Viss skaistais, kas ielīksmo sirdi un dvēselē rada prieka gaviles, ir Garīgs.

    — Satja Sai Baba

    Visam, ko mēs darām – vai labu vai sliktu, vai apzināti vai neapzināti – seko rezultāts.Tādēļ darīt labu ir nepieciešamība – lai sekas būtu labas.

    — Satja Sai Baba

    Dzīve nav vienvirziena kustība. Mums jābūt gataviem gan dot, gan ņemt.

    — Satja Sai Baba

    Esiet labi, dariet labu, redziet labu. Tas arī ir ceļš pie Dieva.

    — Satja Sai Baba

    Dievišķo var sasniegt vienīgi, pārstājot izcelt citu un slēpt savas kļūdas.

    — Satja Sai Baba

    Dieva īstās mājas ir cilvēka sirds. Dievam nav dārgāka tempļa par cilvēka sirdi.

    — Satja Sai Baba

    Kad jums parādīsies Mīlestības spēks, jūs iegūsiet visus spēkus!

    — Satja Sai Baba

    Ne jau tas, kas zākā, apvaino, bet gan tas, ko mēs uzskatām par apvainojošu; tāpēc tevi neizaicina nekas cits kā paša uzskati.

    — Epiktēts

    Centies mainīt pasauli, kaut mazliet! Saskati būtisko un palīdzi citiem! Nekaitē! Vienmēr domā, kā vari būt noderīgs!

    — Ričards Brensons

    Mūsu laikmetā ceļš uz svētumu noteikti iet cauri darbības pasaulei.

    — Dags Hammarskjolds

    Ja vēlaties vienmēr būt laimīgi, lūdziet labklājību citiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja kādam iespējams palīdzēt, kādēļ lai es par to justos nelaimīgs?Ja kādam nav iespējams palīdzēt, ko līdz būt nelaimīgam?

    — Šantideva

    Neskrien pakaļ pagātnei un nepazaudē sevi nākotnē.Pagātnes vairs nav. Nākotne vēl nav pienākusi. Dzīve rit šeit un tagad.

    — Buda

    Meditācijai un medicīnai ir vienas saknes – tas, kas dziedē, kas tevi padara veselu un pilnīgu, ir medicīna, bet augstākā līmenī – meditācija.

    — Senindiešu gudrība

    Nezinot, cik patiesība tuvu, cilvēki to meklē tālumā – cik žēl! Viņi līdzinās tiem, kuri, ūdens vidū stāvot, kliedz aiz slāpēm.

    — Hakuins

    Nepietiek ar zināšanu, mums tā jālieto praksē. Nepietiek ar gribēšanu, mums ir jārīkojas.

    — J.V. Gēte

    Jo lielāks ir spēks, kas piekritis tev kalpot, jo lielāko godprātību tas prasa no tevis.

    — Sokrats

    Mūsu šaubas ir nodevēji un liek mums pazaudēt labo, ko mēs varētu iegūt, liekot mums baidīties mēģināt.

    — Šekspīrs

    Mēs esam tādēļ, ka Dievs ir.

    — Emānuels Svēdenborgs

    Cilvēka dzīves mērķis un nolūks ir vienojoša zināšana par Dievu.

    — Oldoss Hakslijs

    Jaunais cilvēks būs mistiķis – vai viņa nebūs vispār.

    — Karls Rāners

    Mieru tu iegūsi vienīgi tad, ja pats to sniegsi!

    — Marija fon Ēbnere Ešenbaha

    Katra diena ir laba diena.

    — Budistu sakāmvārds

    Nedzen upi, ļauj tai plūst.

    — Āzijas gudrība

    Tajā acumirklī, kurā tu sapratīsi, kas patiesībā esi, visi šīs pasaules noslēpumi tev būs kā atvērta grāmata.

    — Bhagavadgīta

    Naids nekad nenovērsīs naidu- vienīgi mīlestība var pārvarēt naidu.Tas ir mūžīgs likums.

    — Buda

    Esi mīlošs, esi laipns, ej labestības ceļu.

    — Buda

    Neizglītotie savās likstās parasti vaino citus; iesācēji – paši sevi; pilnīgi izglītotie nevaino nedz kādu citu, nedz arī paši sevi.

    — Epiktēts

    Nav grūti mīlēt labu cilvēku. Grūti mīlēt cilvēku tādu, kāds viņš ir.

    — Juris Rubenis

    Viss, kas tev dzīvē ir vajadzīgs, ir tevī. Tu ieklausies savā iekšējā balsī, lai nevajadzētu iztaujāt nevienu citu.

    — Jozefs Kiršners

    Dvēsele vienmēr redz, ar ko slimo miesa. Ķermenis ir dvēseles templis, par ko jārūpējas.

    — Hipokrāts

    Stāvot pie jūras un tikai tajā lūkojoties vien, to pārpeldēt nevar.

    — Rabindranats Tagore

    Labāk ir pieņemt nepareizus lēmumus nekā neizlemt neko, jo no savas rīcības kļūdām tu vari mācīties.

    — Jozefs Kiršners

    Visi šķēršļi un grūtības ir pakāpieni, pa kuriem mēs kāpjam augšā.

    — Fridrihs Nīče

    Iziet cauri pasaulei, nedarot sevi pilnīgāku, ir tas pats, kas iznākt no pirts netīram.

    — Ališers Navoji

    Cilvēks kļūst vesels, neslēpjot savas slimības, nevis izliekoties vesels.

    — Juris Rubenis

    Reizi dzīvē laime klaudzina pie ikviena cilvēka durvīm, taču bieži vien šajā laikā cilvēks sēž tuvējā krodziņā un nedzird tās klauvējienu.

    — Marks Tvens

    Prāts pieder pats sev, un tas spēj pārvērst elli par Debesīm, bet Debesis par elli.

    — Džons Miltons

    Dzīves māksla ir prasme gaidīt. Ar varu atplēsts pumpurs nekad īsti neuzplauks.

    — Zenta Mauriņa

    Lai kāds būtu jūsu darbs, veiciet to kā ziedojumu Dievam.

    — Satja Sai Baba

    Prāts ir vienīgais laimes vai nelaimes, verdzības vai brīvības cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Kad jūs uz kādu norādāt ar pirkstu, tad atcerieties, ka trīs pirksti ir vērsti pret jums pašiem.

    — Satja Sai Baba

    Ja jūs citos atrodat trūkumus, tad ar trīskārt saasinātu uzmanību vērsieties pret saviem trūkumiem.

    — Satja Sai Baba

    Patiess garīgums ir prasme atrast savas kļūdas un tās izlabot.

    — Satja Sai Baba

    Gudrība un citas cēlas īpašības rodas tikai sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Mēs varam sasniegt atbrīvošanu, izpildot savus pasaulīgos pienākumus, bet tikai tad, ja mūsu prāts vienmēr paliks iegremdēts Dievišķajā.

    — Satja Sai Baba

    Laime nav mērķis, bet pienākuma pildīšanas dabīgas sekas.

    — Pauls Dāle

    Cilvēka laime – viņa griba.

    — Gēte

    Laime padara priecīgu, nelaime – gudru.

    — Latviešu sakāmvārds

    Pasaules dvēseli baro cilvēku laime. Un arī to nelaime, ļaunums vai skaudība. Īstenot savu Likteni ir cilvēka vienīgais, patiesais uzdevums.

    — Paulu Koelju

    Laimi nes mīlestība, nevis patiesība.

    — Juris Rubenis, Māris Subačs

    Tici un dari, sevi un pasauli. Dari laimi, un būs laime.

    — Rainis

    Augstākā gudrība un laime ir dievišķas kārtības izprašana un piemērošanās tai.

    — Edvarts Virza

    Cilvēks, kas domā tikai par sevi un meklē visur izdevīgumu, nevar būt laimīgs. Gribi dzīvot sev – dzīvo citiem!

    — Seneka

    Nemeklējiet laimi pasaulē, laime ir jūsos pašos, esiet uzticīgi sev.

    — Ērihs Marija Remarks

    Vēlēšanās kalpot vispārības labā jāpadara par dvēseles nepieciešamību, par priekšnoteikumu personiskajai laimei.

    — Antons Čehovs

    Laime ir ar tikumību apvienota labklājība.

    — Aristotelis

    Cilvēks vairo savu laimi par tik, par cik viņš dara laimīgus citus.

    — Bentams

    Labākais veids, kā atbrīvoties no ienaidnieka, ir apzināties, ka viņš nav tavs ienaidnieks.

    — Buda

    Dari to, kas nes svētību, nevis savā labā, bet tādēļ, lai visas Visuma būtnes darītu laimīgas.

    — Buda

    Bailes dzīvot un bailes mirt aizver laimei vārtus.

    — Drukpa Rinpoče

    Lietas rodas un atkal izzūd. Laimīgs ir tas, kas to vienkārši mierīgi vēro.

    — Buda

    Ja vēlies zināt savu nākotni, tad aplūko sevi tagadnē, jo tā ir cēlonis tavai nākotnei.

    — Buda

    Ceļš uz prieku ved caur laipnības izrādīšanu, spēcinot sirdi ar līdzcietību.

    — Buda

    Vislaimīgākais cilvēks ir tas, kas dāvā laimi vislielākajam cilvēku daudzumam.

    — Didro

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu sakāmvārds

    Nedzenies pēc laimes: tā vienmēr atrodas tevī pašā.

    — Pitagors

    Kurš ir laimīgs? – Tas, kura miesa ir vesela, gars mierīgs un izkopj savas dotības.

    — Taless

    Dzīve – tas ir ceļš mājup.

    — Melvils

    Lielā māksla dzīvot laimīgi slēpjas spējā dzīvot tagadnē.

    — Pitagors

    Dzīve gūst savu bagātību no pasaules, bet nozīmi no mīlestības.

    — Tagore

    Dzīvot vajag tā, lai nevajadzētu nāves baidīties un arī tās vēlēties.

    — Tolstojs

    Tur kur ir sirds, mīt arī laime.

    — Poļu sakāmvārds

    Īstu jēgu atminam, kad mūsu “es” kalpo mazajam “tu”, tuvcilvēkiem, un lielajam “Tu” – Dievam.

    — Zenta Mauriņa

    Laime ir ceļa redzējums. Laime ir perspektīva. Bet šim ceļam ir jēga tikai tad, ja tas ved uz kopību ar cilvēkiem, un domu un jūtu bagātību.

    — Saulcerīte Viese

    Laime pati atrod ceļu pie garā stiprajiem.

    — Indiešu gudrība

    Runā, ka pilnīgai laimei cilvēkam ir nepieciešamas tikai dažas lietas: kāds, kuru mīlēt, darbs, ko darīt, un kaut kas, uz ko cerēt.

    — Toms Bodets

    Skaistums nav ķermenī, to rada raksturs un šķīstība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēku bez rakstura nevar nosaukt par cilvēku. Viņš ir tikai dzīvnieks.

    — Satja Sai Baba

    Raksturs ir cilvēka patiesā rota, tā pazaudēšana ir visu viņa ciešanu un bēdu cēlonis.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tāds, kuram ir stiprs raksturs.

    — Satja Sai Baba

    Īsts humānisms pastāv vienīgi domu, vārdu un rīcības saskaņā.

    — Satja Sai Baba

    Tas, kurš saglabā harmoniju savās domās, vārdos un darbos, ir Patiess Cilvēks.

    — Satja Sai Baba

    To, kurš ir izpratis Dieva vienoto dabu (bez duālisma), var uzskatīt par Patiesu Cilvēcisko būtni.

    — Satja Sai Baba

    Patiess Cilvēks ir tas, kurš apzinās cilvēcei piemītošo Dievišķumu.

    — Satja Sai Baba

    Lai kādu ļaunumu tu otram nodarītu, tu to nodari vispirms sev.

    — Ričards Bahs

    Piepildi dzīvi ar to, ko vienmēr esi sapņojis darīt, un tev vairs neatliks laika justies slikti.

    — Ričards Bahs

    Izvairies no problēmām, un tu nekad tās nepārvarēsi.

    — Ričards Bahs

    Vēlies nākotni bez grūtībām? Kāpēc gan tu parādījies šajā laikā un telpā, ja nevēlies saskarties ar grūtībām?

    — Ričards Bahs

    Tava misija ir soļot pa gaismas taku, lai cik melna nakts valdītu visapkārt.

    — Ričards Bahs

    Tavas iedzimtās īpašības ir atkarīgas no jūtām, kādas tu turi savā sirdī.

    — Satja Sai Baba

    Nekad nerunā nepatiesi vai ar mērķi kādu sāpināt.

    — Satja Sai Baba

    Mūsu raksturs atspoguļojas mūsu vārdos, uzvedībā un ikdienas darbos.

    — Satja Sai Baba

    Lai atbrīvotos no ego, ir jākontrolē savas pasaulīgās domas un jūtas.

    — Satja Sai Baba

    Dariet citiem to, ko vēlaties, lai citi darītu jums.

    — Satja Sai Baba

    Līdzjūtība ir patiesa dievlūdzēja raksturīgākā īpašība.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā īpašība, kas tiek gaidīta no dievbijīgā, ir iecietība.

    — Satja Sai Baba

    Lepnība un iedomība ir vispeļamākās īpašības.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēkam ir dota Dievišķā gudrība, lai viņš ieraudzītu savu patieso būtību.

    — Satja Sai Baba

    Galva ir slikto domu avots, sirds – cēlo domu avots.

    — Satja Sai Baba

    Nepietiek paziņot, ka jūs esat šķīsti. Tā būs taisnība, ja citi to teiks.

    — Satja Sai Baba

    Domu, vārdu un rīcības vienotība ir Patiesa Cilvēcība.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēks var iekarot visu pasauli, kad viņa domas ir šķīstas.

    — Satja Sai Baba

    Tu neiemantosi cieņu, ja tavas domas būs pretrunā ar taviem vārdiem.

    — Satja Sai Baba

    Nekad savu domu nepārvērt rīcībā steigā.

    — Satja Sai Baba

    Sirdij ir jābūt tik mīkstai kā sviests. Prātam ir jābūt tik vēsam kā mēnesgaisma, un runai ir jābūt tik saldai kā medus.

    — Satja Sai Baba

    Prāta līdzsvars ir Patiesas Cilvēciskās būtnes galvenā pazīme.

    — Satja Sai Baba

    Cilvēka svētums dara viņu labu.

    — Satja Sai Baba

    Galvenā darbība, kurā cilvēkam jāiesaistās, ir kalpošana citiem cilvēkiem.

    — Satja Sai Baba

Laiks, cikli Dabā, tās procesos un cilvēka personības, sabiedrības vidēs 17.05.2013

Laiks.

Kas ir Laiks? Vai tas eksistē? Kur tas eksistē? Vai tā ir objektīva vai subjektīva realitāte? Vai tā ir vai nav substance? Vai laiks ietekmē vai neietekmē procesus? Ja ietekmē, tad – kādā veidā? Ja neietekmē, tad kas tā ir par vidi, kurā tas ir iespējams?

Pirms lasīt šo rakstu, es aicinu lasītājus veikt individuālu apceri par šiem jautājumiem un, varbūt, papildināt jautājumu virkni ar saviem jautājumiem!

Apcerēsim Laiku! Vai tas eksistē? Eksistē Visuma kustība. Šī kustība ir informācijas nesēja, kas maina parādības Telpas dažādajās dimensijās. Lai raksturotu situāciju mainībā, cilvēks ieviesa Laika jēdzienu. Tātad, Būtībā Laiks neeksistē tad, kad apstājas jeb neeksistē kustība. Ja cilvēks spēj apstādināt sevī apziņas kustību, tad viņš nonāk viņpus Laika – pirmradīšanas stāvoklī. Tikko parādās doma – informācija, tā tūlīt parādās arī kustība, kura šo domu tiecas materializēt un pārvietot telpā jeb objektīvā realitātē. Mēs varam uzdot jautājumu: „ Kas šādu kārtību ir radījis un vai tā vispār ir atceļama vai maināma? Un varam vēl tālāk izzināt – kāpēc mēs šīs objektīvās kustības fragmentējumu Laikā spējam vien redzēt no subjektīva skatu punkta?

Kustības jēdziena simbols dainās tiek izteikts ar kumeliņa simbolu. Ja iepriekšējā rakstā mēs aplūkojām kumeliņa simbolu kā enerģētisko dualitāti, kā 5 uztveres orgānu uztvertās informācijas nesēju, tad tagad ieskatīsimies šī simbola visabstraktākajā līmenī, kurš izsaka kustību kā Visuma Domas materializāciju Laiktelpā:

1.Sen dzirdēju, nu redzēju

Dievam greznu kumeliņu,

Līdz zemei krēpes vilka

Ledaināmi kājiņām.

2.Kas spīdēja, kas mirdzēja

Augsta kalna galiņā,

Jānīts kala kumeliņu

Ar sudraba pakaviem.

Pirmajā dainā kustība – „greznais kumeliņš” ir no sākuma „dzirdams” – kā vilnis, frekvence, bet pēc zināma laika –„ nu” arī redzams – tātad jau kustībā transformējusies gaismas frekvence. Kumeliņa krēpes – Laiktelpā sniedzas līdz pat cietajam matērijas stāvoklim – ledum (ja domājam kategorijās – vielai, šīnī gadījumā – ūdenim –ledum, kā matērijas izpausmei ir plazmatiskais, gāzveida, šķidrais un cietais agregātstāvoklis).

Otrajā dainā var nojaust, ka Jānis – Dieva Personības aspekts šai kustībai definē trajektoriju jeb kumeļu „apkaļ”. Personība (mainīgā subjektivitāte) eksistē tikai Laiktelpas matērijā, ārpus tās eksistē Individualitāte jeb Būtība/Patība. Ja apkalšanas procesu veic Jānis – Dieva dēls- Personība, nevis pats Dievs, tad jādomā, ka kustības noteiktā( apkaltā, kontrolētā) trajektorija attiecas uz Laiktelpu matērijā nevis transcendenci. Ja dainā ir kalna tēls, tad varam apcerēt tā simbolisko nozīmi esošajā kontekstā. Kustība no kalna lejā ir iespējama vai nu pa taisni, vai pa spirāli – cikliski atkārtojoties noteiktā punktā. Kalns ir kā elektromagnētiskais lauks, kas veidojas no daudziem kumeliņiem- viļņiem (spīdoši, mirdzoši):

Visi šie viļņi (kustības) ir definējami, aplūkojami Laikā un Telpā.

Skatoties šādā aspektā, Laiks pēc būtības ir ātrums, ar kādu notiek izmaiņas. Laiku varam uzskatīt par ceturto dimensiju (blakus trim telpas dimensijām –garums, platums, augstums), un parasti tas tiek iedalīts pagātnē, tagadnē un nākotnē.

Kā tas tiek atspoguļots pasakās? Ir trīs kumeliņi – sudraba, zelta un dimanta vai vara, sudraba un zelta, kuri jāj stikla kalnā. Taču, dainās šādu kumeliņu vai zirgu nav! Dainās 3 laika kategorijas ir apcerētas kā Pasaules koka 3 daļas:

34066-14

Ozols auga kalniņā

Kā mērenis muiženieks:

Vaŗa saknes, zelta zari

Sudrabiņa lapiņām.

Laika koks, kā mērens muiženieks, kuram, laikam, kaut kas pieder. Vai tā varētu būt informācija? Vara saknes- pagātne nosaka mūsu tagadni, tāpēc tā ir nozīmīga, bet, ne tik svarīga (vērtīga), kā tagadne – zelta zari (zelta vidusceļš, zelts, kā izpaustā enerģija, aktuālā gudrība, arī vara kaut ko mainīt). Sudrabs – nākotne – arī ne tik svarīga, ja skatās no tagadnes punkta. Sudrabs – kā kaut kas tīrs, vēl neaptraipīts, nesaduļķots, tikumisks. Šāds skaidrojums ir no subjektīvā vērtētāja skatu viedokļa.

Citā kontekstā, varš, sudrabs un zelts, dimants var būt ar citu nozīmi – kā materiālās dabas īpašības, kas caurauž un ietekmē dažādas vides – Dabu (izpaužas kā Dabas parādības jeb Laika apstākļi), cilvēku un sabiedrību (izpaužas kā rīcības aktivitātes intensitāte un virzība , apziņas līmeņi), vielu pāreja no viena agregātstāvokļa citā:

1)tumsonība (būtnēm) vai inerce (vielām) – cietais agregātstāvoklis

2) darbīgums un dažkārt pārlieku enerģisks gan vitāli ,gan emocionāli, gan mentāli(būtnēm) vai aktivitāte (vielām)- šķidrais agregātstāvoklis;

3) tīrības , zināšanu daudzuma un plašuma sajūtas, kas bieži vien pārmērīgā daudzumā liek cilvēkam justies augstprātīgam un neieredzēt zemākstāvošos; gaismas sajūtas (būtnēm ar un bez augstākā saprāta) vai gāzveida agregātstāvoklis (vielām) .

Visas šīs īpašības pārvarot, mēs varam pacelties augstākajā nepieķeršanās stāvoklī (dimanta apziņā), kas ir absolūtā objektīvā tīrība no jebkādām kaislībām. Tikai šajā stāvoklī mēs uzzinām, kas ir patiesa harmonija. Vielām tas ir rets agregātstāvoklis – plazma, kas līdzīgs gāzei un izstaro gaismu.

Varš, zelts, sudrabs Laika izpratnē ir aplūkojams arī 1) cilvēka mūža un 2)dzimtas kontekstos:

1)Sudrabs – bērnības tīrā apziņa, zelta jaunība, varš –vecums

2)Vara saknes – vecvecāki , zelta zari – vecāki, sudrabiņa lapiņas – bērni

Laiks kā psiholoģiska parādība.

Laiks „skrien”, „velkas”.

1388-0

1.Ik pie pelces piebraucot,

Kumeliņis krustu meta,

Kumeliņis krustu meta

Ar pakaļas kājiņām.

33693-3

2.Sasatrūka kumeliņis

No pelēka akmentiņa,

Saraustīja zelta grožus,

Sudrabiņa iemauktiņus.

21861-0

3. Rāmi jūdzu, rāmi braucu,

Rāmi tek kumeliš;

Rāmajam bāliņam

Pārved’ rāmu līgaviņu. 33683-4

4. Lēni lēni Dieviņš brauca

No kalniņa lejiņā,

Netraucēja ievas ziedu,

Ne arāja gājumiņa.

33261-0

5. Gauši nāca, drīz aizgāja

Tie bagāti ziemas svētki:

Trīs dieniņas, trīs naksniņas-

Iet pār kalnu dziedādami. 33223-0

6. Gauši nāca, drīz aizgāja

Tā lielāja Jāņa nakts:

Ne bij dienu, ne nedēļu,

Vienu pašu vakariņu.

Pirmajā dainā kumeliņš „stiepj laiku”, bet otrajā dainā – kumeliņš ir satraukts. Mēs arī uztraukumā mēģinām forsēt laiku, notikumus, likumus savā pelēkajā, materiālajā ikdienā. Mums ir jāatrod savai dzīvei rāmais kumeļš – tāds, kāds tas ir trešajā dainā! Un jāatceras, ka Pats Dievs nevienam ar varu neko neliek – ir rāms, nepieķēries. Savukārt, piektajā un sestajā dainā mēs nojaušam, ka ilgais un īsais laiks ir saistīts ar apnicīgu svētku gaidīšanu un iedvesmojošu to pavadīšanu. Tātad- radošajā procesā laiks psiholoģiski paātrinās.

Laika jēdziens (no Vikipēdijas): Klasiskajā fizikā laiks ir mainīgs lielums, kas (blakus telpai) nepieciešams, lai precīzi nodefinētu priekšmeta vai kustības pozīciju. Šis pieņēmums ir saskaņā ar Kanta filozofiskajām idejām, kurās laiks un telpa tiek uzskatīti par nepieciešamiem jebkurai cilvēka pieredzes uztveršanai. Relativitātes teorijā laiks ir atkarīgs no novērotāja, un dažādiem novērotājiem notikumi “A” un “B” var norisināties vienlaicīgi, A pirms B vai B pirms A atkarībā no novērotāja. Tikai tad, ja divus notikumus saista cēloņsakarība, visi novērotāji vienu notikumu redz kā “cēloni” un otru kā “sekas”. Arī procesa ilgums atkarīgs no novērotāja . Relativitātes teorijā laiks ir no telpas neatdalāma dimensija, tāpēc šīs teorijas ietvaros jāstrādā ar jēdzienu “laiktelpa”.

Filozofijā: ir identificējami seši laiki: divi pagātnes (negatīva; pozitīva), divi tagadnes (hēdoniska; fatāliska), un divi nākotnes (transcendentāla un nākotnes) Pozitīva pagātnes laika orientācija nozīmē, ka cilvēks pagātni asociē ar pozitīviem notikumiem, tā viņu stiprina un dod drošības sajūtu; negatīva, gluži otrādāk, nozīmē bailes un nepatīkamus pārdzīvojumus pagātnē. Kopumā uz pagātni orientētie ir salīdzinoši konservatīvāki. Tagadnes orientācijā izšķirama hedoniskā laika orientācija, šādi cilvēki dod priekšroku tūlītējam gandarījumam un atlīdzībai, tiecas uz visu, kas sniedz baudu, cenšas izvairīties no visa, kas izraisa sāpes, savukārt fatāliskā laika orientācijas cilvēks uzskata, ka viņa dzīvi nosaka citi (piem., liktenis), tāpēc neuztraucas par nākotni, ir ar mazu pašvērtējumu un bieži ir depresīvi un mazāk laimīgi; vienlaicīgi tie tomēr tiecas meklēt ko jaunu – jaunā meklējumi tiem kompensē jau iepriekš noteikto, paredzamo (parasti ne pārāk labvēlīgo) dzīves gājumu. Tagadnes orientācijas cilvēki vairāk paļaujas uz citu izteiktajiem solījumiem (ģimenes draugu, valdības). Transcedentālā nākotnes laika perspektīva raksturojama kā protestantisma ētika, kurā novērojams plāna un sistēmas trūkums ticīgā ikdienas dzīvē. Šāda dzīve ir orientēta tikai uz transcedento mērķi – uz aizkapa svētlaimi. Tieši tāpēc šo cilvēku pasaulīgā eksistence ir stingri racionalizēta. Savukārt, vienkāršā nākotnes laika orientācijas cilvēki netiecas uz laimīgu aizkapa dzīvi, bet koncentrējas uz nākotnes mērķiem (nodarbojas ar sportu, ēd veselīgu ēdienu, netērē laiku, apcerot pagātnes kļūdas, taču retāk gatavi ziedot laiku altruistiskiem mērķiem).

Praktiskas metodes, kā koncentrēties uz Laiku savā dzīvē:

1. Skaņa, vibrācija.

33654-1

Dieviņš jāja niedru tiltu

Sasprandzētu kumeliņu;

Rībēj’ tiltis, dreb kumeļis,

Skan sudraba iemauktiņi.

Nosēžamies ērti, ar taisnu mugurkaulu. Iekšēji skandējam vai nodziedam dainu.(To var darīt arī visu vingrinājuma laiku, lai tādā veidā pastiprinātu koncentrēšanos uz veicamo procesu). Vēršam uzmanību uz savu ieelpu un izelpu. Tie ir kā divi kumeliņi. Tikpat labi Dieviņa kumeliņš ir asinis mūsos, kuras skrien asinsvados…. Bet niedru tilts ir centrālā nervu sistēma mugurkaulā. Niedre pēc sava ārējā izskata ir ļoti līdzīga nervu šķiedrai…. Un patiesi – tur, kur pakausī satiekas muguras un galvas smadzeņu centrālās nervu sistēmas ir tilts, kurš anatomiski tā arī saucās. Koncentrējamies dažas minūtes uz to (pakauša bedrīte) un jūtam tajā vibrācijas (rībēj’ tiltis). Jūtam kā atbrīvojas visa plecu josla un mūsos ienāk silta maiga enerģija.

Pēc tam 5 minūtes koncentrējamies uz ausīs dzirdamo iekšējo skaņu (skan iemaukti). Ja traucē to saklausīt apkārtnē dzirdamie tehniskie trokšņi, viegli aizspiežam ausis ar dažiem pirkstiem. Šīs koncentrēšanās laikā varam sajust, ka ar skaņu kā ar dzēšgumiju tiek izdzēstas no prāta jebkuras domas, ka no dzīves tiek izdzēsti nepatīkami pagātnes notikumi.

Ja šis process būs labi izdevies, tad vajadzētu parādīties jūtamai reakcijai – Dieviņa kumeliņa drebēšanai visā mugurkaulā. Mēs mēdzam teikt par šo procesu: skudriņas skrien pār kauliem. Tas ir process, kad notiek enerģijas atbrīvošanās un augšupcelšanās (kumeliņa „atsprandzēšana”)

Noteiktu stresu rezultātā mūsu enerģija var nobloķēties. Apzinoties savas rīcības, attieksmes, emocijas, piedodot sev, citiem, enerģija atbrīvojas un turpina savu cirkulāciju no mikrokosmiskās orbītas uz makrokosmisko orbītu un atpakaļ .

2. Laika koks.

33786-8

Trīs rītiņi Saule lēca

Sarkanā kociņā;

Jauni puiši veci tapa,

Tā kociņa neatrada.

Es atradu ganīdama

To kociņu lapojot:

Zelta zari, vaŗa saknes,

Sudrabiņa lapiņām.

Nostājamies taisni, kājas plecu platumā. Koncentrējamies uz savu elpu, jūtot, ka tā paliek arvien rāmāka un rāmāka. „Noganam” savas domas, jūtas, emocijas! Ieelpojot jūtam, ka ieejam dziļi savā sirdī, kur mīt mūsu transcendentālā Patība (ārpus Laika), izelpojot, jūtam, ka ienākam atpakaļ savā augumā. Mēģinam ar katru reizišo procesu veikt lēnāk un ilgāk, līdz pienāk brīdis, kad nejūtam – vai elpojam, vai nē.

Tad jūtam, kā sirds vibrācija paplašinās uz mūsu kājām un ieaug kā koka saknes zemē. Tad jūtam, kā sirds rāmā vibrācija ietiecas augstu debesīs kā koka zari-gan caur abām rokām, gan caur galvu. Radam un raidam tīras (sudraba) mīlestības vibrācijas no savas sirds pa savām saknēm, zariem(smadzenēm).Šoreiz „neņemam”enerģiju ne no zemes, ne no debesīm, bet tikai dodam, jūtot, ka mēs radam jaunu mīlestības pasauli, kura aug arvien lielāka. Ja būsim visu pareizi veikuši, tad vienlaicīgi jutīsim, ka esam gan Zeme, gan Debesis, gan viss Visums.

Cik vien ilgi spējam, noturam šo redzējumu!

Ja tas ir izdevies – izvēlamies vienu no divām iespējām –

1) Ar gandarījumu un pateicību beidzam vingrinājumu;

2) Turpinām vingrinājumu, koncentrējoties uz savu pagātni un lēnām slīdot ar savu apziņas uzmanību no sirds līdz kāju pēdām. Jūtam, kā miers un sirds gaisma atbrīvo saspringušās vietas muskuļos. Ja parādās konkrēti notikumi, emocijas, atmiņas, neaizmirstam mainīt savu attieksmi pret tām ar piedošanas palīdzību! Ja sariešas asaras – raudam, neko neslāpējot! Tikai šādā gadījumā, sākam elpot daudz dziļāk, bet tikpat lēni, kā sākumā.

Šādu pašu procesu veicam, virzienā no sirds uz galvu.

3) Turpinām vingrinājumu, koncentrējoties uz savu dzimtu vai nu kopumā, vispārināti, vai uz konkrētām attiecībām ar kādu ģimenes locekli.

Noslēdzam vingrinājumu ar atgriešanos savā sirdī un iedziļināšanos savā Būtībā/Patībā kā sākuma daļā. Saglabājam rāmo sajūtu visu atlikušo dienu!

Laiks kā mērīšanas rīks.

Lineārais jeb „izmērāmais” laiks cilvēka saprātam ir tveramāks. Taču cilvēki visā pasaulē ir izdomājuši tik dažādas laika skaitīšanas sistēmas! Senāk latviešiem bija nevis 7 dienu nedēļa, bet 9 dienu nedēļa, kura tika saukta par savaiti. Ja mēs dzīvotu 9 dienu nedēļu, tad arī dzīves un sabiedrības procesi plūstu harmoniski, cilvēka daudzdimensionālajai Būtībai atbilstoši. Vai latvieši ir Saules kalendāra vai Mēness kalendāra lietotāji? Kā daudzām senajām tautām, arī Latvijā dzīvojošām ciltīm būtiski bija abi šie kalendāri. Saules kalendārs atspoguļo Dabā un sabiedrībā notiekošos procesus, kā arī cilvēka dvēseles garīgās evolūcijas procesu. Savukārt, Mēness kalendārs ir nozīmīgs slimību ārstēšanā, bērna dzemdēšanā un lauksaimniecības darbos. Gudrs ir tas, kurš prot rīkoties ar abiem šiem kalendāriem.

Ilustrācijai daina, kurā atspoguļojas arī senais kalendārs:

34075-0

Sajāja bramaņi

Augstajā kalnā

Sakāra zobenus

Svētajā kokā.

Svētajam kokam

Deviņi zari (mēneši)

Ik zara galā

Deviņi ziedi; (nedēļas)

Ik zieda galā

Deviņas ogas, (dienas)

Atskrēja bitīte

Paņēma vienu

Aiznesa Mīļmāras

Šūpulī.

9 ogas x 9 ziedi = 81 un 81x 9 zari = 729 ;

729:2=364,5 dienas. Tātad sanāk, viena gada vietā bija 2 gadi, no kuriem pāri palika 1 diena (bitīte aiznesa).

Aīda Rancāne savā grāmatā: „Maskas un maskošanās Latvijā” raksta par sakrālo un profāno laiku arhaiskajās un tradicionālajās sabiedrībās: „Pastāv laika intervāli, kuri tiek atdalīti no parastās laika ilgstamības. Tiem piemīt unikāla vērtība, nozīme un blīvums. Šie intervāli, pretēji profānā laika bezjēdzīgajai plūsmai, kurā notiek darbības bez reliģiozās nozīmības, veido sakrālo laiku. Sakrālais laiks ir svētku laiks.”

M. Eliade raksta, ka senā zemkopja apziņā nāve ir tikai eksistences veida izmaiņa laikā – nekas nenomirst pa īstam, tas tikai atgriežas sensenajā matērijā un atpūšas, gaidot jaunu sākumu.

Daudzu pasaules kultūru etnogrāfijā varēsim atrast šīs laika ritmiskās, cikliskās plūsmas atainojumu.

3. Dabas cikli, likumības un to ietekme uz cilvēku.

Cikli un to atkārtošanās ir savstarpējās kopsakarībās. Kā viens no būtiskākajiem cikliskuma parametriem ir skaitlis 9. Cilvēka ķermenī 9 enerģētiskie centri, kas ap sevi veido 9 apziņas laukus. Gadskārtu ieražu kalendārs ir pamats ciklu pētniecībai un to ietekmei uz cilvēku. Tajā ir redzami 8 iedalījumi. Šinī gadījumā devītais ir pats centrs(neredzams), no kura viss sākas un beidzas (šāds traktējums ir atrodams citās senajās kultūrās un līdzīgās shēmās).

Divejādi Saule teka,

Tek kalnāi, tek lejā,

Divejādis mans mūžiņis

Ar to vienu dvēselīti.

Divas dienas mūžiņāi,

Viena laba, otra ļauna,

Ir labāi, ir ļaunāi,

Abas divas jādzīvoi.

Divejādi saule teka! Divejādis mans mūžiņis! Ziemassvētku laikā Saule ir Debesu kalna pakājē(vismazāk redzama), bet Jāņos – kalna galā(visvairāk redzama). Šie lielie cikli ietekmē arī cilvēku un viņa darbību.

Kopumā šajā shēmā var saskatīt:

A Dabas cikli:

1) Visuma neeksistences un eksistences cikls

2) Dabas laikmetu cikls (ledus laikmetu periodiska atkārtošanās uz Zemes utt.)

3) Viena gada Dabas gadalaiku ciklu: ziema, pavasaris, vasara, rudens

4) Astronomisko Dabas spīdekļu- Saules(u.c.planētu) ciklus (cik ilgi tā ir redzama pie debesīm ziemā un vasarā)

5) Vienas dienas ciklu Dabā: pusnakts, rīts, pusdienlaiks, vakars – lineārais laiks 24h (skat.zīm.)

B Sabiedrības cikli:

6) Gadskārtu ieražu svētku cikls kā sabiedrības kultūras parādība: Ziemassvētki,Meteņi, Lieldienas, Ūsiņi, Jāņi, Māras, Jumji, Mārtiņi (Veļi);

7) Sabiedrības pašorganizēšanās politiski-ekonomiskie cikli (periodiskas ekonomiskās krīzes)

8) Institūciju un organizāciju pastāvēšanas cikls (veidojas, attīstās, likvidējas)

C Cilvēka cikli:

9) Cilvēka mūža cikls (14 gadu periodi)- sociālās lomas: zīdainis(bērns), pusaudzis(14.g), jaunietis(28g), vecāks(42), vecvecāks(56), nelaiķis(70-84g) (zīm.) Taču šo ciklu var zīmēt arī savādāk – kā 2 loku apriņķojumu ar 7 gadu

intervālu(skat.Ligitas Embrektes shēmu) Tajā cilvēka dvēsele

augumā ienāk jeb piedzimst fiziski redzami Ziemassvētku

punktā. Pirmais pilnais loks ir attīstība, zināšanu uzkrāšana,

bet otrais loks – zināšanu atdošana. Skatoties no šāda

viedokļa, cilvēks 2 reizes mūžā piedzīvo bērnību. Pirmajā

reizē par viņu kā bērnu rūpējas māte, bet vecumā, kad

viņš vēlreiz nonāk „bērna prātā”, tad par viņu rūpējas

jau viņa bērni.

10) Cilvēka darbības: zemkopības un lopkopības darbu cikls:

(Sniega tīrīšana, malkas sagādāšana, aršana, stādīšana,

ravēšana, pļaušana, novākšana, glabāšana utt.)

11) Cilvēka darbības vienas dienas ciklu:

(celšanās-brokastis, darbs, pusdienlaiks, darbs,

vakariņas, atpūta, naktsmiers – skat. zīm. ar laika d.)

12) Viena darba, projekta attīstības cikls (ideja, iecere,

risinājums, izvērtējums, secinājumi)

13) Cilvēka psihosomatiskie un smadzeņu darbības cikli:

a) Apziņas cikls:bezapziņa, zemapziņa, apziņa, virsapziņa;

b) Emociju cikls: neitralitāte, kairinātāja uztvere,

apstrāde, reakcija, sekas(frustrācija vai pacēlums;

t.sk. katra indivīda personības garastāvokļa cikli;

c) Domāšanas procesa cikls: analīze, sintēze, salīdzināšana, vispārināšana;

d) Rīcības cikls: cilvēka individuāls radošais process sevī, savas radošās izpausmes piedāvāšana sabiedrībai, sabiedrības reakcija uz to; individuālo atziņu izdarīšana un ieešana atpakaļ sevī;

e) Uzvedību nosakošo arhetipu (kā lomu) cikls: katram individuāls, saistīts ar astroloģiskām kopsakarībām;

f) Psihosomatiskās prakses cikls: ķermeņa atbrīvošana, domu koncentrēšana un virzīšana, jūtu tēlu kultivēšana, dvēseles apjaušana;

Tieši psihosomatiskās prakses atsevišķas metodes ļauj sajust vienu Dabas gadu vienas prakses ietvaros – tādējādi tiek pētīta cilvēka un Dabas vienotība kopsakarībās.

Netīšami es iegāju

Svētas Māras istabâ.

Svētas Māras istabiņa

Pilna sīku šūpulišu;

Vienu pašu palīgoju,

Visi līdzi līgojàs.

No debesu nosalaižu

Ar sudraba virvitēm

Mīļas Māras šūpulī,

Māmuliņas klēpītī.

Viens cikls neizbēgami ietekmē otru ciklu. Daba ietekmē cilvēka bioritmu ciklus un cilvēks ar savām domām un rīcību ietekmē Dabu. (Vienu pašu palīgoju, visi līdzi līgojās) Ja cilvēks nav pats atklājis šo lietu kārtību un neviens nav neko pastāstījis par eksistences esamības cikliskumu, tad, viņa personībai ir jāsaskaras ar problēmām, ciešanām, sevis neapmierinātību. Ja cilvēks saprot cikliskuma neizbēgamību, tad viņš kļūst par nenovēršamo, savu gaitu slīdošo procesu vērotāju, neļaujoties tajā ieslīgt ar personīgajām emocijām. (Jebkuras attiecības starp cilvēkiem sākās, attīstās, beidzās. Jebkuras domas, idejas, darbi, projekti sākās, attīstās un beidzās.)

29657-2

1.Dzeltens mans kumeliņš

Kā dzeltena bērza lapa;

Ap bērziņu riņķi griezu,

Uz lapiņas dancināju.

Bērzs ir tā paša Pasaules koka simbols, kurš gan ietver sevī dualitāti, atšķirībā no ozola. Tā fiziski ir redzama uz koka balti-melnās mizas. Viena lapiņa – viena dieniņa (šajā dainā).

No transcendences skatoties, visi gadskārtu svētki kā sakrālā laika atveres simboliski un arī enerģētiski ir cilvēka augumā. Ja mēs protam pareizi koncentrēties un apzināties sevī dažādās enerģijas, kuras gada konkrētajos laikos sevī uzņemam, tad mums sevis harmonizēšana ir iespējama arī ikdienā, nevis tikai svētku laikā.

Saules enerģija mūsos cirkulē pa mikrokosmisko orbītu . Šo procesu dainās simbolizē

Zelta zirnis, kurš tiek „pārsviests” pār Pasaules koku- ozolu.

33143-0

Es pārsviedu zelta zirni

Pār sudraba ozoliņu;

Tas pārskrēja skanēdams

Pa zariņu zariņiem.

Koncentrēšanās uz Zelta zirni – Sauli gadskārtās.

Koncentrēšanos sākam, apsēžoties ar taisnu mugurkaulu, vēršam uzmanību uz savu elpu, padarām savu prātu mierīgu, iztukšojam to. Koncentrējamies uz ozolu savas sirds Pasaules jūrā. Ieraugam tā saknes, ieraugam tā stumbru un tad vēršam uzmanību uz lapotni. Sajūtam, ka koka saknes ieaug mūsu pēdās un cauri tām – zemē, stumbrs izstiepjas visa mugurkaula garumā, bet lapotne sazarojās galvas smadzenēs.

Koncentrējamies uz zelta zirņa formēšanu. Tā var notikt ļoti dažādi, katram individuāli.

1.variants- dažas minūtes koncentrējamies uz Sauli (jā tā redzama debesīs).Tad aiztaisām acis ciet, piepaceļam uzacis uz augšu un ieraugam šo ārējo objektu kā iekšējo zelta zirni savā pierē.

2.variants. Iztēlojamies zelta zirni sirdī

3.variants. Ar spirālveida iekšējām kustībām kondensējam zelta zirni Saules pinumā no 4 debespusēm virzienā no sava ķermeņa ārpuses uz iekšpusi.

(var veikt Zelta zirņa formēšanu visos trijos punktos pēc kārtas tādā secībā, kā rakstīts)

Tad dodamies uz Ziemassvētku- tumsas punktu un dzirdam skanam Kosmisko skaņu, kas attīra mūs šajā vietā ar savu pirmavota dzidrumu. Varam arī „ieraudzīt” Ziemassvētku ainas sajūtās. Tālāk rotējam Zelta zirni- Sauli, kā parādīts shēmā, katrā no punktiem veicot tās pašas iekšējās darbības savā apziņā.

Noslēgumā ieejam savā sirds centrā – ārpus Laika cikliem eksistējošajā Patībā un paliekam tur, cik vien spējam, gūstot visdziļāko mieru un atpūtu.

Autore: Solvita Lodiņa

Publicēts žurnālā Mistērija 2013.g. februārī