tām nelaimēm, kas nāk pār viņiem, un viņu pašu rīcību, kas novedusi pie šīm nelaimēm.

Baznīcas institūts, kura uzdevums ir noturēt cilvēkus Dievišķā likuma rāmjos, zaudē savu nozīmi līdz ar to, ka cilvēki zaudē ticību un novēršas no tikumiskajiem ideāliem.”

Pēc būtības zināšana par Karmas likumu pašlaik ir ārkārtīgi aktuāla ne tikai katram no mums, atsevišķi ņemot, bet cilvēces evolūcijai kopumā. Tieši šī likuma neizpratnes dēļ cilvēce ir nonākusi pašreizējā nožēlojamajā stāvoklī – ideālu trūkumā, netikumībā un garīguma trūkumā.

 

Jēdziena “karma” interpretācija.

Karma joga kā ceļš, lai atbrīvotos no karmas.

Ielūkosimies vārdnīcās.

Wikipedia: “Karma (sanskritā: कर्म, kárman- “rīcība, darbība”; pāli: kamma) ir “rīcību” vai “darbību” apzīmējošs jēdziens Indijas izcelsmes reliģiski filozofiskajās mācībās – hinduismā, džainismā, budismā un sikhismā. Ar to apzīmē darbību, kas aizsāk cēloņu un seku ciklu. Šis ir viens no centrālajiem jēdzieniem indiešu reliģijās un filozofijā, Visuma Cēloņu un seku likums, saskaņā ar kuru cilvēka pareizie un grēcīgie darbi nosaka viņa likteni, ciešanas vai patīkamus pārdzīvojumus. Karma ir cēloņu un seku virknes pamatā, ko sauc par sansāru, un šis jēdziens tiek lietots, lai izprastu sakarības, kas ir ārpus vienas eksistences robežām. <…>

Karmas likums realizē cilvēka darbības sekas – kā pozitīva, tā arī negatīva rakstura, un tādējādi atklāj cilvēka atbildību par savu dzīvi, par visām ciešanām un patīkamajiem pārdzīvojumiem, ko tā viņam sniedz. Karmas likuma darbība aptver gan cilvēka iepriekšējās, gan nākamās dzīves” (5).

  1. Blavatskas Teozofijas vārdnīca sniedz mazliet citādu Karmas definīciju:

“Karma (sanskr.). Fiziski tā ir darbība; metafiziski – Atmaksas likums – Cēloņu un seku likums jeb Tikumiskā cēlonība… Tas ne soda, ne apbalvo, tas vienkārši ir vispārīgs Likums, kas nekļūdīgi un, varētu teikt, akli iedarbina visus citus likumus, kuri atvasina noteiktus rezultātus pa tiem atbilstošās cēlonības līnijām. Kad budisms māca, ka “ir gara grauds (katrai būtnei), kas vienīgais pārdzīvo nāvi un saglabājas pārceļojot jeb pārdzimstot, tad tas nozīmē, ka pēc katras Personības nepaliek nekas, izņemot tās radītos cēloņus; cēloņus, kuri pēc būtības ir neiznīkstoši, t.i. kurus nav iespējams aizvākt no Visuma, kamēr tie nav aizstāti ar savām likumīgajām sekām un, tā sakot, nav nomazgāti ar tām, un, ja tos dzīves laikā nav dzēsusi viņus radījusī personība ar atbilstošām sekām, tad tādi cēloņi seko pārdzimstošajam Ego un panāk viņu nākamajā iemiesojumā, kamēr pilnībā netiks nodibināta harmonija starp sekām un cēloņiem.” (6).

Karma nozīmē “darbība” vai “darbošanās”, citiem vārdiem šis likums tiek traktēts kā cēloņu un darbošanās rezultāta un tās seku likums. Svarīgi ievērot, ka Karma nav liktenis. Pastāv Brīvās gribas likums, un katrs cilvēks pats rada savu likteni, darbodamies pēc savas brīvās gribas. Saskaņā ar Vēdām: ja mēs sējam labo, mēs pļaujam labo; ja mēs sējam ļaunumu, tad mēs pļaujam ļaunumu. Karma ir visu mūsu darbību un to seku kopums kā šajā tā arī iepriekšējos iemiesojumos, kuri nosaka mūsu nākotni. Tiek uzskatīts, ka karmas iedarbību var pārvarēt ar darbību, kas nav piesaistīta šīs darbības augļiem.

Karmas jēdziens sakņojas agrajās Upanišadās, pēc kurām visas dzīvās būtnes ir atbildīgas par savu karmu – par savām darbībām un to sekām un par savu atbrīvošanos no dzimšanas un nāves riņķojuma, t.i. sansāras.

Ja mēs gribam sasniegt kaut kādus personīgus mērķus, tad mēs tiekam pakļauti Karmas iedarbībai un ar to sasaistām sevi. Upanišadās teikts, ka mēs varam atbrīvoties no karmas tikai, sociāli kalpojot, veicot nesavtīgu darbību. Grāmatā “Indijas filozofija” skaidrots: “Kamēr jūs tā dzīvojat [nesavtīgi darbojoties], nav veida, kā karma varētu jūs sasaistīt.” Tas, kas mūs piesaista dzimšanu un nāvju ķēdei, tā nav darbība kā tāda, bet tieši egoistiska darbība. Laikmetā, kad indivīds vienmēr bija gatavs atbildības nastu par savu uzvedību uzvelt providencei, zvaigznēm vai kādām citām būtnēm, karmas doktrīna apliecina, ka “cilvēks pats sevi sasaista ar sevi pašu kā putns saista sevi ar ligzdu.” Mūs nomāc nevis tumšs liktenis, bet mūsu pašu pagātne. Mēs neesam mūsu vajātāja likteņa upuri. Ciešanas ir maksa par grēkiem.” (7).

Vienu no pirmajiem Karmas likuma dramatiskajiem aprakstiem var atrast “Bhagavatgītā”, kas ir daļa no eposa “Mahābhārata”. Ardžuna, viens no galvenajiem eposa varoņiem, gatavodamies kaujai, apjēdz, ka viņa pretinieku rindās ir viņa ģimenes locekļi, viņa skolotāji un padomdevēji. Apmulsumā Ardžuna nolemj nepiedalīties kaujā. Krišna, būdams viņa ratu vedēja lomā, citu lietu starpā izskaidro Ardžunam jēdzienu “pienākums” un pārliecina viņu, ka viņa pienākums ir cīnīties priekšā stāvošajā kaujā. (5).

Krišna sniedz Ardžunam arī mācību par Karma jogu jeb pareizu darbošanos, kas atbrīvo no karmas.

“Tas, kas uzticīgi kalpo Dievam, jau šajā dzīvē atbrīvojas no labo un slikto darbu sekām. Tāpēc velti dzīvi jogai, kas ir visas darbošanās pilnība.

Kalpojot Dievam, lielie gudrie un uzticīgie nomet savas darbības seku nastu materiālajā pasaulē. Tā viņi izraujas no dzimšanu un nāvju riņķojuma un sasniedz Dieva mājokļus, kur nav ciešanu.

To, kas paliek nesatricināms, kad izcieš trejādas ciešanas, kas nesajūsminās, kad pie viņa atnāk laime, un kas ir atsvabinājies no piesaistēm, bailēm un dusmām, sauc par gudro, kas savaldījis savu prātu.

Tam, kas, dzīvodams materiālajā pasaulē, ir brīvs no pasaulīgajām piesaistēm, kas ne pārāk priecājas, kad ar viņu notiek kaut kas labs, un neļaunojas, kad gadās kaut kas slikts, tam ir pilnīgas zināšanas.

Tu vari izpildīt tev noteiktos pienākumus, bet tev nav tiesību tīksmināties par sava darba augļiem. Nekad nedomā, ka tavas darbības rezultāts ir atkarīgs no tevis, tomēr neatsakies no savu pienākumu pildīšanas.

Ak, Ardžuna, izpildi savu pienākumu nesatricināmi mierīgi, bez pieķeršanās, neraizējoties par uzvaru vai sakāvi. Šādu prasmi valdīt pār sevi sauc par jogu.”

Turpinājumā Krišna saka ļoti svarīgus vārdus par to, ka īstu darbību, kas brīva no karmas, var realizēt tikai, ja tā ir upuris vai veltījums Dievam. Krišna runā par sākotnējo upurēšanas jēgu Dievam, kas vēlāk tika pazaudēta. Patiešām, kamēr mēs atrodamies šajā blīvajā fiziskajā pasaulē, mūsu vislielākais upuris var būt tad, kad mēs visus savu darbus un pat domas un jūtas veltām Dievam un darām tos Dievam, tātad pilnībā veltām savu dzīvi Dievam.

“Visus pienākumus vajag izpildīt kā upurēšanu Kungam Višnu, citādi tie piekaļ cilvēku materiālajai pasaulei. Tālab, dēls Kunti, izpildi savu pienākumu par prieku Višnu, un tu uz visiem laikiem atbrīvosies no materiālās verdzības.”

Krišna apraksta arī īstu karma jogu, kas savā darbībā sasniedzis apgaismību.

“Tam, kas darbojas, netiecoties baudīt sava darba augļus, piemīt visa zināšanu pilnība. Par tādu cilvēku gudrie saka, ka visas viņa darbības sekas sadegušas pilnīgās zināšanas ugunī.

Brīvs no piesaistes sava darba augļiem, vienmēr apmierināts un neatkarīgs, viņš neizdara karmiskas darbības, kaut arī strādā, rokas nenolaizdams.

Kad cilvēks, kam ir dievišķa apziņa, redz, dzird, jūt, sajūt smaržas, ēd, staigā, guļ vai elpo, viņš vienmēr zina, ka pats neko nedara. Viņš zina: kad viņš sarunājas, iztukšo zarnas vai piepilda kuņģi, atver vai aizver acis, tad vienkārši materiālās maņas mijiedarbojas ar uztveres objektiem, bet viņš pats nav saistīts ar visu to.

Tāpat kā ūdens nesamērcē lotosa lapu, grēks nekad neaptraipa to, kas izpilda savu pienākumu bez pieķeršanās sava darba augļiem, ziedodams tos Augstākajam Kungam.

Pilnīgs jogs saskata Mani visās dzīvajās būtnēs, bet visas dzīvās būtnes viņš redz Manī. Patiešām, dvēsele, kas apzinājusies sevi, visur redz Mani, vienoto Augstāko Kungu.

Tas, kas redz Mani visā esošajā un visu esošo redz Manī, nekad Mani nezaudēs, un nekad viņš nebūs zudis Man.” (8).

  1. Blavatska darbā “Karma jeb Cēloņu un seku likums” arī apraksta karma jogu kā atbrīvošanās ceļu no karmas.

“Pašaizliedzīga darbība bez domām par sevi izraisa cilvēka iekšējo izaugsmi, nesavtīgums attīra viņa sirdi; tādējādi tiek izpildīti divi šķietami nesavienojami pareizas dzīves nosacījumi: darbība un vēlmju neesamība.

Nesavtīga darbība, aizstājot mūsu personīgās intereses ar kopējām interesēm, pamazām ļauj mums nonākt pie mūsu “es” identificēšanas ar visiem un pie atbrīvošanās.

Attīrīšanās ceļš no egoisma sanskritā tiek dēvēts par “karma jogu”, no karma – darbība un joga – vienotība. Tas vienādi ved uz sirds attīrīšanos, vai cilvēks iet pa “gudrības taku” vai “reliģisko jūtu taku”, un prasa, lai cilvēks labprāt izpildītu savu pienākumu, kurā izpaužas viņa Karma. Šāda rāma sava pienākuma izpildīšana bez kurnēšanas, kas izpaužas kā nesavtīga darbība, ir vienīgā laimes atslēga uz zemes. Tā nomierina un stiprina mūsu garu, aizvācot vismokošāko no visām raizēm: domas par sevi. Tikai aprimušā garā atklājas patiesība. Tā atspoguļojas viņa dzīlēs kā debesis atspoguļojas klusa kalnu ezera gaišajos ūdeņos.” (9).

  1. Blavatska runā arī par to, ka karmas radīšanas process un atbrīvošanās no tās ir neizbēgami un likumsakarīgi cilvēka dvēseles evolūcijas posmi. Nākamajās nodaļās mēs redzēsim, ka tas ļoti saskan ar izpratni, ko Gudrības Valdoņi dod vēstījumos ar T. Mikušinas starpniecību, kur karma raksturota kā “skolotājs” mūsu dvēseļu attīstībā.
  2. Blavatska raksta: “Savas zemes eksistences rītausmā cilvēks alkatīgi tver sev visu, ko vien var sagrābt, visu, ko vien kāro viņa stihiskās alkas pēc dzīves. Ar to sākas cilvēka dzīves mācības. Viņš ir nostājies uz “Iziešanas ceļa”, kā senajās hindu mācībās dēvē cilvēka evolucionārā ceļa sākumu. Šajā ceļa sākumā cilvēks sevi identificē ar savu ārējo formu, ar savu ķermeni, un tas ir vajadzīgs tāpēc, ka rupjie, skaudrie pieskārieni no ārienes ir nepieciešami, lai pamodinātu snaudošo bērnišķīgā cilvēka apziņu, iekvēlinātu apziņas dzirksti par spožu liesmu. Lai skaidri sajustu savu “es”, lai atdalītu viņu kā sevis apzināšanās centru no pārējā Visuma, tam arī ir vajadzīgās tās ķermeņa robežas, kas ieslēdz sevī vispārējās dzīvības daļiņu, ko mēs sajūtam kā savu personību. Šī dzīvības ierobežošana, tās iestumšana mūsu personības šaurajās šķautnēs arī ir egoisms. “Iziešanas ceļā” egoisms ir nepieciešams: tas rada vēlmes, vēlmes izraisa darbību, bet darbojoties cilvēks aug. Sākumā cilvēks vēlas tikai priekš sevis, vēlāk viņa egoisms paplašinās un iekļauj savās robežās vispirms savu ģimeni, tad savu cilti, tautu, valsti. Šajās paplašinātajās robežās cilvēks joprojām tiecas ņemt sev, savai ģimenei, savai tautai pēc iespējas vairāk no dabas un pārējiem cilvēkiem, un tas turpinās tik ilgi, kamēr viņa dvēsele nebūs piesātinājusies un vairāk ņemt vairs negribēs. “Iziešanas ceļš” ar to arī beidzas. Tas sāk griezties atpakaļ, un cilvēks nostājas uz “Atgriešanās ceļa”, uz kura beidzas viņa vēlēšanās ņemt, un rodas tikpat kategoriska vajadzība atdot visu, atdot atpakaļ visu, ko viņš ir ņēmis no pasaules, no dabas un cilvēkiem. Bez šādas atdošanas nevar tikt atjaunots izjauktais līdzsvars, nevar tikt nodibināts taisnīgums, uz kura balstās visas pasaules.

“Iziešanas ceļā” cilvēks rada savu karmu. Viņš alkatīgi cenšas dabūt tās vai citas lietas, viņš piepūlas, sasprindzina savu gribu, vēlmju dzīts, virzās uz priekšu, taču tiklīdz viņš iegūst savu vēlmju priekšmetu, vēlēšanos nomaina vienaldzība un vilšanās, iegūtais vairs neapmierina, un viņš tikpat alkatīgi sāk dzīties pēc jaunām lietām.” (9).

 

Lekciju sagatavoja Žanna Novičeva

 

Literatūras saraksts

 

  1. Mikušina “Gudrības Vārds 3” izd. Sol Vita
  2. Наша-вселенная.рф [Электронный ресурс] /Количество галактик во вселенной. – Электрон. дан. – Режим доступа: http://vsellennaya.ru/uncategorized/kolichestvo-galaktik-vo-vselennoy.html/, свободный. – Загл. с экрана.
  3. Mikušina “Gudrības Vārds 1” izd. Sol Vita
  4. Mikušina “Gudrības Vārds 7” izd. Sol Vita
  5. Википедия [Электронный ресурс] /Карма. – Электрон. дан. – Режим доступа: http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%BC%D0%B0, свободный. – Загл. с экрана.
  6. Энциклопедии & Словари [Электронный ресурс] / Теософский словарь Е.П. Блаватской. Карма. – Электрон. дан. – Режим доступа: http://enc-dic.com/theosophy/Karma-1350/, свободный. – Загл. с экрана.
  7. Духовные и священные писания [Электронный ресурс] / Сарвепалли Радхакришнан. Индийская Философия. – Электрон. дан. – Режим доступа: http://scriptures.ru/indiyskaya_filosofiyahtm, свободный. – Загл. с экрана.
  8. Электронная библиотека ModernLib.ru [Электронный ресурс] / Бхагават-гита как она есть. – Электрон. дан. – Режим доступа: http://modernlib.ru/books/bhaktivedanta_svami/bhagavatgita_kak_ona_est/read/, свободный. – Загл. с экрана.
  9. Шамбала [Электронный ресурс] / Е.П. Блаватская. Карма или Закон причин и последствий. – Электрон. дан. – Режим доступа: http://www.myshambhala.com/books/blavatsky/Blavatskaya_Karma.htm, свободный. – Загл. с экрана.

Tulkoja Lauma Ērgle

Avots: http://sirius-riga.lv/Dzives%20Etikas%20universitate.html