Vai man būtu jāvēršas VID, ziņojot par pārkāpumu? 13.02.2021
Atis jautā: Vajadzīgs Jūsu padoms. Esmu nonācis morālās krustcelēs un nezinu kā rīkoties.
Situācija ir sekojoša, mans darba devējs 12.februārī paziņoja, ka kopš janvāra es un vēl 3 mani kolēģi ir dīkstāvē, tātad no valsts saņemšu dīkstāves pabalstu.
Problēma ir tajā, ka faktiski dīkstāve nav notikusi, esmu katru darba dienu nācis uz darbu un pildījis savus pienākumus. Tas pats ar pārējiem kolēģiem. Manuprāt, šāda dīkstāves atbalsta saņemšana un noklusēšana ir krāpšanas atbalstīšana, tātad noziedzīgs nodarījums.
Tas iet pilnīgā pretstatā ar to, kā es gribu dzīvot. Es neesmu zelta gabaliņš, arī man dzīvē ir sanācis pārkāpt likumu un vēljoprojām sanāk, bet tie ir administratīvie pārkāpumi, par kuriem Visums gan mani vēl nav sodījis un pat ja būtu, es noteikti nevienu citu kā sevi nevainotu.
Darba devējs ir ļoti turīgs cilvēks, kuram Ukrainā ir plašs veikalu tīkls, kas izplata vairāk kā 30% no Bosch, Siemens sadzīves tehnikas (tas ir ļoti daudz). Cita makā es nelienu, mani īpaši nesatrauc kā viņš savu naudu tērē, bet šāda “shēma” man ļoti nepatīk. Uzņēmums Latvijā strādā ar zaudējumiem, bet šajā gadījumā pie tā ir vainojams tikai īpašnieks.
Es saprotu, ka ieviestie Covid-19 ierobežojumi daudziem Latvijas uzņēmējiem sagādā milzīgas galvassāpes, katrs cīnās par izdzīvošanu, bet šāds gājiens man ir nepieņemams.
Man nav un nebūs iespēju uzdot šos jautājumus konkrēti viņam, jo ar īpašnieku darbinieki, izņemot veikala vadītāju, nekomunicē. Vai man būtu jāvēršas VID, ziņojot par pārkāpumu? Es ļoti labi apzinos, ka šāds solis pārvilktu svītru pāri manai karjerai un, iespējams, pat būtu represijas, bet par to es nesatraucos. Esmu tikai mazumtirzniecības pārdevējs, bet man ļoti patīk, ka uzņēmuma klientus es varu apkalpot godīgi, bez meliem un viltībām, cilvēkam piemeklēšu tieši to, ko viņš vēlās un viņam vajag, nevis iesmērējot preci, kas būtu izdevīgākas man.
Elvita Rudzāte atbild: Ja ar īpašnieku komunicē tikai veikala vadītājs, tad tādā gadījumā jāinformē ir veikala vadītājs, ka Tu un kolēģi nepiekrīt šādai nelikumīgai shēmai un lai veikala vadītājs par to informē īpašnieku. Veikala vadītājam vispirmām kārtām ir jāizprot kā šādā situācijā jūtas darbinieki un nav teikts, ka šo lēmumu par dīkstāves pabalstiem tiešām ir pieņēmis īpašnieks, jo var gadīties, ka šo lēmumu ir pieņēmis veikala vadītājs.
Atis raksta: “Es neesmu zelta gabaliņš, arī man dzīvē ir sanācis pārkāpt likumu un vēljoprojām sanāk, bet tie ir administratīvie pārkāpumi, par kuriem Visums gan mani vēl nav sodījis un pat ja būtu, es noteikti nevienu citu kā sevi nevainotu.” Lūk, šis gadījums ar kuru Atis ir sastapies savā darba vietā arī ir sods jeb negatīvā enerģija, kura kā bumerangs atgriežas atpakaļ pie viņa. Atis šo negatīvo enerģiju ir radījis ar administratīvajiem pārkāpumiem, kurus viņš uzskata par sīkumiem. Dzīvē nav sīkumu. Ja tu katru dienu nelietderīgi iztērē daudz sīknaudas, tad gada griezumā var sakrāties ievērojama summa. Tas arī ir noticis Ata gadījumā – viņš ar saviem pārkāpumiem ir sakrājis negatīvo enerģiju, kas tagad pie viņa atgriežas caur darba devēju.
Atcerieties Jēzus vārdus tiem, kas vēlējās ar akmeņiem nomētāt sievieti, kas bija veikusi pārkāpumu: “Lai met akmeni tas, kas pats ir bez vainas.” Atis nav bez vainas, tāpēc mest akmeni viņš nevar. Tas ko viņš var, viņš var vērst darba devēja uzmanību, ka šāda rīcība darbiniekiem nav akceptējama, un ja viņš ir labs pārdevējs, tad viņš noteikti atradīs darbu citur, kur aizvedīs viņu Dievs, ja darba devējs vēlēsies lauzt ar viņu darba tiesiskās attiecības.