Viss skaistais, kas ielīksmo sirdi un dvēselē rada prieka gaviles, ir Garīgs.

    — Satja Sai Baba

    Visam, ko mēs darām – vai labu vai sliktu, vai apzināti vai neapzināti – seko rezultāts.Tādēļ darīt labu ir nepieciešamība – lai sekas būtu labas.

    — Satja Sai Baba

    Dzīve nav vienvirziena kustība. Mums jābūt gataviem gan dot, gan ņemt.

    — Satja Sai Baba

    Esiet labi, dariet labu, redziet labu. Tas arī ir ceļš pie Dieva.

    — Satja Sai Baba

    Dievišķo var sasniegt vienīgi, pārstājot izcelt citu un slēpt savas kļūdas.

    — Satja Sai Baba

    Dieva īstās mājas ir cilvēka sirds. Dievam nav dārgāka tempļa par cilvēka sirdi.

    — Satja Sai Baba

    Kad jums parādīsies Mīlestības spēks, jūs iegūsiet visus spēkus!

    — Satja Sai Baba

    Ne jau tas, kas zākā, apvaino, bet gan tas, ko mēs uzskatām par apvainojošu; tāpēc tevi neizaicina nekas cits kā paša uzskati.

    — Epiktēts

    Centies mainīt pasauli, kaut mazliet! Saskati būtisko un palīdzi citiem! Nekaitē! Vienmēr domā, kā vari būt noderīgs!

    — Ričards Brensons

    Mūsu laikmetā ceļš uz svētumu noteikti iet cauri darbības pasaulei.

    — Dags Hammarskjolds

    Ja vēlaties vienmēr būt laimīgi, lūdziet labklājību citiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja kādam iespējams palīdzēt, kādēļ lai es par to justos nelaimīgs?Ja kādam nav iespējams palīdzēt, ko līdz būt nelaimīgam?

    — Šantideva

    Neskrien pakaļ pagātnei un nepazaudē sevi nākotnē.Pagātnes vairs nav. Nākotne vēl nav pienākusi. Dzīve rit šeit un tagad.

    — Buda

    Meditācijai un medicīnai ir vienas saknes – tas, kas dziedē, kas tevi padara veselu un pilnīgu, ir medicīna, bet augstākā līmenī – meditācija.

    — Senindiešu gudrība

    Nezinot, cik patiesība tuvu, cilvēki to meklē tālumā – cik žēl! Viņi līdzinās tiem, kuri, ūdens vidū stāvot, kliedz aiz slāpēm.

    — Hakuins

    Nepietiek ar zināšanu, mums tā jālieto praksē. Nepietiek ar gribēšanu, mums ir jārīkojas.

    — J.V. Gēte

    Jo lielāks ir spēks, kas piekritis tev kalpot, jo lielāko godprātību tas prasa no tevis.

    — Sokrats

    Mūsu šaubas ir nodevēji un liek mums pazaudēt labo, ko mēs varētu iegūt, liekot mums baidīties mēģināt.

    — Šekspīrs

    Mēs esam tādēļ, ka Dievs ir.

    — Emānuels Svēdenborgs

    Cilvēka dzīves mērķis un nolūks ir vienojoša zināšana par Dievu.

    — Oldoss Hakslijs

    Jaunais cilvēks būs mistiķis – vai viņa nebūs vispār.

    — Karls Rāners

    Mieru tu iegūsi vienīgi tad, ja pats to sniegsi!

    — Marija fon Ēbnere Ešenbaha

    Katra diena ir laba diena.

    — Budistu sakāmvārds

    Nedzen upi, ļauj tai plūst.

    — Āzijas gudrība

    Tajā acumirklī, kurā tu sapratīsi, kas patiesībā esi, visi šīs pasaules noslēpumi tev būs kā atvērta grāmata.

    — Bhagavadgīta

    Naids nekad nenovērsīs naidu- vienīgi mīlestība var pārvarēt naidu.Tas ir mūžīgs likums.

    — Buda

    Esi mīlošs, esi laipns, ej labestības ceļu.

    — Buda

    Neizglītotie savās likstās parasti vaino citus; iesācēji – paši sevi; pilnīgi izglītotie nevaino nedz kādu citu, nedz arī paši sevi.

    — Epiktēts

    Nav grūti mīlēt labu cilvēku. Grūti mīlēt cilvēku tādu, kāds viņš ir.

    — Juris Rubenis

    Viss, kas tev dzīvē ir vajadzīgs, ir tevī. Tu ieklausies savā iekšējā balsī, lai nevajadzētu iztaujāt nevienu citu.

    — Jozefs Kiršners

    Dvēsele vienmēr redz, ar ko slimo miesa. Ķermenis ir dvēseles templis, par ko jārūpējas.

    — Hipokrāts

    Stāvot pie jūras un tikai tajā lūkojoties vien, to pārpeldēt nevar.

    — Rabindranats Tagore

    Labāk ir pieņemt nepareizus lēmumus nekā neizlemt neko, jo no savas rīcības kļūdām tu vari mācīties.

    — Jozefs Kiršners

    Visi šķēršļi un grūtības ir pakāpieni, pa kuriem mēs kāpjam augšā.

    — Fridrihs Nīče

    Iziet cauri pasaulei, nedarot sevi pilnīgāku, ir tas pats, kas iznākt no pirts netīram.

    — Ališers Navoji

    Cilvēks kļūst vesels, neslēpjot savas slimības, nevis izliekoties vesels.

    — Juris Rubenis

    Reizi dzīvē laime klaudzina pie ikviena cilvēka durvīm, taču bieži vien šajā laikā cilvēks sēž tuvējā krodziņā un nedzird tās klauvējienu.

    — Marks Tvens

    Prāts pieder pats sev, un tas spēj pārvērst elli par Debesīm, bet Debesis par elli.

    — Džons Miltons

    Dzīves māksla ir prasme gaidīt. Ar varu atplēsts pumpurs nekad īsti neuzplauks.

    — Zenta Mauriņa

    Lai kāds būtu jūsu darbs, veiciet to kā ziedojumu Dievam.

    — Satja Sai Baba

    Prāts ir vienīgais laimes vai nelaimes, verdzības vai brīvības cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Kad jūs uz kādu norādāt ar pirkstu, tad atcerieties, ka trīs pirksti ir vērsti pret jums pašiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja jūs citos atrodat trūkumus, tad ar trīskārt saasinātu uzmanību vērsieties pret saviem trūkumiem.

    — Satja Sai Baba

    Patiess garīgums ir prasme atrast savas kļūdas un tās izlabot.

    — Satja Sai Baba

    Gudrība un citas cēlas īpašības rodas tikai sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Mēs varam sasniegt atbrīvošanu, izpildot savus pasaulīgos pienākumus, bet tikai tad, ja mūsu prāts vienmēr paliks iegremdēts Dievišķajā.

    — Satja Sai Baba

    Laime nav mērķis, bet pienākuma pildīšanas dabīgas sekas.

    — Pauls Dāle

    Cilvēka laime – viņa griba.

    — Gēte

    Laime padara priecīgu, nelaime – gudru.

    — Latviešu sakāmvārds

    Pasaules dvēseli baro cilvēku laime. Un arī to nelaime, ļaunums vai skaudība. Īstenot savu Likteni ir cilvēka vienīgais, patiesais uzdevums.

    — Paulu Koelju

    Laimi nes mīlestība, nevis patiesība.

    — Juris Rubenis, Māris Subačs

    Tici un dari, sevi un pasauli. Dari laimi, un būs laime.

    — Rainis

    Augstākā gudrība un laime ir dievišķas kārtības izprašana un piemērošanās tai.

    — Edvarts Virza

    Cilvēks, kas domā tikai par sevi un meklē visur izdevīgumu, nevar būt laimīgs. Gribi dzīvot sev – dzīvo citiem!

    — Seneka

    Nemeklējiet laimi pasaulē, laime ir jūsos pašos, esiet uzticīgi sev.

    — Ērihs Marija Remarks

    Vēlēšanās kalpot vispārības labā jāpadara par dvēseles nepieciešamību, par priekšnoteikumu personiskajai laimei.

    — Antons Čehovs

    Laime ir ar tikumību apvienota labklājība.

    — Aristotelis

    Cilvēks vairo savu laimi par tik, par cik viņš dara laimīgus citus.

    — Bentams

    Labākais veids, kā atbrīvoties no ienaidnieka, ir apzināties, ka viņš nav tavs ienaidnieks.

    — Buda

    Dari to, kas nes svētību, nevis savā labā, bet tādēļ, lai visas Visuma būtnes darītu laimīgas.

    — Buda

    Bailes dzīvot un bailes mirt aizver laimei vārtus.

    — Drukpa Rinpoče

    Lietas rodas un atkal izzūd. Laimīgs ir tas, kas to vienkārši mierīgi vēro.

    — Buda

    Ja vēlies zināt savu nākotni, tad aplūko sevi tagadnē, jo tā ir cēlonis tavai nākotnei.

    — Buda

    Ceļš uz prieku ved caur laipnības izrādīšanu, spēcinot sirdi ar līdzcietību.

    — Buda

    Vislaimīgākais cilvēks ir tas, kas dāvā laimi vislielākajam cilvēku daudzumam.

    — Didro

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu sakāmvārds

    Nedzenies pēc laimes: tā vienmēr atrodas tevī pašā.

    — Pitagors

    Kurš ir laimīgs? – Tas, kura miesa ir vesela, gars mierīgs un izkopj savas dotības.

    — Taless

    Dzīve – tas ir ceļš mājup.

    — Melvils

    Lielā māksla dzīvot laimīgi slēpjas spējā dzīvot tagadnē.

    — Pitagors

    Dzīve gūst savu bagātību no pasaules, bet nozīmi no mīlestības.

    — Tagore

    Dzīvot vajag tā, lai nevajadzētu nāves baidīties un arī tās vēlēties.

    — Tolstojs

    Tur kur ir sirds, mīt arī laime.

    — Poļu sakāmvārds

    Īstu jēgu atminam, kad mūsu “es” kalpo mazajam “tu”, tuvcilvēkiem, un lielajam “Tu” – Dievam.

    — Zenta Mauriņa

    Laime ir ceļa redzējums. Laime ir perspektīva. Bet šim ceļam ir jēga tikai tad, ja tas ved uz kopību ar cilvēkiem, un domu un jūtu bagātību.

    — Saulcerīte Viese

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu gudrība

    Runā, ka pilnīgai laimei cilvēkam ir nepieciešamas tikai dažas lietas: kāds, kuru mīlēt, darbs, ko darīt, un kaut kas, uz ko cerēt.

    — Toms Bodets

    Skaistums nav ķermenī, to rada raksturs un šķīstība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēku bez rakstura nevar nosaukt par cilvēku. Viņš ir tikai dzīvnieks.

    — Satja Sai Baba

    Raksturs ir cilvēka patiesā rota, tā pazaudēšana ir visu viņa ciešanu un bēdu cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tāds, kuram ir stiprs raksturs.

    — Satja Sai Baba

    Īsts humānisms pastāv vienīgi domu, vārdu un rīcības saskaņā.

    — Satja Sai Baba

    Tas, kurš saglabā harmoniju savās domās, vārdos un darbos, ir Patiess Cilvēks.

    — Satja Sai Baba

    To, kurš ir izpratis Dieva vienoto dabu (bez duālisma), var uzskatīt par Patiesu Cilvēcisko būtni.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tas, kurš apzinās cilvēcei piemītošo Dievišķumu.

    — Satja Sai Baba

    Lai kādu ļaunumu tu otram nodarītu, tu to nodari vispirms sev.

    — Ričards Bahs

    Piepildi dzīvi ar to, ko vienmēr esi sapņojis darīt, un tev vairs neatliks laika justies slikti.

    — Ričards Bahs

    Izvairies no problēmām, un tu nekad tās nepārvarēsi.

    — Ričards Bahs

    Vēlies nākotni bez grūtībām? Kāpēc gan tu parādījies šajā laikā un telpā, ja nevēlies saskarties ar grūtībām?

    — Ričards Bahs

    Tava misija ir soļot pa gaismas taku, lai cik melna nakts valdītu visapkārt.

    — Ričards Bahs

    Tavas iedzimtās īpašības ir atkarīgas no jūtām, kādas tu turi savā sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Nekad nerunā nepatiesi vai ar mērķi kādu sāpināt.

    — Satja Sai Baba

    Mūsu raksturs atspoguļojas mūsu vārdos, uzvedībā un ikdienas darbos.

    — Satja Sai Baba

    Lai atbrīvotos no ego, ir jākontrolē savas pasaulīgās domas un jūtas.

    — Satja Sai Baba

    Dariet citiem to, ko vēlaties, lai citi darītu jums.

    — Satja Sai Baba

    Līdzjūtība ir patiesa dievlūdzēja raksturīgākā īpašība.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā īpašība, kas tiek gaidīta no dievbijīgā, ir iecietība.

    — Satja Sai Baba

    Lepnība un iedomība ir vispeļamākās īpašības.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēkam ir dota Dievišķā gudrība, lai viņš ieraudzītu savu patieso būtību.

    — Satja Sai Baba

    Galva ir slikto domu avots, sirds – cēlo domu avots.

    — Satja Sai Baba

    Nepietiek paziņot, ka jūs esat šķīsti. Tā būs taisnība, ja citi to teiks.

    — Satja Sai Baba

    Domu, vārdu un rīcības vienotība ir Patiesa Cilvēcība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēks var iekarot visu pasauli, kad viņa domas ir šķīstas.

    — Satja Sai Baba

    Tu neiemantosi cieņu, ja tavas domas būs pretrunā ar taviem vārdiem.

    — Satja Sai Baba

    Nekad savu domu nepārvērt rīcībā steigā.

    — Satja Sai Baba

    Sirdij ir jābūt tik mīkstai kā sviests. Prātam ir jābūt tik vēsam kā mēnesgaisma, un runai ir jābūt tik saldai kā medus.

    — Satja Sai Baba

    Prāta līdzsvars ir Patiesas Cilvēciskās būtnes galvenā pazīme.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēka svētums dara viņu labu.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā darbība, kurā cilvēkam jāiesaistās, ir kalpošana citiem cilvēkiem.

    — Satja Sai Baba

Konfūcijs 10.05.2019

 

KONFŪCIJS (KUN-CZI)[1]  (551/550 – 479 p.m.ē.)

Senās Ķīnas filozofs. Konfuciānisma pamatlicējs

Ģimene. Konfūcijs – ķīniešu vārda Kun Fu-czi latīniskais skanējums, kas nozīmē skolotājs Kun, filozofs. Viņš dzimis aristokrātiskā ģimenē, lai arī trūcīgā, tomēr ar bagātu ciltskoku. Dzimtas aizsācējs bija Sun karaļvalsts valdnieks Vei-Czi. Konfūcija priekštecis ceturtajā paaudzē bija spiests bēgt uz Lu karaļvalsti, kur ģimenei viss bija jāsāk no jauna.

Konfūcija tēvam Šuļan He – drosmīgam virsniekam, nelielas pilsētas komandantam bija pieticīgi ienākumi. No pirmās sievas viņam bija deviņas meitas. Vēlēdamies, lai viņam būtu cienīgs dzimtas turpinātājs, viņš 66 gadu vecumā apprecējās otru reizi ar tikumīgu meiteni. Viņiem piedzima dēls, ko vecāki sauca par Kevu, bet pasaule pazīst kā Konfūciju. Viņam nebija vēl divi gadi, kad tēvs nomira. Nabadzības dēļ puisēns bija spiests pelnīt iztiku ar dažādiem, par nicināmiem uzskatītiem darbiem. Kad Konfūcijam bija 17 gadu, nomira viņa karsti mīļotā māte.

 

Dzīve un darbība. No 15 gadu vecuma viņš sāka ņemt privātstundas, nodarboties ar pašmācību, studēt iemīļoto seno gudro rakstīto literatūru. 19 gadu vecumā jauneklis apņēma sievu. Kad piedzima dēls, viņš iestājās valsts dienestā. Savus pārtikas piegādāšanas uzrauga pienākumus tāpat kā visus citus darbus Konfūcijs izpildīja ļoti apzinīgi, labi un nesavtīgi, iedziļinoties visos sīkumos, lai arī korupcija ierēdņu vidū tajos laikos bija parasta parādība. Savu izglītošanos Konfūcijs pabeidza līdz 30 gadu vecumam. Ķīnā tajā laikā izglītotam cilvēkam bija jāprot lasīt, rēķināt, prast izpildīt rituālus, saprast mūziku, šaut ar loku un vadīt ratus. 22 gadu vecumā viņš jau atvēra savu skolu, kurā pasniedza mācību par tikumību, vēsturi, mūziku un vadības mākslu. Mūziku viņš uzskatīja par labāko līdzekli slikta rakstura un paradumu labošanai. No saviem klausītājiem skolotājs ņēma pieticīgu maksu. Viņa popularitāte sāka augt.

Būdams senatnes pētnieks un zinātkārs domātājs, Konfūcijs devās ceļojumā uz imperatora rezidenci, kur iepazinās ar valdnieka bibliotēkas dārgumiem. Šeit viņš mācījās mūziku, kas valdnieka galmā bija augsti attīstīta. Domātājam nebija sakaru ar valdnieka galmu, toties viņš iepazinās ar tā laika lielāko domātāju Lao-czi, filozofiski reliģiskās skolas pamatlicēju. Šī tikšanās dziļi iespaidoja jauno domātāju.

Kad Konfūcijs atgriezās dzimtenē Lu, tur norisinājās notikumi, kas parādīja, ka gudrā dzīve atbilst viņa mācībai. Lu pārvaldnieks tika valdošo ierēdņu padzīts un bija spiests bēgt uz kaimiņu provinci Ci. Viņam sekoja Konfūcijs ar saviem skolniekiem, nevēlēdamies ar savu autoritāti atbalstīt tos, kas padzina savu pārvaldnieku. Tomēr gudrā padomi Ci provinces pārvaldniekam drīz vien kļuva apgrūtinoši, un Konfūcijs atgriezās dzimtenē. Šeit viņš turpināja nodarbības ar skolniekiem un attīstīja savu mācību.

„Konfūcijam vienmēr bija raksturīga neviltota vienkāršība. Viņš aizvien bija pieklājīgs, uzmanīgs, laipns, valkāja vienkāršu melnas un dzeltenas krāsas apģērbu. Skolnieku sabiedrībā viņš bija sirsnīgs un dabisks, viņam bija sveša slavas kāre un augstprātība. Viņš nekad neizrādīja savu izglītotību un mācēja ieklausīties padomos. Skolniekiem uz viņu bija liela ietekme. Viņš ne reizi vien mainīja savus lēmumus pēc viņu padomiem…

Bet, tiklīdz Konfūcijs parādījās galmā, viņš pārvērtās… Visas viņa manieres – paklanīšanās, ceremoniālās pozas bija stingru likumu noteiktas un diktētas… Un tas viss izrietēja nevis no lepnības vai iedomības, bet tika darīts tradīciju atdzimšanas vārdā” (6. – 44., 45.lpp.).

Tāpat kā vēlāk Platons, arī Konfūcijs uzskatīja, ka valsts labklājība atkarīga no valdnieka gudrības un taisnīguma. Viņš sapņoja šo ideju īstenot dzīvē. Tomēr Lu valdnieks uzaicināja Konfūciju dienestā tikai, kad Konfūcijam jau bija apritējis 51 gads. Dažos veiksmīgas darbības gados Konfūcijs kļuva par valdnieka tuvāko padomdevēju un tā veicināja valsts uzplaukumu, ka par to sāka satraukties kaimiņvalstis. Kaimiņi nekavējās sanaidot valdnieku ar gudro padomnieku un šajā nolūkā, izmantojot valdnieka vājības, atsūtīja valdniekam kā dāvanu 81 skaistuli un 30 ratus ar šķirnes zirgiem četrjūgos. Valdnieks padevās kārdinājumam. Lai nevarētu atteikties no tādas dāvanas, viņš ar nodomu nostādīja padomnieku grūtā situācijā, rupji pārkāpdams vienu no rituālajām normām. Protestējot pret to, Konfūcijs kopā ar dažiem desmitiem skolnieku atstāja Lu valsti.

Klejojumi. 55 gadu vecumā Konfūcijs faktiski atradās trimdā. 14 gadu laikā viņš kopā ar skolniekiem pārceļo no vienas provinces uz citu cerībā atrast pārvaldnieku, pie kura viņš varētu īstenot savu sapni par jauna tipa valsti – augsti tikumisku un humānu, kas nodrošinātu pienācīgu, taisnīgu dzīvi saviem līdzpilsoņiem. Visur viņu sagaidīja ar cieņu, piedāvāja labus ienākumus, bet darboties valsts lietās neaicināja. Beidzot, kad Konfūcijam bija 64 gadi, Ču-gun pārvaldnieks piedāvāja filozofam pirmā augstmaņa posteni. Un Konfūcijs atkal palika uzticīgs saviem uzskatiem. Viņš atteicās no glaimojošā piedāvājuma, jo pārvaldnieks nelikumīgi bija ieņēmis troni, apejot savu tēvu.


Ko gudrais mācīja pārvaldniekiem un augstajiem ierēdņiem? Saskaņā ar Konfūcija uzskatiem valsts – tā ir piramīda. Tās virsotnē ir Debesu Dēls, tas ir, pārvaldnieks. Piramīdas vidū – augstmaņi, vadošais aparāts.

Pamatnē ir tauta. Galvenā uzmanība veltīta piramīdas vidusdaļai. Kā izturas piramīda, tāda arī tauta. Vadīt tautu var cēlsirdīgi vīri. „Cildena vīra morāle līdzīga vējam, zemiska cilvēka morāle līdzīga zālei. Zāle noliecas uz to pusi, uz kuru pūš vējš”. Domātājs mācīja pārvaldniekus, ka valsts ir kā liela ģimene. Bet dzimta un ģimene saliedējas kopīgā darbā visu labumam. Tajā visi palīdzēja cits citam, tur valdīja dziļa jauno cieņa pret vecākajiem un vecāko rūpes par jaunajiem. Pēc būtības tāda ģimene ir veidota pēc hierarhijas principa, kas ir visuma pamatā: augstākā palīdzība zemākajam un zemākā pakļaušanās augstākajam.

 

Pēdējie dzīves gadi. Pēc tam viņš atgriezās dzimtajā Lu valstī, kur turpināja mācīt, iemantojot vispārēju cieņu un neapšaubāmu autoritāti. Viņš turpināja nodarboties arī ar senu grāmatu sistematizāciju. Grāmata „Senu dziesmu krājums” parādījās tad, kad Konfūcijs savāca un apstrādāja senas poēmas. Apmēram divus gadus pirms nāves viņš uzrakstīja īsu Lu valsts vēsturi par 240 gadu ilgu laiku: no 721. līdz 481. gadam p. m. ē.

Lielais domātājs Konfūcijs pārgāja citā pasaulē 73 gadu vecumā, īsi pirms savas aiziešanas pārdzīvojis sievas, dēla un iemīļotā skolnieka Jaņ Hueja nāvi. Trīs gadus skolnieki dzīvoja būdiņā blakus viņa kapam, pildīdami sēru ceremonijas atbilstoši skolotāja iesvētītam rituālam.

Mācība. Savu mācību Konfūcijs sludināja mutiski. Par lielā filozofa pasaules uzskatu mēs uzzinām no viņa skolnieku pierakstiem, galvenokārt, no grāmatas „Luņ jui” – „Sarunas un uzskati”. Saskaņā ar Konfūcija mācību cilvēka eksistences ideāls meklējams senatnē, kas nosaka cienījamas uzvedības normas un paraugus. Tāpēc vajag pētīt senās grāmatas un lielo askētu dzīves. „Konfūcijs ticēja, ka izglītība, dzīves kanonu propaganda paši paveiks savu darbu… Bet to izdarīt /atgriezties pie zelta senatnes/ vajag apzināti. Katram cilvēkam jābūt prasīgam pret sevi, jāievēro noteikti likumi un kanoni; tikai tad visa sabiedrība izdziedināsies no savas slimības” (6. – 40.,46.lpp.).

Konfūcija Mācības centrālais jēdziens ir „žeņ” – humānisms jeb cilvēkmīlestība. Šajā jēdzienā iekļauts gan cilvēka raksturojums, gan viņa tikumiskās pilnveidošanās mērķis, gan cilvēku attiecību likums sabiedrībā. Pareiza attieksme pret cilvēkiem izpaužas savstarpēji. Attiecību ētikas zelta likums: “nedari otram to, ko negribi sev”. Skolotājs aicināja mīlēt cilvēkus. Ja cilvēku sirdis degs mīlestībā, tad cilvēki kļūs kā viena ģimene. „Tātad, jums jāmīl citi kā pašiem sevi… vēlēt viņiem visu to, ko vēlam sev”, – viņš teica. „Konfūcijs uzskatīja, ka cilvēkam jāiemācās bez jebkādiem sodiem ievērot humānisma un etiķetes noteikumus”. „Ja tautu vada ar likumu palīdzību, – viņš teica, – tad, kaut arī tauta centīsies tos neievērot, tai nebūs kauna sajūtas” (6. – 46.lpp.). Jēdzienu „žeņ” domātājs traktēja ļoti plaši, un tas ietvēra sevī daudzas īpašības: mīlestību pret cilvēkiem, atklātību, uzticību, nesavtību, taisnīgumu, cieņu, patiesīgumu, vīrišķību. Tas bija tikumu kopums, ideāls, kas piemita tikai senajiem cilvēkiem. „Žeņ” cilvēki faktiski bija varoņi, augstākās ētikas nesēji. Cilvēkmīlestība iemiesoja cilvēku savstarpējo attiecību vispārējos principus, bet par to konkrētu īstenošanu kļuva rituāls, ceremoniju un ierašu, tas ir, noteikumu jeb etiķetes ievērošana.

„Li” rituālu Konfūcijs neattiecina uz ārējo ceremoniālu. Caur rituālu cilvēks izpauž savu cieņu un izpratni pret citu cilvēku. Rituāls ir vērtīgs kā saticības panākšanas līdzeklis ģimenē un sabiedrībā. Rituāls ļauj dibināt savstarpējas attiecības starp dažāda vecuma un sociālā stāvokļa cilvēkiem. Rituāla ētika izriet no pārliecības, ka cilvēciskā saskaņa ir svarīgāka par abstraktām patiesībām. Kaut arī rituāls un humānisms ir cieši saistīti, visa kodols ir humānisms. „Ja cilvēks nav humāns, kāds labums no ceremonijām?” (6. – 48.lpp.). Tas, ko skolotājs dēvēja par rituālu, pēc būtības bija vērsts uz mēra sajūtas izstrādāšanu, lai vadītāji nepārkāptu savas pilnvaras un neizmantotu savu stāvokli ļaunprātīgi.

Par „žeņ” un „li” pamatu Konfūcijs uzskatīja „sjao” – dēla godbijību, cieņu pret vecākiem un vispār pret vecākiem cilvēkiem. Dēla cieņa pret tēvu ir primārais augstākais princips, bet denunciācija par tēvu ir netikumīga. Šo ētisko principu 66. gadā p.m.ē. Ķīnā pieņēma kā likumu. Senču kultu Konfūcijs izprata kā „vispārējās tikumiski politiskās kārtības daļu… „Ja mēs necentīsimies izpildīt pienākumu attiecībā pret senčiem, tad tautas tikumība neuzlabosies”, – viņš teica.” (6. – 42.lpp.).

Šo pašu funkciju izpildīja viņa mācība par vārdu izlīdzināšanu. Konfūcija formula: „Valdniekam jābūt valdniekam, augstmanim – augstmanim, tēvam – tēvam, dēlam – dēlam”. Ja cilvēki uzdod sevi par tiem, kas viņi patiesībā nav, ja viņu darbi neatbilst vārdiem, tad cilvēku attiecībās saprašanos nomaina sajukums. Vārdu labošana – atbildīgas attieksmes pret vārdiem mērs un nepieciešamais saprašanās nosacījums.

Augstu principu ievērošana bija „Czjuņ-czi” – cildenā vīra pienākums. Tas ir cilvēka pilnības tēls. Viņš tiecas izzināt „Dao”- pareizo ceļu. „Nezinot Debesu gribu, nevar kļūt par cildenu vīru”. Viņš mīl cilvēkus. „Cildenajam vīram piemīt cilvēkmīlestība pat ēšanas laikā. Viņam jāizpauž cilvēkmīlestība pat tad, kad ir ļoti aizņemts. Viņam jāizpauž cilvēkmīlestība pat, ciešot neveiksmes”. Viņš prot veidot attiecības ar cilvēkiem. „Cildenie dzīvo saskaņā (ar citiem cilvēkiem), bet neseko tiem”. Viņš aizgūst no cilvēkiem labo, tuvinās ar labākajiem, pret visiem izturas vienlīdzīgi un objektīvi. Viņš nemitīgi mācās, jo tikai „tas, kas, atkārtojot veco, uzzina jauno, var būt par ļaužu skolotāju”. Viņš ir pārliecināts, ka vienīgais veids, kā labvēlīgi iedarboties uz cilvēkiem un valsts lietām, ir pašam kļūt nevainojamam. „Ja neesi spējīgs pilnveidot sevi, tad kā spēsi pilnveidot citus cilvēkus”. „Cildens cilvēks domā par pienākumu, zemajam rūp izdevīgums”, – mācīja Konfūcijs.

Konfūcijs mācīja, ka „visa sākums ir cilvēka pilnveidošanās” un „ja necieņa ir saknē, tad nekas labs no tās nevar izaugt. Viņš nepagurdams ar visu savu dzīvi centās parādīt paraugu, kādam jābūt cildenam vīram.

Mācības dzīvinošais spēks. „Konfūcija bažas par viņa mācības likteni izrādījās veltīgas, tā nav mirusi mācība. Sekotāji ne tikai savāca viņa izteicienus un apstrādāja viņa mantojumu, bet arī radīja saliedētu kopienu, kas kļuva par nopietnu garīgo spēku Ķīnā”(6. – 55.lpp.). 3. gadsimtā, kad pie varas nāca imperators Ciņs, kurš apvienoja sadrumstaloto Ķīnu varenā impērijā, sākās Konfūcija sekotāju vajāšana. Tika sadedzinātas visas viņa grāmatas, simtiem konfuciānisma zinātnieku tika nogalināti vai nosūtīti Ķīnas mūra celtniecībā. Pat šajos apstākļos Mācībai uzticīgie glāba rokrakstus vai iemācījās tos no galvas.

Līdz ar Haņu dinastijas nākšanu pie varas Konfūcija Mācība atkal atdzima. „Konfūcijs tika oficiāli pasludināts par lielāko nācijas gudro, Debesu sūtni. Viņa Mācība palika ķīniešu kultūras sastāvdaļa līdz pat Mao Cze-duna valdīšanas laikam”. (6. – 57.lpp.). Kopš 17. gadsimta Konfūcija Mācība kļuva pazīstama Eiropā un izsauca plašu rezonansi. Monteskjē un Voltērs sajūsminājās par viņa morāli.

Bija (un ir arī tagad) ne mazums mēģinājumu attēlot Konfūcija Mācību kā tikai zemes ideālu, pierādīt, ka tikumība var tikt nostiprināta neatkarīgi no reliģijas, no gara augstākajām vajadzībām, ka harmoniska sabiedrība var tikt radīta bez Debesu palīdzības. Tā var runāt tikai tas, kas virspusēji iepazinies ar viņa Mācību. Bet pats Konfūcijs, lielais Debesu Sūtnis, ir teicis: „neviens nepazīst mani… Mani pazīst tikai Debesis”. Jeļena Rēriha rakstīja: „Man ataust atmiņā stāsts, kā kādreiz lielais Konfūcijs bija smagi slims, un draugi, atnākuši viņu apciemot, domādami, ka viņš ir tuvu nāvei, ieteica viņam sākt lasīt lūgšanas, uz ko gudrais pasmaidījis un teicis: „Mana lūgšana sākusies jau sen”. Un patiesi, vai gan visa viņa dzīve nebija tāda nemitīga kalpošana Lielajam Ideālam, šai patiesajai lūgšanai Visaugstākā priekšā?” (5. – 1.sēj. – 253.lpp.).

Mūsdienās lielā gudrā Konfūcija vārds un Mācība kļuvusi par visu kulturālu cilvēku ieguvumu, lai kur arī tie nedzīvotu. Agni Jogas grāmatā „Pārpasaulīgais” (310.p.) rakstīts: „Konfūcija, Pitagora un Marka Aurēlija domas palikušas vēstures lappusēs”.

 

Izmantotā literatūra:

1. Васильев Л.С. История религий Востока (религиозно-культурные традиции и общество): Учебное пособие для вузов по спец. «История». – М.: Высш. шк.,1983. – С.259–282.

2. Гусейнов А.А. Великие моралисты. – М.: Республика, 1995. 3. Дедже Джемс. Конфуций. / Сто великих людей мира. Зороастр, Будда. Конфуций. Магомет. – Киев: МП «Муза», 1991.

4. Письма Елены Рерих. 1929–1938. – Новосибирск: Вико, Алгим, Т.О.О. «Аура», 1992.

5. Рерих Н.К. «Алтай-Гималаи»./ Составитель Богданова И.М. Предисловие акад. Гафурова Б.Г. Послесловие акад. Окладникова А.П. Комментарий Тюляева С.М. и Решетова Ю Г. – М.: Мысль, 1974.

6. Светлов Э. У врат молчания. Духовная жизнь Китая и Индии в середине первого тысячелетия до нашей эры. / В поисках Пути, Истины и Жизни. – Брюссель: Жизнь с Богом, 1973. – Кн.3.

7. Словарь по этике. / Под ред. А.А. Гусейнова и И.С. Кона. – М.: Политиздат,1989. – Изд.6

8. Спирина Н.Д. и др. Конфуций. / Н.Д. Спирина, Н.Е. Гребенникова, А.П. Юшков. Светочи Мира: Сборник. – Новосибирск: Сибир. Рерихов. Общество, 1994. – Ч.1. – С. 34–45.

9. Философский энциклопедический словарь. – М.: Сов. энц., 1983.

 


[1] Materiāls no V. Poļanas grāmatas «Великие Моралисты. Основатели мировых религий»

 

Tulkoja Līga Harju

Avots: http://sirius-riga.lv/Konfucijs.html