Viss skaistais, kas ielīksmo sirdi un dvēselē rada prieka gaviles, ir Garīgs.

    — Satja Sai Baba

    Visam, ko mēs darām – vai labu vai sliktu, vai apzināti vai neapzināti – seko rezultāts.Tādēļ darīt labu ir nepieciešamība – lai sekas būtu labas.

    — Satja Sai Baba

    Dzīve nav vienvirziena kustība. Mums jābūt gataviem gan dot, gan ņemt.

    — Satja Sai Baba

    Esiet labi, dariet labu, redziet labu. Tas arī ir ceļš pie Dieva.

    — Satja Sai Baba

    Dievišķo var sasniegt vienīgi, pārstājot izcelt citu un slēpt savas kļūdas.

    — Satja Sai Baba

    Dieva īstās mājas ir cilvēka sirds. Dievam nav dārgāka tempļa par cilvēka sirdi.

    — Satja Sai Baba

    Kad jums parādīsies Mīlestības spēks, jūs iegūsiet visus spēkus!

    — Satja Sai Baba

    Ne jau tas, kas zākā, apvaino, bet gan tas, ko mēs uzskatām par apvainojošu; tāpēc tevi neizaicina nekas cits kā paša uzskati.

    — Epiktēts

    Centies mainīt pasauli, kaut mazliet! Saskati būtisko un palīdzi citiem! Nekaitē! Vienmēr domā, kā vari būt noderīgs!

    — Ričards Brensons

    Mūsu laikmetā ceļš uz svētumu noteikti iet cauri darbības pasaulei.

    — Dags Hammarskjolds

    Ja vēlaties vienmēr būt laimīgi, lūdziet labklājību citiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja kādam iespējams palīdzēt, kādēļ lai es par to justos nelaimīgs?Ja kādam nav iespējams palīdzēt, ko līdz būt nelaimīgam?

    — Šantideva

    Neskrien pakaļ pagātnei un nepazaudē sevi nākotnē.Pagātnes vairs nav. Nākotne vēl nav pienākusi. Dzīve rit šeit un tagad.

    — Buda

    Meditācijai un medicīnai ir vienas saknes – tas, kas dziedē, kas tevi padara veselu un pilnīgu, ir medicīna, bet augstākā līmenī – meditācija.

    — Senindiešu gudrība

    Nezinot, cik patiesība tuvu, cilvēki to meklē tālumā – cik žēl! Viņi līdzinās tiem, kuri, ūdens vidū stāvot, kliedz aiz slāpēm.

    — Hakuins

    Nepietiek ar zināšanu, mums tā jālieto praksē. Nepietiek ar gribēšanu, mums ir jārīkojas.

    — J.V. Gēte

    Jo lielāks ir spēks, kas piekritis tev kalpot, jo lielāko godprātību tas prasa no tevis.

    — Sokrats

    Mūsu šaubas ir nodevēji un liek mums pazaudēt labo, ko mēs varētu iegūt, liekot mums baidīties mēģināt.

    — Šekspīrs

    Mēs esam tādēļ, ka Dievs ir.

    — Emānuels Svēdenborgs

    Cilvēka dzīves mērķis un nolūks ir vienojoša zināšana par Dievu.

    — Oldoss Hakslijs

    Jaunais cilvēks būs mistiķis – vai viņa nebūs vispār.

    — Karls Rāners

    Mieru tu iegūsi vienīgi tad, ja pats to sniegsi!

    — Marija fon Ēbnere Ešenbaha

    Katra diena ir laba diena.

    — Budistu sakāmvārds

    Nedzen upi, ļauj tai plūst.

    — Āzijas gudrība

    Tajā acumirklī, kurā tu sapratīsi, kas patiesībā esi, visi šīs pasaules noslēpumi tev būs kā atvērta grāmata.

    — Bhagavadgīta

    Naids nekad nenovērsīs naidu- vienīgi mīlestība var pārvarēt naidu.Tas ir mūžīgs likums.

    — Buda

    Esi mīlošs, esi laipns, ej labestības ceļu.

    — Buda

    Neizglītotie savās likstās parasti vaino citus; iesācēji – paši sevi; pilnīgi izglītotie nevaino nedz kādu citu, nedz arī paši sevi.

    — Epiktēts

    Nav grūti mīlēt labu cilvēku. Grūti mīlēt cilvēku tādu, kāds viņš ir.

    — Juris Rubenis

    Viss, kas tev dzīvē ir vajadzīgs, ir tevī. Tu ieklausies savā iekšējā balsī, lai nevajadzētu iztaujāt nevienu citu.

    — Jozefs Kiršners

    Dvēsele vienmēr redz, ar ko slimo miesa. Ķermenis ir dvēseles templis, par ko jārūpējas.

    — Hipokrāts

    Stāvot pie jūras un tikai tajā lūkojoties vien, to pārpeldēt nevar.

    — Rabindranats Tagore

    Labāk ir pieņemt nepareizus lēmumus nekā neizlemt neko, jo no savas rīcības kļūdām tu vari mācīties.

    — Jozefs Kiršners

    Visi šķēršļi un grūtības ir pakāpieni, pa kuriem mēs kāpjam augšā.

    — Fridrihs Nīče

    Iziet cauri pasaulei, nedarot sevi pilnīgāku, ir tas pats, kas iznākt no pirts netīram.

    — Ališers Navoji

    Cilvēks kļūst vesels, neslēpjot savas slimības, nevis izliekoties vesels.

    — Juris Rubenis

    Reizi dzīvē laime klaudzina pie ikviena cilvēka durvīm, taču bieži vien šajā laikā cilvēks sēž tuvējā krodziņā un nedzird tās klauvējienu.

    — Marks Tvens

    Prāts pieder pats sev, un tas spēj pārvērst elli par Debesīm, bet Debesis par elli.

    — Džons Miltons

    Dzīves māksla ir prasme gaidīt. Ar varu atplēsts pumpurs nekad īsti neuzplauks.

    — Zenta Mauriņa

    Lai kāds būtu jūsu darbs, veiciet to kā ziedojumu Dievam.

    — Satja Sai Baba

    Prāts ir vienīgais laimes vai nelaimes, verdzības vai brīvības cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Kad jūs uz kādu norādāt ar pirkstu, tad atcerieties, ka trīs pirksti ir vērsti pret jums pašiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja jūs citos atrodat trūkumus, tad ar trīskārt saasinātu uzmanību vērsieties pret saviem trūkumiem.

    — Satja Sai Baba

    Patiess garīgums ir prasme atrast savas kļūdas un tās izlabot.

    — Satja Sai Baba

    Gudrība un citas cēlas īpašības rodas tikai sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Mēs varam sasniegt atbrīvošanu, izpildot savus pasaulīgos pienākumus, bet tikai tad, ja mūsu prāts vienmēr paliks iegremdēts Dievišķajā.

    — Satja Sai Baba

    Laime nav mērķis, bet pienākuma pildīšanas dabīgas sekas.

    — Pauls Dāle

    Cilvēka laime – viņa griba.

    — Gēte

    Laime padara priecīgu, nelaime – gudru.

    — Latviešu sakāmvārds

    Pasaules dvēseli baro cilvēku laime. Un arī to nelaime, ļaunums vai skaudība. Īstenot savu Likteni ir cilvēka vienīgais, patiesais uzdevums.

    — Paulu Koelju

    Laimi nes mīlestība, nevis patiesība.

    — Juris Rubenis, Māris Subačs

    Tici un dari, sevi un pasauli. Dari laimi, un būs laime.

    — Rainis

    Augstākā gudrība un laime ir dievišķas kārtības izprašana un piemērošanās tai.

    — Edvarts Virza

    Cilvēks, kas domā tikai par sevi un meklē visur izdevīgumu, nevar būt laimīgs. Gribi dzīvot sev – dzīvo citiem!

    — Seneka

    Nemeklējiet laimi pasaulē, laime ir jūsos pašos, esiet uzticīgi sev.

    — Ērihs Marija Remarks

    Vēlēšanās kalpot vispārības labā jāpadara par dvēseles nepieciešamību, par priekšnoteikumu personiskajai laimei.

    — Antons Čehovs

    Laime ir ar tikumību apvienota labklājība.

    — Aristotelis

    Cilvēks vairo savu laimi par tik, par cik viņš dara laimīgus citus.

    — Bentams

    Labākais veids, kā atbrīvoties no ienaidnieka, ir apzināties, ka viņš nav tavs ienaidnieks.

    — Buda

    Dari to, kas nes svētību, nevis savā labā, bet tādēļ, lai visas Visuma būtnes darītu laimīgas.

    — Buda

    Bailes dzīvot un bailes mirt aizver laimei vārtus.

    — Drukpa Rinpoče

    Lietas rodas un atkal izzūd. Laimīgs ir tas, kas to vienkārši mierīgi vēro.

    — Buda

    Ja vēlies zināt savu nākotni, tad aplūko sevi tagadnē, jo tā ir cēlonis tavai nākotnei.

    — Buda

    Ceļš uz prieku ved caur laipnības izrādīšanu, spēcinot sirdi ar līdzcietību.

    — Buda

    Vislaimīgākais cilvēks ir tas, kas dāvā laimi vislielākajam cilvēku daudzumam.

    — Didro

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu sakāmvārds

    Nedzenies pēc laimes: tā vienmēr atrodas tevī pašā.

    — Pitagors

    Kurš ir laimīgs? – Tas, kura miesa ir vesela, gars mierīgs un izkopj savas dotības.

    — Taless

    Dzīve – tas ir ceļš mājup.

    — Melvils

    Lielā māksla dzīvot laimīgi slēpjas spējā dzīvot tagadnē.

    — Pitagors

    Dzīve gūst savu bagātību no pasaules, bet nozīmi no mīlestības.

    — Tagore

    Dzīvot vajag tā, lai nevajadzētu nāves baidīties un arī tās vēlēties.

    — Tolstojs

    Tur kur ir sirds, mīt arī laime.

    — Poļu sakāmvārds

    Īstu jēgu atminam, kad mūsu “es” kalpo mazajam “tu”, tuvcilvēkiem, un lielajam “Tu” – Dievam.

    — Zenta Mauriņa

    Laime ir ceļa redzējums. Laime ir perspektīva. Bet šim ceļam ir jēga tikai tad, ja tas ved uz kopību ar cilvēkiem, un domu un jūtu bagātību.

    — Saulcerīte Viese

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu gudrība

    Runā, ka pilnīgai laimei cilvēkam ir nepieciešamas tikai dažas lietas: kāds, kuru mīlēt, darbs, ko darīt, un kaut kas, uz ko cerēt.

    — Toms Bodets

    Skaistums nav ķermenī, to rada raksturs un šķīstība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēku bez rakstura nevar nosaukt par cilvēku. Viņš ir tikai dzīvnieks.

    — Satja Sai Baba

    Raksturs ir cilvēka patiesā rota, tā pazaudēšana ir visu viņa ciešanu un bēdu cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tāds, kuram ir stiprs raksturs.

    — Satja Sai Baba

    Īsts humānisms pastāv vienīgi domu, vārdu un rīcības saskaņā.

    — Satja Sai Baba

    Tas, kurš saglabā harmoniju savās domās, vārdos un darbos, ir Patiess Cilvēks.

    — Satja Sai Baba

    To, kurš ir izpratis Dieva vienoto dabu (bez duālisma), var uzskatīt par Patiesu Cilvēcisko būtni.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tas, kurš apzinās cilvēcei piemītošo Dievišķumu.

    — Satja Sai Baba

    Lai kādu ļaunumu tu otram nodarītu, tu to nodari vispirms sev.

    — Ričards Bahs

    Piepildi dzīvi ar to, ko vienmēr esi sapņojis darīt, un tev vairs neatliks laika justies slikti.

    — Ričards Bahs

    Izvairies no problēmām, un tu nekad tās nepārvarēsi.

    — Ričards Bahs

    Vēlies nākotni bez grūtībām? Kāpēc gan tu parādījies šajā laikā un telpā, ja nevēlies saskarties ar grūtībām?

    — Ričards Bahs

    Tava misija ir soļot pa gaismas taku, lai cik melna nakts valdītu visapkārt.

    — Ričards Bahs

    Tavas iedzimtās īpašības ir atkarīgas no jūtām, kādas tu turi savā sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Nekad nerunā nepatiesi vai ar mērķi kādu sāpināt.

    — Satja Sai Baba

    Mūsu raksturs atspoguļojas mūsu vārdos, uzvedībā un ikdienas darbos.

    — Satja Sai Baba

    Lai atbrīvotos no ego, ir jākontrolē savas pasaulīgās domas un jūtas.

    — Satja Sai Baba

    Dariet citiem to, ko vēlaties, lai citi darītu jums.

    — Satja Sai Baba

    Līdzjūtība ir patiesa dievlūdzēja raksturīgākā īpašība.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā īpašība, kas tiek gaidīta no dievbijīgā, ir iecietība.

    — Satja Sai Baba

    Lepnība un iedomība ir vispeļamākās īpašības.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēkam ir dota Dievišķā gudrība, lai viņš ieraudzītu savu patieso būtību.

    — Satja Sai Baba

    Galva ir slikto domu avots, sirds – cēlo domu avots.

    — Satja Sai Baba

    Nepietiek paziņot, ka jūs esat šķīsti. Tā būs taisnība, ja citi to teiks.

    — Satja Sai Baba

    Domu, vārdu un rīcības vienotība ir Patiesa Cilvēcība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēks var iekarot visu pasauli, kad viņa domas ir šķīstas.

    — Satja Sai Baba

    Tu neiemantosi cieņu, ja tavas domas būs pretrunā ar taviem vārdiem.

    — Satja Sai Baba

    Nekad savu domu nepārvērt rīcībā steigā.

    — Satja Sai Baba

    Sirdij ir jābūt tik mīkstai kā sviests. Prātam ir jābūt tik vēsam kā mēnesgaisma, un runai ir jābūt tik saldai kā medus.

    — Satja Sai Baba

    Prāta līdzsvars ir Patiesas Cilvēciskās būtnes galvenā pazīme.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēka svētums dara viņu labu.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā darbība, kurā cilvēkam jāiesaistās, ir kalpošana citiem cilvēkiem.

    — Satja Sai Baba

Kristietība 21.08.2012

Kristietība ir monoteistiska reliģija, kas ir balstīta tās dibinātāja Jēzus Kristus personā un Viņa mācībā, kas atrodama kristiešu svētajos rakstos – Bībelē. Vārds “Kristus” tulkojumā no grieķu valodas nozīmē “svaidītais”. Šī vārda ekvivalents ebreju valodā ir Mesija.

Vairums kristiešu tic, ka Dievs ir trīsvienīgs. Kristietībai ar jūdaismu ir kopīga Bībeles pirmā daļa – Vecā Derība. Kristietība ir lielākā pasaules reliģija, pie kuras pieder aptuveni 1/3 pasaules iedzīvotāju. Mūsu ēras sākumā tā radās Palestīnā kā jūdaisma novirziens, kas pamazām izveidojās par atsevišķu reliģiju un 3. gs. kļuva par Romas impērijas oficiālo reliģiju. Kristietība gadsimtu gaitā ir sadalījusies sīkākos novirzienos, kurus var klasificēt trijās lielās grupās: Romas katoļi, pareizticīgie, protestanti.

Romas katoļi

Romas katoļu ticības mācības avots ir Bībele un Baznīcas svētā tradīcija (baznīcas koncilu un pāvestu lēmumi, baznīcas tēvu darbi, liturģiskās grāmatas).

Doktrīna ir pamatota katoļu filozofijā, kur līdz 13. gadsimtam vislielākā ietekme bija Augustīnam, bet pēc tam – Akvīnas Tomam. Pāvesta Leona XIII enciklikā “Aeterni patris” (1879. g.) tomisma modernais variants – neotomisms ir pasludināts par Romas katoļu baznīcas oficiālo filozofiju.

Baznīcas reliģiskā doktrīna formulēta Apustuļu ticības apliecībā un nostiprināta Kanonisko tiesību kodeksā (1917. g.). Mūsdienu Romas katoļu baznīcas pozīcija balstās uz doktrīnu par dievišķo atklāsmi (Dei verbum), kas tika akceptēta Otrajā Vatikāna koncilā, kā arī citām koncila laikā pieņemtām doktrīnām. To vidū, piemēram, ir Dogmatiskā konstitūcija par baznīcu (Lumen gentium), Deklarācija par attieksmi pret nekristīgām reliģijām (Nostra aetate) un Dekrēts par baznīcas misiju darbību (Ad gentes divinitus).

Pareizticīgie

Pareizticībā par ticības avotiem atzīst Svētos rakstus (Veco un Jauno Derību) un Svēto tradīciju – septiņu ekumenisko koncilu, kā arī vietējo koncilu lēmumus, senus liturģiskos tekstus, baznīcu tēvu sacerējumus.

Pareizticībā Dieva Trīsvienības trešā persona – Svētais Gars iziet tikai no Tēva, bet ne no Dēla, kā tas ir katolicismā (filioque – “un Dēla”). Pareizticības attīstību noteica apstāklis, ka Bizantija bija daudz vairāk pārmantojusi grieķu kultūras tradīcijas un kā grieķu klasiskās izglītības daļa tās turpinājās vēl ilgi. Tādēļ arī pareizticībā vairāk ienāca grieķu pasaules uztvere. Piemēram, uzskats par Dieva klātbūtni pasaulē pareizticībā tika traktēts kā Dieva iemiesošanās Kristū un Baznīcā kā Kristus turpinājumā.

Liturģija padara šo mistēriju cilvēkiem pieejamu, un cilvēks tiek sagatavots nemirstībai un augšāmcelšanās notikumam nākotnē. Austrumu kristietībā (vēlāk pareizticībā) attīstījās mūku (monachos – grieķu val.) kustība. No mūkiem vientuļniekiem sāka veidoties klosteri (monasterion – grieķu val.) ar vienotiem iekšējās kārtības noteikumiem un atsevišķām cellēm. Līdztekus reliģiskajai darba kārtībai, mūki nodarbojās ar lauksaimniecību un ar amatniecību, tā gūstot peļņu, kuru pēc klostera statūtiem vajadzēja izdalīt nabadzīgajiem. Katra klostera priekšgalā ir īpašs priekšnieks – igumens (sieviešu klosterī igumene). Klosteri izveidojās kā ticības un izglītības centri, kur radās teoloģiskā literatūra, dibinājās skolas un ar mūku starpniecību rakstīt un lasīt prasme un zinības tika izplatītas tālāk. Pareizticībā lielus vīriešu klosterus pazīstam kā lavras, vientuļus klosterus vai celles kā pustiņas un skitus.

Vecticībnieki

Vecticībnieki savu baznīcu bieži sauc par Seno Pareizticīgo baznīcu. Viņu mācība balstās uz Svētajiem rakstiem, septiņu pasaules un deviņu vietējo koncilu lēmumiem, kā arī pašā vecticībā pieņemtām doktrīnām. Vecticībnieki iedalās šādos pamatvirzienos: bezpriesterība (беспоповщина) un priesterība (поповщина).

Pirmajam virzienam piederīgie vecticībnieki noliedz baznīcas hierarhiju, un viņiem nav garīdzniecības, tāpēc draudzes vadība tiek ievēlēta no laju vidus. Bezpriestera virziens garīdzniecības neesamību dogmatiski pamato ar to, ka apustuliskā tradīcija krievu baznīcā tika pārtraukta, līdz ar to nav iespējama kanoniski svētīga hierarhijas pārmantojamība. Tomēr bezpriesteru virziena vecticībniekiem ir savi garīgie tēvi. 17. gs. beigās radās vairāki bezpriesterības novirzieni. Lielākais no tiem – Pomoras baznīca, par kuras garīgajiem priekštečiem uzskata Ziemeļkrievijas Vigas upes klostera dibinātājus brāļus Deņisovus. Šis klosteris bija lielākais vecticības sekotāju garīgais centrs 17. gs. beigās – 18. gs. pirmajā pusē, tajā parādījās pirmais sistemātiskais vecticības dogmatiskās mācības izklāsts – 1723. gadā sarakstītas „Pomoras atbildes”, kuras arī mūsdienās tiek atzītas par vecticībnieku bezpriesteru virziena kanonisko autoritāti. Otrā virziena vecticībniekiem ir sava garīdzniecība, kas izveidojās 1846. gadā, kad vecticībā pārgāja metropolīts Ambrosijs. Tas notika Belaja Kriņica ciemā (Galīcijā), kas toreiz bija Austrijas sastāvā. No šī ciema vārda atvasināts arī nosaukums “Belokriņicas hierarhija”, ar ko apzīmē priesteriskās vecticības novirziena hierarhiju. Ne visi priesteriskie vecticībnieki atzina šo hierarhiju – citi atzina vienīgi pārbēgušos pareizticīgo garīdzniekus (tāpēc arī tika saukti par беглопоповцы) un tikai 1923. gadā, kad viņu pusē pārgāja arhibīskaps Nikola (Pozdņevs), viņi ieguva savu hierarhiju. 18. – 19. gs. vecticībā turpinās šķelšanās un izveidojas daudzi sīkāki novirzieni. Pēc 1905. gada vecticībniekiem bija atļauts atklāti sludināt savu ticību, taču tikai 2000. gadā Pareizticīgās baznīcas patriarhs Aleksijs II atzina par kļūdu pagātnē notikušās vecticībnieku vajāšanas.
Luterāņi

Luteriskā mācība izklāstīta vairākos dokumentos (tiek atzītas Apustuļu, Nīkajas, Atanāzija ticības apliecības, Augsburgas ticības apliecība, Augsburgas ticības apliecības apoloģija, Lutera Mazais un Lielais katehisms u. c.), kas apkopoti “Vienprātības grāmatā” (Liber Concordia, 1580. g.).

Luterismā ir saskatāmi trīs galvenie principi: 1) tikai [Svētie] Raksti (Sola Scriptura). 2) tikai ticība (Sola fides), 3) tikai žēlastība (Sola gratia). Nevis baznīcas tradīcijas, bet Bībele ir kristīgās dzīves pamats. Luters uzskatīja, ka Bībele ir jālasa, jāzina un jāvērtē katram personīgi. Luters pārtulkoja Bībeli vācu valodā, un arī citu tautu luterāņi veica Bībeles tulkojumus savās dzimtajās valodās.

Ticība luterismā ir vienīgais ceļš uz pestīšanu un atšķirībā no “labajiem darbiem” ar kuriem cilvēks cer tikt pestīts, tā galvenokārt izpaužas kā personīgs pārdzīvojums, reliģiskā pieredze un paļāvība Dievam. Tikai “taisnošana ticībā”, Dieva žēlastība var glābt cilvēku. Arī baznīcas darbība, tās “labie darbi” nespēj aizvietot ticību, un baznīca ar priesteru kārtu nevar būt starpniece starp Dievu un cilvēku. Luterismā baznīcai ir tikai evaņģēlija pasludināšanas funkcijas, un garīdznieki šeit vairs nav priesteri, bet mācītāji. Luters, noraidot pāvesta autoritāti ticības lietās, pasludināja, ka ikviens draudzes loceklis ir pats sev priesteris un personīgi atrodas Dieva priekšā.

Luterisms likvidēja katolicisma hierarhisko sistēmu, un par pamatvienību tika atzīta draudze, ko vada ievēlēta padome un mācītājs; vispār formāli vadītājs ir padomes priekšsēdētājs. Baznīcas pārvalda kāds ievēlēts augstāks orgāns ar ieceltu vai ievēlētu superintendantu, bīskapu vai arhibīskapu priekšgalā. Luteriskās baznīcas parasti ir veidojušās pēc nacionāli teritoriāla principa.

Baptisti

17. gs. daļa baptistu galvenokārt balstījās uz tradicionālo reformātu teoloģiju un sludināja iepriekšēju izredzētību, citi pieslējās reformātu teoloģijas atzaram, kas atzina cilvēka brīvo gribu – cilvēka ziņā ir pieņemt vai noraidīt kristietību, cilvēks var arī atkrist no ticības. Vēlāk šīs atšķirības izzuda (atskaitot reformētos baptistus, kuri arī mūsdienās ievēro reformātu teoloģijas sākotnējās nostādnes).

Pastāvot vietējo draudžu autonomijai vai pat neatkarībai, mūsdienās baptismā var sastapt gan liberālās, gan konservatīvās teoloģijas pārstāvjus. Baptisti par galveno autoritāti uzskata Bībeli un ticības apliecībām tradicionāli nav normatīva rakstura, lai gan tādas vēstures gaitā pieņemtas (1644. g. angļu partikulāro baptistu ticības apliecība, 1689. g. Londonas ticības apliecība, 1833. g. Ņūhempšīras ticības apliecība (ASV) u. c.) un dažas no tām gadu gaitā tikušas vairākkārt mainītas (ASV Dienvidu baptistu dokuments “Baptistu ticība un vēsts”, kas sākotnēji pieņemts 1925. g., rediģēts 1963., 1998. un 2000. g.) Baptismā būtiska ir cilvēka apzināta pievēršanās ticībai un ar to saistītās pozitīvas pārmaiņas cilvēka personībā (tas var būt gan ilgstošs process, gan spējš notikums, un tā apzīmēšanai paši baptisti bieži lieto jēdzienu “jaunpiedzimšana”). Atbilstoši šai izpratnei draudzi veido cilvēki, kas var apliecināt savu pārliecību un kuri pakļaujas draudzes disciplīnai.

Kā garīgos amatus baptisti parasti izdala atsevišķi mācītāja un diakona amatu, lai gan ir baptistu savienības, kas ievēro senākām konfesijām raksturīgo trīsdaļīgo garīgo amatu iedalījumu (diakons – mācītājs – bīskaps), un dažās atsevišķi tiek nodalīts draudzes vecaja amats (piemēram, angļu reformēto baptistu draudzēs ir vairāki vecaji). Baptisti kā protestanti atzīst vispārējo priesterību, uzskatot, ka visu cilvēku darbošanās draudzē ir vienādi nozīmīga. Baptisti tic, ka katra vietējā draudze ir vispārējās kristīgās draudzes (Baznīcas) daļa.

Vasarssvētku draudzes

Pentakosti lielākoties pieņem gandrīz visas kristiešu sludinātās doktrīnas. Vienīgi neliela daļa pentakostu noraida tradicionālo Trīsvienības doktrīnu. Pentakostu teoloģijā galvenokārt tiek akcentēta Dieva tieša un redzama darbība cilvēkā un kristiešu kopienā, un šīs mācības pamatojumam izmantots Bībeles stāsts par Svētā Gara atklāšanos Vasarsvētkos. Tā kā pentakosti lielu nozīmi piešķir Vasarsvētkiem, šī kristietības novirziena piekritējus dažkārt sauc par piecdesmitniekiem (jo Vasarsvētkus svin 50 dienā pēc Lieldienām). Dieva nepastarpinātai aktivitātei tiek meklēti pierādījumi (pašu pentakostu leksikā tā ir zīme), kuru vairākums pentakostu rod neartikulētās skaņās, kuras cilvēks izsaka ekstātiska pārdzīvojuma laikā (paši pentakosti to uzskata par dievišķu valodu, kas dota kaut uz īsu brīdi; sākumā tika uzskatīts, ka Dievs dod spēju runāt svešā valodā, kuru konkrētais cilvēks līdz tam nav mācījies). Minētais pārdzīvojums tiek dēvēts par Svētā Gara kristību. Līdztekus tam, pentakosti akcentē pārmaiņas, kas pēc šāda pārdzīvojuma notiek cilvēka dzīvesveidā un raksturā.

Tā kā daudzi pentakostisma novirzieni cēlušies no metodisma, tad viņi savā teoloģijā balstās uz holandiešu reformātu teologa Armīnija uzskatiem un māca, ka cilvēks ir apveltīts ar brīvu gribu pieņemt vai noraidīt Dieva žēlastību. Taču daļa pentakostu ir ietekmējušies no tradicionālās reformātu teoloģijas. Daudzi pentakosti tic, ka ir grēki, kas netiek piedoti – tie saistīti ar Svētā Gara dāvanu noraidīšanu vai to pierakstīšanu velnam (to pagātnē bieži darījuši pentakostu oponenti).

Mūsdienās daudzi pentakosti pasaulē mācās starpkonfesionālās vai citu konfesiju mācību iestādēs, un tāpēc kopumā tos ietekmē konservatīvajā anglosakšu protestantismā valdošās tendences, piemēram, akcents uz Bībeles tekstu nemaldību.

Septītās dienas adventisti

Kā rāda nosaukums, septītās dienas adventisti uzsver divas atziņas: 1) sabata svinēšanu (septītā diena pēc jūdu kalendāra, sestā – pēc Rietumu pasaulē lietotā kalendāra) un 2) Kristus drīzu atkalatnākšanu (latīņu val. adventus – atnākt). Tāpat kā citi protestanti, arī adventisti par savas ticības pamatu uzskata Bībeli. Pēcnāves stāvokli adventisti raksturo kā miegu. Viņi uzskata, ka pēc Kristus atkalatnākšanas (pēc globāla ciešanu un vajāšanu laika) notiks visu no radīšanas brīža mirušo taisnīgo cilvēku augšāmcelšanās. Netaisnīgie nevis uz mūžīgiem laikiem nonāks ellē, bet tiks iznīcināti. Akcentējot Bībeles mācību par cilvēku kā Dieva templi, septītās dienas adventisti sludina veselīgu dzīvesveidu – atturēšanos no alkohola, tabakas un narkotiku lietošanas, kā arī Vecajā Derībā minēto noteiktu pārtikas veidu lietošanas aizliegumu (piem., neēd cūkgaļu). Daudzi adventisti ir veģetārieši.

1980. gadā ģenerālā konference pieņēma 28 adventisma pamatatziņas (papildinātas 2005. g.). Adventistu galvenais teoloģiskās pētniecības centrs ir 1975. gadā dibinātais Biblical Research Institute Silverspringā (ASV), kas publicē grāmatas un rīko konferences.

Metodisti

Dž. Veslijs savu pārliecību formulēja divdesmit piecos paragrāfos, kurus izveidoja, pielāgojot metodisma vajadzībām anglikāņu ticības apliecību “Trīsdesmit deviņi artikuli”. Pirmie metodisti, vēršoties pret formālismu, kas, viņuprāt, tolaik valdīja anglikānismā, sludināšanā akcentēja dažādas tēmas: pestīšana, jaunpiedzimšana, taisnošana ticībā, svēttapšana. Dž. Veslijs ietekmējās no brāļu draudžu teoloģijas un no holandiešu reformātu teologa Jākoba Armīnija uzskatiem. J. Armīnijs (1560–1609) mācīja, ka cilvēks var pretoties Dieva žēlastībai un to noraidīt. Viņš arī uzskatīja, ka Kristus mira par visiem cilvēkiem, ne tikai par izredzētajiem. Daļa metodistu palika uzticīgi reformatora Kalvina mācībai un atšķēlās no pārējiem metodistiem (Velsā kalvinistiskie metodisti 1823. gadā izveidoja atsevišķu baznīcu – Velsas presbiteriāņu baznīcu). Vēsturiski metodismā uzsvars likts uz cilvēka personiskās dzīves pilnveidošanos atbilstoši kristietības normām (šis process tiek apzīmēts ar jēdzienu “svēttapšana”). Metodisma pamatidejas izteiktas oficiālajā simbolā – krusts (atgādina par Kristus nāvi), kuru apvij uguns liesma, kas simbolizē Svēto Garu. Metodisti uzskata, ka viņu pārliecības pamatā ir Bībele, saprāts, baznīcas tradīcija, pieredze. Svarīga vieta metodismā ir mācībai par praktisko kristietību, par vajadzību dzīvē aktīvi iemiesot ticības atziņas. Tas stimulējis ne tikai misionārismu, bet arī sociālo aktivitāti, kas Anglijā 19. gs. izpaudās kā metodistu līdzdarbība arodbiedrību kustībā. Metodisti sludina mācību par Svētā Gara liecību – tās pamatā ir uzskats, ka Dievs ticīgajam sniedz iekšēju drošību par to, ka viņš pieder Dievam.

Anglikāņi

Anglikānisms veidojās kā vidusceļš starp Romas katoļu un reformātu tradīcijām. Līdztekus Bībelei liela nozīme anglikānismā ierādīta baznīcas tradīcijai. Anglikānismā saglabāts episkopālisms (bīskapa amats), lai gan daļa anglikāņu teologu (puritāņi) nav atbalstījuši šīs institūcijas ieviešanu. Anglikānisms mūsdienās strikti nereglamentē un necenzē teologu publiski paustos uzskatus, tāpēc tajā sastopami ļoti atšķirīgi viedokļi.

Pasaules anglikāņu saime vieno gan konservatīvās (evaņģēliskas) anglikāņu baznīcas Austrumāfrikā, gan anglokatoļu tradīcijā ievirzītās baznīcas Dienvidāfrikas anglikāņu provincē, gan liberāli orientētas episkopāļu diecēzes ASV. Pašā Lielbritānijā līdztekus anglokatoļu draudzēm vienā pilsētā bieži vien darbojas gan harismātiskas, gan liberālas, gan evaņģēlisko anglikāņu draudzes. Līdzās teologiem, kuri par normatīvu dokumentu uzskata „Trīsdesmit deviņus artikulus” (16. gs.) darbojas arī teologi, kuri prasa tradicionālo doktrīnu revīziju. Anglikāņi ir aktīvi iesaistījušies ekumeniskajā dialogā. To stimulē gadsimtu gaitā anglikāņu aizstāvētais via media – vidusceļš starp Romu (katoļu baznīcu) un Ženēvu (reformātu tradīciju). Daudzi anglikāņi par savas identitātes teoloģisku kopsavilkumu uzskata Čikāgas – Lambetas kvadrilaterālu (amerikāņu episkopāļu 1886. g. Čikāgā pieņemta rezolūcija un 1888. gada Trešās Lambetas konferences rezolūcija) – četrus doktrinārus stūrakmeņus – Svētie Raksti kā autoritāte, kas satur visu pestīšanai nepieciešamo, vēsturiskās ticības apliecības (īpaši Apustuļu un Nīkajas), kristība un Svētais vakarēdiens kā galvenie sakramenti, vēsturiskais episkopāts.

Senā kristietība

 

Tāpat kā visas citas pasaules reliģijas arī kristietība sākotnēji bija Austrumu reliģija, kura tomēr jau pašos iesākumos orientējās uz Rietumiem (Romu, Grieķiju) un atstāja būtisku ietekmi uz Rietumu kultūru.

Jēzus Kristus, augstākā gara iedvesmots un savas misijas vadīts, iestājās par visu cilvēku ideāliem. Viņš bija slepenas mācības meistars un tādējādi esības dziļākās būtības pazinējs. Gandrīz 2000 gadu veci rakstu tīstokļi, kas atrasti Kumrānā, Palestīnā pie Nāves jūras, reliģijas pētniekiem ļauj secināt, ka Jēzus tāpat kā Jānis pirms Kristus laika bijis tā sauktās esenu brālības pārstāvis un zinātājs, tātad – ezotēriķis.

Esenu ebreju sekta darbojās pirms vairāk nekā 2000 gadiem Palestīnā. Šīs brālības dzīve un mācība iedvesmojās un bija piepildīta ar domām un idejām, ko mēs saucam par seno kristietību un kam ir pārsteidzoša līdzība ar Austrumu augstajām reliģijām. Katru dienu vairākkārtēja meditācija (lūgšana), fiziskās nodarbes un elpošanas vingrinājumi, rituāla apmazgāšanās, parasti veģetārs ēdiens, vienkārša, dabas ritma vadīta dzīve, tuvāko mīlestība, zināšanas par dabas dziedinošo spēku, Dieva respektēšana, intuitīva Visuma likumu izpratne un svēto rakstu lasīšana liecina par garīgi augsti attīstītu cilvēku grupu ar lielu ētisku apziņu.

Eseni bija izslavināti kā dziednieki un gudrie. Savos tālajos ceļojumos viņi nokļuva līdz pat Indijai, kur, iespējams, sastapās ar hinduismu un budismu. Esenu mācības pamatlīnijas atrodamas arī seno ēģiptiešu mācībā, Tibetā un Ķīnā, Persijā un arī Grieķijā, arī slepenajās brālībās Rietumu kultūrā – pie templiešiem, rozenkreiceriem, brīvmūrniekiem, kabalistiem un, protams, kristiešiem. Jēzus šīs mācības kodolu tās patiesākajā formā interpretēja savās slavenajās Kalna sprediķa svētībās.

Esenu mācības galvenā ideja ir “viens likums” – visu likumu kopums, kas aptver visas dzīvības formas, kā arī visa pastāvošā pieredzi un arī Visumu. Katrs cilvēks ir šīs vienības sastāvdaļa. Vienība ir daba, augstākā inteliģence, nebeidzams viedums, mūžīgā gaisma, likums, Dievs. Šis likums aptver visu, kas Universā pastāv. Viss notiekošais, visas radības, viss, kas pastāv gan garīgi, gan materiāli. Tas ir viss, kas pastāv matērijā, enerģijās un spēkos, apziņā un zināšanās, domās, izjūtās, visā, kas eksistē. Tik lielā mērā, cik cilvēks to apzināsies, paaugstināsies arī viņa dzīves kvalitāte. Tas ataino to, ko saprotam ar jēdzienu “garīgā attīstība” – sava iekšējā tīrā gara apzināšana, saprašana un atklāsme.

Te redzams, ka visām mistikas tradīcijām un mācībām ir viens un tas pats avots, tām ir viena un tā pati izcelsme. Senākie šīs mācības fragmenti atrodami gadu tūkstošus vecajos šumeru ķīļraksta tekstos. Šie 1945. gadā Augšēģiptē (Nag-Hammadi) atrastie raksti sniedza tālākus senās kristietības skaidrojumus, kā arī dokumentēja universālās vienības – visu mistikas tradīciju garīgos pirmavotus. Nag-Hammadi atradumi aizved pie pirmsākumiem, pie Kristus mācības patiesās būtības, kad Austrumi un Rietumi vēl bija vienoti.

Atziņas par esības dziļākajiem noslēpumiem mutiski un ar meditācijas vingrinājumu palīdzību tālāk tika nodotas tikai nelielam tā saucamās mistērijas skolas izredzēto pārstāvju lokam. Ceļš uz gaismu ved caur sevis izzināšanu un sevis apzināšanu, caur sapratni, ka Visums ir visas pretišķības likvidējoša vienība, “unio mystica” (mistiskā savienošanās). Visi izredzētie atbilstoši viņu kultūras pieredzei ir iemantojuši slepenās zināšanas par to, “kas satur kopā pasauli” un kāds ceļš ved pie šīm zināšanām. Jēzus to pasaka Toma evaņģēlijā ar šādiem vārdiem:

Viens likums
Likums ir ierakstīts visā dzīvajā –
To var saskatīt zālē un kokos,
Upēs un kalnos, debesu putnos,
Meža radībās, jūras zivīs,
Bet vispirms jūs to atradīsiet paši sevī.

Esenu “viens likums”
Informācija sagatavota, izmantojot Rolfa Herkerta grāmatu „Mazā jogas un meditācijas grāmata”, izdota Jāņa Rozes apgādā 2008. gadā un www.bibelesbiedriba.lv/religiju-enciklopedija/jrk.html

Uz augšu