Agnese jautā: Pastāstiet, lūdzu, kas ir iecietība pret citu cilvēku vājībām, trūkumiem? Kā tas izpaužas praksē? Jautāju, tāpēc, ka man šīs īpašības trūkumu nospoguļoja viens cilvēks un, esot godīgai pret sevi, saprotu, ka esmu neiecietīga gan pret savām vājībām, gan arī pret citu cilvēku vājībām. Es vēlos šo labot. Kā lai iemācās būt iecietīgai? Ko darīt brīžos, kad saprotu, ka trūkst man iecietības pret sevi vai pret kādu citu cilvēku?
Elvita Rudzāte atbild: Iecietība ir sapratne un cieņa pret īpatnējo un atšķirīgo citos cilvēkos, arī pret viņu trūkumiem un slikto īpašību izpausmēm, kā arī citu paveiktā darba kvalitāti. Iecietības pamatā ir draudzīgums, labsirdīgums un mīlestība pret visiem.
Attiecībās ar dažādu tautu un valstu pārstāvjiem iecietība ir jo svarīgāka, un tā nozīmē saprast un cienīt mūsu pasaules bagātīgās un daudzveidīgās kultūras, ļoti dažādo cilvēku pašizteiksmi un cilvēka individualitātes izpausmes, kā arī pieņemt tās un pareizi izprast. Iecietība ir harmonija daudzveidībā. Iecietība ir tikumiska pozīcija, kas sniedz iespēju sasniegt mieru un veicina kultūras vērtību apmaiņu, jo miera kultūra pretstatā kara nekultūrālībai un barbarismam ir tas, pēc kā alkst cilvēki un kā tik ļoti pietrūkst modernajai civilizācijai uz Zemes.
Iecietība attīstās, ja veidojas izpratne par dažādo. Savukārt izpratni par dažādo var attīstīt, tikai iepazīstinot ar dažādo. Tomēr ir jābūt ļoti uzmanīgiem dažādības skaidrošanā, jo tas var radīt arī negatīvas sekas. Piemēram, mums ir jābūt iecietīgiem pret homoseksuālistiem, izprotot, kāpēc cilvēks ir kļuvis par homoseksuāli, un sniedzot palīdzību, lai atbrīvotos no šā netikuma. Taču iecietībai pret negatīvo nevajag ļaut pāraugt negatīvo īpašību vai parādību atbalstā. Atbalstot homoseksuālismu, tas sāk izplatīties, jo tiek uztverts par dzīves normu.
Cits piemērs: mums ir jābūt iecietīgiem pret skolēnu, kas sācis lietot narkotikas, izprotot, kāpēc tā ir noticis, un sniedzot palīdzību, lai skolēns atbrīvotos no narkotiku atkarības. Atbalstot kādas narkotikas, piemēram, marihuānu, skolēnam tiek pateikts, ka narkotikas nav kaitīgas, kas rada skolēnos neizpratni, kāpēc tad tās ir aizliegtas? Tas pats sakāms par cigaretēm. Grūti cīnīties par to, lai skolēni nesmēķētu, ja viņi mājās to dara kopā ar vecākiem. Mums ir jābūt iecietīgiem, izprotot viņu problēmu dziļāk, bet tas nenozīmē, ka mums ir jāatļauj skolēnam smēķēt.
Iecietība vislabāk attīstās, ceļojot pa pasauli un iepazīstot dažādus cilvēkus, iepazīstot dažādas kultūras un dzīves veidus. Jo vairāk cilvēks ir redzējis, jo iecietīgāks viņš spēj būt pret dažādo un atšķirīgo. Tāpēc ceļojumu nodrošināšana, iepazīstot Latvijas visus nostūrīšus, kaimiņvalstis un visas citas valstis, ir ļoti audzinošs faktors. Par laimi ceļošanas kultūra ir sākusi attīstīties arī Latvijā un citās valstīs, kas vieš cerību, ka cilvēki kļūs cits pret citu arvien iecietīgāki.
Psihologi apgalvo, ka attieksmi pret citiem cilvēkiem un visu atšķirīgo nosaka daudz dažādu faktoru, sākot ar audzināšanu un beidzot ar garastāvokli konkrētajā brīdī.
Cilvēki iecietīgi izturas pret to, ko saprot, bet ļoti neiecietīgi pret to, ko nesaprot, jo viņiem ir bail no nezināmā. Iekšēji viņi jūtas droši, ja spēj saprast, bet ļoti slikti brīžos, ja nesaprot, kas notiek. Tāpēc nepārmetīsim tiem, kuri ir neiecietīgi pret citādo, jo viņi vienkārši šo citādo nespēj izprast, jo cilvēkiem ir ļoti dažāds apziņas līmenis. Jo augstāks apziņas līmenis, jo cilvēks ir iecietīgāks pret citādo.
Sociālais uzņēmums “DVĒSELES MIERS” aicina piedalīties onkoloģiskos slimniekus (pieaugušos) psihosociālās rehabilitācijas programmas “Per aspera ad astra” septiņu nodarbību ciklā “JŪTAS UN EMOCIJAS”, 25.07. – 05.09.2024. “Per aspera ad astra” tulkojumā no latīņu valodas – “Caur ērkšķiem Lasīt vairāk …
Sokrata tautskola aicina piedalīties BRĪVDABAS PIEDOŠANAS RETRĪTĀ, 2024.gada 27.jūlijs, plkst.11.00-17.00, Sevis izzināšanas un harmonizēšanas parkā, Siguldas pagastā, Siguldas novadā. Vislielākais vezums, ko cilvēks nes, ir aizvainojumu vezums. Aizvainojumus iespējams atbrīvot tikai izprotot katra aizvainojuma sniegto mācību, jo Lasīt vairāk …