Sanita jautā: Ko nozīmē tas, ka ir vēlme visus negodīgos, nepareizos pārmācīt? Varētu salīdzināt ar bērniem- ja redzi, ka kāds dara kaut ko negodīgu, aizliegtu, tad jūti vēlēšanos iet viņu nosūdzēt, lai viņš saņemtu sodu. Kur ir robeža starp “nosūdzēšanu” un nelikšanos ne zinis, ja redzi pārkāpumus?
Elvita Rudzāte atbild: Ja ir vēlēšanās citus pārmācīt, iekšēji izjūtot dusmas, tad tā ir vēlēšanās atriebties, kas ir ļoti slikta negatīva īpašība un nevienai pusēm nedod nekādu labumu, jo nevienu nav iespējams pārmācīt.
Ja tiek novilktas robežas, kuras tiek pārkāptas, tad sods pienākas tāds kāds tas ir noteikts, nosakot robežas. Šādā gadījumā pārmācīšana izpaužas caur to, ka cilvēks piedzīvo sekas par kurām iepriekš tika brīdināts.
Ja kāds rīkojas negodīgi, pārkāpjot noteikumus, tad vispirms viņš ir jābrīdina par sekām, kas iestāsies, ja viņš tādu rīcību turpinās, dodot iespēju cilvēkam izdarīt pareizo izvēli un turpmāk kļūdu neatkārtot. Ja cilvēks ignorē aizrādījumu un turpina būt negodīgs, pārkāpjot noteikumus, tad viņam ir jāsaņem sods kāds tas tika noteikts brīdinājuma laikā. Tā nav sūdzēšanās, bet gan negodprātīgas rīcības apturēšana.
Ja cilvēki izliekas neredzam negodprātīgu rīcību, tad viņi ir līdzatbildīgi notiekošajā un sodu saņems kopā ar negodīgajiem cilvēkiem. Piemēram, ja tu redzi, ka kāds valstī zog naudu un tu uz to vienaldzīgi noskaties, tad tu nevari cerēt, ka valstij būs pietiekami naudas visām vajadzībām un visiem valsts iedzīvotājiem kopā nāksies piedzīvot ekonomiskās problēmas, kas skars ne tikai nabadzīgākos, bet arī bagātos, jo no viņiem tiks prasīts arvien vairāk, lai dzēstu iztrūkumu. Respektīvi, tas, ka mūsu valstij ir “plāns maciņš” ir sekas sabiedrības zemajam kolektīvajam apziņas līmenim, kuru nav iespējams celt, ignorējot problēmas cēloņus.
Sirdsapziņas skola aicina pirmsskolas izglītības iestāžu vadītājus piedalīties pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmā “PIRMSSKOLAS PERSONĀLA VADĪŠANA” attālināti, 14.03.2025 Programmas mērķis: Attīstīt pirmsskolas izglītības iestāžu vadītāju personāla vadīšanas kompetenci. Mērķa grupa: Izglītības iestāžu vadītāji un to vietnieki. Programmas saturs: Lasīt vairāk …