Tāpat kā visas citas pasaules reliģijas arī kristietība sākotnēji bija Austrumu reliģija, kura tomēr jau pašos iesākumos orientējās uz Rietumiem (Romu, Grieķiju) un atstāja būtisku ietekmi uz Rietumu kultūru.
Jēzus Kristus, augstākā gara iedvesmots un savas misijas vadīts, iestājās par visu cilvēku ideāliem. Viņš bija slepenas mācības meistars un tādējādi esības dziļākās būtības pazinējs. Gandrīz 2000 gadu veci rakstu tīstokļi, kas atrasti Kumrānā, Palestīnā pie Nāves jūras, reliģijas pētniekiem ļauj secināt, ka Jēzus tāpat kā Jānis pirms Kristus laika bijis tā sauktās esenu brālības pārstāvis un zinātājs, tātad – ezotēriķis.
Esenu ebreju sekta darbojās pirms vairāk nekā 2000 gadiem Palestīnā. Šīs brālības dzīve un mācība iedvesmojās un bija piepildīta ar domām un idejām, ko mēs saucam par seno kristietību un kam ir pārsteidzoša līdzība ar Austrumu augstajām reliģijām. Katru dienu vairākkārtēja meditācija (lūgšana), fiziskās nodarbes un elpošanas vingrinājumi, rituāla apmazgāšanās, parasti veģetārs ēdiens, vienkārša, dabas ritma vadīta dzīve, tuvāko mīlestība, zināšanas par dabas dziedinošo spēku, Dieva respektēšana, intuitīva Visuma likumu izpratne un svēto rakstu lasīšana liecina par garīgi augsti attīstītu cilvēku grupu ar lielu ētisku apziņu.
Eseni bija izslavināti kā dziednieki un gudrie. Savos tālajos ceļojumos viņi nokļuva līdz pat Indijai, kur, iespējams, sastapās ar hinduismu un budismu. Esenu mācības pamatlīnijas atrodamas arī seno ēģiptiešu mācībā, Tibetā un Ķīnā, Persijā un arī Grieķijā, arī slepenajās brālībās Rietumu kultūrā – pie templiešiem, rozenkreiceriem, brīvmūrniekiem, kabalistiem un, protams, kristiešiem. Jēzus šīs mācības kodolu tās patiesākajā formā interpretēja savās slavenajās Kalna sprediķa svētībās.
Esenu mācības galvenā ideja ir “viens likums” – visu likumu kopums, kas aptver visas dzīvības formas, kā arī visa pastāvošā pieredzi un arī Visumu. Katrs cilvēks ir šīs vienības sastāvdaļa. Vienība ir daba, augstākā inteliģence, nebeidzams viedums, mūžīgā gaisma, likums, Dievs. Šis likums aptver visu, kas Universā pastāv. Viss notiekošais, visas radības, viss, kas pastāv gan garīgi, gan materiāli. Tas ir viss, kas pastāv matērijā, enerģijās un spēkos, apziņā un zināšanās, domās, izjūtās, visā, kas eksistē. Tik lielā mērā, cik cilvēks to apzināsies, paaugstināsies arī viņa dzīves kvalitāte. Tas ataino to, ko saprotam ar jēdzienu “garīgā attīstība” – sava iekšējā tīrā gara apzināšana, saprašana un atklāsme.
Te redzams, ka visām mistikas tradīcijām un mācībām ir viens un tas pats avots, tām ir viena un tā pati izcelsme. Senākie šīs mācības fragmenti atrodami gadu tūkstošus vecajos šumeru ķīļraksta tekstos. Šie 1945. gadā Augšēģiptē (Nag-Hammadi) atrastie raksti sniedza tālākus senās kristietības skaidrojumus, kā arī dokumentēja universālās vienības – visu mistikas tradīciju garīgos pirmavotus. Nag-Hammadi atradumi aizved pie pirmsākumiem, pie Kristus mācības patiesās būtības, kad Austrumi un Rietumi vēl bija vienoti.
Atziņas par esības dziļākajiem noslēpumiem mutiski un ar meditācijas vingrinājumu palīdzību tālāk tika nodotas tikai nelielam tā saucamās mistērijas skolas izredzēto pārstāvju lokam. Ceļš uz gaismu ved caur sevis izzināšanu un sevis apzināšanu, caur sapratni, ka Visums ir visas pretišķības likvidējoša vienība, “unio mystica” (mistiskā savienošanās). Visi izredzētie atbilstoši viņu kultūras pieredzei ir iemantojuši slepenās zināšanas par to, “kas satur kopā pasauli” un kāds ceļš ved pie šīm zināšanām. Jēzus to pasaka Toma evaņģēlijā ar šādiem vārdiem:
Viens likums
Likums ir ierakstīts visā dzīvajā –
To var saskatīt zālē un kokos,
Upēs un kalnos, debesu putnos,
Meža radībās, jūras zivīs,
Bet vispirms jūs to atradīsiet paši sevī.
Esenu “viens likums”
Informācija sagatavota, izmantojot Rolfa Herkerta grāmatu „Mazā jogas un meditācijas grāmata”, izdota Jāņa Rozes apgādā 2008. gadā