Ko nozīmē loģiskās un emocionālās domāšanas līdzsvarošana? 15.09.2015
Līga jautā: Klausoties Piedošanas mācības 19. e-semināru (Dzīves jēga) , manu uzmanību pievēra Jūsu teiktais par domāšanu: ka loģiskai un emocionālajai (intuitīvā) jābūt līdzsvarā. Loģisko domāšanu tā kā varu sev definēt, vai varat paskaidrot par emocionālo (intuitīvo) domāšanu – vai tā ir intuīcija? Ko jūs domājāt ar to, ka jābūt līdzsvarā? Un vai, reaģējot uz kādu ikdienas situāciju, piemēram strīdu, jādomā loģiski kā uzvesties tajā brīdī vai jāsajūt emocionāli kā pareizi strīdēties (vai jādomā reizē loģiski un emocionāli)? Vai arī, kādos brīžos tad jādomā loģiski un kādos brīžos emocionāli? Kādas ir atšķirības starp šīm abām domāšanām? Ja es ikdienā kādā situācijā mēģinu reaģēt un rīkoties pēc Jūsu dotajiem padomiem, tad es tajā brīdī reaģēju loģiski vai emocionāli?
Elvita Rudzāte atbild: Domāšanai ir divas daļas: viena-loģiskā jeb racionālā, otra-emocionālā jeb intuitīvā. Tām jābūt līdzsvarā. Domas dotas tālab, lai koriģētu jūtas atbilstoši laikam, kurā šobrīd dzīvojam.
Ja cilvēks iet apzinātu garīgās attīstības ceļu, tad viņš uz ārējā vidē notiekošo spēj skatīties līdzsvaroti. Ko tas nozīmē? Tas nozīmē, ka viņš uz notiekošos spēj paskatīties gan ar jūtām, gan ar prātu līdzsvaroti, nepārspīlējot nevienu no pusēm. Piemēram, kad es sestdienas rītā braucu pa Vidzemes šoseju uz Rīgu, es redzēju, ka deg veca koka māja. Es biju ievērojusi, ka šajā mājā dzīvoja ģimene ar maziem bērniem. Es redzēju, ka blakus degošai mājai bija izkārta uz striķa izmazgāta veļa, redzēju ugunsdzēsējus, ātro palīdzību, ģimenei tika sniegta palīdzība. Sākumā man bija ļoti žēl šīs ģimenes, es jutu viņiem līdzi. pat asaras saskrēja acīs (tās bija emocijas, daļa no manas domāšanas), bet tad es sāku domāt, ka varbūt Dievs gribēja šai ģimenei iedot labākus dzīves apstākļus, un tāpēc notika nelaimes gadījums, lai ģimene varētu sākt jaunu dzīvi (tā bija manas domāšanas loģiskā jeb racionālā daļa) un es nomierinājos, jo saskatīju sliktajā pozitīvo pusi.
Tātad, lai loģiskā un emocionālā domāšana būtu līdzsvarā, mums ir jāprot uz visiem notikumiem paskatīties no abu domāšanu puses. Ja es būtu uz notiekošo paskatījusies vienaldzīgi, tikai domājot racionāli, ka pašvaldība ģimenei palīdzēs, tad manī darbotos tikai viena domāšanas daļa – racionālā.
Cits piemērs, Japānā bija eksperimentāla programma bērniem, kad viņiem jau ļoti agri sāka mācīt IT tehnoloģijas, programmēšanu utt., lai attīstītu viņos ļoti spēcīgu šo kompetenci. Bērni ļoti ar to aizrāvās, kļuva patiešām ģeniāli IT jomā, bet viņi paši kļuva kā roboti, vienaldzīgi pret sāpēm, viņi zaudēja emocijas. Cik man zināms šis eksperiments tika pārtraukts, jo japāņi saprata, cik tas ir bīstami attīstīt bērnos tikai loģisko pusi, neattīstot emocionālo pusi.
Ja cilvēks uz notiekošo skatās tikai no emocionālās puses, tad viņš neprot negatīvu situāciju mierīgi atrisināt vai pārspīlē pozitīvu situāciju, kas arī pēc laika rada negatīvas sekas. Tāpēc ir tik svarīgi abas domāšanas puses līdzsvarot, bet lai to varētu izdarīt, ir JĀMĀCĀS, GARĪGI JĀATTĪSTĀS.
Sokrata tautskola aicina piedalīties Elvitas Rudzātes vadītā atbalsta grupā “Dzīves analīzes un neapgūto mācību stundu noteikšanas prakse”, attālināti ZOOM platformā. Dalībniekiem būs iespēja: Iepazīties ar dažādu dzīves problēmu, tanī skaitā slimību izveidošanās cēloņiem. Veikt dzīves analīzi, Lasīt vairāk …
Sociālais uzņēmums “DVĒSELES MIERS” aicina piedalīties sevis dziedināšanas programmā “GARĪGĀ PRAKSE – MANA IKDIENA” attālināti, reizi nedēļā, ceturtdienās, no 2025.g. 8. maija līdz 19. jūnijam, plkst.19.00-21.00. Vislabākais palīgs cilvēkam ir cilvēks pats sev. Ikdienā strādājot ar sevi, Lasīt vairāk …
Sokrata tautskola aicina piedalīties Artas Skudras-Štarkas vadītajā atbalsta grupā “Attiecību uzlabošana ģimenē un Dzīves mācības” (vakara grupa) – 14., 21., 28.maijs, 04., 11., 18.un 25.jūnijs, no plkst.19.00 – 21.00, Zoom platformā Mēs visi esam dažāda veida attiecībās Lasīt vairāk …